Gå til innhold

Botox er veldig synlig, slutt å tro at ingen ser det.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bryr meg virkelig ikke hva folk gjør med kroppene sine. Jeg ville aldri kommentert på utseende til en venninne.

Når det er sagt, så kan jeg her på et anonymt forum gladelig innrømme ar Botox og fillers er noe av det latterligste jeg ser. Det ser fullstendig klovnete ut.

Ingen kan med hånden på hjertet mene at Botox og fillersbruk ikke syntes.

Det syntes og det ser absurd ut.

Anonymkode: b05f5...d9c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vera skrev (4 minutter siden):

Ok. For min del blir det litt merkelig å sammenligne små barn med eldre kvinner..

 

«Den største faren ved tilstanden er at barnet isolerer seg og trekker seg unna andre, fordi de synes at ørenes form er for skjemmende. I barnealder kan man risikere å bli mobbet av andre barn.

Riktig tidspunkt for korrigerende kirurgi bør baseres på ørevekst, bruskbøyelighet, psykologisk belastning sekundært til øredeformiteten og pasientens modenhetsnivå. Øreoperasjon anbefales ofte av kosmetiske eller psykiske årsaker når barnet er 4-6 år gammelt. Av psykologiske og praktiske årsaker bør operasjonen gjøres rett før skolestart»

https://nhi.no/sykdommer/barn/ore-nese-hals/utstaende-orer

Utstående ører vil av mange barn oppfattes som noe som ikke hører til normaliteten - fordi de fleste ikke har utstående ører.
På hvilke måte mener du at rynker vil føre til utestengelse og mobbing - ble du mobbet på arbeidsplassen din før du tok botox? 
Og på hvilke måte er rynker en unormalitet? Ser du hvor syk sammenligningen er? Inngrepet på barn blir utført for å unngå utestengelse og mobbing - fordi dette samfunnet er så sykelig opptatt av utseendet i tidlig alder..og det er jo helt logisk når det har kommet så langt at kvinner er så usikre på aldringen sin at de må bruke botox. 
 

Og nei, barn får ikke dekket regulering pga kosmetiske årsaker.

Det er en del av den samme diskusjonen for meg. Utseende betyr noe, om man vil eller ikke, og hva som er greit og ikke bør kunne diskuteres på et overordnet nivå. Hvorfor oppfatter barn det som skjemmende? Det er verdt å diskutere. Hele skjønnhetsindustrien er verdt å diskutere, hva som er innafor og ikke. Vil du utelukkende diskutere Botox er det ditt valg, men det gjør det jo mindre interessant. Jeg kan på det varmeste anbefale å ta en titt på Legeforeningens etikkråd sine uttalelser. Der er utstående ører og fiksing av barns tenner gjerne tema sammen med øvrige skjønnhetsbehandlinger, så da er jeg i det minste i godt selskap dersom det er sykt. 
 

Du klarer ikke ligge unna å dra usikkerhets-kortet ser jeg. Hvorfor gjør du det? Hvorfor er det så viktig for deg å være kjip rundt voksne menneskers valg? 
 

Selvsagt ble jeg ikke mobbet på jobb, ikke vær sånn a. For øvrig: Du beskyldte meg for å ikke bidra til kvinners rettigheter i arbeidslivet, og da skrev jeg at du ikke traff helt fordi jeg jobber med arbeidsrett. Skjønte du virkelig ikke hva jeg mente med at du bommet litt der? Det har jeg svært vanskelig for å forstå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 time siden):

Ok. For min del blir det litt merkelig å sammenligne små barn med eldre kvinner..

 

«Den største faren ved tilstanden er at barnet isolerer seg og trekker seg unna andre, fordi de synes at ørenes form er for skjemmende. I barnealder kan man risikere å bli mobbet av andre barn.

