Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Agurk skrev (14 timer siden):

Da har mamma MM gitt grønt lys for at duttebassen kan sone resten av varetektsperioden på Skaugum 🙂🙃

kilde: Budstikka

Snakk om å gjøre det enkelt for seg selv 🤦‍♀️ så bryter han besøksforbud hjemmefra på Skaugum da. Eller kanskje hun sørger for vakthold over Marius og telefonen hans 24/7 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
blvck skrev (9 minutter siden):

De kan jo ikke fire på sikkerheten til Kronprinsparet for at Marius skal bo der (nå er det vel det de uansett idirekte gjør). 

En institusjon av noe slag ville vært mer fornuftig enn å flytte tilbake til Skaugum hvor han får tilgang på "alt". 

Nei, ikke sant. Og da må han jo bare bli i fengselet. Hvis ikke kan han enten ikke være på Skaugum, eller så må de finne en løsning på det der sikkerhetsopplegget. Hvis ikke blir det jo en "fordi jeg er den jeg er"-greie. Det går ikke.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (12 timer siden):

Det er virkelig utfordrende å forholde seg til noe så hinsides som at MBH skal ha fått tillatelse fra kronprinsparet til å leie huset på Skaugum om han får tillatelse fra retten til å sone med fotlenke der. 

MAN KAN DA IKKE I ANSTENDIGHETENS NAVN BRUKE EN KONGELIG EIENDOM SOM FENGSLINGSSURROGAT. 

Like lite kan man ha en varetektsfange boende på den samme kongelige eiendom. 

En kongelig eiemdom er vel primært et bosted. Og private bosteder kan brukes til soning med fotlenke. Så jo det er fullt mulig. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (13 minutter siden):

En kongelig eiemdom er vel primært et bosted. Og private bosteder kan brukes til soning med fotlenke. Så jo det er fullt mulig. 

Det er forskjell på et privathus og en kongelig eiendom som er strengt bevoktet. Hvordan mener du at Kriminalomsorgen skal kunne utføre kontroller uten å melde sin ankomst på forhånd?

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Gulline skrev (38 minutter siden):

Det er forskjell på et privathus og en kongelig eiendom som er strengt bevoktet. Hvordan mener du at Kriminalomsorgen skal kunne utføre kontroller uten å melde sin ankomst på forhånd?

Skaugum er eid av dem selv, så nei. Det er ingen forskjell sådan. Er forøvrig kriminal omsorgen som vurderer om eiendom /bolig er egnet til soning. Så de ser nok ikke negativt på at det allerede eksisterer et sikkerhets system der.

Det som forøvrig er relevant er jo hvordan dette påvirker hansmuligeter for soning hjemme posotivt eller negativt. 

Men siden dama hans ikke holder seg unna, han ikke evner å ikke ta kontakt med henne etc, så tviler jeg sterkt på at han får sone varetekt hjemme. Isåfall blir jeg overasket. Da er det isåfall andre sterke hensyn i bildet her. Uansett vil han ryke inn ved brudd på soningsavtale.

Hvirvidt eiendomnen er kongelig eller ikke , er irrelevant iht han. 

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg lurer på hvordan en slik juryprosess foregår frem til den er klar. Har ikke vært meddommer selv, så kan bare forestille meg. 

Fagdommeren har skrevet fagbok/fagbøker innen strafferett og han har vært militærjurist. Den ene meddommeren er som sagt sykepleier (kan godt være avdelingssykepleier eller noe ledende også men vet kun at faget er sykepleier) og den andre kommunikasjonssjef i ISS samt at han er innehaver av noe innen kamerautstyr (hvis jeg har forstått det riktig). De er, så vidt jeg har forstått, alle i 50-årene et sted. 

Jeg får en tiltro til juryen som skal avgjøre dommen. En skulle tro at de også til dels er noe farget av sin generasjon. Visse ting gjør man bare ikke, det er utenkelig, og det er: Omfanget av narkotika, filming av underliv under seksuell omgang og hvordan man behandler andre - og ikke minst synet på hva en kan forvente at en person på snart 30 år (jobb, inntekt, god samfunnsborger, holdninger, verdier, atferd). 

