Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Det blir meningsløst å debattere fordi det allerede foreligger krav iht loven om hjemme soning og hva som må være godtkjente forhold iht det. Er skaugum godkjent, så har de også fri tilgang, ellers ville det ikke blitt godkjent.

Hvorfor politiet ikke kjørte opp på skaugum vet vi ingenting om. Uansett er det irrelevant iht hvorvidt en bolig er godkjent eller ikke for hjemmesoning.

Det er slett ikke irrelevant om Kriminalomsorgen - i hans tilfelle skulle fire på kravene de stiller andre om uanmeldte kontroller. ved hjemmesoning

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (8 minutter siden):

Det er slett ikke irrelevant om Kriminalomsorgen - i hans tilfelle skulle fire på kravene de stiller andre om uanmeldte kontroller. ved hjemmesoning

Det er irrelevant som offentlig diskusjon jo. Det er allerede sagt at han ikke skal behandles annerledes. I en podcast mulig på nrk, så har det vært nevnt at han kan bli annerledes behandlet iht soning, pga at han har et eget sikkerhets system ved seg. Men uansett er det kriterier som gjelder der vilkår må være på plass for slik type soning.

Han har fått avslag, med begrunnelse bla at han vil da få tilgang til nett og telefon, og med brudd på besøksforbud, så er det lite som tyder på at han ikke har tenkt å bryte besøksforbudet på nytt. 

https://www.vg.no/nyheter/i/lnM6qo/hoeiby-i-retten-om-fotlenke-ikke-noen-second-chances?utm_source=androidapp&utm_medium=share

• Liker 2
Skrevet (endret)
Ellie42 skrev (1 time siden):

Forsvareren sier at MBH velger isolasjon selv fordi han er "kjent".

Altså, nå har det vel seg sånn at voldtektsmenn og pedofile utsettes for vold i fengsel pga det de har gjort, ikke pga. kjendisstatus. 

VGs kommentator tok han hardt på dette, og refererte til at ingen nevnte dette under rettssaken.

MBH og hans folk kjenner ikke sin besøkelsestid. Løgn og fanteri hele veien til banken.

Til og med forsvareren innrømmer at det ikke har vært trusler, så den der (også) må han lenger ut på landet med. Heldigvis ikke til Skaugum, da. 

«Ibsen bekreftet at det ikke har vært noen voldshendelser eller trusler om at Høiby «skal tas».»

https://www.vg.no/nyheter/i/lnM6qo/hoeiby-i-retten-om-fotlenke-ikke-noen-second-chances

Og det med å prøve å dra mamma Mette inn i dette, og be for sin syke mor. Skjønner de ikke at mamma Mette ikke er et trumfkort lenger?

Endret av CeXNS
Fomatering
  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
CeXNS skrev (15 minutter siden):

Til og med forsvareren innrømmer at det ikke har vært trusler, så den der (også) må han lenger ut på landet med. Heldigvis ikke til Skaugum, da. 

«Ibsen bekreftet at det ikke har vært noen voldshendelser eller trusler om at Høiby «skal tas».»

https://www.vg.no/nyheter/i/lnM6qo/hoeiby-i-retten-om-fotlenke-ikke-noen-second-chances

Og det med å prøve å dra mamma Mette inn i dette, og be for sin syke mor. Skjønner de ikke at mamma Mette ikke er et trumfkort lenger?

Man må smi mens jernet er varmt vet du. Argumentene om at familien ikke bruker hennes sykdom til egen vinning ble jo direkte punktert av hennes egen sønn idag.

• Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Ellie42 skrev (47 minutter siden):

Er det den innsattes familie som bestemmer om han skal varetektsfengsles, eller det han har gjort?

Et stort tips til den som forfekter dette argumentet er at han burde vurdert å slutte å bryte besøksforbudet, så måtte ikke moren hans besøke han i Oslo fengsel.

Det ser for øvrig ut som at det går helt fint for MM å besøke ham der, i og med at det har skjedd mange ganger.

Det er ikke MM som straffes, selv om hun og hennes selvfølgelig føler det sånn, det er faktisk han som er tiltalt for 32 punkter og har brutt besøksforbudet ørten ganger. 

Hvorfor tillegger du meg meninger? Jeg har aldri påstått at hverken familien, eller MM som det sto skrevet før du endret innlegget, bestemmer hvem som skal varetektsfengsles.

Som du vet gikk min kommentar på din påstand om at det er "svada" at det er dårlig luft i Oslo fengsel, og at dette har innvirkning på MM. En påstand som beviselig er feil da fengselet skal legges ned om bare noen uker blant annet på grunn av råte og sopp.

Hvorfor ikke bare si noe slikt som, ok det var jeg ikke klar over". Fremfor å tillegge dine meningsmotstandere utsagn de ikke har vært i nærheten av og ha ytret. 

