Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Reverend skrev (1 time siden):

Hvis det stemmer at han har vært et vandrende problem fra barnsben av, så er nok rett plass for ham fengsel. Jeg tror per idag ikke at han kan rehabiliteres ut til samfunnet uten litt motivasjon gjennom et "lite dask med flathånden" i ny og ne, så lite som han har vist at han evner å ta til seg ansvar - helt uavhengig av hvem foreldrene hans er.

Skal vi få fokus på vold i nære relasjoner, voldtekt og misogynisme er uakseptabelt er det nå det bør straffes hardt fremover. Ikke bare Høiby, men alle.

100% enig!

• Liker 6
Skrevet

Høiby VIL HA fotlenke... Amen

• Liker 6
Skrevet
Eleaelea skrev (50 minutter siden):

Han bør ikke få det. Det tror jeg de aller aller fleste mener. 

Han kommer til å få tak i en telefon, få tilgang på det samme miljøet, og om man bare tenker litt tilbake - helt sikkert havne på kjøret.

For hans ofre, hans egen helse og ikke minst kongehuset bør han forbli fengslet.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Eleaelea skrev (1 time siden):

Det er ikke opp til ham.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Ellie42 skrev (55 minutter siden):

Han kommer til å få tak i en telefon, få tilgang på det samme miljøet, og om man bare tenker litt tilbake - helt sikkert havne på kjøret.

For hans ofre, hans egen helse og ikke minst kongehuset bør han forbli fengslet.

Det er rett og slett respektløst av kronprinsparet å huse denne kriminelle fyren. Av respekt for ofrene hans og respekt for den rollen de har i kraft av å være kronprinspar, så burde dette forslaget aldri ha kommet på bordet.  Kronprinsessen som er så syk at hun ikke kan representere uten pustehjelp, og som har så dårlig helse at hun ikke kan intervjues mer enn 20 min sammenhengende skal følge opp rabiate Marius? Hvem skal betale for husleie på Skaugum? NAV? 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Det er rett og slett respektløst av kronprinsparet å huse denne kriminelle fyren. Av respekt for ofrene hans og respekt for den rollen de har i kraft av å være kronprinspar, så burde dette forslaget aldri ha kommet på bordet.  Kronprinsessen som er så syk at hun ikke kan representere uten pustehjelp, og som har så dårlig helse at hun ikke kan intervjues mer enn 20 min sammenhengende skal følge opp rabiate Marius? Hvem skal betale for husleie på Skaugum? NAV? 

Antagelig de samme som betalte 50.000 i måneden for luksusleiligheten på Frogner? 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (10 minutter siden):

Antagelig de samme som betalte 50.000 i måneden for luksusleiligheten på Frogner? 

Det er garantert ikke NAV. 

https://www.tv2.no/nyheter/vil-sone-med-fotlenke-moter-i-retten-igjen/18809239/

«Dette oppholdsstedet er en bolig på kronprinsparets eiendom på Skaugum, der han har bodd tidligere.

Dersom Høiby får det som han vil, vil han også få tilgang til mobil og internett. Slike restriksjoner er nemlig sikkerhetsregler i fengsler, og ikke begrunnet i behovet for varetektsfengsling, påpeker Ibsen.

– Det er selvfølgelig et vilkår for varetekt ved oppholdspåbud med elektronisk kontroll at det ikke begås straffbare handlinger. Det vil i tilfelle være et vilkårsbrudd som medfører gjeninnsettelse i fengsel, sier han.

Høiby er ilagt kontakt- og besøksforbud mot den såkalte Frogner-kvinnen – et forbud han skal ha brutt flere ganger. I retten innrømmet han også at han brøt kontaktforbudet fra fengsel, da han gjennom en kompis sendte brev og blomster til henne på valentinsdagen.» 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Forumaktivitet skrev (6 timer siden):

Jeg lurer på hvordan en slik juryprosess foregår frem til den er klar. Har ikke vært meddommer selv, så kan bare forestille meg. 

Fagdommeren har skrevet fagbok/fagbøker innen strafferett og han har vært militærjurist. Den ene meddommeren er som sagt sykepleier (kan godt være avdelingssykepleier eller noe ledende også men vet kun at faget er sykepleier) og den andre kommunikasjonssjef i ISS samt at han er innehaver av noe innen kamerautstyr (hvis jeg har forstått det riktig). De er, så vidt jeg har forstått, alle i 50-årene et sted. 

Jeg får en tiltro til juryen som skal avgjøre dommen. 

Det er ikke jury i straffesaker i Norge. I tingretten består retten av en fagdommer og to legdommere. I lagmannsretten består retten av to fagdommere og fem legdommere. Dette kalles meddomsrett.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi kan si hva vi vil, men man må jo få på plass noe når han kommer ut enten det er varetekt hjemme, eller når varetektsperioden går ut etter at han får dommen. 

Å plassere ham på Skaugum vil jo ikke være en god ide. Hvem skal liksom passe på at han ikke blir dratt tilbake til tidligere «livsstil». 

Han null tro på at det går bra med MBH utenfor fengsel, men enten vi vil eller ikke vil han jo komme ut om noen måneder. Det er jo uansett soningskø, dessverre. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

FLOKKEN foran alt - igjen. 
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/marius-borg-hoibys-onske-om-fotlenke-pa-skaugum-vekker-ubehagelige-sporsmal/o/5-95-3018171

Det er så man har problemer med å fatte hvor dårlige beslutninger som tas på Skaugum. Hvor er realitetsdforankringen, og evnen til å tenke lenger enn sin egen nesetipp? 
Å potensielt huse sin stesønn, som er en varetektsfange, viser at kronprinsen velger flokken før institusjonen, hvilket er en del av plikten og oppdraget som kongelig. Om han viser sviktende evne til å gjøre kloke beslutninger, så vil det naturlig nok reise tvil om hans egnethet til rollene, både som kronprins og en eventuell fremtidig monark. 