Denne dommen skal stå seg for ettertiden, i historiebøkene, den skal inn i jus-pensum og forelesninger. Derfor har jeg tiltro til at hoveddommeren klarer å lande dette. Men, i teorien kan meddommerne sammen faktisk velte de juridiske resonnementene og krasje utfallet. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Forumaktivitet skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer på hvordan en slik juryprosess foregår frem til den er klar. Har ikke vært meddommer selv, så kan bare forestille meg. 

Fagdommeren har skrevet fagbok/fagbøker innen strafferett og han har vært militærjurist. Den ene meddommeren er som sagt sykepleier (kan godt være avdelingssykepleier eller noe ledende også men vet kun at faget er sykepleier) og den andre kommunikasjonssjef i ISS samt at han er innehaver av noe innen kamerautstyr (hvis jeg har forstått det riktig). De er, så vidt jeg har forstått, alle i 50-årene et sted. 

Jeg får en tiltro til juryen som skal avgjøre dommen. En skulle tro at de også til dels er noe farget av sin generasjon. Visse ting gjør man bare ikke, det er utenkelig, og det er: Omfanget av narkotika, filming av underliv under seksuell omgang og hvordan man behandler andre - og ikke minst synet på hva en kan forvente at en person på snart 30 år (jobb, inntekt, god samfunnsborger, holdninger, verdier, atferd). 

Denne dommen skal stå seg for ettertiden, i historiebøkene, den skal inn i jus-pensum og forelesninger. Derfor har jeg tiltro til at hoveddommeren klarer å lande dette. Men, i teorien kan meddommerne sammen faktisk velte de juridiske resonnementene og krasje utfallet. 

Bra at de er godt voksne. For oss i den alderen er oppførselen hans helt hinsides og sikkert totalt ukjent for de fleste. 

• Liker 17
Skrevet
CeXNS skrev (15 timer siden):

«– Jeg vet ikke alle detaljene om hvordan dette blir gjort i praksis, men det er opprettet et leieforhold. Om det er med hans mor (kronprinsesse Mette-Marit), stefar (kronprins Haakon) eller med begge, vet jeg ikke. Men det er ordnet gjennom dem, sier Ibsen»

https://www.budstikka.no/hoiby-kan-fa-sittet-i-varetekt-med-fotlenke-pa-skaugum/s/5-55-2273070

Han må jo ha et sted å bo i tiden før soningen starter, så da må han jo ha er leieforhold. Jeg håper jo at det bare er kort tid, og at han skal i rusbehandling. 

Noe må jo endres, det funket jo ikke bra å bo på Skaugum, så de må jo rett og slett lage et bedre opplegg. MM er jo syk, og får ikke fulgt ham opp fysisk, og HM jobber jo for minst to. 

Det står at han ikke lenger har leiligheten han hadde før han ble arrestert og at det er en leieavtale på Skaugum. Jeg forstår det sånn at det sånn at det er en ny leieavtale, for det gir null mening i at han skaffet seg en ny leilighet hvis han hadde et leieforhold på Skaugum.

Kronprinsparet slutter ikke å overraske, de har altså inngått en ny leieavtale med han, mens han er i varetekt. Og så er de irriterte fordi de får spørsmål.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Krokenguri skrev (43 minutter siden):

Skaugum er eid av dem selv, så nei. Det er ingen forskjell sådan. Er forøvrig kriminal omsorgen som vurderer om eiendom /bolig er egnet til soning. Så de ser nok ikke negativt på at det allerede eksisterer et sikkerhets system der.

Det som forøvrig er relevant er jo hvordan dette påvirker hansmuligeter for soning hjemme posotivt eller negativt. 