Ikke alltid like morsomt å ta feil. Men enda mindre morsomt at en debatt blir kvalt av uredelighet.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Ellie42 skrev (3 minutter siden):

Man må smi mens jernet er varmt vet du. Argumentene om at familien ikke bruker hennes sykdom til egen vinning ble jo direkte punktert av hennes egen sønn idag.

Hvis ingen hadde påstått at sykdom brukes til egen vinning, hadde heller ikke det motsatte blitt fremført. Helt absurd tankegang, for selvsagt er det en reell problemstilling (bare spør en som er astmasyk eller svært allergisk akkurat nå.) 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Miominoen skrev (14 minutter siden):

Hvorfor tillegger du meg meninger? Jeg har aldri påstått at hverken familien, eller MM som det sto skrevet før du endret innlegget, bestemmer hvem som skal varetektsfengsles.

Som du vet gikk min kommentar på din påstand om at det er "svada" at det er dårlig luft i Oslo fengsel, og at dette har innvirkning på MM. En påstand som beviselig er feil da fengselet skal legges ned om bare noen uker blant annet på grunn av råte og sopp.

Hvorfor ikke bare si noe slikt som, ok det var jeg ikke klar over". Fremfor å tillegge dine meningsmotstandere utsagn de ikke har vært i nærheten av og ha ytret. 

Ikke alltid like morsomt å ta feil. Men enda mindre morsomt at en debatt blir kvalt av uredelighet.

Den gjenværende avdelingen på Oslo fengsel er langt innenfor gjeldende verdier for adekvat luftkvalitet, eller tror du oppriktig at de holder fanger i et fengsel hvor luften er giftig med overlegg? 

A-bygget, som er rammet, er ikke delen som er aktiv nå. Det fremgår også fra artiklene du linket til. Forsvaret kom heller ikke med noen bevis på dårlig luftkvalitet eller noe saklig argument utover "men mamma, dakars mamma sliter med å puste pga. lufta der inne"

Endret av Ellie42
  • Liker 17
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (11 minutter siden):

Hvis ingen hadde påstått at sykdom brukes til egen vinning, hadde heller ikke det motsatte blitt fremført. Helt absurd tankegang, for selvsagt er det en reell problemstilling (bare spør en som er astmasyk eller svært allergisk akkurat nå.) 

Det er ikke familien til siktede som er i varetekt.

Det er ikke familien til siktede som avgjør hvor hen soner.

Det er ikke familien til siktedes helse som avgjør hvilket fengsel de holdes i.

Såpass tror jeg du vet? Og siden MM allerede har besøkt dette fengselet et flertall ganger, virker det jo ikke som et problem som er så alvorlig at det forhindrer henne i å besøke han.

Hva er så argumentet? Spesialbehandling til den kommende dronningens sønn pga. hennes helse? Da er man etter min mening ganske grønn på Norges lover, og dronningens egen sønn bruker da hennes helse som et argument for å unnslippe konsekvenser.

Konsekvenser er kjedelige, det lærer kronprinsfamilien med tilhørende særkullsbarn brennkvikt i disse dager. Da bør man kanskje heller vurdere hvorfor man hele tiden ender i situasjoner som utløser disse konsekvensene istedenfor å oppføre seg som en arrogant voldsmann og tilhørende støttespillere.

Endret av Ellie42
  • Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet

Nå er det uansett slik at begjæringen ble avvist. Jeg stoler på at avgjørelsen ble tatt på riktig grunnlag. 

Jeg tenker at det er greit å IKKE holde verken mor eller stefar ansvarlig for hvilke argumenter MBH mvalgte å bruke i sin argumentasjon for hvorfor han ønsket at varetektssoningen skulle gjøres med fotlenke. Igjen - folk har lov til å be om rettsbehandling av soningsforhold, og retten til å anke er lik for alle. 

• Liker 12
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (5 minutter siden):

Nå er det uansett slik at begjæringen ble avvist. Jeg stoler på at avgjørelsen ble tatt på riktig grunnlag. 

Jeg tenker at det er greit å IKKE holde verken mor eller stefar ansvarlig for hvilke argumenter MBH mvalgte å bruke i sin argumentasjon for hvorfor han ønsket at varetektssoningen skulle gjøres med fotlenke. Igjen - folk har lov til å be om rettsbehandling av soningsforhold, og retten til å anke er lik for alle. 

Men man kan godt holde mor og stefar ansvarlig for å igjen ville ha denne mannen innenfor garde og PST-beskyttede murer, der hvor han er tiltalt for et flertall kriminelle handlinger allerede.

Enablingen vil ingen ende ta. Og vi betaler for denne sikkerheten.

Endret av Ellie42
  • Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Ellie42 skrev (14 minutter siden):

Det er ikke familien til siktede som er i varetekt.

Det er ikke familien til siktede som avgjør hvor hen soner.

Det er ikke familien til siktedes helse som avgjør hvilket fengsel de holdes i.

