Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Aricia skrev (27 minutter siden):

Det uthevede: Jeg har lest denne typen påstander mange ganger i denne tråden nå, dvs at Borg Høiby ikke tenker på noen andre enn seg selv, og gjør alt for å velte skylden over på andre.

Forleden dag leste jeg imidlertid en kommentar i Morgenbladet som anla et ganske annet perspektiv, og tolket uttalelser i rettssaken på en helt annen måte. Diametralt motsatt faktisk: https://www.morgenbladet.no/ideer/det-er-en-illusjon-a-tro-at-marius-borg-hoiby-ikke-forskjellsbehandles/10394776

Blant de få gangene han reagerte, eller ba om å ta ordet under rettssaken, dreide det seg om henvisninger til moren og stefaren. Inntrykket man får, er av et såret barn som gjør alt han kan for å ta skylden på sine egne skuldre. En mann som har sittet gjennom seks uker i tingretten uten at moren, stefaren eller søsknene har vært til stede for å støtte ham. I begjæringene om løslating i forbindelse med morens sykdom, som ble behandlet av tingretten og lagmannsretten i forrige uke, får man inntrykk av det samme. Høiby sier han bare én tanke i hodet: hensynet til moren og familien.

Mens jeg tror at MBH kan være eksepsjonelt sjarmerende og manipulerende ovenfor dem han både er innmari glad i, men også drar stor personlig nytte av. 

MBH var svært kontrollerende ovenfor Nora Haukland under påskudd av kongefamiliens ære. Han hadde sterke meninger om hvilke klær hun fikk lov til å bruke, hvilke realityshow hun fikk lov til å være med på, hvilke bilder hun fikk legge ut ifbm jobben sin. Han skrek og hylte, var frådende forbanna og skjellord som hore og fitte haglet over den halvparten så store kvinnen. Mens han åpenbart hadde helt andre regler for seg selv ifht kongefamiliens ære, som fyllekjøring, narkofrakt, rusmisbruk, skaugumfestivaler, filming av kvinners underliv og sovevoldtekter.

Det er påfallende hvordan MBH krevde at de rundt ham tok ansvar for kongefamiliens ære og følelser, mens han selv helt åpenlyst ga faen. Det samme etter hans første arrestasjon, han rakk å pådra seg ytterligere 24 lovbrudd etter det. Da er du ikke akkurat veldig opptatt av hva din rojale mamma og stepappa føler eller mener. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Aricia skrev (14 minutter siden):

Det uthevede: Jeg har lest denne typen påstander mange ganger i denne tråden nå, dvs at Borg Høiby ikke tenker på noen andre enn seg selv, og gjør alt for å velte skylden over på andre.

Forleden dag leste jeg imidlertid en kommentar i Morgenbladet som anla et ganske annet perspektiv, og tolket uttalelser i rettssaken på en helt annen måte. Diametralt motsatt faktisk: https://www.morgenbladet.no/ideer/det-er-en-illusjon-a-tro-at-marius-borg-hoiby-ikke-forskjellsbehandles/10394776

Blant de få gangene han reagerte, eller ba om å ta ordet under rettssaken, dreide det seg om henvisninger til moren og stefaren. Inntrykket man får, er av et såret barn som gjør alt han kan for å ta skylden på sine egne skuldre. En mann som har sittet gjennom seks uker i tingretten uten at moren, stefaren eller søsknene har vært til stede for å støtte ham. I begjæringene om løslating i forbindelse med morens sykdom, som ble behandlet av tingretten og lagmannsretten i forrige uke, får man inntrykk av det samme. Høiby sier han bare én tanke i hodet: hensynet til moren og familien.

Mulig jeg er litt treig her, men er ikke dette en veldig vanlig måte å manipulere omgivelsene på? Enten er han helten, den som bryr seg. Eller så er han offeret, stakkars han?

Men han mener han aldri er den som har gjort noe galt? Hvis han mener det, da ville han vel ikke anket, men vist anger og dårlig samvittighet?

Men nå er han blitt omsorgsfull og bryr seg? Men han bryr seg ikke om ofrene sine? Jeg skjønner det ikke. Forklar det gjerne til meg.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
Rastebenk skrev (9 minutter siden):

Mens jeg tror at MBH kan være eksepsjonelt sjarmerende og manipulerende ovenfor dem han både er innmari glad i, men også drar stor personlig nytte av. 

