Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
CAPS LOCK skrev (4 timer siden):

Det er ikke jury i straffesaker i Norge. I tingretten består retten av en fagdommer og to legdommere. I lagmannsretten består retten av to fagdommere og fem legdommere. Dette kalles meddomsrett.

Ah, ok - takk for oppklaringen! 

Poenget består likevel: en fagdommer og to meddommere.

Men det heter ikke «jury». 

Endret av Forumaktivitet
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
velociraptor skrev (11 timer siden):

klart det ikke er irrelevant om eiendommen er kongeling og under bevoktning. Kriminialomsorgen trenger å kunne gjøre uanmeldte besøk. Uanmeldte besøk er ikke mulig på en kongelig eiendom. Vi vet allerede at MM gjerne rydder før politiet kommer, og gjerne advarer sin sønn om kommende pågripelse (mulig ryddingen blir vanskeligere nå som hun har en uniformert mann i bånd å slepe på?), Så det eråpenbart negativt at det allerede eksisterer et sikkerhetssystem der, for det sikkerhetssystemet er der for å varsel eiendommen beboere, ikke for å spille på lag med påtalemyndighetene eller kriminalomsorgen. Ingen ville tillatt at butikkmedarbeider Benedicte ble forhåndsvarslet hver gang den kriminelle sønnen som bodde hjemme hos henne med fotlenke, skulle sjekkes. MM er mor før hun er kronprinsesse. hverken vi eller påtalemyndighetene eller kriminalomsorgen har noen grunn til å tro at hun vil oppføre seg mer i tråd med loven enn andre mødre i en sånn situasjon.

Og hvis de er farget av sin generasjon kan det fort være en fare for at de mener at kvinner som spiller på sex og kler seg utfordrende har "bedt om" å bli slått, kvalt og spyttet på (influensere), eller at jenter som har one night stands og frivillig sex, og enda mer har går med på filming, har "bedt om" å bli fingret og filmet i søvne også.

Hm…men det er vel forskjell på hva som er lov og ikke lov. Er lov å kle seg som man vil  - men er ikke lov å voldta, filme andres underliv når de virker bevisstløse eller å være fysisk voldelig. 

Fagdommeren og de to meddommerne vet at alkohol og narkotikarus ikke unnskylder gjerninger og at utfordrende klær ikke er en grunn til ulovlige straffbare handlinger. 

Antar fagdommeren og de to meddommerne klarer å skille mellom de nyansene, selv om de er i 50-årene. 

• Liker 2
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

Og derfor dømmer du alle voksne mennesker I "sin generasjon"  i dette landet?

Jeg kjenner mange 50+ - men ingen som har de holdningene du hevder.

Nei, jeg dømmer ikke alle voksne mennesker, jeg svarte på en kommentar som mente at det kunne være positivt for ofrene at juryen (dommerene) var av den generasjonen (usikker på hvilken?). Tidligere voldtektssaker i Norge viser dessverre at dommere stort sett ikke ser slik på det som alle andre. 

Så jeg dømmer spesifikt dommerene i Bergens-gruppevoldtektsaken, i Hemsedal-saken, og et par lignende saker til. Jeg kjenner heldigvis heller ingen med slike holdninger, uavhengig av alder.

Jeg håper at dommerene i MBH-saken ikke har samme misogynistiske synet som dommerene i disse andre sakene

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Forumaktivitet skrev (20 minutter siden):

Hm…men det er vel forskjell på hva som er lov og ikke lov. Er lov å kle seg som man vil  - men er ikke lov å voldta, filme andres underliv når de virker bevisstløse eller å være fysisk voldelig. 

Fagdommeren og de to meddommerne vet at alkohol og narkotikarus ikke unnskylder gjerninger og at utfordrende klær ikke er en grunn til ulovlige straffbare handlinger. 

Antar fagdommeren og de to meddommerne klarer å skille mellom de nyansene, selv om de er i 50-årene. 

