Gå til innhold

Botox er veldig synlig, slutt å tro at ingen ser det.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke noe i mot botox. Har ikke hatt behov for å bruke det selv, da jeg ikke har rynker foreløpig, er 35 år. Har alltid vært flink med solkrem og hudpleie. Greit nok at folk bruke botox, men man ser alderen uansett. Hender, hals, øyne, stemme og gange avslører det.

Anonymkode: 44029...f03

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nordis skrev (55 minutter siden):

Hvilke andre ting mener du er viktige å ta tak i, da? Selv mener jeg at botox (og fillers), og den industrien der, absolutt er noe man skal kritisere for å kunne redde unge jenter fra skjønnhetspress. Det står en stor industri bak som tjener grisemye penger på folks usikkerhet. Det er trist, det.

Irreversibel behandling er etter min mening langt viktigere å diskutere. Eksempler på dette er kosmetiske operasjoner og ikke minst tannbehandling. Jeg har aldri sett et innlegg her inne hvor noen øser seg opp over at en hel del nordmenn har slipt ned sine egne, friske tenner og satt på kroner og skallfasetter for å se bedre ut. I verste fall gjøres behandlingen i utlandet med påfølgende risiko for MRSA og store smerter og problemer i etterkant hos pasienten fordi altfor mye blir gjort samtidig. Kritiser gjerne Botox og fillers også, men det er i det minste midlertidig og koster en brøkdel av det ovennevnte.

Det mange ikke har perspektiv på i det hele tatt er at det i Norge gjennomføres omfattende behandling også på barn som er av kosmetisk karakter, som tannregulering uten annen indikasjon enn skjeve tenner og operasjon av utstående ører. Jeg er helt enig i at det skal gå en grense et sted, men å rope så høyt om akkurat Botox er for meg veldig rart uten å være villig til å diskutere det på et litt mer overordnet plan enn å poste bilder av kjendiser man synes er pene eller stygge eller spekulere i hva ektemennene dere synes om det. Kanskje mennene deres synes det er pent? Kanskje de uansett bryr seg mest om konas indre? Kanskje han slår henne om hun ikke tar fillers? Det vet jo ingen andre enn de det gjelder. Folk kan begynne med seg selv synes jeg, og heller forklare barnet sitt med utstående ører at han dessverre er født sånn, og det er helt naturlig, så det blir ingen operasjon selv om han gråter når han ser seg i speilet. Det er samfunnet som må endre seg, nemlig. Ikke så enkelt lenger nå kanskje? 
 

Selv er jeg godt voksen, og har en rynke i panna som har plaget meg litt. Jeg har en jobb hvor jeg ofte blir tatt bilde av, og det første jeg alltid så var den rynka. Nå er den ikke borte, men mindre synlig, og sminke legger seg ikke lenger i en dyp fure. At jeg med det legger press på unge jenter faller på sin egen urimelighet. Jeg kombinerer ikke fjerning av den ene rynka med filler i leppene, løsvipper, falske negler og alt det der. Jeg er en ganske kjedelig, middelaldrende dame som ungdommen neppe kaster to blikk på, med klassisk klesstil og minimalt med sminke. Jeg har ikke kanin-nese, helt glatt panne, alt det der, men fikk tidlig denne dype rynka på tvers av hele panna. Det er ikke helt utenkelig at den kom pga den omfattende psykiske volden eks-mannen min utsatte meg for i årevis, andre på min alder har ikke tilsvarende. Botox er min beslutning. Det samme er å gå til frisøren 4 ganger i året for å føle meg fin. At noen mener det bidrar til å øke presset på seg selv får så være. Skal man kunne fremme det som argument forutsetter det etter mitt syn at man selv ikke gjør noen verdens ting for å føle seg fin. Ikke sminke, ikke hårpleie, ikke hårfjerning. Alt du trenger da er deo og tannkrem, for forfall er helt naturlig. Det er bare det at mennesker har forsøkt å bedre utseendet sitt siden tidenes morgen, og for de aller fleste betyr det noe å føle seg vel i eget skinn. Jeg er selv et relativt forfengelig menneske. Det som irriterer meg aller mest er de som fremmer sin egen fortreffelighet ved at de bryr seg så lite om eget utseende og er nedlatende mot de som bryr seg. Som om vi skulle være dummere, enklere og av lavere rang. Guess what? Det er fullt mulig å både se bra ut og å være smart, flink og arbeidsom. Mange gjør det! Jeg er så lei av kvinner som shamer andre kvinner, for deretter å kreve at de skal handle annerledes. Som om målet helliger middelet, som om det å oppføre seg sånn er å være et godt forbilde for de unge. 

