Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ellie42 skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal de konstant enable rus og voldslivet til den samme 30-åringen?

Gjør de det?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eufemia- skrev (28 minutter siden):

Det blir jo egentlig som å se at fortsettelsen følger. Den meget voksne mannen vil ikke kunne stå på egne ben når enablerne ikke gir slipp. 

Kan du verifisere at Høiby har enablere som ikke gir slipp?

• Liker 6
Skrevet
Ellie42 skrev (11 timer siden):

Hvorfor skal de konstant enable rus og voldslivet til den samme 30-åringen?

Og det er ulovlig, så lovens lange arm må straffe dem?

• Liker 1
Skrevet
Reverend skrev (9 timer siden):

Kan du verifisere at Høiby har enablere som ikke gir slipp?

Jeg, og mange med meg, virker det som, mener/synes at MBH tilsynelatende har blitt dullet med av mor og stefar i alle år, tilsynelatende uten å bli stilt krav til. Det er vanskelig å verifisere det (verifisere, faktisk...), men det er det heller ikke et krav om på et diskusjonsforum. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Momma skrev (7 minutter siden):

Jeg, og mange med meg, virker det som, mener/synes at MBH tilsynelatende har blitt dullet med av mor og stefar i alle år, tilsynelatende uten å bli stilt krav til. Det er vanskelig å verifisere det (verifisere, faktisk...), men det er det heller ikke et krav om på et diskusjonsforum. 

I såfall må man verifisere det motsatte også. Vi har selvsagt lov å si hva VI mener det virker som. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Gulline skrev (18 minutter siden):

I såfall må man verifisere det motsatte også. Vi har selvsagt lov å si hva VI mener det virker som. 

Nei. 

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Nei. Det du påstår noe er det du som må vise til ay dette er riktig info. Ikke alle andre som må vise til det motsatte.

Dette vet  alle som har deltatatt i tråden her lenge.

Dersom man påstår det motsatte så er det veldig greit om man verifiserer at det er sånn det skal være og ikke bare påstå at det er sånn det er. 

For alle rundt omkring så har det lenge virket som om kronprinsparet har vært med på å gjøre Marius sin levestil mulig. Vi trenger ikke verifisere noe vi og alle som vil kan se med det blotte øyet. Det å gi gratis hus, støtte økonomisk med flotte ferier, månedlige utbetalinger (sagt flere ganger av Marius selv) - vi vet bare ikke beløpet. Det har variert fra 20-70 tusen i måneden - vi vet jo at gratis bolig (enebolig på Skaugum) er blitt regnet til å koste rundt 30.000 pr mnd - sett i forhold til hva de får i leieinntekter på andre lignende boliger på Skaugum, biler og motorsykkel, klær og dyre klokker osv. Alt dette er med på å opprettholde livsstilen hans  - som han ikke hadde klart uten bistand fra noen som har mye penger. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Stusser på at argumentene er at han ønsker å leve et mer normalt liv - at det skal være et holdbart argument.  Det er sikkert veldig mange i fengselet som ønsker å leve et mer normalt liv, men de sitter jo varetakt eller soner for en grunn.

Han mener seg også isolert, men det står samtidig at han selv har bedt om skerming og at han ikke har noen restriksjoner på besøk og kommunikasjon, og vi vet at han hatt besøk av flere familiemedlemmer. 

Syns ikke det virker som de har en sterk sak. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/L4ovx4/hoeiby-tilbake-i-retten-vil-sitte-i-varetekt-paa-skaugum

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
blvck skrev (7 minutter siden):

Stusser på at argumentene er at han ønsker å leve et mer normalt liv - at det skal være et holdbart argument.  Det er sikkert veldig mange i fengselet som ønsker å leve et mer normalt liv, men de sitter jo varetakt eller soner for en grunn.

Han mener seg også isolert, men det står samtidig at han selv har bedt om skerming og at han ikke har noen restriksjoner på besøk og kommunikasjon, og vi vet at han hatt besøk av flere familiemedlemmer. 