Det skulle man tro, men det virket ikke sånn på dommerene i Hemsedal. og Bergens- gruppevoldtektsakene. Nå har jeg aldri noe sted skrevet nmoe om alderen, som jeg har gjentett flere ganger nå siterte jeg en eller annen som mente at juryen (dommerne), "i den generasjonen", ikke synes slik adferd er ok, og jeg mener at andre saker tyder på at en del dommere, som jeg ikke aner alderen på, synes at det er helt innafor å dope ned eller binde fast og slå og voldta kvinner hvis de drar på fest og ikke er avholds-jomfruer som går tildekket.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så en med så omfattende rusproblem skal sone i et hjem der en av de som skal passe på er alvorlig syk og har mer enn nok med seg selv, og den andre som er pårørende skal snart ut på en utenlandsreise. Hvem skal passe på fangen? PST? Garden som er unge voksne uten noe myndighet? Og hvordan har de tenkt å legge til rette for «uanmeldte kontroller» i et av Norges mest bevoktede bolig? Hvis dette går igjennom kan det ikke påstås at det er likhet for loven. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/kriminalomsorgen-har-godkjent-fotlenkesoning-for-marius-borg-hoiby-pa-skaugum/s/5-95-3018686

«Høiby har lenge slitt med rus, og under rettssaken mot ham kom det fram at han har hatt omfattende bruk av kokain og alkohol.

– Blant vilkårene er at han må oppholde seg i en bolig som er godkjent av Kriminalomsorgen døgnet rundt. Han må avstå fra alle rusmidler, også alkohol. Det kan komme uanmeldte kontroller når som helst, understreker Ibsen.» 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
velociraptor skrev (49 minutter siden):

Det skulle man tro, men det virket ikke sånn på dommerene i Hemsedal. og Bergens- gruppevoldtektsakene. Nå har jeg aldri noe sted skrevet nmoe om alderen, som jeg har gjentett flere ganger nå siterte jeg en eller annen som mente at juryen (dommerne), "i den generasjonen", ikke synes slik adferd er ok, og jeg mener at andre saker tyder på at en del dommere, som jeg ikke aner alderen på, synes at det er helt innafor å dope ned eller binde fast og slå og voldta kvinner hvis de drar på fest og ikke er avholds-jomfruer som går tildekket.

Har du lest disse dommene du henviser til? 

• Liker 2
Skrevet

Er det i det hele tatt noen i Norges land som tror at MBH er i stand til å ikke bryte vilkårene for varetektsfengsling i hjemmet? 😂

• Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet
Lorieen skrev (29 minutter siden):

Er det i det hele tatt noen i Norges land som tror at MBH er i stand til å ikke bryte vilkårene for varetektsfengsling i hjemmet? 😂

Å,ja da.Det er  mange godt voksne damer på Facebook som vil ta han i forsvar uansett hva han gjør.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Lorieen skrev (3 timer siden):

Nei det tror jeg ikke. Derfor mener jeg han på ingen måte bør sitte i varetekt hjemme. Det må noen konsekvenser til, og nåt det første han gjør i fengsel er å bryte besøksforbud. Så bare nei, nei,nei da mister jeg motet av norsk rett

• Liker 8
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (11 timer siden):

Billigere for skattebetalerne, da.

Er det?

Vet du hva det koster skattebetalerne at MBH stadig gjør nye kriminelle overtredelser når han er "fri"?

Hva koster rustester, oppfølging og det å ha kontroll på denne mannen om han bor på Skaugum?

Tenker det er skikkelig stas å være gardist på Skaugum om dagen, når de man passer på med vilje helst vil sabotere egen sikkerhet.

Endret av Ellie42
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Ellie42 skrev (Akkurat nå):

Er det?

Vet du hva det koster skattebetalerne at MBH stadig gjør noe kriminelle overtredelser?

Ja, skulle gjerne sett det regnestykket dokumentert. 

