Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Holger Pan skrev (50 minutter siden):

Siden du ber om en avklaring på hvem vi er: “Vi” viser til forumbrukere i diskusjonen, ikke en påstand om samlet innsikt eller full oversikt. Poenget er begrensningen i førstehåndskunnskap om hendelsen.

Jeg er uenig i at dette kan forstås som “per definisjon”. Å trekke en slik konklusjon krever en formell vurdering av faginstans eller rettssystem, ikke tolkning av enkelthendelser i et forum.

Det vet ikke du. For alt man vet er noen av brukerene fengselsbetjent, politi, forsvarsadvokaten til MBK, et medlem i kongefamilien, Guri Varpe eller hvem som helst (dog ikke Marius selv vil jeg tro, han har vel ikke tilgang på internett? Eller har han det nå?)

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ellie42 skrev (9 timer siden):

En normal dom for mishandling i nære relasjoner ligger på ca 6 år.

Kjenner en familiefar som ble dømt for å ha mishandlet familien sin i en periode på 20 år!! Han fikk 2 år....

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Miominoen skrev (4 minutter siden):

Er det med " å vise seg verdig" noe nytt som er innført i forhold til varetektsfengsling? Jeg trodde de vektla gjentakelsesfare. Men jeg har kanskje misforstått?

Sekulic var forøvrig på Dagsnytt 18 i dag. Da hadde han nettopp mottatt kjennelsen om varetektsfengslingen. Der ble det informert om at MBH ikke vil sitte i varetekt frem til ankesaken starter. Ifølge Sekulic er det mulig han slipper ut trettende juli. Da er de fire ukene som nå løper over. 

Nja, det er en sannhet med modifikasjoner. Det som står i kjennelsen er:

«Etter rettens syn vil det imidlertid neppe være forholdsmessig å holde tiltalte varetektsfengslet frem til en eventuell ankebehandling ut fra begrunnelsen som foreligger i dag. Med tiden som går bør man vurdere alternativer som besøksforbud med elektronisk kontroll.» 

«Det betyr at kronprinsessen Mette Marits sønn kan prøve spørsmålet igjen på nytt i midten av juli.»

https://www.vg.no/nyheter/i/lnO2Vo/marius-borg-hoeiby-doemt-til-fengsel-anket-dommen

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Miominoen skrev (5 minutter siden):

(...)

Sekulic var forøvrig på Dagsnytt 18 i dag. Da hadde han nettopp mottatt kjennelsen om varetektsfengslingen. Der ble det informert om at MBH ikke vil sitte i varetekt frem til ankesaken starter. Ifølge Sekulic er det mulig han slipper ut trettende juli. Da er de fire ukene som nå løper over. 

Jeg fikk ikke hørt på dax18 i dag, men tviler vel på at de sa at han vil bli løslatt før ankesaken kommer opp, for det retten uttalte om det i dag var dette: 

Sitat

"«Etter rettens syn vil det imidlertid neppe være forholdsmessig å holde tiltalte varetektsfengslet frem til en eventuell ankebehandling ut fra begrunnelsen som foreligger i dag», heter det. "

https://www.tv2.no/nyheter/oslo-tingrett-vil-ikke-loslate-hoiby/18947401/

Det er lenge til ankesaken kommer opp, men det kan så klart skje ting som gjør at varetekt blir opprettholdt til da, selv om det er lite trolig. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
blvck skrev (14 minutter siden):

Jeg fikk ikke hørt på dax18 i dag, men tviler vel på at de sa at han vil bli løslatt før ankesaken kommer opp, for det retten uttalte om det i dag var dette: 

https://www.tv2.no/nyheter/oslo-tingrett-vil-ikke-loslate-hoiby/18947401/

Det er lenge til ankesaken kommer opp, men det kan så klart skje ting som gjør at varetekt blir opprettholdt til da, selv om det er lite trolig. 

Takk for link. Her står det at forsvarer mener det var en adekvat reksjon, ikke naturlig, slik det ble hevdet tidligere i tråden. Hva han mener med adekvat reaksjon vet jeg ikke. Det går opp for meg at terskelen for fysisk utagering for Marius er lav, og jeg tenker tilbake til Nora som fortalte om ei dør Mette fikk fikset uten noen spørsmål. Det virker helt unaturlig at dette sinnet og utagerende adferden ikke har vært velkjent for dem, og kanskje normalisert til og med. Det er jo ofte slik, er det ikke? At jo mer man eksponeres for dette jo mer normalt eller skal jeg si adekvat, begynner omgivelsene å tenke at det er.