Riktig tidspunkt for korrigerende kirurgi bør baseres på ørevekst, bruskbøyelighet, psykologisk belastning sekundært til øredeformiteten og pasientens modenhetsnivå. Øreoperasjon anbefales ofte av kosmetiske eller psykiske årsaker når barnet er 4-6 år gammelt. Av psykologiske og praktiske årsaker bør operasjonen gjøres rett før skolestart»

https://nhi.no/sykdommer/barn/ore-nese-hals/utstaende-orer

Utstående ører vil av mange barn oppfattes som noe som ikke hører til normaliteten - fordi de fleste ikke har utstående ører.
På hvilke måte mener du at rynker vil føre til utestengelse og mobbing - ble du mobbet på arbeidsplassen din før du tok botox? 
Og på hvilke måte er rynker en unormalitet? Ser du hvor syk sammenligningen er? Inngrepet på barn blir utført for å unngå utestengelse og mobbing - fordi dette samfunnet er så sykelig opptatt av utseendet i tidlig alder..og det er jo helt logisk når det har kommet så langt at kvinner er så usikre på aldringen sin at de må bruke botox. 
 

Og nei, barn får ikke dekket regulering pga kosmetiske årsaker.

Gråsoneargumentet

Argument: Det er en gråsone mellom sykdom og helse. Siden vi allerede griper inn i visse problemstillinger her, må vi også kunne rettferdiggjøre kosmetisk virksomhet generelt. Sykdomsbegrepet er stadig i endring og kulturelt påvirkbart. For eksempel behandles utstående ører hos barn, en tilstand som ikke tidligere ble sett som unormalt eller behandlingstrengende, og man behandler akne og andre hudforandringer.

Vi mener at en moralsk tvilsom behandling ikke rettferdiggjør en annen moralsk tvilsom behandling. Eksemplet med utstående ører illustrerer dessuten vårt sentrale poeng med at medisinske aktører påvirker normalitetsbegrepet ved å tilby sine tjenester.
 

https://tidsskriftet.no/2018/08/debatt/legeprofesjonens-kosmetiske-problem

 

Du har forresten rett i at barn ikke får stønad til kosmetisk behandling av tenner. Det opphørte i 2019, og nå er det antakelig rundt 10 000 færre under 18 år som får regulering i året. Innstrammingen skyldes økonomi, og staten har da altså frem til for fem år siden brukt ufattelige summer på kosmetisk behandling av barn. Forresten var det vel ganske gitt at det var det jeg mente, ikke barn som har problemer med å smile og snakke ordentlig. Jeg forstår ikke hvorfor du overdriver så fælt.

Endret av Vetikkebedre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (5 timer siden):

Jeg og mine likesinnede? Hva våser du om egentlig?

Om du leser i starten av denne debatten - ser du brukere som kaller naturlige kvinner for grå mus. Om du ser i slutten av denne tråden ser du kvinner som snakker nedlatende om kvinner som eldes naturlig. 
Men det er jeg som er nedlatende? For å bruke ditt uttrykk - Du og dine likesinnede er grunnen til at kvinnehelse, lik lønn for begge kjønn, bedre arbeidsavtaler for kvinner, bedre arbeidsvilkår for kvinner osv aldri kommer noen vei..fordi dere er mer opptatt av whataboutisme enn kjernen i problemet. 
Du er mer opptatt av hvilke ord som brukes, og hvilke ord som kan virke krenkende for deg - enn å se hva som egentlig debatteres. 
Jeg syns det er negativt med alt utseendefokuset, og utseendepresset som rettes kvinner, unge kvinner, og små jenter. Hvordan er det en negativ ting å syns det? 

Det er i høyeste grad whataboutism å beskylde noen for å ikke bidra til kvinners rettigheter i arbeidslivet fordi de har injeksjoner. Mange klarer å bry seg om mer enn eget utseende. Nervegift har gjort livet mitt uendelig mye bedre, uavhengig av hva det ble oppfunnet som. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vera: Brukeren med det treffende brukernavnet “Vetikkebedre” opptrer aggressivt, uregulert og nedlatende gjennom hele tråden. Angriper alle med andre meninger enn hun selv har, og evner ikke å løfte blikket ift hva debatten handler om. Ser kritikk av botox-bruk som en personlig fornærmelse mot henne selv. Umulig å debattere med, dessverre.