Såpass tror jeg du vet? Og siden MM allerede har besøkt dette fengselet et flertall ganger, virker det jo ikke som et problem som er så alvorlig at det forhindrer henne i å besøke han.

Hva er så argumentet? Spesialbehandling til den kommende dronningens sønn pga. hennes helse? Da er man etter min mening ganske grønn på Norges lover, og dronningens egen sønn bruker da hennes helse som et argument for å unnslippe konsekvenser.

Konsekvenser er kjedelige, det lærer kronprinsfamilien med tilhørende særkullsbarn brennkvikt i disse dager. Da bør man kanskje heller vurdere hvorfor man hele tiden ender i situasjoner som utløser disse konsekvensene istedenfor å oppføre seg som en arrogant voldsmann og tilhørende støttespillere.

Det er ikke kronprinsessen som har fremført noe som helst i sakens anledning.  Det gjøres individuelle vurderinger for andre søkere også. At kronprinsessen har vært på besøk tidligere, betyr ikke at besøk fremover kan være mer krevende. Sykdomsbildet kan variere. Vi vet ikke nok om hvordan dette oppleves. Nå ble det ikke tatt hensyn til, så hva Borg Høiby har argumentert med, får ligge på han. Hvis man mener at det tas for mye hensyn til han, må man jo argumenter for at andre i samme situasjon ikke «spesialbehandles», med fakta og ikke bare antagelser. 

• Liker 8
Skrevet

MBH har først nå inn under rettsaken og i varetektsperioden opplevd konsekvenser for handlinger. Enda på tide og godt det skjer! Han har fått isolasjonsskader alt, mener han - forhåpentligvis skal han få kjenne på dette enda mer. Endelig er det konsekvenser og endelig er mammas gullegutt ikke verdt mer enn handlingene han står tiltalt for av de som han omgås i hverdagslivet og hva skjer, jo han er dritredd og velger isolasjon fremfor fellesskapet innenfor sitt nåværende hjem.

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet

Han mener at han er mer utsatt for vold i fengselet fordi han er en kjent person? Eller kan det være at han er mer utsatt for vold fordi han er en voldtektsmann? 

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Sol79 skrev (1 minutt siden):

Han mener at han er mer utsatt for vold i fengselet fordi han er en kjent person? Eller kan det være at han er mer utsatt for vold fordi han er en voldtektsmann? 

Kjent person, ja det er nok derfor. 🤣 Men voldtektsmenn er nederst på rangstigen, så han bør sikkert føle seg litt utsatt for stygge blikk. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (30 minutter siden):

Det er ikke kronprinsessen som har fremført noe som helst i sakens anledning.  Det gjøres individuelle vurderinger for andre søkere også. At kronprinsessen har vært på besøk tidligere, betyr ikke at besøk fremover kan være mer krevende. Sykdomsbildet kan variere. Vi vet ikke nok om hvordan dette oppleves. Nå ble det ikke tatt hensyn til, så hva Borg Høiby har argumentert med, får ligge på han. Hvis man mener at det tas for mye hensyn til han, må man jo argumenter for at andre i samme situasjon ikke «spesialbehandles», med fakta og ikke bare antagelser. 

Og så bør kanskje de som argumenterer for at luften er så dårlig ha noen konkrete beviser utover "mamma er syk", eller?

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Sol79 skrev (18 minutter siden):

Selvsagt er det derfor. Han kunne egentlig hatt godt av å kjenne på sin egen medisin - men jeg tenker at de nok beskytter ham mot faren for å få bank i fengselet. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ellie42 skrev (8 minutter siden):

Og så bør kanskje de som argumenterer for at luften er så dårlig ha noen konkrete beviser utover "mamma er syk", eller?

Lege-erklæring? 🧐 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Er det Lille Marius som blir kjørt rundt i den kortesjen med 4 innsatsbiler, 2 majer og et par vanlige politibiler? Med blålys og hele pakka? Jeg så nemlig bilene utenfor tinghuset for 25 min siden, og for 15 min siden kjørte de forbi meg i Storgata…

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Momma skrev (30 minutter siden):

Kjent person, ja det er nok derfor. 🤣 Men voldtektsmenn er nederst på rangstigen, så han bør sikkert føle seg litt utsatt for stygge blikk. 

Jeg vet ikke helt om det er 100 % sant. Kriminalomsorgen har tall som viser at mellom 20 og 25 % av innsatte i norske fengsler er dømt for seksualforbrytelser. Så MBH vil ikke akkurat være den eneste.

• Liker 3
Skrevet
Kratos skrev (4 minutter siden):

Er det Lille Marius som blir kjørt rundt i den kortesjen med 4 innsatsbiler, 2 majer og et par vanlige politibiler? Med blålys og hele pakka? Jeg så nemlig bilene utenfor tinghuset for 25 min siden, og for 15 min siden kjørte de forbi meg i Storgata…

Å herregud - håper ikke det er kommet så langt 😅 Her i byen står det vanligvis en vanlig politibil utenfor rettsalen. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...