MBH var svært kontrollerende ovenfor Nora Haukland under påskudd av kongefamiliens ære. Han hadde sterke meninger om hvilke klær hun fikk lov til å bruke, hvilke realityshow hun fikk lov til å være med på, hvilke bilder hun fikk legge ut ifbm jobben sin. Mens han åpenbart hadde helt andre regler for seg selv ifht kongefamiliens ære, som fyllekjøring, narkofrakt, rusmisbruk, skaugumfestivaler, filming av kvinners underliv og sovevoldtekter.

Det er påfallende hvordan MBH krevde at de rundt ham tok ansvar for kongefamiliens ære og følelser, mens han selv helt åpenlyst ga faen. Det samme etter hans første arrestasjon, han rakk å pådra seg ytterligere 24 lovbrudd etter det. Da er du ikke akkurat veldig opptatt av hva din rojale mamma og stepappa føler eller mener. 

Det uthevede: Men nå er det altså ikke en av hans nærmeste som har forfattet artikkelen jeg lenket til, da, det er Ingeborg Misje Bergem, redaktør for idéer og debatt i kulturavisen Morgenbladet. 

Jeg syntes bare det var tankevekkende å lese en fortolkning av Borg Høibys uttalelser og væremåte som var så fundamentalt motsatt av det jeg har lest her inne i snart to år nå, og tenkte at også andre ville synes at et fundamentalt forskjellig perspektiv ville være interessant å få innsikt i.

Endret av Aricia
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Aricia skrev (17 minutter siden):

Men er det altså ikke en av hans nærmeste som har forfattet artikkelen jeg lenket til, da, men Ingeborg Misje Bergem, redaktør for idéer og debatt i kulturavisen Morgenbladet. 

Jeg syntes bare det var tankevekkende å lese en fortolkning av Borg Høibys uttalelser og væremåte som var så fundamentalt motsatt av det jeg har lest her inne i snart to år nå, og tenkte at også andre ville synes at et fundamentalt forskjellig perspektiv ville være interessant å få innsikt i.

For meg er det komplett umulig å forestille meg MBH som en mann som oppriktig ønsker å beskytte de han bryr seg om. Både etter å ha sett ham fortsette med å begå lovbrudd etter lovbrudd selv etter sin første, andre og tredje arrestasjon som stilte det norske kongehuset i stadig dårligere lys, og ikke minst etter å ha hørt lydopptak hvor han fråder og skriker i blindt raseri og skjeller ut sin 45 kilo tunge kjæreste ved å kalle henne hore og fitte om hverandre. De som har hørt disse vanvittige utbruddene fra en diger mann på lydopptak, klarer virkelig ikke å glemme dem med det første. 

Eller som Lagmannsretten forkynte i sin avgjørelse forrige uke:

«Høiby har hele tiden vært kjent med konsekvensene av å bryte et besøksforbud, uten at dette har hindret ham i å gjøre nettopp det. Han må også ha forstått at han har påført familien en belastning med disse lovbruddene, hans omfattende rusbruk, og ikke minst den omfattende medieoppmerksomheten dette har medført for ham og kongefamilien. Til tross for dette har han begått nye lovbrudd. Lagmannsretten tviler

ikke på at Høiby ikke ønsker å påføre moren den belastningen en ny pågripelse med påfølgende fengsling vil være. Lagmannsretten kan imidlertid ikke se at morens sykdom reduserer risikoen for en reetablering av kontakt med fornærmede, med den risikoen for nye straffbare handlinger som da foreligger. Slik lagmannsretten ser det er dette ikke et spørsmål om vilje, men et spørsmål om evne, livsmønster og risikofaktorer.»

https://rett24.no/articles/derfor-sier-borgarting-nei-til-a-loslate-hoiby-fra-varetekt

Endret av Rastebenk
  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Stabbur skrev (1 time siden):

😯 Jeg visste faktisk ikke at det var så mange.  Takk for opplysningene. Hvorfor er straffen så lav? 95 liv!!!

Ja, helt sjukt.

Og han voldtok også mor og datter i samme familie osv. 

• Liker 1
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Det uthevede: Men nå er det altså ikke en av hans nærmeste som har forfattet artikkelen jeg lenket til, da, det er Ingeborg Misje Bergem, redaktør for idéer og debatt i kulturavisen Morgenbladet. 

