Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
pøbelsara skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke helt om det er 100 % sant. Kriminalomsorgen har tall som viser at mellom 20 og 25 % av innsatte i norske fengsler er dømt for seksualforbrytelser. Så MBH vil ikke akkurat være den eneste.

Såpass mange, ja. Det finnes vel ikke mye statistikk på slike "rangstiger", så dette er nok bare noe jeg har lest/hørt fra innsatte.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Momma skrev (1 minutt siden):

Såpass mange, ja. Det finnes vel ikke mye statistikk på slike "rangstiger", så dette er nok bare noe jeg har lest/hørt fra innsatte.

Jeg har hørt at det gjelder overgrep mot barn. Det gir jo mening.

• Liker 4
Skrevet
Reverend skrev (17 timer siden):

Kan du verifisere at Høiby har enablere som ikke gir slipp?

Kan du verifisere hvem som står for livsopphold, slik som å betale for bolig/strøm, mat, personlig pleie, klær og tilbehør, uteliv (tidligere), reiser i inn- og utland som åpenbart koster en del, alkohol og dop (hvilket han selv har bekreftet)

Hvem betalte leien for leiligheten i Oslo? Alt i alt er det betydelige summer hver måned, noe som ikke er forenlig med f. eks NAV. 

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (5 minutter siden):

Jeg har hørt at det gjelder overgrep mot barn. Det gir jo mening.

Det stemmer nok at de er aller nederst, men voldtekstsmenn generelt scorer ikke særlig høyt, har jeg hørt. Det gir også mening.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Reaksjonene rettes ikke mot at han praktiserer sine rettigheter så dette er en stråmann. Kritikken fra min side er i alle fall : 

1.) at han har fått bosted tilbudt på Skaugum via kronprinsparets når dette er ett åsted for kriminelle handlinger og at

2.) Gjentagelsesfaren er så stor.

at han ikke vet bedre er en ting men at vår kommende konge og dronning ikke tenker lenger enn hva som er bekvemt for sønnen fremfor hva som er skadelig for samfunnet begynner å bli gjentagende og trist. 

3.) Enkelte vil hevde de bør slippe ut av fengselet fordi de har en hund som lengter etter dem, fordi gresset er grønt eller at de blir sliten og lei av å sitte i fengsel, hva vet jeg. Det fritar dem ikke for kritikk når de benytter seg av idiotisk retorikk. Som jeg sa tidligere er ikke dette en enkel ressurssvak person som benytter seg av retorikken mamma er syk og lufta er dårlig. Mamma er definert som ett maktmenneske med statlig beskyttelse, og den som sitter i fengsel og ønsker seg ut er tidligere en som sto på Det Norske kongehuset sin nettside som en del av kongefamilien. Han ble diskré ryddet vekk derfra når de kriminelle handlingene begynte å komme frem i dagslys, det endrer dog fortsatt ikke at han har vært en og er stadig en del av kongefamilien. 

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Momma skrev (17 minutter siden):

Det stemmer nok at de er aller nederst, men voldtekstsmenn generelt scorer ikke særlig høyt, har jeg hørt. Det gir også mening.

https://www.smp.no/nyheter/n/GM2ynm/seksualforbrytere-utgjoer-naa-den-nest-stoerste-gruppen-i-norske-fengsler

"Vanlige" seksualforbrytere er ikke  akkurat populære, men overgripere av barn er helt nederst på "rangstigen" og samles ofte i et skjermet område pga trusler og vold. Det er et uformelt hierarki blant innsatte.

"De møtes som oftest med fordømmelse av samfunnet eller under straffegjennomføringen. Dette kan gjøre det vanskelig for domfelte å delta i kriminalomsorgens tilbud og i behandling fra helsetjenesten."

https://www.kriminalomsorgen.no/fagstrategi-om-seksuallovbruddsdoemte.593468.no.html

Skrevet (endret)

Hvorfor lyver de om saker som retten og pressen kan bevise er løgn? Dette med Mette og sykdom og mugg, stemmer ikke overens med hva politet selv sier. Til og med årsaken til den forferdelige isolasjonen han lever i lyves det om. Eplet har ikke falt langt fra den berømmelige stammen på de fleste områder. Utrolig hva sykdom kan brukes til. 

https://www.vg.no/nyheter/i/lnM6qo/hoeiby-i-retten-om-fotlenke-ikke-noen-second-chances

«Høiby sa at det er vanskeligere å ha besøk i fengsel enn hjemme. Han trakk blant annet frem at han har sykdom i nær familie, og at luftkvaliteten i fengselet er dårlig.

