Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Carrot skrev (43 minutter siden):

Det er 25 år siden det begrepet ble fjernet og det stammet fra 1800 tallet:

men om han oppfører seg fint og de trekker fra for varetekt er han ute om litt over to år som jo må sies være en "grei deal" med tanke på det han er dømt for og den potensielle strafferammen det kunne hatt,,, 

Som jeg skrev. Jeg leste en tekst som da enten inneholdt feil eller gammel info. Som sa 10 mnd. Det ble da en feil jeg gjentok her, som jeg har rettet opp. Og nå forklart mange ganger, at det ikke er noe som heter fengselsår på 10mnd lengre. Og beklaget den feilen. Så ser ikke helt hvorfor dette tas opp så mange ganger, når dette er redigert inn i opprinnelig innlegg. Og med samme forklaring.

På det andre. Det går an å be om løslatelse/prøveløslatelse når du har sonet 2/3 av dommen. Og da er det gitte kriterier for det. Om han slipper ut før 4 år eller ikke, kan jo ingen vite nå. Dessuten er ikke dommen rettskraftig, den er anket. Så han kan få strengere straff eller mildere straff også. Eller ingen endring. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ønsket meg lenger straff men begge sider burde kunne leve med dette.

Spørs hva Marius har lært og kan lære av dette. Frykter at det er lite. Han synes fortsatt synd på seg selv og viser lite selvinsikt. Han vil ha fri av hensyn til sin mor men vil "dra henne" og alle andre gjennom en lang og mentalt slitsom ankesak om alt for lenge. Alle andre trenger ro for å komme videre.

Kommer han til å skjerpe seg; et annet syn på narkotika? På lover og regler? På troen at han kan slippe unna? At han kan forskyne seg med kvinner som han vil? At det er greit å ta snikbilder av erobringer å legge ut til kompiser? At han kan ta ut sitt dårlige humør nærmest hemningstløst verbalt og fysisk? At han kan bruke hensyn til familien til å stille krav til partnere og ikke så mye til seg selv?

Kommer han til å få seg en utdanning og en ordentlig jobb eller skal han leve videre som en mer og mer misslykket playboy?

Noe som er sikkert er at omgivelsene kommer til å se annerledes på han. Dessverre sikkert jenter som fortsatt vil ligge med han for en "lattis" på nye steder bare fordi han er sønn av sin mor. Men antallet er nok kraftig redusert. Trolig færre kjendismiljøer som synes det er kult å ha ham med.

Endret av Brutex
La til forklarende ord
  • Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Kvittre skrev (10 timer siden):

Når skulle han vært satt i tvangsarbeid , etter at han har  sonet? Er det spesielt for han, eller for alle andre som skylder staten penger? 

Han og alle andre innsatte kunne vært brukt til forskjellige typer jobber uavhengig om de skylder staten penger eller ei. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
Skrevet
Eva-Lena skrev (4 minutter siden):

Han og alle andre innsatte kunne vært brukt til forskjellige typer jobber uavhengig om de skylder staten penger eller ei. 

Nei, ærlig talt, tvangsarbeid hører til på historiens skraphaug. Det er en straffeform vi har gått bort fra. Tvangsarbeid forbinder vi med krig, slaveri og menneskehandel, og har ingenting i et sivilsert samfunn å gjøre. Det er uansett mot grunnloven og menneskerettighetene og godt er det. tvangsarbeid – Store norske leksikon

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Brutex skrev (56 minutter siden):

Spørs hva Marius har lært og kan lære av dette. Frykter at det er lite. Han synes fortsatt synd på seg selv og viser lite selvinsikt. Han vil ha fri av hensyn til sin mor men vil "dra henne" og alle andre gjennom en lang og mentalt slitsom ankesak om alt for lenge. Alle andre trenger ro for å komme videre.

Kommer han til å skjerpe seg; et annet syn på narkotika? På lover og regler? På troen at han kan slippe unna? At han kan forskyne seg med kvinner som han vil? At det er greit å ta snikbilder av erobringer å legge ut til kompiser? At han kan ta ut sitt dårlige humør nærmest hemningstløst verbalt og fysisk? At han kan bruke hensyn til familien til å stille krav til partnere og ikke så mye til seg selv?

Kommer han til å få seg en utdanning og en ordentlig jobb eller skal han leve videre som en mer og mer misslykket playboy?