MBH i en potensiell bolig på Skaugum vil være en særordning. Om en varetektscelle blir byttet ut med en bolig på Skaugum vil løfte spørsmålet om tilhørighet - hvem man er. 

Alt dette setter tilliten på spill, noe de knapt eier rester av etter alt som har utspilt seg. 

En voksen mann på snart 30 år må klare å stå på egne ben, om han noen gang skal vokse opp til eget ansvar. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Billigere for skattebetalerne, da.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (8 timer siden):

klart det ikke er irrelevant om eiendommen er kongeling og under bevoktning. Kriminialomsorgen trenger å kunne gjøre uanmeldte besøk. Uanmeldte besøk er ikke mulig på en kongelig eiendom. Vi vet allerede at MM gjerne rydder før politiet kommer, og gjerne advarer sin sønn om kommende pågripelse (mulig ryddingen blir vanskeligere nå som hun har en uniformert mann i bånd å slepe på?), Så det eråpenbart negativt at det allerede eksisterer et sikkerhetssystem der, for det sikkerhetssystemet er der for å varsel eiendommen beboere, ikke for å spille på lag med påtalemyndighetene eller kriminalomsorgen. Ingen ville tillatt at butikkmedarbeider Benedicte ble forhåndsvarslet hver gang den kriminelle sønnen som bodde hjemme hos henne med fotlenke, skulle sjekkes. MM er mor før hun er kronprinsesse. hverken vi eller påtalemyndighetene eller kriminalomsorgen har noen grunn til å tro at hun vil oppføre seg mer i tråd med loven enn andre mødre i en sånn situasjon.

Og hvis de er farget av sin generasjon kan det fort være en fare for at de mener at kvinner som spiller på sex og kler seg utfordrende har "bedt om" å bli slått, kvalt og spyttet på (influensere), eller at jenter som har one night stands og frivillig sex, og enda mer har går med på filming, har "bedt om" å bli fingret og filmet i søvne også.

For noe forbannet tull. Hvor tar du det fra? Voksne mennesker er ikke idioter.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
pøbelsara skrev (16 minutter siden):

For noe forbannet tull. Hvor tar du det fra? Voksne mennesker er ikke idioter.

fra andre rettsaker i Norge. Jeg er fremdeles DYPT sjokkert over at den  gruppevoldtektgjengen i Bergen ble frikjent, og Hemsedalsaken, og flere andre. Jeg har svært lav tiltro til norsk rettsvesen når det gjelder voldtektssaker, og særlig hvis offeret har drukket alkohol, ruset seg, kledd seg tacky eller har ligget litt rundt.

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
velociraptor skrev (36 minutter siden):

fra andre rettsaker i Norge. Jeg er fremdeles DYPT sjokkert over at den  gruppevoldtektgjengen i Bergen ble frikjent, og Hemsedalsaken, og flere andre. Jeg har svært lav tiltro til norsk rettsvesen når det gjelder voldtektssaker, og særlig hvis offeret har drukket alkohol, ruset seg, kledd seg tacky eller har ligget litt rundt.

Hvem er "de" du siktet til? Kriminalomsorgen? Sikkerhetsfolkene?

• Liker 4
Skrevet (endret)
Ellie42 skrev (4 timer siden):

Eneste han kommer til å gjøre er å være desperat etter en TLF så han kan kontakte frogner kvinnen. De 2 har tydeligvis følelser love/hate relasjon. Det er det eneste han tenker på. Fyren er sykelig sjalu og sitter nok helt gal i fengselet lurer på hva hun gjør....

Jeg fulgte noen dager tett på vg tv...det kom godt frem i retten forholdet mellom dem 2!

Blant annet var det et mønster med at hver gang han og frogner dama kranglet så var han utro eller sove voldtektene kan man jo kalle dem. Crazy fyr..

Og ikke minst få tak i drugs

Endret av M.H85
  • Liker 7
Skrevet
~ Ada ~ skrev (6 minutter siden):

Hvem er "de" du siktet til? Kriminalomsorgen? Sikkerhetsfolkene?

Hæ? "De", som jeg siterte fra en annen bruker?

"Jeg får en tiltro til juryen som skal avgjøre dommen. En skulle tro at de også til dels er noe farget av sin generasjon"

Det var et svar til denne setningen, som var sitert og uthevet.

Dommerene altså, siden vi ikke har jury.

Kriminalomsorgen og sikkerhetsfolkene har neppe noe med domfellelsen å gjøre, og det der derfor mindre relevant hva de synes om at influensere blir banket opp eller at jenter som har ONS blir voldtatt.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (1 time siden):

Og derfor dømmer du alle voksne mennesker I "sin generasjon"  i dette landet?

Jeg kjenner mange 50+ - men ingen som har de holdningene du hevder.

Endret av pøbelsara
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
velociraptor skrev (13 minutter siden):

Hæ? "De", som jeg siterte fra en annen bruker?

"Jeg får en tiltro til juryen som skal avgjøre dommen. En skulle tro at de også til dels er noe farget av sin generasjon"

Det var et svar til denne setningen, som var sitert og uthevet.

Dommerene altså, siden vi ikke har jury.

Kriminalomsorgen og sikkerhetsfolkene har neppe noe med domfellelsen å gjøre, og det der derfor mindre relevant hva de synes om at influensere blir banket opp eller at jenter som har ONS blir voldtatt.

Beklager, så det nå at du siterte en annen: De er juryen (som vi ikke har).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...