Hvem som har råd til hva er et helt annet spørsmål. Jeg betalte en helt ålreit årslønn i skatt i fjor, og hva jeg bruker pengene mine på er og blir min sak. Det er helt typisk i disse debattene at det er synd på de som ikke har råd, det skaper klasseskiller og at man bør bruke pengene sine på noe mer fornuftig, og jeg mistenker at mange av de samme stemmene dukker opp i debatten om dyre vesker. Her inne er det nærmest konkurranse om å ha den billigste veska, eller aller helst en Rema-pose for å vise hvor lite man bryr seg.  Heldigvis er det ingen som kan legge seg oppi min økonomi, og det er heller ingen som vet hva jeg bruker på f. eks. veldedige formål. For at slike argumenter skal kunne brukes må den som fremsetter dem bruke alle pengene de har til overs på fornuftige ting, og det er det vel når sant skal sies svært få som gjør. Jeg skammer meg ikke i det hele tatt over noe ved meg selv. Det gjorde jeg meg ferdig med da jeg kvittet meg med nevnte eks-mann, som jeg ser at mange har likhetstrekk med i disse debattene. «Jeg liker det ikke, så da må du slutte med det/skamme deg/ tåle å bli behandlet som et annenrangs menneske». Jeg tar godt vare på meg selv, de rundt meg, på alt jeg har i livet. Det er i seg selv en god ting. Og en siste ting: Jeg dømmer ikke etter utseendet, om det så er fikset på eller ikke. 

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med tråden er ikke, slik jeg har forstått det, verken å «shame» eller å være misunnelig (hvorfor skulle noen være det?), men bare å gjøre oppmerksom på at en del av oss ikke synes det er så fint. Er ikke det lov? Folk mener jo masse om alt annet, så hvorfor kan vi ikke si at jo, det synes som regel godt og nei, jeg synes ikke du ser bedre ut med Botox. Akkurat som noen mener om løsvipper eller silikonpupper.

Mulig noen klarer å begrense seg, men denne typen inngrep har en tendens til å balle på seg. Og da mener jeg i fullt alvor at mange faktisk ser eldre ut, ikke yngre. De får det samme unaturlige ansiktet som eldre damer på Vestkanten får, og det er ikke kledelig.

Men selvsagt gjør du som du vil, ingen har tenkt å nekte deg det. Sprøyt i vei.

 

Anonymkode: 346f6...0ff

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Mulig noen klarer å begrense seg, men denne typen inngrep har en tendens til å balle på seg. Og da mener jeg i fullt alvor at mange faktisk ser eldre ut, ikke yngre. De får det samme unaturlige ansiktet som eldre damer på Vestkanten får, og det er ikke kledelig.

Anonymkode: 346f6...0ff

Men hva så? Så problemet er at andre føler seg fine, men du mener de ikke er det?

Anonymkode: baf2f...891

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Poenget med tråden er ikke, slik jeg har forstått det, verken å «shame» eller å være misunnelig (hvorfor skulle noen være det?), men bare å gjøre oppmerksom på at en del av oss ikke synes det er så fint. Er ikke det lov? Folk mener jo masse om alt annet, så hvorfor kan vi ikke si at jo, det synes som regel godt og nei, jeg synes ikke du ser bedre ut med Botox. Akkurat som noen mener om løsvipper eller silikonpupper.

Mulig noen klarer å begrense seg, men denne typen inngrep har en tendens til å balle på seg. Og da mener jeg i fullt alvor at mange faktisk ser eldre ut, ikke yngre. De får det samme unaturlige ansiktet som eldre damer på Vestkanten får, og det er ikke kledelig.

Men selvsagt gjør du som du vil, ingen har tenkt å nekte deg det. Sprøyt i vei.

Går du rundt i virkeligheten og kommenterer det du ikke synes er fint også? "Du, den frisyra di var ikke noe fin" liksom? Jeg gjør det jeg gjør fordi jeg liker det, ikke for at du skal synes det er fint.

Anonymkode: 80689...ea6

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet før, så har jeg forståelse for at folk tyr til botox dersom ansiktet signaliserer en sinnsstemning som ikke svarer til sannheten. Sinnarynke uten at man er sint, for eksempel. Dette ser jeg  ikke på som mer dramatisk enn at man fikser tennene sine, eller fjerner sjenerende hårvekst. 

Dessverre er det veldig mange jeg kjenner som har begynt på denne måten, og så går det dessverre for langt. Jeg vet ikke om det er behandler som er pågående, eller man ser seg blind på resultatet, men jeg har flere venninner (og en kamerat) som på forholdsvis kort tid har gått fra å se blid og opplagt ut, til å få dette mimikkløse, blanke utseendet som man forbinder med overbehandling. Særlig pannen synes godt. Jada, de kan rynke den litt, men man ser tydelig overgangene...