• Liker 6
Skrevet
Gulline skrev (14 timer siden):

Antagelig de samme som betalte 50.000 i måneden for luksusleiligheten på Frogner? 

Det at en leilighet ligger på Frogner er ikke ensbetydende med at det er en "luksusleilighet". Men jeg antar da du kan dokumentere påstandene om både månedsleien og leilighetens standard?

• Liker 4
Skrevet
Miominoen skrev (5 minutter siden):

Det at en leilighet ligger på Frogner er ikke ensbetydende med at det er en "luksusleilighet". Men jeg antar da du kan dokumentere påstandene om både månedsleien og leilighetens standard?

Sitat

Marius Borg Høiby har nå forlatt Skaugum og etablert seg i en leilighet i et eksklusivt boligkompleks på Frogner, skriver Se og Hør. I følge bladet ligger det nye hjemmet i et rolig område omgitt av ambassader og noen av Oslos mest prestisjefylte adresser.

Komplekset består av et begrenset antall leiligheter, med store fellesarealer og flotte fasiliteter. Ifølge det Se og Hør har fått opplyst fra flere kilder, skal enkelte beboere ha uttrykt bekymringer rundt innflyttingen, men ingen av naboene ønsker å kommentere saken offentlig.

Samtidig er spørsmålet om hvem som står bak regningen.

LENKE

Det er vel ingen måte å "dookumentere" kostnaden på men at det var luksus er ganske tydelig.. I tillegg har det jo blitt skrevet i et utall artikler at han mottok støtte fra foreldrene, det ble flere ganger nevnt 20 000 pr mnd som skulle "bidra til husleige" så det er nesten umulig å ikka ha lest om dette mer enn ett sted liksom.. 

Sk57 skrev (8 timer siden):

Takk, den er verdt å lese selv om det er skribentens tanker. 

• Liker 8
Skrevet

Miominoen skrev (9 minutter siden):

Sitat

Nå er nemlig Marius bosatt i en romslig leilighet i et eksklusivt og tilbaketrukket boligkompleks på Frogner. Området er omkranset av ambassader, rolige sidegater og noen av hovedstadens mest ettertraktede adresser.

(....) leies tilsvarende leiligheter ut for mellom 30 000 og 50 000 kroner i måneden i dette området. 

https://www.seher.no/kongelig/bor-i-luksusbolig-i-ambassadestrok/83892431

Står enda mer og mer konkret om boligen i lenken. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (11 timer siden):

Nei det kan det ikke

Det er mye likheter, så vi kan jo si 10års forvaring på Marius.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Sk57 skrev (8 timer siden):

Den var veldig god og tar opp mange relevante problemstillinger. Jeg syns det er merkelig at de ønsker dette (men går ikke mer inn på det her siden det hører mer hjemme i Kongehus-tråden), og jeg tenker at det kan ikke være for Marius eget beste heller: han får tilgang på rusmidler, venner som er kriminelle og han kan lettere bryte besøksforbudet - som kan gi han mer straff. 

Han burde søkt om soning i rusinstitusjon - da kan han få hjelp og det virker i hvert fall utad som han tar fatt i problemene sine. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
hilarious2016 skrev (8 timer siden):

Har du lest disse dommene du henviser til? 

Ja. Du snakker som om man ikke kan ha forskjellig formening om noe uten å mangle informasjon. Hvordan forklarer du da saker der dommerene ikke er enige, eller der tingrett/lagmannsrett/høyesterett ender med forskjellig konklusjon?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Kalkula skrev (28 minutter siden):

Det er mye likheter, så vi kan jo si 10års forvaring på Marius.

Nei vi kan ikke det. Fordi da må du inn i materiale som ikke er offentlig. Dessuten er kopseng sine trusler og voldtekter på et helt annet nivå. Marius har ikke truet noen av de han har tatt seg til rette på bla. Så kopseng saken er en helt annen sak enn marius saken. Og trenger ulik straff og oppfølging.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...