Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Korpsnerden skrev (15 minutter siden):

Siden du er så opptatt av nøyaktighet så tar du feil du også - formuen var redusert til 51407 kr. Jeg anser en reduksjon på 97% som "borte", beklager unøyaktigheten...

Ja, beklager jeg blandet med inntekt. Nøyaktighet, spiller ingen rolle for meg om han hadde 50k eller 80k, jeg skjønner ikke hvorfor du spekulerer i at han var blakk, eller hvorfor ligninga hans har noe med saken og gjøre. 

hadde han sagt “ sjekk ligninga mi a, har 2 mill i formue jeg , jeg er millionær « så hadde jeg skjønt arrogant og skrytete og behov for og diskutere ligningen . 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Korpsnerden skrev (1 time siden):

Selvangivelsen henter inn tall fra inntekt/formue/gjeldssituasjon for året som har gått, og hva du har 31.12. det året. Det vil si at MBJ hadde formue 31.12.2022, men at denne var borte 31.12.2023

https://www.nettavisen.no/okonomi/kraftig-inntektsfall-for-marius-borg-hoiby/s/5-95-2574504

O samtalen var i august 2023. Og da sier marius at penger er ikke et problem 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (1 time siden):

Neida, de fleste som er hyggelige , høflige og velformulerte et ikke manipulerende, men for og være god på og manipulere må en være hyggelig, høflig og velformulert. 
jeg falt litt ut her, men jeg mener man i større grad kan trene seg opp til og lyve enn og manipulere. Ja begge deler er bedrageri. 

Høfligheten er nok manipulasjon ja. Jeg tror feks ikke han genuint er takknemlig for at politiet tar seg tid og bryr seg om han , selvom han takker dem for det.  Lojaliteten er nok heller ikke genuin , men han kan ha hatt et skille på hva som skader han og hva som skader familien på det tidspunktet. 

Vi er stort sett enige om dette da, jeg vil utbrodere det jeg sa i sist innlegg: man kan manipulere uten å være hyggelig, høflig og velformulert. Andre måter å gjøre det på er blant annet via frykt, løgn, skape sjalusi og usikkerhet, fyre opp under dårlige følelser m.m. Dog så er det gode verktøy i manipulasjonskassa å fremstå hyggelig, høflig m.m

I boka uelskbar beskrives en mennesketype som relasjonstyrann. Det er ett begrep jeg synes er veldig dekkende, man trenger ikke spekulere i lidelser eller diagnoser, man stadfester bare at noen er en tyrann i relasjonen. Årsaken til at noen blir en relasjonstyrann begrunnes med både arv og miljø. Jeg mener faktorer som vold og manipulering er tydelige tegn på at man mest sannsynlig er en relasjonstyrann. Er man det i en sammenheng tror jeg oddsen også øker for at man er det i andre, at man har fullstendig dysfunksjonelle forhold i kjærlighetslivet men hundrede prosent velfungerende sunne friske relasjoner til andre mennesker i nær omkrets fremstår bare usannsynlig for min del. Vi vet at MBH må ha hatt sosiale utfordringer fra tidlig alder av mtp brevet hans mor selv har skrevet, og personlig er det denne delen jeg synes er mest vanskelig å svelge; at en relasjonstyrann har klart å slå full blomst så til de grader i en setting hvor man skulle anta at alle forhold lå til rette for å forhindre at noe slikt skjer.. men det er kanskje en veldig naiv tankegang. Sannheten er vel at kongelige og andre adelige, mennesker med høy makt og status,  har i all sin tid hatt større forutsetning for å gjøre akkurat hva de vil fullstendig uten hensyn til de rundt seg, løsrevet  fra den virkeligheten vi andre dødelige opererer i. Forskjellen er kanskje bare at nå i vår tid slipper du ikke unna på samme måte nettopp grunnet sosiale media og hvor langt ytringsfriheten faktisk strekker seg i ett demokratisk land. Du kan ikke true folk til stillhet på samme måte som før.