Anonymkode: bec3a...e16

Hva har du bidratt med her egentlig? Jeg får injeksjoner mot migrene, og har fått et nytt liv som følge av det. Jeg kan fortsatt få tårer i øynene av å tenke på hvor fantastisk livet er uten invalidiserende smerter. Om du og kollegaene dine ville ledd av meg bak ryggen min pga det sier det mye om dere og lite om meg. Det burde ikke sjokkere noen at voksne mobber, men når de samme voksne forlanger at andre skal være forbilder for barn blir det helt absurd. Og før noen kommer med at dette ikke gjelder de med migrene; behandlingen er akkurat den samme. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg bryr meg virkelig ikke hva folk gjør med kroppene sine. Jeg ville aldri kommentert på utseende til en venninne.

Når det er sagt, så kan jeg her på et anonymt forum gladelig innrømme ar Botox og fillers er noe av det latterligste jeg ser. Det ser fullstendig klovnete ut.

Ingen kan med hånden på hjertet mene at Botox og fillersbruk ikke syntes.

Det syntes og det ser absurd ut.

Anonymkode: b05f5...d9c

Så du synes venninnene dine ser klovnete og latterlige ut?

Det er ganske nedlatende. 

Anonymkode: bb2f8...537

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønnhetsindustrien er dypt problematisk av den grunn at den tjener store penger på folks usikkerhet. Det er særlig kvinner, unge og gamle, som er i målgruppen. Det virker å være et mål å skape denne usikkerheten i kvinner i så ung alder som mulig. Yngre kvinner kan være mer lettpåvirkelige enn eldre, og ved å få disse på botox-kjøret tidlig, er det mulig å tjene mye mer penger. Mange opplever det som vanskelig å hoppe av når de først har begynt. Men også eldre kvinner hiver seg på kjøret. Vet om flere som har blitt “vervet” av venninner. Ofte blir disse tilbudt et svært billig førstegangstilbud. Litt som med dop, altså. Viktig å få kvinnene hekta.

Flere i tråden sammenligner botox-bruk med tannregulering for barn, eller det å gå til frisøren. Disse mener tydeligvis at å sprøyte nervegift inn i hodet er sammenlignbart med å klippe håret. Det var til og med en i tråden som sammenlignet det med å ta seg en dusj. Håper flere ser hvor absurd dette er. Behovet for å forsvare egen botox-bruk er stort. Savner at botox-forsvarerne også kan reflektere over de problematiske sidene. Men disse virker å ha tunnelsyn. Det eksisterer en enorm fornektelse av de problematiske sidene og hva de selv bidrar til ved å støtte opp om denne industrien.

Det jeg undrer meg over er hvorfor ikke flere kvinner blir sinte. (Selv om man ikke har “sinnarynka” i behold kan man godt bli sint). De som sitter og eier skjønnhetsklinikker, og bakmenn i produksjon av botox og botox-lignende produkter, er ofte menn. Det er altså menn som sitter og tjener seg styrtrike på å fortelle kvinner at de ikke er fine nok som de er.

Dette er vår tids kvinnekamp.

Endret av Nordis
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man ser jo hvor sterkt og dypt skjønnhetstyranniet sitter i når botox-brukere forsvarer det heftig. De er et talerør for hva dette presser gjør mot unge og støtter det. 

Anonymkode: e4fea...8c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordis skrev (51 minutter siden):

Skjønnhetsindustrien er dypt problematisk av den grunn at den tjener store penger på folks usikkerhet. Det er særlig kvinner, unge og gamle, som er i målgruppen. Det virker å være et mål å skape denne usikkerheten i kvinner i så ung alder som mulig. Yngre kvinner kan være mer lettpåvirkelige enn eldre, og ved å få disse på botox-kjøret tidlig, er det mulig å tjene mye mer penger. Mange opplever det som vanskelig å hoppe av når de først har begynt. Men også eldre kvinner hiver seg på kjøret. Vet om flere som har blitt “vervet” av venninner. Ofte blir disse tilbudt et svært billig førstegangstilbud. Litt som med dop, altså. Viktig å få kvinnene hekta.

