Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Bare en diger røre av "stakkars meg".

Ja, ingen selvinnsikt i alle fall. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
TigerK skrev (Akkurat nå):

Bra de har landet på å trykke det. Noen ganger må folk beskyttes fra seg selv, men i dette tilfellet tenker jeg det er fint at folket får innblikk i tankegodset han lirer av seg. 

Var dette et brev eller ble dette sagt muntlig av ham i retten? Ikke at det gjør saken noe bedre, men forsto det sånn at dette var noe som ble sagt muntlig?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Natttåke skrev (Akkurat nå):

Ja, ingen selvinnsikt i alle fall. 

Nehei, ikke litt en gang.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Nehei, ikke litt en gang.

Nei, og det viser jo bare at å avslå fotlenke er det rette. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
TigerK skrev (1 minutt siden):

Dette er et debattinnlegg Marius har fått trykket i Nettavisen

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/marius-borg-hoiby-uinteressert-dommer/o/5-95-3023240

Ja, jeg ser det nå. Har tydeligvis klikket meg inn på den linken flere ganger idag uten å se at det er et debattinnlegg. Har lest noe av argumentasjonen i Tv2s artikkel også, og da tenkte jeg at debattinnlegget også var noe muntlige greier, siden tv2 siterer hans forklaring i retten. Ups.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Nuvel, debattinnlegg og debattinninnlegg. Men et brev er det jo på et vis. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Stargaze skrev (14 minutter siden):

Ja, hvorfor har ikke denne mannen vært i militæret? Han hadde virkelig  trengt det. Han er 29 år.

Han har vært rusmisbruker fra han var et «barn» , så var vel ikke tjenestedyktig når han var 18-19.   

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Han har vært rusmisbruker fra han var et «barn» , så var vel ikke tjenestedyktig når han var 18-19.   

Pluss at han åpenbart har et sinne i seg, som ikke er forenlig med et sted der det er folk og våpen. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (56 minutter siden):

Så bra. Det viser at jeg har en egenskap jeg savner hos kronprinsparet og kongehuset: Tydelighet!

At noen er tydelig gjør dem forutsigbare og troverdige. Man trenger ikke være enige med dem, men man vet hvor de står og det er forutsigbart. Det kan man altså ikke si om vårt eget kongehus, vår egen kommende dronning og konge. Jeg har sagt det fra starten av at Epstein saken er en fillesak sammenlignet med MBH saken og ja: nå skal jeg dra frem MADRASS kjøpet igjen. Det er nøyaktig den type legitimering av MBH sin sosioøkonomiske makt som gjør ham i stand til dette her. Han vet innad i seg selv at han har støtte fra noen av de mektigste menneskene som finns i vårt land. Dermed er det enkelt å anklage en norsk dommer som gjør sin jobb i åpen presse for å være inkompetent og ett offer for vold han selv gladelig forteller at han har påført henne, som synderen i at besøksforbud mellom dem ikke opprettholdes.

Marius tviler ikke ett sekund på seg selv takket være den massive makteliten han har i ryggen; MAMMA OG STEPAPPA.

At en voldsutøver ikke tar eierskap til voldsproblemet sitt og eksternaliserer skyld og ansvar (må ikke forveksles med positiv eksternalisering som benyttes i en del terapi) og inntar offerrolle, er ikke unikt for Borg Høiby, men et velkjent trekk hos mange voldsutøvere, samt hos andre mennesker med en eller annen grad av psykisk strev eller/og tilpasningsvansker. Årsaker til vold, inklusiv ansvarsfraskrivelse, men også alt det andre det innebærer av problemer med å vise empati/mentalisere, regulere egne følelser og sinne er sammensatt, og handler i mange tilfeller om avmaktsfølelse eller/og behov for kontroll.

https://rvtssor.no/aktuelt/16/a-leve-med-vold/

Helt avgjørende for å lykkes i behandling er derfor at voldsutøver lærer seg å ta ansvar for egne handlinger, nettopp fordi det ikke i tilstrekkelig grad er på plass hos voldsutøvere.

https://www.psykologforeningen.no/fag-og-politikk/psykisk-helse/psykologiske-temaer/a-vaere-utover-av-vold-i-naere-relasjoner

Vold er i sin handling på selvstendig grunnlag å ikke ta ansvar selv, men å gi den til andre.