Og sånn sett kan jo forsøket på å stoppe denne boka for mange tolkes til å være den moderne verden sin utgave av middelalderen sitt forsøk på å tie og undertrykke folket til stillhet. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvordan dette fungerer fullstendig i Norge men i USA så er det vel slik at hvis det kan bevises at det er faktiske forhold som er beskrevet så er det ikke ærekrenkelser. Det er jo også ganske logisk, hvis ikke ville man jo nettopp tvinge folk til taushet. 

Om MBH har solgt kokain akkurat på den gata tror jeg ingen bryr seg så mye om som han selv, men via å gå til sak har han jo virkelig sørget for å skape enda mer blest rundt den boka. 

Det blir noe veldig absurd med det hele at han er anklaget for å ha voldtatt noen og filmet det, la oss si dette faktisk stemmer; men han setter altså grensa ved salg av kokain. Dette tror jeg da handler mer om hans ego og oppfatning av seg selv, enn lojalitet og omtanke for familien. Vi alle har ett ønske om hvordan vi skal fremstå, å fremstå som at du setter din moralske grense ved det som skader familien skal gjøre ham til en slags lojal og redelig antihelt, jaja, kanskje han er litt voldelig og ruser seg men hey; han selger i det minste ikke kokain, for en fin fyr altså. Så mye omsorg for de rundt seg. 
- Blir bare for dumt.. 

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Raven.Writingdesk skrev (9 timer siden):

Jeg vet ikke hvordan dette fungerer fullstendig i Norge men i USA så er det vel slik at hvis det kan bevises at det er faktiske forhold som er beskrevet så er det ikke ærekrenkelser. Det er jo også ganske logisk, hvis ikke ville man jo nettopp tvinge folk til taushet. 

Om MBH har solgt kokain akkurat på den gata tror jeg ingen bryr seg så mye om som han selv, men via å gå til sak har han jo virkelig sørget for å skape enda mer blest rundt den boka. 

Det blir noe veldig absurd med det hele at han er anklaget for å ha voldtatt noen og filmet det, la oss si dette faktisk stemmer; men han setter altså grensa ved salg av kokain. Dette tror jeg da handler mer om hans ego og oppfatning av seg selv, enn lojalitet og omtanke for familien. Vi alle har ett ønske om hvordan vi skal fremstå, å fremstå som at du setter din moralske grense ved det som skader familien skal gjøre ham til en slags lojal og redelig antihelt, jaja, kanskje han er litt voldelig og ruser seg men hey; han selger i det minste ikke kokain, for en fin fyr altså. Så mye omsorg for de rundt seg. 
- Blir bare for dumt.. 

Stemmer ikke at han har satt grensa ved salg av kokain. Den andre saken er en straffesak, der han ikke erkjenner skyld i store deler av tiltalen.

Endret av ~ Ada ~
Rettelse
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Stemmer ikke at han har satt grensa ved kokain.

Nei det vet vi jo, han er/var vel glad i det. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (22 minutter siden):

Og sånn sett kan jo forsøket på å stoppe denne boka for mange tolkes til å være den moderne verden sin utgave av middelalderen sitt forsøk på å tie og undertrykke folket til stillhet. 

Vel, jeg har i grunnen en del å si om dette, men hva i alle dager er dette for en sammenligning? 🧐 Det er ei skarve bok, tviler på at mange tolker den som så enormt viktig og den har iallfall ingenting med middelalderens styreform og undertrykking av folket å gjøre, særlig ikke hvis du tar i betraktning at folket i dag er utdannet og opplyst. Forfatterne har ikke akkurat skrevet ei paradigmeskifte-bok som kommer til å styrte eller true noen som helst. De ønsket nok bruduljer, men fikk litt advokatbjeffing.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (4 minutter siden):

Nei det vet vi jo, han er/var vel glad i det. 

Javel, et nytt poeng der, altså.

• Liker 1
Skrevet
Kollontaj skrev (6 minutter siden):

Vel, jeg har i grunnen en del å si om dette, men hva i alle dager er dette for en sammenligning? 🧐 Det er ei skarve bok, tviler på at mange tolker den som så enormt viktig og den har iallfall ingenting med middelalderens styreform og undertrykking av folket å gjøre, særlig ikke hvis du tar i betraktning at folket i dag er utdannet og opplyst. Forfatterne har ikke akkurat skrevet ei paradigmeskifte-bok som kommer til å styrte eller true noen som helst. De ønsket nok bruduljer, men fikk litt advokatbjeffing.