Noe som er sikkert er at omgivelsene kommer til å se annerledes på han. Dessverre sikkert jenter som vil ligge med han for en "lattis" på nye steder bare fordi han er sønn av sin mor. Men antallet er nok kraftig redusert. Trolig færre kjendismiljøer som synes det er kult å ha ham med.

Han har en enorm jobb foran seg…og tilsynelatende også en stor jobb bare på å oppnå nok selvinnsikt til å forstå den jobben han må gjøre. 

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet
Brutex skrev (1 time siden):

Noe som er sikkert er at omgivelsene kommer til å se annerledes på han. Dessverre sikkert jenter som vil ligge med han for en "lattis" på nye steder bare fordi han er sønn av sin mor. Men antallet er nok kraftig redusert. Trolig færre kjendismiljøer som synes det er kult å ha ham med.

Håper anken fører til forvaring. Hvis de ikke ønsker å slippe han ut nå pga gjentagelse fare, tenker jeg at ikke vanlig fengsel hjelper så mye. Med forvaring vil han ikke slippe ut før han ikke er en fare for seg selv og andre. Når han denger løs på vegg, så han skader seg nok til legevakt, har han ikke helt kontroll på dette sinnet sitt, selv 4 mnd rusfri. Meste av tiltalen har handlet om handlinger i rus. Dette er noe annet

• Liker 6
Skrevet
Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Håper anken fører til forvaring. Hvis de ikke ønsker å slippe han ut nå pga gjentagelse fare, tenker jeg at ikke vanlig fengsel hjelper så mye. Med forvaring vil han ikke slippe ut før han ikke er en fare for seg selv og andre. Når han denger løs på vegg, så han skader seg nok til legevakt, har han ikke helt kontroll på dette sinnet sitt, selv 4 mnd rusfri. Meste av tiltalen har handlet om handlinger i rus. Dette er noe annet

Handlet de fleste tiltalene om handlinger i rus, altså?

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (29 minutter siden):

Nei, ærlig talt, tvangsarbeid hører til på historiens skraphaug. Det er en straffeform vi har gått bort fra. Tvangsarbeid forbinder vi med krig, slaveri og menneskehandel, og har ingenting i et sivilsert samfunn å gjøre. Det er uansett mot grunnloven og menneskerettighetene og godt er det. tvangsarbeid – Store norske leksikon

Jobb i fengsel er da ikke uvanlig. Aktivitetsplikten gjør at arbeid ofte kreves av innsatte. De får noen småpenger for å f.eks snekre paller.

Du kan gjerne kalle det tvangsarbeid, men det er helt vanlig kriminalomsorg å passe på at innsatte gjør noe annet enn det MBH har brukt det meste av sitt liv på - å drive dank. Og heldigvis er ikke hovedtankene rundt folk som sitter i fengsel at de skal ha det så komfortabelt som mulig, men faktisk lære seg rutiner, arbeid og annet.

De småpengene man tjener på arbeid i fengsel går ofte rett til ofrene.

Endret av Ellie42
  • Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 15
Skrevet
Ellie42 skrev (3 minutter siden):

Jobb i fengsel er da ikke uvanlig. Aktivitetsplikten gjør at arbeid ofte kreves av innsatte. De får noen småpenger for å f.eks snekre paller.

Du kan gjerne kalle det tvangsarbeid, men det er helt vanlig kriminalomsorg å passe på at innsatte gjør noe annet enn det MBH har brukt det meste av sitt liv på - å drive dank.

Det er helt vanlig. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (20 minutter siden):

Så du synes det er helt greit at disse innsatte koster staten millioner av kroner hvert år for at de skal få game, spille dart, trene og ha det chill? At eneste straffen de får er frihetsberøvelse. 

Jeg er 100% sikker på at mange innsatte ville ønsket å få være i jobb istede for å være bak fengselsmurene 24/7. Selvsagt må det være en jobb som egner seg for de fleste innsatte og som er strengt bevoktet med fare for at de stikker av eller gjør nye kriminelle brudd.

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Ellie42 skrev (16 minutter siden):

Handlet de fleste tiltalene om handlinger i rus, altså?

Ja ,skagum, 4 august,  de to voldtektene han ble frikjent for, iht rettsaken var vel allt fysisk mot n og frognerkvinnen i ruspåvirket tilstand. Det psykiske delen av det har jeg ikke oversikt på.

Hva mener du ikke er gjort i ruspåvirket tilstand?