Men siden dama hans ikke holder seg unna, han ikke evner å ikke ta kontakt med henne etc, så tviler jeg sterkt på at han får sone varetekt hjemme. Isåfall blir jeg overasket. Da er det isåfall andre sterke hensyn i bildet her. Uansett vil han ryke inn ved brudd på soningsavtale.

Hvirvidt eiendomnen er kongelig eller ikke , er irrelevant iht han. 

klart det ikke er irrelevant om eiendommen er kongeling og under bevoktning. Kriminialomsorgen trenger å kunne gjøre uanmeldte besøk. Uanmeldte besøk er ikke mulig på en kongelig eiendom. Vi vet allerede at MM gjerne rydder før politiet kommer, og gjerne advarer sin sønn om kommende pågripelse (mulig ryddingen blir vanskeligere nå som hun har en uniformert mann i bånd å slepe på?), Så det eråpenbart negativt at det allerede eksisterer et sikkerhetssystem der, for det sikkerhetssystemet er der for å varsel eiendommen beboere, ikke for å spille på lag med påtalemyndighetene eller kriminalomsorgen. Ingen ville tillatt at butikkmedarbeider Benedicte ble forhåndsvarslet hver gang den kriminelle sønnen som bodde hjemme hos henne med fotlenke, skulle sjekkes. MM er mor før hun er kronprinsesse. hverken vi eller påtalemyndighetene eller kriminalomsorgen har noen grunn til å tro at hun vil oppføre seg mer i tråd med loven enn andre mødre i en sånn situasjon.

Forumaktivitet skrev (23 minutter siden):

Og hvis de er farget av sin generasjon kan det fort være en fare for at de mener at kvinner som spiller på sex og kler seg utfordrende har "bedt om" å bli slått, kvalt og spyttet på (influensere), eller at jenter som har one night stands og frivillig sex, og enda mer har går med på filming, har "bedt om" å bli fingret og filmet i søvne også.

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (8 minutter siden):

klart det ikke er irrelevant om eiendommen er kongeling og under bevoktning. Kriminialomsorgen trenger å kunne gjøre uanmeldte besøk. Uanmeldte besøk er ikke mulig på en kongelig eiendom. Vi vet allerede at MM gjerne rydder før politiet kommer, og gjerne advarer sin sønn om kommende pågripelse (mulig ryddingen blir vanskeligere nå som hun har en uniformert mann i bånd å slepe på?), Så det eråpenbart negativt at det allerede eksisterer et sikkerhetssystem der, for det sikkerhetssystemet er der for å varsel eiendommen beboere, ikke for å spille på lag med påtalemyndighetene eller kriminalomsorgen. Ingen ville tillatt at butikkmedarbeider Benedicte ble forhåndsvarslet hver gang den kriminelle sønnen som bodde hjemme hos henne med fotlenke, skulle sjekkes. MM er mor før hun er kronprinsesse. hverken vi eller påtalemyndighetene eller kriminalomsorgen har noen grunn til å tro at hun vil oppføre seg mer i tråd med loven enn andre mødre i en sånn situasjon.

Og hvis de er farget av sin generasjon kan det fort være en fare for at de mener at kvinner som spiller på sex og kler seg utfordrende har "bedt om" å bli slått, kvalt og spyttet på (influensere), eller at jenter som har one night stands og frivillig sex, og enda mer har går med på filming, har "bedt om" å bli fingret og filmet i søvne også.

Som jeg skrev det er ikke relevant iht marius hvilken tittel eiendommen har. Om det er kongelig eiendom, hybel, eid leilighet , hus etc. Eneste kriminal omsorgen bryr seg om er om stedet er egnet for hjemme soning. Og det er de4 kriminal omsorgen som må vurdere

Før det blir vurdert i det heletatt, så må han få igjennom at han får lov å sone med fotlenke hjemme.

Det vil da feks ikke være aktuelt om ikke da kriminal omsorgen ikke har fri adgang

Endret av Krokenguri
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Hvem vet, kanskje mor har hengt opp litt fine plakater til han, når han skal komme hjem og "sone" med fotlenke?