Flere i tråden sammenligner botox-bruk med tannregulering for barn, eller det å gå til frisøren. Disse mener tydeligvis at å sprøyte nervegift inn i hodet er sammenlignbart med å klippe håret. Det var til og med en i tråden som sammenlignet det med å ta seg en dusj. Håper flere ser hvor absurd dette er. Behovet for å forsvare egen botox-bruk er stort. Savner at botox-forsvarerne også kan reflektere over de problematiske sidene. Men disse virker å ha tunnelsyn. Det eksisterer en enorm fornektelse av de problematiske sidene og hva de selv bidrar til ved å støtte opp om denne industrien.

Det jeg undrer meg over er hvorfor ikke flere kvinner blir sinte. (Selv om man ikke har “sinnarynka” i behold kan man godt bli sint). De som sitter og eier skjønnhetsklinikker, og bakmenn i produksjon av botox og botox-lignende produkter, er ofte menn. Det er altså menn som sitter og tjener seg styrtrike på å fortelle kvinner at de ikke er fine nok som de er.

Dette er vår tids kvinnekamp.

Synes du det er bedre å sette regulering på barn av rene estetiske årsaker, og dermed si at tennene deres ikke er fine nok, enn at voksne bruker botox? Hvorfor det,  i så fall, hvis det er industrien bak som er problemet og at man forteller folk at de ikke er gode nok slik de er skapt?

Anonymkode: 7d90d...44a

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg bryr meg virkelig ikke hva folk gjør med kroppene sine. Jeg ville aldri kommentert på utseende til en venninne.

Når det er sagt, så kan jeg her på et anonymt forum gladelig innrømme ar Botox og fillers er noe av det latterligste jeg ser. Det ser fullstendig klovnete ut.

Ingen kan med hånden på hjertet mene at Botox og fillersbruk ikke syntes.

Det syntes og det ser absurd ut.

Anonymkode: b05f5...d9c

Jeg synes du kommer ned svært stereotypiske uttaleser. Det er store forskjeller mellom resultater av injeksjoner. Og det oppleves uviten ut og skulle skjære  all behandling under en kam. 

Jeg finner Tone Damli og Katrine Sørland svært vakre, med flott utseende. Du synes de ser klovnete ut? 

 
 
 

 

 

Anonymkode: 26208...707

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar botox i sinnarynke for å fjerne den. Og i pannefestet, panne, tinning og masseter for mindre smerter og spenningshodepine.

Selvsagt ser noen folk at jeg gjør det, men som noen skriver at de ler av meg bak rygg synes jeg stygt. Vær snill, det er jo ikke slemt å ta botox? Konsentrer dere om reel ondskap.

La nå folk få gjøre hva de vil.

When they go low, I go high :)

Endret av Sonit
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonit skrev (2 timer siden):

Jeg tar botox i sinnarynke for å fjerne den. Og i pannefestet, panne, tinning og masseter for mindre smerter og spenningshodepine.

Selvsagt ser noen folk at jeg gjør det, men som noen skriver at de ler av meg bak rygg synes jeg stygt. Vær snill, det er jo ikke slemt å ta botox? Konsentrer dere om reel ondskap.

La nå folk få gjøre hva de vil.

When they go low, I go high :)

Her går du rett i offerrollen....skjerp deg. Du vet dette ikke handler om ting som spenningshodepine eller andre medisinske grunner.

Anonymkode: 16969...ff5

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Her går du rett i offerrollen....skjerp deg. Du vet dette ikke handler om ting som spenningshodepine eller andre medisinske grunner.