– Dagens besøksavdeling er i god stand, med moderne besøksrom, sier fengselssjef Finstad til VG.» 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 18
Skrevet
Hebbe-lille skrev (3 minutter siden):

Hvorfor lyver de om saker som retten og pressen kan bevise er løgn? Dette med Mette og sykdom og mugg, stemmer ikke overens med hva politet selv sier. Til og med årsaken til den forferdelige isolasjonen han lever i lyves det om. Eplet har ikke falt langt fra den berømmelige stammen på de fleste områder. Utrolig hva sykdom kan brukes til. 

https://www.vg.no/nyheter/i/lnM6qo/hoeiby-i-retten-om-fotlenke-ikke-noen-second-chances

«Høiby sa at det er vanskeligere å ha besøk i fengsel enn hjemme. Han trakk blant annet frem at han har sykdom i nær familie, og at luftkvaliteten i fengselet er dårlig.

– Dagens besøksavdeling er i god stand, med moderne besøksrom, sier fengselssjef Finstad til VG.» 

Jeg lurte litt på dette med mugg i fengselet. Hvis lufta er for dårlig for et kort besøk av Mette-Marit, hvordan er den for innsatte som bor der, og for de som jobber der hver dag? Disse trenger nødvendigvis ikke ha problemer med lungene, men det kan de jo fort få hvis kvaliteten på lufta er så dårlig...

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (35 minutter siden):

Kan du verifisere hvem som står for livsopphold, slik som å betale for bolig/strøm, mat, personlig pleie, klær og tilbehør, uteliv (tidligere), reiser i inn- og utland som åpenbart koster en del, alkohol og dop (hvilket han selv har bekreftet)

Hvem betalte leien for leiligheten i Oslo? Alt i alt er det betydelige summer hver måned, noe som ikke er forenlig med f. eks NAV. 

Du drar opp et spørsmål jeg stilte deg i går, men svarer ikke på spørsmålet: Har Høiby enablerne, som du kaller det, som ikke gir slipp?

Du lister opp antatte utgifter og trekker en konklusjon om “enablers” uten å identifisere hvem dette faktisk er eller dokumentere at de aktivt tilrettelegger.

Du har heller ingen kilder for konkrete betalinger eller andre strukturer. Ingen vet om det i det hele tatt ble betalt noen husleie for leiligheten før rettsaken eller hva beløpet var. Det fins ingen dokumentasjon på leiekontrakt. Det ble også skrevet igår.

Egentlig har du et logisk problem i innlegget ditt.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Jeg lurte litt på dette med mugg i fengselet. Hvis lufta er for dårlig for et kort besøk av Mette-Marit, hvordan er den for innsatte som bor der, og for de som jobber der hver dag? Disse trenger nødvendigvis ikke ha problemer med lungene, men det kan de jo fort få hvis kvaliteten på lufta er så dårlig...

Helt riktig hvis dette virkelig er så dårlig luft så burde  ingen innsatte  eller ansatte være i fengsle over lengre tid. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (19 minutter siden):

Det er vel bare enda en uttalelse fra Høiby vi ikke kan ta for god fisk, og neppe et aktuelt problem for MM som jo har vært der flere ganger.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Det tenkte jeg også. Hadde det vært dårlig luft hadde Andenæs sendt klager både hit og dit på MBHs vegne.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Gulline skrev (52 minutter siden):

Å herregud - håper ikke det er kommet så langt 😅 Her i byen står det vanligvis en vanlig politibil utenfor rettsalen. 

I så fall nok et eksempel på hvilken særbehandling kongefamilien får - til tross for å ikke være en offisiell del av den engang. Er jo strengt tatt ingen annen grunn til at den kortesjen skulle kjøre fra tinghuset i det tidsrommet.

Endret av Kratos
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Reverend skrev (20 minutter siden):

Du drar opp et spørsmål jeg stilte deg i går, men svarer ikke på spørsmålet: Har Høiby enablerne, som du kaller det, som ikke gir slipp?

Du lister opp antatte utgifter og trekker en konklusjon om “enablers” uten å identifisere hvem dette faktisk er eller dokumentere at de aktivt tilrettelegger.

Du har heller ingen kilder for konkrete betalinger eller andre strukturer. Ingen vet om det i det hele tatt ble betalt noen husleie for leiligheten før rettsaken eller hva beløpet var. Det fins ingen dokumentasjon på leiekontrakt. Det ble også skrevet igår.

Egentlig har du et logisk problem i innlegget ditt.

Nora fortalte jo i media at da hun bodde med ham så fikk han 20.000 i mnd av moren til dekning av husleie - men han brukte pengene på dop istedet. 

Og Marius har jo selv sagt at han får penger fra foreldrene hver måned. Her har det kommet fram forskjellige beløp - alt fra 20.000 til 70.000 i måneden.