At omgivelsenes tilnærming til en som utøver vold kan bidra til å opprettholde, forsterke eller redusere slike holdninger, er av betydning, men sjeldent selve årsaken i slike tilfeller som Borg Høibys. Som årsak, ser man det gjerne i miljøer der vold er en integrert del av en større kultur, som f.eks i noen patriarkalske eller voldsforherligende, eller andre miljøer med f.eks utbredt negativt kvinnesyn og/eller negstivt syn på minoriteter.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Natttåke skrev (3 minutter siden):

Nuvel, debattinnlegg og debattinninnlegg. Men et brev er det jo på et vis. 

Nettavisen titulerer det som debattinnlegg, men jeg er enig i at det ikke oppfyller kravene til et debattinnlegg. Det har mer form av et «sinnabrev» som en niåring legger på stuebordet før hen «rømmer hjemmefra» fordi hen ikke fikk spise middag på McDonald’s. 

«MENINGER

Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.»

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Nettavisen titulerer det som debattinnlegg, men jeg er enig i at det ikke oppfyller kravene til et debattinnlegg. Det har mer form av et «sinnabrev» som en niåring legger på stuebordet før hen «rømmer hjemmefra» fordi hen ikke fikk spise middag på McDonald’s. 

«MENINGER

Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.»

Du har helt rett og gode poeng. Trassksrift?

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (3 minutter siden):

årsak, ser man det gjerne i miljøer der vold er en integrert del av en større kultur, som f.eks i noen patriarkalske eller andre miljøer med f.eks utbredt negativt kvinnesyn. 

Gir mening. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Fra «debattinnlegget»:

«Det å stille opp på denne måten for å snakke om ting som for de fleste vil anses som svært privat, er forferdelig».

Vel, hva er det han anser som privat?

At mor er syk, hun som stadig er ute og lufter pustemaskinen og har brukt sykdommen som unnskyldning for ikke å uttale seg med en gang.

At han har lav rang i fengselet?

At han har valgt å være isolert der?

At han har stor fare for gjentagelser?

At han kjeder seg i fengselet?

At han tror at han er hevet over både alle andre og loven?

Sorry, men jeg skjønner ikke hva som er svært privat…

Endret av Stargaze
  • Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Kommentar i Dagbladet, ved Martine Aurdal:

https://www.dagbladet.no/meninger/dette-var-strengt/84584674

Hun er kritisk, og mener flere bør få sone hjemme med fotlenke, kommenterer at lista er lagt svært høyt her: 

"Kjennelsen er lett å forstå, men det er også skuffelsen. Høiby anker avgjørelsen. Han ba om å få sitte varetektsfengslet hjemme hos seg selv på Skaugum, og det kunne vært en god løsning. Men dommeren hadde åpenbart bestemt seg på forhånd. Hans Førde trengte ingen betenkningstid og hadde kjennelsen klar etter en ti minutters pause."

"Det er liten tvil om at forholdene ved varetektsfengslingen er egnet til å forverre Høibys situasjon. Da bør man alltid søke etter mindre inngripende tiltak."

Forsvareren uttaler:

"– Skal han sitte et år i fengsel, fordi hvis han ikke sitter der kan han komme til å sende en SMS til en annen person? Man kan vurdere forholdsmessigheten av det. For meg er det en helt merkelig vurdering - at man legger forholdsmessighetsvurderingen ut fra hva som er mulig å gjøre, sier han.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Stargaze skrev (Akkurat nå):

Fra «debattinnlegget»:

«Det å stille opp på denne måten for å snakke om ting som for de fleste vil anses som svært privat, er forferdelig».