Anonymkode: 16969...ff5

Jeg tar Botox BÅDE for det estetiske og for å slippe smerter. Vurderer nå fillers for surmunn og det er kun estetisk. 
 

Skjerp meg? Synes jeg svarer på problemstillingen godt nok jeg. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tar ikke botox og kommer aldri til å gjøre det, gidder bare ikke, men hvorfor er det så mye verre enn å sminke seg for eksempel? plager det deg veldig at folk bruker leppestift og mascara fordi de ikke synes de er vakre nok slik gud har skapt dem?

eller at folk trener for å få flottere kropp?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Synes du det er bedre å sette regulering på barn av rene estetiske årsaker, og dermed si at tennene deres ikke er fine nok, enn at voksne bruker botox? Hvorfor det,  i så fall, hvis det er industrien bak som er problemet og at man forteller folk at de ikke er gode nok slik de er skapt?

Anonymkode: 7d90d...44a

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å svare mer i denne tråden, men jeg skal svare på akkurat denne, fordi sammenligningen mellom botox-bruk og tannregulering for barn er så hinsides absurd whataboutisme at jeg blir matt.

Jeg har selv et barn som har hatt tannregulering. Barnet måtte ha tannregulering på grunn av for trang munn/kjeve, noe som ikke er uvanlig hos barn i dag. Det blir da ikke plass til alle de nye tennene. Mitt barn hadde bl.a en hjørnetann som prøvde å komme ut i ganen, i stedet for der den hører hjemme, grunnet for liten plass. Denne måtte opereres ut av ganen, men det var fortsatt svært trangt og for liten plass til alle tennene. Kjeveortoped anbefalte sterkt regulering. Eller vi hadde i realiteten ikke noe valg. Det sier seg selv at dette måtte fikses, og det hadde ingenting som helst med skjønnhet eller estetikk å gjøre. Barn får som regel tannregulering for å få et normalt bitt, slik at de kan spise bl.a. Og for å få plass til alle tennene.

Jeg synes det er direkte usmakelig med denne sammenligningen. Helt usmakelig. Det sier mye om desperasjonen når man må trekke fram, og bruke, barn med tannregulering for å forsvare egen bruk av botox.

Endret av Nordis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordis skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å svare mer i denne tråden, men jeg skal svare på akkurat denne, fordi sammenligningen mellom botox-bruk og tannregulering for barn er så hinsides absurd whataboutisme at jeg blir matt.

Jeg har selv et barn som har hatt tannregulering. Barnet måtte ha tannregulering på grunn av for trang/munn kjeve, noe som ikke er uvanlig hos barn i dag. Det blir da ikke plass til alle de nye tennene. Mitt barn hadde bl.a en hjørnetann som prøvde å komme ut i ganen, i stedet for der den hører hjemme, grunnet for liten plass. Denne måtte opereres ut av ganen, men det var fortsatt svært trangt og for liten plass til alle tennene. Kjeveortoped anbefalte sterkt regulering. Eller vi hadde i realiteten ikke noe valg. Det sier seg selv at dette måtte fikses, og det hadde ingenting som helst med skjønnhet eller estetikk å gjøre. Barn får som regel tannregulering for å få et normalt bitt, slik at de kan spise bl.a. Og for å få plass til alle tennene.

Jeg synes det er direkte usmakelig med denne sammenligningen. Helt usmakelig. Det sier mye om desperasjonen når man må trekke fram, og bruke, barn med tannregulering for å forsvare egen bruk av botox.

Men her er det altså snakk om barn som har tannregulering utelukkende av estetiske årsaker, og de har det vært mange av oppigjennom. Det er godt forklart også, og har ingenting å gjøre med de som har et faktisk behov. 

Anonymkode: 7d90d...44a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (11 timer siden):

Det virker som også du misser det store bildet - hvorfor er det slik at man skal fjerne kråketær og sinnarynker i utgangspunktet? Hvorfor er det slik at det er en kvinnes utseende det legges vekt på - og ikke hennes kvaliteter som menneske? 
 