Enig.

Anders Heger sa noe av det samme til Klassekampen i forbindelse med rettssaken: https://klassekampen.no/artikkel/2025-11-05/en-ekstrem-handling-i-norsk-sammenheng

Sitat

– Den maktpolitiske analysen her – at landets konge og makta indirekte har grepet inn mot den lille mann – synes jeg også er sprø. Verken Aschehoug eller Dagbladet er «den lille mann», sier Heger.

– Det disse advokatene prøver på, er ikke bra, men vi må samtidig være forsiktige med å overdrive. Faktum er at denne boka har fått en betydelig reklameeffekt, og jeg tror ikke det er noe slag mot norsk ytringsfrihet i verken et kortere eller lengre perspektiv.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (12 minutter siden):

Javel, et nytt poeng der, altså.

Jeg sa ikke at han trakk grensen ved kokain men ved salg av kokain. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Får sånne ting konsekvenser? 

Bryter loven gjør han jo, så føyer seg inn i rekken … Men hvorfor velger de å møtes på et offentlig sted hvor de vet de vil bli gjenkjent, når de vet det er et brudd på besøksforbudet og så kort opptil rettssaken? Hva vil de statuere med å gjøre noe slikt?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Hermegåsa skrev (5 minutter siden):

Bryter loven gjør han jo, så føyer seg inn i rekken … Men hvorfor velger de å møtes på et offentlig sted hvor de vet de vil bli gjenkjent, når de vet det er et brudd på besøksforbudet og så kort opptil rettssaken? Hva vil de statuere med å gjøre noe slikt?

Si det. Konsekvenstenkning er kanskje ikke Marius sin sterkeste side.

• Liker 6
Skrevet
Hermegåsa skrev (10 minutter siden):

Fordi Marius driter i loven. Han har vært beskyttet så lenge og sluppet unna med det meste tidligere. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Får sånne ting konsekvenser? 

Ikke når du er Marius Borg Høiby og mammas lille gutt.  

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
FruR skrev (6 minutter siden):

Det stemmer vel ikke helt. Flere arrestasjoner og varetektfengslinger, 32 tiltalepunkter og den mest massive medieomtalen vi har sett her i landet, inkludert to spekulative bøker.

Hva er egentlig din definisjon av "konsekvenser"?

• Liker 3
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (7 timer siden):

Det stemmer vel ikke helt. Flere arrestasjoner og varetektfengslinger, 32 tiltalepunkter og den mest massive medieomtalen vi har sett her i landet, inkludert to spekulative bøker.

Hva er egentlig din definisjon av "konsekvenser"?

Og det inkluderer ikke dette bruddet på besøksforbudet . …og han han er ikke siktet for bevisforspillelsese tiltross for at vi vet han prøvde  slette fra bevis fra iCloud og det virker ganske åpenbart at den knuste mobilen uten SIM-kort han leverte politiet var forsøk på å sjule bevis.

Fordi se og hør har nevnt det så blir det kanskje lagt til tiltalen nå men usikker. Jeg mener dette bør åpne for grunnlag for varetektsfengsling igjen. 

Endret av FruR
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
FruR skrev (26 minutter siden):

Og det inkluderer ikke dette bruddet på besøksforbudet . …og han han er ikke siktet for bevisforspillelsese tiltross for at vi vet han prøvde  slette fra bevis fra iCloud og det virker ganske åpenbart at den knuste mobilen uten SIM-kort han leverte politiet var forsøk på å sjule bevis.

Fordi se og hør har nevnt det så blir det kanskje lagt til tiltalen nå vi før de. Jeg mener dette bør åpne for grunnlag for varetektsfengsling igjen. 

er bevisforspillelse straffbart da?

kan brudd på besøksforbud gi grunnlag for varetekt?

• Liker 3
Skrevet
FruR skrev (3 timer siden):

Brudd på besøksforbud gir dessverre lite konsekvenser for de fleste, det skal mange brudd til før noe skjer, det er ikke noe særklasse for MBH det.  

• Liker 2
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...