Så er det huset på SKaugum. Hvem betalte leien der? Og luksusleiligheten på Frogner hvor han var leietaker - hvem betalte den? Det kan ikke være NAV - de dekker ikke luksus og leie i slike prisklasser for en enslig mann. Ikke engang en familie får slike summer. Det har stått i avisen hva lignende eneboliger på SKaugum leies ut til og det var rundt 30.000 pr mnd. Hvem betaler? 

Utenom dette tar de ham med på reiser rundt omkring, hvem har betalt biler og motorsykler? Luksusklokke og dyre klær?

Endret av Gulline
  • Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Kratos skrev (8 minutter siden):

I så fall nok et eksempel på hvilken særbehandling kongefamilien får - til tross for å ikke være en offisiell del av den engang. Er jo strengt tatt ingen annen grunn til at den kortesjen skulle kjøre fra tinghuset i det tidsrommet.

Nei, det var jo veldig trolig at det var ham ... men hvorfor bruke slike summer på hans sikkerhet? 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Kratos skrev (16 minutter siden):

Det kan jo ha vært knyttet til en av de øvrige 68 sakene i Oslo tingrett i dag, hvorav flere er svært alvorlige straffesaker:

https://www.domstol.no/no/nar-gar-rettssaken/?fraDato=2026-05-06&tilDato=2026-05-06&domstolid=AAAA2103290954588682069ZTMXIG_EJBOrgUnit&sortTerm=rettsmoete&sortAscending=true&pageSize=25

Høibys sak gikk klokka 10, og dommeren brukte bare 15 minutter på sin avgjørelse, så jeg vet ikke hvor sannsynlig det er at de satt der og trykket til klokka halv fire før de kjørte?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Reverend skrev (31 minutter siden):

Det er vel bare enda en uttalelse fra Høiby vi ikke kan ta for god fisk, og neppe et aktuelt problem for MM som jo har vært der flere ganger.

Nymerïa skrev (30 minutter siden):

Det tenkte jeg også. Hadde det vært dårlig luft hadde Andenæs sendt klager både hit og dit på MBHs vegne.

FruR skrev (33 minutter siden):

Helt riktig hvis dette virkelig er så dårlig luft så burde  ingen innsatte  eller ansatte være i fengsle over lengre tid. 

Enig med dere! 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Ellie42 skrev (2 timer siden):

Men man kan godt holde mor og stefar ansvarlig for å igjen ville ha denne mannen innenfor garde og PST-beskyttede murer, der hvor han er tiltalt for et flertall kriminelle handlinger allerede.

Enablingen vil ingen ende ta. Og vi betaler for denne sikkerheten.

Høres ut som at det er forbudt for dem å legge til rette for hjemmesoning. Hjemmesoning gjøres svært ofte hos foreldre til den insatte.  Så det er hverken galt, uvanlig eller noe unormalt med det. 

Boligen det er snakk om her, er en separat bolig på et annet område på skaugum. Slike soninger foregår også i ditt nabolag. Hjemme hos foreldre til insatte, eller hos venner eller en samboer. 

Ingen får sitte på hjemme soning, om det er til ulempe. At det er på en kongelig eiendom er ikke relevant. 

Hvorvidt fare for brudd på besøksforbud, festing, bruk av narkotika, stikke av etc at selve boligen er egnet etc er av relevans.

Selv mener jeg hans kroniske brudd på besøksforbud, og ekstremt dårlige selvkontroll er god nok grunn til at han ikke skal sone på skaugum. 

Han har vel sagt han skal gjøre det han kan for  å sone hjemme. Det tror jeg ingenting på. Og heldigvis ikke retten heller

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (44 minutter siden):

Nora fortalte jo i media at da hun bodde med ham så fikk han 20.000 i mnd av moren til dekning av husleie - men han brukte pengene på dop istedet. 

Og Marius har jo selv sagt at han får penger fra foreldrene hver måned. Her har det kommet fram forskjellige beløp - alt fra 20.000 til 70.000 i måneden.

Så er det huset på SKaugum. Hvem betalte leien der? Og luksusleiligheten på Frogner hvor han var leietaker - hvem betalte den? Det kan ikke være NAV - de dekker ikke luksus og leie i slike prisklasser for en enslig mann. Ikke engang en familie får slike summer. Det har stått i avisen hva lignende eneboliger på SKaugum leies ut til og det var rundt 30.000 pr mnd. Hvem betaler? 

Utenom dette tar de ham med på reiser rundt omkring, hvem har betalt biler og motorsykler? Luksusklokke og dyre klær?

Du kan lese det du siterer en gang til.

• Nyttig 3
Skrevet

Det er ikke bare mugg og sykdommen til Mette som blir brukt som årsak, han påstår at han sitter i selvvalgt isolasjon fordi han er «kjent». Intet nytt under solen fra Borg Høiby. Lever fortsatt i den bobla som han er oppdratt i, av andre som lever i bobla. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...