Jeg lurer genuint på hvor stort rehabiliteringspotensiale noen med så lav tilbøyelighet for å utøve vold faktisk reelt har, når de åpenlyst ytrer og fremstår troverdig i ønsket om å endre seg men evnen er tilsvarende fraværende. Det hadde vært interessant å se noe statistikk på dette.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg lurer på om forsvarerne til Marius faktisk mener at han ikke har gjort noe galt, eller om de ser hvor blåst han er og at han er resistent mot gode råd. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Ad hominem skrev (11 timer siden):

Noen som vet hvor mange tilfeller han ble dømt for å filme diverse kvinners underliv? Kan da umulig ha fått særlig lang straff for dette når sikkert de to voldtekter han ble dømt for utgjør mesteparten av straffen?

Dvs det er nesten fritt frem å filme noen underliv uten deres samtykke. Straffene der er jo latterlig lave. 

De voldtektene han ble frikjent for ble han vel ikke dømt for å filme mot samtykke heller? Det er jo ikke bevist at de ikke samtykket. 

straffene er lave ja, men for bare noe få år siden var det ikke noe som helt voldtekt uten samleie, da var faktisk ikke voldtekt i det hele tatt om fornærmede ikke protesterte så det ble brukt vold. Jeg synes straffene her var strengere enn hva jeg hadde forventet og ble positivt overrasket. 

• Liker 1
Skrevet

Folk flest har sett mønsteret, og tenker at dommen er rimelig. Marius selv mangler åpenbart evne til å se det andre ser, eller han er totalt uinteressert i det. 

Folk flest er møkk lei Marius, og forventer at han tar sin straff og aktivt jobber med å endre adferd og holdninger. Han har antakeligvis utviklet rus- og psykiatri-problematikk etter mange år med misbruk, det unnskylder imidlertid ikke noe. 

Selv anker han, uten tanke for hvilken belastning det vil være for familien. Han tror kanskje at han kjøper seg tid, og skal få sone med fotlenke på Skaugum inntil endelig dom er avsagt og soning kan starte. Det er for øvrig helt surrealistisk å tenke tanken Skaugum og fotlenke. 

ER DET VIRKELIG INGEN VOKSNE HJEMME SOM KAN GI MARIUS STØDIG RÅDGIVNING? Forsvarerne lar selvsagt bare taksameteret gå… 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Friluftsdame skrev (Akkurat nå):

Selv anker han, uten tanke for hvilken belastning det vil være for familien. Han tror kanskje at han kjøper seg tid, og skal få sone med fotlenke på Skaugum inntil endelig dom er avsagt og soning kan starte. Det er for øvrig helt surrealistisk å tenke tanken Skaugum og fotlenke. 

ER DET VIRKELIG INGEN VOKSNE HJEMME SOM KAN GI MARIUS STØDIG RÅDGIVNING? Forsvarerne lar selvsagt bare taksameteret gå… 

Jeg ser ikke bort fra at mor og stefar også ønsker at han anker.

At han skal ha en voldtektsdom hengende ved seg resten av livet er ikke spesielt ønskelig for dem heller. Og en av dem i skjedde i tillegg på Skaugum, mens de var hjemme ...

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Friluftsdame skrev (5 minutter siden):

Det er for øvrig helt surrealistisk å tenke tanken Skaugum og fotlenke. 

Ikke bare er det surrealistisk, men hvis MM er skikkelig syk nå så lurer jeg på hvordan det går med en så utagerende person bundet til huset over tid. Kommer han til å forlange å ha vennene på besøk i kjelleren igjen? Ellers kyler han en kniv i veggen og truer med å ta sitt eget liv?

Jeg vet om mange som har brent seg på å la voksne barn flytte hjem, ingen av dem var i nærheten av så rabiate som MBH, men det kan faktisk være tøft for noen og enhver. Og i tilfellene jeg tenker på var foreldrene friske.

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Krokenguri skrev (8 timer siden):

At han er i slekt med rike folk er ikke de pliktige til å betale for han. Det er ikke slik det fungerer

Ansvaret for å betale ligger på han, aklurat slik det skal være fordi det er en del av hans straff. Hans bot til de han har utsatt for  ulovlige handlinger. Hva skal han lære av at andre betaler for han? Skal vi putte noen andre til å sone for han også? Nei , her er jeg ikke enig, og mener han får ta sin egen straff selv. Og håpe bestemor ikke har nok til å betale mer for han

Han har jo ikke penger? Det blir jo staten som betaler uansett. Kanskje bilen hans har noe verdi så de kan ta pant i den ? Ellers er det vel ingenting å hente . 

• Liker 3
Skrevet
Kvittre skrev (1 minutt siden):

Han har jo ikke penger? Det blir jo staten som betaler uansett. Kanskje bilen hans har noe verdi så de kan ta pant i den ? Ellers er det vel ingenting å hente . 

Eier han en bil?