Som du skriver - «eller fyller på litt når man får den typiske gammeldame stramme leppa»  

Ser du hva du selv skriver? Som om det er noe negativt med en kvinne som som eldes. Det er jo helt hysterisk. 
 

Det florerer av influensere som reklamerer for produkter som gjør oss yngre..kremer, snegleslim, Botox, fillere, operasjoner, osv i det uendelige - og dere som snakker ned naturlig elding (som du gjør i setningen jeg har tatt med i dette innlegget) er med på å markedsføre det. 

Hvorfor skriker dere ikke like høyt om vår rett til en god kvinnehelse? 

Hater botox og alt som har med det å gjøre - har Meghan Fox som profilbilde. Priceless!

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men her er det altså snakk om barn som har tannregulering utelukkende av estetiske årsaker, og de har det vært mange av oppigjennom. Det er godt forklart også, og har ingenting å gjøre med de som har et faktisk behov. 

Anonymkode: 7d90d...44a

Du fortsetter dette maset om barn med tannregulering? De aller fleste barn med tannregulering har dette pga et faktisk behov. La diskusjonen om disse barna ligge nå. Den har ingenting med botoxbruk hos voksne kvinner å gjøre. Å trekke barn med trange kjever eller utstående ører inn i diskusjonen fremstår først og fremst desperat. Hva blir det neste? Barn med tykke briller som får kontaktlinser? Barn med kun ei hånd som får protese?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har kommet inn på dette temaet på jobben, eller i andre settinger har flere spurt/trodd at jeg har Botox i panna. Noe jeg ALDRI har brukt. Er 55 år, men har veldig glatt panne. Nesten litt ekkelt å lese tråden her. Folk synes og mener om folk har Botox og mener de kan se det. Ja, ja, jeg får bare leve med at folk tror jeg har panna full av botox da. 🫣

Anonymkode: a70f1...5f7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordis skrev (3 minutter siden):

Du fortsetter dette maset om barn med tannregulering? De aller fleste barn med tannregulering har dette pga et faktisk behov. La diskusjonen om disse barna ligge nå. Den har ingenting med botoxbruk hos voksne kvinner å gjøre. Å trekke barn med trange kjever eller utstående ører inn i diskusjonen fremstår først og fremst desperat. Hva blir det neste? Barn med tykke briller som får kontaktlinser? Barn med kun ei hånd som får protese?

https://www.nrk.no/innlandet/presser-pa-for-unodvendig-tannregulering-1.13576638

Anonymkode: baf2f...891

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordis skrev (4 minutter siden):

Du fortsetter dette maset om barn med tannregulering? De aller fleste barn med tannregulering har dette pga et faktisk behov. La diskusjonen om disse barna ligge nå. Den har ingenting med botoxbruk hos voksne kvinner å gjøre. Å trekke barn med trange kjever eller utstående ører inn i diskusjonen fremstår først og fremst desperat. Hva blir det neste? Barn med tykke briller som får kontaktlinser? Barn med kun ei hånd som får protese?

Jeg har ikke botox. Dere som er så Anti påstår at dere vil diskutere på overordnet nivå, men det stemmer ikke. Alt dere vil er å kritisere botox. Vi er flere her som reagerer på tonen til enkelte, blant annet din. Du antar, tillegger meninger og er ganske frekk. 
 

Spørsmålet som ble stilt deg, også flere sider bakover, er om etikken i at barn får estetisk behandling. Når 10 000 færre får regulering i året etter at tilskuddet til ren estetisk behandling forsvant sier det noe om normaliseringen. Om du liker det eller ei så foregår det altså i stort omfang, men det klarer du ikke/vi ikke svare på fordi du mener botox er verre. Den er god, så vet vi at du bare hater botox og kamuflerer det som samfunnsansvar. Perspektiver vil du i alle fall ikke involveres i. 

Anonymkode: 7d90d...44a

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...