Vel, hva er det han anser som privat?

At mor er syk, hun som stadig er ute og lufter pustemaskinen og har brukt sykdommen som unnskyldning for ikke å uttale seg med en gang.

At han har lav rang i fengselet?

At han har valgt å være isolert der?

At han har stor fare for gjentagelser?

At han kjeder seg i fengselet?

At han tror at han er hevet over både alle andre og loven?

Sorry, men jeg skjønner ikke hva som er svært privat…

Under hovedforhandlingene gråt Marius sine modige tårer fordi presset fra media og utlevering av hans privatliv var nærmest uutholdelig for ham. I dag velger pressen å ikke skrive så mye fra retten, kanskje i respekt for hans privatliv?). Den meget tynne dekningen av høringen i dag var så traumatisk for ham at han måtte skrive alt pressen ikke hadde fått med seg, i et debattinnlegg han fikk trykket i en av Norges største nettaviser. 

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Hun er kritisk, og mener flere bør få sone hjemme med fotlenke, kommenterer at lista er lagt svært høyt her: 

"Kjennelsen er lett å forstå, men det er også skuffelsen. Høiby anker avgjørelsen. Han ba om å få sitte varetektsfengslet hjemme hos seg selv på Skaugum, og det kunne vært en god løsning. Men dommeren hadde åpenbart bestemt seg på forhånd. Hans Førde trengte ingen betenkningstid og hadde kjennelsen klar etter en ti minutters pause."

"Det er liten tvil om at forholdene ved varetektsfengslingen er egnet til å forverre Høibys situasjon. Da bør man alltid søke etter mindre inngripende tiltak."

Forsvareren uttaler:

"– Skal han sitte et år i fengsel, fordi hvis han ikke sitter der kan han komme til å sende en SMS til en annen person? Man kan vurdere forholdsmessigheten av det. For meg er det en helt merkelig vurdering - at man legger forholdsmessighetsvurderingen ut fra hva som er mulig å gjøre, sier han.

Tror hun virkelig at det er hele grunnen??

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Kollontaj skrev (45 minutter siden):

Tja. 
Krimrommet i dag, Nrk, advokat B. Mehling

IMG_1213.png

Ja. Med det tempoet skjønner jeg godt at Høiby opplever at han ikke ble hørt, dvs at han opplever at dommeren hadde bestemt seg på forhånd, og at hans rettssikkerhet, her retten til å bli hørt, ikke er godt varetatt.

Jeg forstår og kommentaren fra forsvareren om at det ikke fremstår som forholdsmessig, når man veier skadepotensialet ved isolasjon mot risikoen for at han sender en sms.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (46 minutter siden):

Jeg får ikke hørt på den nå, hva mener han er cocky med det? 

Det pleier å ta lengre tid. Det er over 80 sider (som han nok har lest fra før), men det pleier vanligvis å ta noe mer tid slik Mehling omtaler prosessen. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 5
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Forsvareren uttaler:

Hun vurderer ikke hvorfor han bør sitte fengslet og hva årsaken til det er. Å kjede seg i fengsel og ikke ha tilgang til familien er ikke en grunn til å få sone hjemme med fotlenke.

Rekken av lovbrudd er milelang og viser at han gir beng. Han må nå ta konsekvensen av sine handlinger. Tenker det er bra medisin å forstå at det finnes konsekvenser. Det har tydelig vært fraværende i livet hans før.

Det er ofrene som er taperne i denne saken, ikke mbh, han får som fortjent.

Men fremstår som en bortskjemt drittunge.

Hva gjelder Martine Aurdal så har hun allerede tatt MM i forsvar i fht til blant annet beskytterskap som ble avsluttet og har tydelig valgt side.

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...