Noen av dem har spurt meg om jeg synes det ser naturlig ut, og da svarer jeg ja. Jeg vet ikke hvorfor, jeg tror det skyldes at jeg ikke ønsker å såre. Men det er litt rart, for jeg ville svart samme menneske ærlig dersom de spurte meg om meningen om en ny frisyre, eller om de hadde på et plagg de ikke kledde. Alle tingene er reversible, så jeg skjønner ikke helt selv hvorfor jeg lyver om botox, men er ærlig når det kommer til hår...

Jeg er ikke misunnelig, selvfølgelig, jeg har jo omtrent samme looken selv. Kanskje det er derfor de betror seg til meg, de er overbevist om at ansiktet mitt også er fullt av nervegift. Og kanskje nettopp derfor ser jeg det godt, når andre tar botox. Selv de som er overbevist om at ingen ser det...

Anonymkode: 5dc23...904

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som jeg har skrevet før, så har jeg forståelse for at folk tyr til botox dersom ansiktet signaliserer en sinnsstemning som ikke svarer til sannheten. Sinnarynke uten at man er sint, for eksempel. Dette ser jeg  ikke på som mer dramatisk enn at man fikser tennene sine, eller fjerner sjenerende hårvekst. 

Dessverre er det veldig mange jeg kjenner som har begynt på denne måten, og så går det dessverre for langt. Jeg vet ikke om det er behandler som er pågående, eller man ser seg blind på resultatet, men jeg har flere venninner (og en kamerat) som på forholdsvis kort tid har gått fra å se blid og opplagt ut, til å få dette mimikkløse, blanke utseendet som man forbinder med overbehandling. Særlig pannen synes godt. Jada, de kan rynke den litt, men man ser tydelig overgangene...

Noen av dem har spurt meg om jeg synes det ser naturlig ut, og da svarer jeg ja. Jeg vet ikke hvorfor, jeg tror det skyldes at jeg ikke ønsker å såre. Men det er litt rart, for jeg ville svart samme menneske ærlig dersom de spurte meg om meningen om en ny frisyre, eller om de hadde på et plagg de ikke kledde. Alle tingene er reversible, så jeg skjønner ikke helt selv hvorfor jeg lyver om botox, men er ærlig når det kommer til hår...

Jeg er ikke misunnelig, selvfølgelig, jeg har jo omtrent samme looken selv. Kanskje det er derfor de betror seg til meg, de er overbevist om at ansiktet mitt også er fullt av nervegift. Og kanskje nettopp derfor ser jeg det godt, når andre tar botox. Selv de som er overbevist om at ingen ser det...

Anonymkode: 5dc23...904

Du ser det på de som har tatt mye ja, det er jo akkurat det du beskriver her. Alle ser det på de som overdriver.

Anonymkode: 80689...ea6

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du ser det på de som har tatt mye ja, det er jo akkurat det du beskriver her. Alle ser det på de som overdriver.

Anonymkode: 80689...ea6

Men poenget er at alle disse menneskene tror at de er moderate i bruken sin. De går rundt og tror at de tilhører den gruppen hvor ingen kan se det. Ikke engang deres egen mor. Og jeg lar dem leve i trua... 

 

Anonymkode: 5dc23...904

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 14.40):

Har botox i  sinnarynke og panne, men kan da fortsatt bevege bryna mye, og myse sånn at det blir litt rynker mellom bryna. Det er bare ikke masse linjer i panna når jeg løfter bryna, og synlig sinnarynke når jeg ikke myser lenger. Trenger ikke å bli helt stiv og mimikk løs av botox.

 

 

Anonymkode: b1f2d...878

Gikk du rundt og løfta bryna så mye da? 

Anonymkode: 1a4d2...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men poenget er at alle disse menneskene tror at de er moderate i bruken sin. De går rundt og tror at de tilhører den gruppen hvor ingen kan se det. Ikke engang deres egen mor. Og jeg lar dem leve i trua... 

Men det er jo ikke det vi diskuterer her, vi diskuterer påstanden om at man ser det på absolutt alle, også de som har moderat bruk.

Anonymkode: 80689...ea6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er jo ikke det vi diskuterer her, vi diskuterer påstanden om at man ser det på absolutt alle, også de som har moderat bruk.

Anonymkode: 80689...ea6

Ja? Hvilket jeg tydeligvis gjør... 

Anonymkode: 5dc23...904

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja? Hvilket jeg tydeligvis gjør... 

Anonymkode: 5dc23...904

De du beskriver er jo ikke moderate brukere.

Anonymkode: 80689...ea6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De du beskriver er jo ikke moderate brukere.

Anonymkode: 80689...ea6

I følge dem er de moderate brukere...