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (15 minutter siden):

Ikke bare er det surrealistisk, men hvis MM er skikkelig syk nå så lurer jeg på hvordan det går med en så utagerende person bundet til huset over tid. Kommer han til å forlange å ha vennene på besøk i kjelleren igjen? Ellers kyler han en kniv i veggen og truer med å ta sitt eget liv?

Jeg vet om mange som har brent seg på å la voksne barn flytte hjem, ingen av dem var i nærheten av så rabiate som MBH, men det kan faktisk være tøft for noen og enhver. Og i tilfellene jeg tenker på var foreldrene friske.

Sitat

Det høres kanskje brutalt ut. Men noen ganger er omsorg nettopp å sette grenser når et menneske ikke er i stand til å gjøre det selv.

Marius har selv fortalt om rusproblemer. Han har vært åpen om et liv preget av rus, dårlige valg og perioder hvor han ikke har hatt kontroll. Da må vi også tørre å snakke ærlig om hva som skjer når mennesker med rusutfordringer utsettes for ekstrem belastning.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/marius-borg-hoiby-derfor-beskytter-lagmannsretten-ham-mot-seg-selv/o/5-95-3086126

Kommentaren er fra forrige uke når Lagmannsretten avviste MBHs anke om løslatelse, men den er minst like aktuell i dag. Jeg kan tidvis styre meg for Taalesen sine uttalelser, men her treffer hun virkelig spikeren på hodet. 

Hva tror den hardt prøvede kongefamilien kommer til å skje om den løse kanonen MBH flytter inn i samme bolig? Familien har ikke klart å sette grenser eller å gi ham konsekvenser de første 30 årene av hans liv, de klarer det jo hvertfall ikke nå.

Sitat

For mange foreldre til rusavhengige finnes det en frykt som aldri helt slipper taket. Telefonen som ringer sent på kvelden. Beskjeden ingen ønsker å få. Uvissheten om hvor barnet er, hvem det er sammen med og hva som skjer. I slike situasjoner kan fengsel paradoksalt nok oppleves som en form for trygghet. Man vet hvor personen er. Man vet at vedkommende lever.

Endret av Rastebenk
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
lurker skrev (14 minutter siden):

Eier han en bil?

Tviler .. Han eier jo ingen ting. Sikkert noe kronprinsparet har ordnet. De enabler jo alt til gullgutten ti MM. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
trønder skrev (45 minutter siden):

Jeg lurer på om forsvarerne til Marius faktisk mener at han ikke har gjort noe galt, eller om de ser hvor blåst han er og at han er resistent mot gode råd. 

De er oppegående og smarte folk. All pr er god pr for dem. De tjener fett på den synligheten denne saken gir dem. Det er jo en grunn til at topp advokater tar straffesaker med offentlige satser, og det er nettopp profileringen det gir dem. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (8 timer siden):

Jeg reagerer på påtalemyndighetens valg av tiltalepunkter. De to voldtektene han er frikjent for, har mindre strafferettslige alternative paragrafer som han kunne blitt dømt på, som skulle vært prøvd i stedet.

Det er gjennomgående at tiltalene vinkles for strengt og feil i forhold til tilgjengelige bevis.

Og jeg tror ikke dette fanges opp av anke. Anke baserer seg på gjeldene tiltale.

Ved anke kan han bli dømt for de tilfellene også. Ofrene her er trodd. Det er bare ikke nok bevis utover rimelig tvil, at han ikke oppfattet at de sov etc. 

At han ikke er dømt for de forholdene, betyr ikke at det ikke er sant etc. Poenget er hva kan bevises. Men de vil ikke utgjøre en stor forskjell på dommen hans, siden det uansett er lengste dommen som sones.

• Liker 1
Skrevet
loopieloopie skrev (13 timer siden):

Er ikke noe som heter fengselsår. Er bare at det er vanlig å bli prøveløslatt når type 2/3 av straffen er sonet.

Var det før. At et fengsels år var 10 mnd og det har vært 8 mnd. 

Så jeg har tidligre lest at et fengsel år var 10 år. Og da har festet seg hos meg. Og da blitt feil. Dog er 2/3 av et år , 8mnd.

Skrevet
Eva-Lena skrev (4 timer siden):

Jeg vet at pengene blir utbetalt fra staten. Det jeg spør om er hvor han skal få de pengene fra, så han får betalt tilbake dette lånet. Han jobber ikke og kommer vel neppe til å gjøre det på en god stund heller. 

Jeg har skrevet det tidligere i tråden og mener det fremdeles - han skulle vært satt i tvangsarbeid og pengene skulle uavkortet gått til ofrene (lånet fra staten). 

Når skulle han vært satt i tvangsarbeid , etter at han har  sonet? Er det spesielt for han, eller for alle andre som skylder staten penger? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...