Hører MM har spurt flere venner om det passer seg.

Om ikke MBH kvalifiserer for å forbli varetektsfengslet, kan man skrote hele opplegget med varetektsfengsling for alle. Han har brutt lovpålagte ordre, prøvd å slette bevis, knust mobiler og truet folk etter han ble tatt. Det er null vilje til bedring i sikte, og man skal ikke premiere sånn oppførsel.

Endret av Ellie42
  • Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet
CeXNS skrev (16 timer siden):

Har MM og HM ingen tanke om hvordan dette fremstår?

De har ingen tanker om hvordan noe som helst fremstår. Opptrer arrogant og har ingen tanker for andre enn seg selv og prosjektet sitt.....

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (15 timer siden):

Lurer virkelig på hvordan Kriminalomsorgen skal utføre uanmeldte kontroller på en kongelig eiendom som voktes av Garden.

Det er vel MM som styrer og vokter der, og har siste ord i saken...

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Ellie42 skrev (8 minutter siden):

Hvem vet, kanskje mor har hengt opp litt fine plakater til han, når han skal komme hjem og "sone" med fotlenke?

Hører MM har spurt flere venner om det passer seg.

Om ikke MBH kvalifiserer for å forbli varetektsfengslet, kan man skrote hele opplegget med varetektsfengsling for alle. Han har brutt lovpålagte ordre, prøvd å slette bevis, knust mobiler og truet folk etter han ble tatt. Det er null vilje til bedring i sikte, og man skal ikke premiere sånn oppførsel.

Det var jo en merkelig ting å lure på. Du er ikke fri, ved hjemmesoning. Du har ikke lov å gå ut i hagen din heller. Blir som en husarrest.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Stargaze skrev (4 minutter siden):

Det er vel MM som styrer og vokter der, og har siste ord i saken...

Hun er vel ikke noen vokter. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Huset han har bodd i ligger ved skogkanten på Skaugum i Asker, utenfor området med de aller strengeste sikkerhetstiltakene.

Det betyr ikke at han vil få sone varetekten med fotlenke utenfor fengsel. Jeg ser det som usannsynlig.

• Liker 4
Skrevet
Reverend skrev (29 minutter siden):

Huset han har bodd i ligger ved skogkanten på Skaugum i Asker, utenfor området med de aller strengeste sikkerhetstiltakene.

Det betyr ikke at han vil få sone varetekten med fotlenke utenfor fengsel. Jeg ser det som usannsynlig.

Synes han kan få beskjed om at varetekten, og senere dom, skal sones i fengsel, jeg... 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (38 minutter siden):

Synes han kan få beskjed om at varetekten, og senere dom, skal sones i fengsel, jeg... 

Jupp! Enig.

Synd det kan være litt plagsomt for voldetkstsdøme å måtte tåle litt juling, men han stiller ikke annerledes enn andre innsatte for det samme.

• Nyttig 8
Skrevet
Reverend skrev (Akkurat nå):

Jupp! Enig.

Synd det kan være litt plagsomt for voldetkstsdøme å måtte tåle litt juling, men han stiller ikke annerledes enn andre innsatte for det samme.

Nemlig! Hvorfor skal han få "berges" når han er der inne for lignende ting som andre som pent er nødt å sitte der? 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (24 minutter siden):

Nemlig! Hvorfor skal han få "berges" når han er der inne for lignende ting som andre som pent er nødt å sitte der? 

Hvis det stemmer at han har vært et vandrende problem fra barnsben av, så er nok rett plass for ham fengsel. Jeg tror per idag ikke at han kan rehabiliteres ut til samfunnet uten litt motivasjon gjennom et "lite dask med flathånden" i ny og ne, så lite som han har vist at han evner å ta til seg ansvar - helt uavhengig av hvem foreldrene hans er.

Skal vi få fokus på vold i nære relasjoner, voldtekt og misogynisme er uakseptabelt er det nå det bør straffes hardt fremover. Ikke bare Høiby, men alle.

• Liker 6
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...