Jeg syns det er tankevekkende at noe som anses som utpreget akademisk kan fremstå så naivt og fortolke det deretter, vi andre forholder oss til hva som er referert fra rettssaken og hans egne ytringer. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/marius-borg-hoiby-uinteressert-dommer/o/5-95-3023240

«Jeg sitter varetektsfengslet for gjentakelsesfare for brudd på besøksforbudet jeg har mot eksen min. Begrunnelsen for hvorfor jeg ikke skal kunne sitte i varetekt med fotlenke er at de er redde for at jeg skal ta kontakt med henne over telefon eller internett. I Oslo fengsel sitter jeg skjermet, og nesten helt uten sosial kontakt med andre mennesker. Dette fordi påtalemyndigheten og dommeren i dag er redde for at eksen min skal motta en SMS eller telefon fra meg. Dette er så absurd og urimelig at det finnes ikke ord i mitt vokabular til å uttrykke min frustrasjon.» 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg er 100 % enig med Anne Hafstad:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-beste-marius-kan-gjore-for-mette-marit-na/o/5-95-3098254

Sitat

Marius er en ung mann i dyp krise som ikke ser ut til å erkjenne at det er han selv som er årsaken til det meste av det han står i nå. Han har rett i at han har levd under noe press det meste av livet etter at moren hans fant kjærligheten med Norges neste konge.

Det har sikkert ikke bare vært enkelt, men han kunne ha brukt muligheten det privilegerte livet på Skaugum gir ham til noe mer konstruktivt enn rus og et utsvevende liv.

Er det noe som er helt sikkert så er det at anken ikke vil gi verken Marius, moren hans eller kongefamilien ro, men mer støy og mange medieoppslag i lang tid framover.

Nye runder i retten blir åpenbart en stor psykisk belastning for Marius selv, hans alvorlig syke mor og ikke minst for de fornærmede i saken som må vente lenge før de kan legge dette bak seg. Hvis det er mulig å legge noe sånt bak seg da.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Aricia skrev (54 minutter siden):

Problemet er at handlingene hans viser det motsatte. Det er lett å love ut ting i en rettssal.

Bra at MM har fått nye lunger, og jeg håper hun får en mye bedre helse og et bedre liv når hun får kommet seg etter transplantasjonen. Hvor mye hun klarer å jobbe vil vel vise seg, men det er selvsagt sekundært livskvalitet.
Og så håper jeg at kongehuset ikke «glemmer» hele saken med Epstein, men faktisk kommer med noen skikkelige svar når MMs helse blir god nok til det. Jeg håper norske journalister ikke tillater at denne saken dør en stille død. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Rastebenk skrev (1 time siden):

Vanvittig sinne og vold har vært MBHs modus operandi i mange år dessverre, også før moren ble dødssyk.

De siste angrepene hans på Frognerkvinnen rett før rettssaken skjedde etter at lungespesialistene informerte om at MM snart ville trenge en lungetransplantasjon, så det er åpenbart at MBH overhodet ikke tenker på hvilken belastning han er for sin mor, uansett hvor syk hun er. Skjønner godt at dommerne ikke har tillatt hans mange forespørsler om fotlenke hjemme på den luksuriøse kongsgården.  

MBH klarer ikke å beherske seg fordi hver gang han klikker i vinkel så mener han at det er fullstendig berettiget, fordi noen har provosert ham. 

Klassisk voldsmannlogikk det der. "Det var din feil at jeg ble tvunget til å slå deg." 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Ryddet for personangrep, brukerdebatt og spekulasjoner, samt svar til dette.

Forumassistent

Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Ja, det har vel kommet frem på mange forskjellige måter at han har et veldig fokus på å forsvare familie og kongefamilien.

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig interessant. Takk for at du deler. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
JessicaL skrev (10 minutter siden):

Klassisk voldsmannlogikk det der. "Det var din feil at jeg ble tvunget til å slå deg." 