Men slapp av, jeg ser det om du bare har tatt litt i sinnarynka også. Men jeg har full forståelse for hvorfor du gjør det og ser ikke ned på deg av den grunn.

Anonymkode: 5dc23...904

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Går du rundt i virkeligheten og kommenterer det du ikke synes er fint også? "Du, den frisyra di var ikke noe fin" liksom? Jeg gjør det jeg gjør fordi jeg liker det, ikke for at du skal synes det er fint.

Anonymkode: 80689...ea6

Nei. Dette er et diskusjonsforum, var du ikke klar over det?  Flere av dere Botox-fans misliker jo ting også, uten at jeg tror dere går rundt og sier det til folk.

Anonymkode: 346f6...0ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er jo ikke det vi diskuterer her, vi diskuterer påstanden om at man ser det på absolutt alle, også de som har moderat bruk.

Anonymkode: 80689...ea6

Dessverre tror jeg mange av dem med “moderat bruk” ikke er klar over at det faktisk veldig ofte er synlig for andre. Folk later som ingenting og tar det aldri opp, selvsagt, fordi de tenker at det ikke er deres sak. Jeg har selv damer rundt meg, i utgangspunktet veldig pene damer, som startet med botox i 30-åra. De startet med bittelitt, ei ble lokket inn med et gratistilbud. Så ballet det på seg. Ei jeg kjenner beskriver det som en psykisk avhengighet og sier at hun aldri kan stoppe med det. Hun er 50, har død panne og katteøyne, og ser virkelig ikke lenger ut som seg selv. Men hun hevder også at mannen hennes ikke vet om botox-bruken og heller ikke de voksne døtrene. Jeg er ikke så sikker på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Botox kan ein òg nytta førebyggjande. Eg kjenner fleire som byrja med det i 20-åra, dei har aldri utvikla rynker i dei områda dei sette sprøytene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nordis skrev (1 minutt siden):

Dessverre tror jeg mange av dem med “moderat bruk” ikke er klar over at det faktisk veldig ofte er synlig for andre. Folk later som ingenting og tar det aldri opp, selvsagt, fordi de tenker at det ikke er deres sak. Jeg har selv damer rundt meg, i utgangspunktet veldig pene damer, som startet med botox i 30-åra. De startet med bittelitt, ei ble lokket inn med et gratistilbud. Så ballet det på seg. Ei jeg kjenner beskriver det som en psykisk avhengighet og sier at hun aldri kan stoppe med det. Hun er 50, har død panne og katteøyne, og ser virkelig ikke lenger ut som seg selv. Men hun hevder også at mannen hennes ikke vet om botox-bruken og heller ikke de voksne døtrene. Jeg er ikke så sikker på det.

Hun har fått katteøyne av å bruke botox faktisk... Vet du hva, dette blir for dumt. 

Anonymkode: 80689...ea6

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattens rytter skrev (1 minutt siden):

Botox kan ein òg nytta førebyggjande. Eg kjenner fleire som byrja med det i 20-åra, dei har aldri utvikla rynker i dei områda dei sette sprøytene. 

Det er jo veldig smart av denne industrien å overtale folk til å begynne med det allerede i ung alder, “for å forebygge”.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men poenget er at alle disse menneskene tror at de er moderate i bruken sin. De går rundt og tror at de tilhører den gruppen hvor ingen kan se det. Ikke engang deres egen mor. Og jeg lar dem leve i trua... 

 

Anonymkode: 5dc23...904

Det vil alltid være noen mennesker som får overtenning, og dermed overdriver bruken av noe. Det gjelder absolutt alt. Men det finnes også mange mennesker som helt fint klarer å moderere seg og unngå å få overtenning.

Jeg tenker det også kan handle om hvor fornøyd man er med seg selv i utgangspunktet og også hvilken identitet man higer etter å ha. Ser flere i tråden her nevne at det kun er den ene rynka mellom bryna de misliker, mens de andre rynkene rundt øynene osv. er no problem. De er tydeligvis ikke ute etter å bli "perfekt", bare en bittelitt bedre utgave av seg selv. Da blir jo bruken mye mer målrettet og kontrollert og sjansen for at man overdriver forsvinner i mye større grad.

Det er ikke sånn at man MÅ bli sveiseblind og avhengig dersom man bruker botox. Jeg tenker at personlighet, intelligens og evne til selv-refleksjon også spiller inn på dette.

Og bare så det er sagt, så har jeg personlig aldri prøvd botox eller noen andre kosmetiske behandlinger.

Anonymkode: 27c27...d18

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg datet en kvinne en gang. Merket ikke at hun hadde botox før vi var på klatretur og hun ble livredd. Så fort at det manglet noen naturlige rynker da. Det kommer alltids til syne

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...