Endret av Krokenguri
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Eva-Lena skrev (2 minutter siden):

Så du synes det er helt greit at disse innsatte koster staten millioner av kroner hvert år for at de skal få game, spille dart, trene og ha det chill? At eneste straffen de får er frihetsberøvelse. 

Jeg er 100% sikker på at mange innsatte ville ønsket å få være i jobb istede for å være bak fengselsmurene 24/7. Selvsagt må det være en jobb som egner seg for de fleste innsatte og som er strengt bevoktet med fare for at de stikker av eller gjør nye kriminelle brudd.

Det var IKKE det jeg sa.

Jeg sa at tvangsarbeid er mot menneskerettighetene og hører til på historiens skraphaug.

Hva de innsatte i norske fengsler bruker tiden sin på vet jeg lite om, annet enn at jeg vet at det er aktivitetsplikt, så de sitter neppe og chiller.

• Nyttig 5
Skrevet (endret)
NedOpp skrev (8 timer siden):

Han har en enorm jobb foran seg…og tilsynelatende også en stor jobb bare på å oppnå nok selvinnsikt til å forstå den jobben han må gjøre. 

Enig. Bare det at han anker og vil fokusere på det viser hvor lite han forstår av den jobben har har foran seg med å endre seg selv og hvordan dette påvirker ham selv, familie, offerene og folkets syn på ham. Vi ser ingen ydmykhet og evne til selvkritikk.

Endret av Brutex
Fjernet løse bokstaver
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Eva-Lena skrev (21 minutter siden):

Hva vet du om at disse ikke jobber? Av hva jeg har sett så skal de gjøre arbeidsoppgaver. Gjør de det kan det kvalifisere til "god oppførsel", bedre soningsforhold og kortere soningstid.

Og hvorfor skal de ikke få trene i fritiden?

• Liker 2
Skrevet
Ellie42 skrev (37 minutter siden):

De småpengene man tjener på arbeid i fengsel går ofte rett til ofrene.

De beholder noe selv.

• Liker 1
Skrevet

Har ikke fått med meg om aktor anker det han ble frifunnet for. Er det noe tidsfrist på det? 

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell på tvangsarbeid og aktivitetsplikt. Hvis man er  interessert i hvordan fengselstraff sones, er sidene til kriminalomsorgen fulle av god informasjon. 
https://www.kriminalomsorgen.no

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Brutex skrev (2 timer siden):

Noe som er sikkert er at omgivelsene kommer til å se annerledes på han. Dessverre sikkert jenter som fortsatt vil ligge med han for en "lattis" på nye steder bare fordi han er sønn av sin mor. Men antallet er nok kraftig redusert. Trolig færre kjendismiljøer som synes det er kult å ha ham med.

Straffeutmålingen er en skandale, mener jeg. Jeg registrerer også at utenlandske medier mener det samme. 
Kun 4 år for så mange alvorlige saker er et hån mot menneskeverdet, i mine øyne. Det er tragisk for de ofrene som er rammet, og som må leve med potensielle følgeskader videre i livet. 
Som voldsoffer selv, så opplever jeg denne dommen som kun et klapp på skulderen hans. Det er provoserende. 

For øvrig har jeg ikke den store troen på at han vil klare å forandre seg så mye i disse sidene av hans karakter. 
Har han fått «nei» noen gang? Hvordan er han blitt dette monsteret, et ord som ikke er helt feil å relatere gitt komplekset av hendelser utført av ham? Hvordan/hvorfor ble han slik? 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Capricorn skrev (15 minutter siden):

Har ikke fått med meg om aktor anker det han ble frifunnet for. Er det noe tidsfrist på det? 

To uker.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (1 time siden):

Ja ,skagum, 4 august,  de to voldtektene han ble frikjent for, iht rettsaken var vel allt fysisk mot n og frognerkvinnen i ruspåvirket tilstand. Det psykiske delen av det har jeg ikke oversikt på.

Hva mener du ikke er gjort i ruspåvirket tilstand?

Du sier "de fleste tiltalene er gjort i rus". Tiltaleoversikten viser ikke det, og den legger ikke vekt på det. Det virker som en unnskyldning fra din side.

Hvor står det at de fleste tiltalene er gjort i rus, som var din påstand?

Om noe så viser jo MBH at rus ikke er utløsende for kriminell oppførsel, da hans siste tiltalepunkt ble tillagt mens han satt inne i varetekt i det han kaller selvpåført isolasjon.

Endret av Ellie42
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...