Ja hvor kommer det tankesettet og den selvberettigelsen egentlig fra?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Synd at den ligger bak betalingsmur (hos meg hvert fall). Skulle likt å kunne lese hele, selv om du har et greit sitat her, da. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (46 minutter siden):

Hun avslutter artikkelen med følgende sitat: 

«Hele Norge har medfølelse med kronprinsfamilien i situasjonen de står i, og med Høiby, som ikke får mulighet til å være sammen med dem. Kanskje vi burde være rausere med medfølelsen også overfor andre tiltalte»

Med all mulig respekt; dette er føleri. Vi har nå diskutert det latterlig lave straffenivået i voldtektsaker. Likevel argumenteres det med at vi må føle mer med de kriminelle. Kanskje vi bare burde legge ned fengsler. Jeg vil tippe at bak enhver kriminell så ligger det historier. Problemet er bare at kriminalitet går ut over andre mennesker. Det er gode grunner til at vi straffer kriminelle. Det handler om samfunnet vårt; det skal ha preventiv virkning. Det skal ha avskrekkende virkning. Blant annet. 

Jeg har forøvrig lest Morgenbladet i det siste; og det må jo påpekes at det er en avis som i stor grad gir muligheter for enkeltpersoner å uttrykke sin mening i lengre format. Tungtveiende er det ikke nødvendigvis. 

Vi lever i Norge, og vi behandler våre kriminelle humant i motsetning til svært mange andre land. De har rettigheter blant annet til å få prøvd sine saker i flere omganger. Det beste eksempelet (uten sammenlikning selvfølgelig) er hvordan 22. juli terroristen har blitt behandlet i rettssystemet.
MBH har benyttet alle rettigheter han har til representasjon og å få prøvd sine saker. Og han har forsøkt å spille på folks «medfølelse». Han startet sin rettssak med en lang uttalelse om hvilke prøvelser han har vært utsatt for. Han har med jevne mellomrom grått over hvor synd det er i ham. Dette har vært gjennomgangsmelodien fra start til slutt.  
Heldigvis har retten holdt hodet kaldt, for vi kan faktisk ikke ha det slik at krokodilletårer gir løslatelse fra fengsel kort. I monopol ja, i et samfunn nei. 

( Andre har skrevet godt om den latterlige ironien i at han brukte kongefamiliens ære som argument for å kontrollere kjæresten din, mens han selv hadde en livsførsel som virkelig belastet «æren» til familien)

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
CeXNS skrev (11 minutter siden):

Jeg har forøvrig lest Morgenbladet i det siste; og det må jo påpekes at det er en avis som i stor grad gir muligheter for enkeltpersoner å uttrykke sin mening i lengre format. Tungtveiende er det ikke nødvendigvis. 

Og kan legge til at det er en Oslo avis, for den akademiske eliten som dessverre i noen saker mangler evnen til kritisk sans.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Stabbur skrev (27 minutter siden):

Ja hvor kommer det tankesettet og den selvberettigelsen egentlig fra?

Oppdragelsen og privilegiene? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (22 minutter siden):

Synd at den ligger bak betalingsmur (hos meg hvert fall). Skulle likt å kunne lese hele, selv om du har et greit sitat her, da. 

Siterte de tillatte fem setningene! :) 

• Hjerte 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (5 minutter siden):

Oppdragelsen og privilegiene? 

Kanskje, men hva med andre voldsmenn / damer? Jeg har hørt om det tankesettet blant voldsfolk før. Har de en mental sykdom? Ondskap? Selvbedrag? Begge deler?  Jeg synes det nesten høres ut som en gærn person om noen faktisk tenker sånn? ?Men jeg får det ikke til å stemme når de kan virke rasjonelle, være i jobb osv.

• Liker 1
Skrevet
Aricia skrev (5 timer siden):

Kunne ikke vært mer enig.

Se og Hør befester igjen inntrykket av seg selv som useriøse og skruppelløse skandalemakere, som ikke skyr noen midler i jakten på klikk.

Minner om hva Are Holm ved Rikshospitalet sa om denne type oppførsel fra pressen på pressekonferansen 5. juni: https://www.tv2.no/underholdning/lege-kritiserer-pressen-uanstendig/18914467/

– Jeg har lyst til å si at det å fotografere inne på sykehusområdet, med pasienter og ansatte i en sårbar situasjon, er uanstendig.

– Jeg synes også det er uanstendig å skrive historiene som følger disse bildene. Det tilfører ingen verdifull informasjon, men trakasserer ansatte og skremmer pasienter.

Hjertens enig!

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...