Syns ikke det virker som de har en sterk sak. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/L4ovx4/hoeiby-tilbake-i-retten-vil-sitte-i-varetekt-paa-skaugum

Men det er en prinsipiell forskjell på varetekt i forhold til soning etter domfellelse. En person som sitter i varetekt kan i prinsippet bli frikjent, og begrunnelsen for varetekt er ikke straff. Varetekt har andre begrunnelser. Så poenget med et normalt liv kan jo fra et prinsipielt ståsted tenkes å ha en annen vekt her enn ved soning når man er domfelt.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (15 minutter siden):

Men det er en prinsipiell forskjell på varetekt i forhold til soning etter domfellelse. En person som sitter i varetekt kan i prinsippet bli frikjent, og begrunnelsen for varetekt er ikke straff. Varetekt har andre begrunnelser. Så poenget med et normalt liv kan jo fra et prinsipielt ståsted tenkes å ha en annen vekt her enn ved soning når man er domfelt.

Jeg skriver om begge tilfellene "men de sitter jo varetekt eller soner for en grunn" 

Endret av blvck
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
blvck skrev (4 minutter siden):

Jeg skriver om begge tilfellene "men de sitter jo varetekt eller soner for en grunn" 

Ja, det ser jeg jo, og det er jo nettopp det jeg påpeker - at de har forskjellig begrunnelse, så det argumentet du fører treffer jo ikke begge med samme styrke.

• Liker 2
Skrevet (endret)

https://www.vg.no/nyheter/i/lnM6qo/hoeiby-i-retten-om-fotlenke-ikke-noen-second-chances

Sitat

I retten forklarer Høiby at han ønsker å være nærmere familie og venner.

Ja, for han har så gode venner.

Er det heleren til HA, klokke-svindleren, Follo-mannen eller gjengmedlemenne til Arfan Bhatti han snakker om?

Det er ikke så mye å hente på selvinnsikt hos Marius.

Han forstår tydeligvis fortsatt ikke at tingene han gjør har konsekvenser. 

Endret av Ellie42
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Ja, det ser jeg jo, og det er jo nettopp det jeg påpeker - at de har forskjellig begrunnelse, så det argumentet du fører treffer jo ikke begge med samme styrke.

Jeg tror ikke jeg har sagt noe annet? Jeg skriver at jeg syns det er ikke er et godt argument at man ønsker å leve et mer normalt liv enten man sitter i varetekt eller soner en dom. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
blvck skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke jeg har sagt noe annet? Jeg skriver at jeg syns det er ikke er et godt argument at man ønsker å leve et mer normalt liv enten man sitter i varetekt eller soner en dom. 

Ja, jeg ser at du sier det, og det er det jeg argumenterer mot.

• Liker 1
Skrevet
Reverend skrev (13 timer siden):

Gjør de det?

Det sier vel egentlig seg selv, når både Marius og skattelistene verifiserer at han har null inntekt, og at han sponses med minst 20.000kr pluss gratis bolig (som han ivrer etter å komme inn i igjen), hver måned.

Kåre på 30 uten jobb hadde ikke hatt midlene til å holde på slik som Marius. Definisjonen av enabling.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Ellie42 skrev (2 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/lnM6qo/hoeiby-i-retten-om-fotlenke-ikke-noen-second-chances

Ja, for han har så gode venner.

Er det heleren til HA, klokke-svindleren, Follo-mannen eller gjengmedlemenne til Arfan Bhatti han snakker om?

Det er ikke så mye å hente på selvinnsikt hos Marius.

Han forstår tydeligvis fortsatt ikke at tingene han gjør har konsekvenser. 

Det er akkurat det her som er problematisk: han kommer tilbake til det samme nettverket, og vil da fort havne i de samme sporene igjen - og da er faren for å begå kriminelle handler også stor tenker jeg. Flere av det han er tiltalt for skal også ha skjedd i boligen på Skaugum, så det er ikke sånn at det at han oppholder seg i boligen vil kunne forhindre han i å begå nye kriminelle handlinger. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Godt å se at politet har gode argumenter på hvorfor han ikke skal ut av fengselet

«I sitt innlegg sier politiadvokat Oda Karterud at Høibys tilfelle er annerledes enn andre fordi hovedtyngden av den kriminelle atferden skal ha blitt begått i eget hjem.

– Jeg mener det illustrerer at siktede ikke vil være godt nok rammet inn i dette tilfellet her, sier Karterud.

Hun viser til at Kriminalomsorgen i sin vurdering har understreket at de ikke vil ha mulighet til å kontrollere hvem Høiby har kontakt med på telefon eller hvem han får besøk av.» 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg ser at du sier det, og det er det jeg argumenterer mot.

Skal folk som sitter i varetekt, spesielt etter å ha brutt utallige påbud fra retten, liksom skånes for tullet de selv har satt seg i?

Hvordan passe på at forbrytere fortsetter å begå lovbrudd, 101.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...