Gå til innhold

Har du vokst opp med noe som virker helt fjernt nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

EmVeeJee skrev (2 timer siden):

Jeg gikk på butikken alene med lapp fra farmor og skulle kjøpe tomatsuppe og 20 Prince 100’s! Jeg var 4 år 🤣 Husker det kjempegodt selv! 

de ble jo først lansert i 1985 så da er du ikke "gamle skrotten"  😜 jeg gikk på samme viset på 70 tallet, men mor knyttet en rød ulltråd på venste hånd for at jeg skulle holde meg på riktig side av hovedveien når jeg gikk med liten ryggsekk til varene.. 1 km hver vei.. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde ikke spesielt dårlig råd, men man tok vare på alt og kastet ikke noe som kunne brukes, og  kjøpte aldri noe som var unødvendig samme hvor billig det var. Så vi hadde saft på tomme zalo-flasker når vi var på stranda. Jeg hadde én matboks fra første klasse til den gikk i stykker langt utpå ungdomsskolen (ble stas med ny da, selvom det barnslige hundevalp-bildet for lengst var slitt vekk). 

Anonymkode: 99f77...d19

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (5 timer siden):

Da jeg var liten vasket moren min håret mitt med sunlight-såpe 🙈 og ingen balsam. Og kammet det ut med fintannet KAM. Jeg hadde langt hår, og gråt og gråt hver gang det var hårvask. 

Nå kom jeg på at jeg også gråt og gråt da jeg ble børstet. Husker ikke hvilken shampoo som ble brukt, men det ble garantert ikke brukt balsam. 

Anonymkode: a8243...6d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonkatalog. Hvor ellers skulle man finne tak i folk eller bedrifter😂 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utetoalett; på 90-tallet. Heldigvis fikk vi innlagt toalett etter hvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

87-modell her.

Jeg husker fremdeles dialup rabalderet og skurringen av datatrafikk som passerte telefonlinja. Jeg husker også da pappa fikk ei telefonregning på 14 000 :fnise: 

Husker overgangen fra kassetter og walkman, til DVD, CD og Diskman. Jeg hadde en diskman med antiskip som man liksom skulle kunne løpe med. Det kunne man ikke:D Så gjorde MP3-spillerne sitt inntog. Var vel noe mini-disk også før det, men det var ikke jeg innom selv.

Husker også pappa hadde en gigantisk murstein av en mobiltelefon da han var bakvakt på jobb, med en lang antenne han måtte dra ut:P Jeg fikk min første mobiltelefon, en Nokia 5110, på slutten av barneskolen tror jeg det var. Pappa kjørte over den med bilen med et uhell og den hadde ikke ei skramme. 

Har brukt telefonkiosker, og husker filmutleie både på kassett og på DVD, husker også røyking inne. Sliter litt med det i det ymse utland iblant, er veldig glad for røykeloven her i Norge:P

Anonymkode: c326f...ff1

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøring med overlast var vanlig. En forelder kjørte 6 barn til korøving i en 5 seter bil feks. Hver uke. Ingen reagerte på det. Dette var på 80 tallet. 
Vi brukte sjelden bilbelte. 
Jeg passet søskenbarna mine alene fra 10 års alder, yngste var da baby. 
Vi dro å badet alene fra tidlig alder. 
Vi hadde store mengder sukker på cornflakes og havregryn med melk. 

Anonymkode: 0b4cd...190

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kastet ut av bilen midt på Hardangervidda fordi jeg bråkte i bilen, de kom ikke tilbake før etter ti minutter. I dag hadde vel dette blitt betraktet som "time out" som alle pedagoger tenker er utenfor og kan føre til traume. Det samme med husarrest som de opphevet etter en halv dag.

Endret av Hoia
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta opp Ti i skuddet hver uke, med kasett, er vel også et tilbakelagt stadium.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dåpsbildene mine sitter jeg i den hvite, hjemmestrikka kjolen på blandt annet farfar sitt fang der han røyker petterøes 3 i pipe. Askebeger på bordet og flere tanter / onkler med røyk i hånd eller munn på bildene og!

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Memorangen said:

Heldigvis er fortsatt mange barn ute og leker endå😊 Mine er ute og henger med andre barn og aker i snøen as we speak.

Godt å høre. 

Anonymkode: b2278...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memorangen skrev (4 timer siden):

Bestefar som røykte inne. Bil uten bilbelte (da jeg var helt liten). Og en forelder som mente at dataspill var minst like usunt som å røyke. Data/tv-spill fikk mye kritikk på den tiden. Nå ber jeg heller ungene mine om å spille dataspill istedet for å henge på sosiale medier. Alt er relativt. Lurer på hva neste generasjon tenker er «rart» 😅

Å snakke med fremmede? 🤷‍♀️

Anonymkode: 955ec...2de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 1992. Husker:

- Utflukt til kirken og felles gudstjeneste  siste skoledag før jul

- Pappa dro på datakurs i regi av kommunen

- Dial up internett

- Ungdomsklubben med skumle eldre typer, jenter og et dansegulv man holdt seg langt unna

- At man kunne krite på den lokale kiosken og betale regninga en gang i måneden 😅

- At man kunne leie vhs på den samme lokale kiosken, med filmer man ofte måtte spole tilbake til start selv etter forrige kunde, og en "voksenfilm"-avdeling bak et forheng hvor en lokal pokal ble tatt for runking en gang

- NRK lisenskontrolløren som plutselig kunne stå på døra i brun skinnjakke og med truende oppførsel

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kameraer med negativfilm som måtte kjøpes inn, med 24 eller 36 bilder på. Når man hadde tatt siste bilde måtte filmen sendes inn eller leveres i fotobutikken. Fikk tilbake fine bilder i en mappe. Nå ligger tusenvis av bilder i en sky og man orker ikke å få noe fremkalt lenger.

Om jeg holder meg til foto, så husker jeg gleden (og skrekken) med skolefoto-passbildene. Det var veldig viktig at disse ble bra, siden man utvekslet med klassevenner. Turte ikke spørre om bilde fra de kjekkeste guttene, men man kunne kanskje bytte et til seg hvis man var heldig.   

Anonymkode: f44e0...66c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 time siden):

de ble jo først lansert i 1985 så da er du ikke "gamle skrotten"  😜 jeg gikk på samme viset på 70 tallet, men mor knyttet en rød ulltråd på venste hånd for at jeg skulle holde meg på riktig side av hovedveien når jeg gikk med liten ryggsekk til varene.. 1 km hver vei.. 

Haha nei, født i 88 😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Født i 1966. Hadde aldri noe barnesete 🙂. Babyer satt gjerne på fanget til mor, mens far kjørte. I en bil full av røyk.

Anonymkode: 8bcc8...59c

Jeg husker også sånne bilturer fulle av røyk, og om man ville åpne vinduet, var det forbudt da gloen kunne havne inne i bilen, eller det kunne bli trekk - som åpenbart var livsfarlig 😅

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hjemmepermanent. Folk tok dette frivillig for å spare penger. Mor rullet opp håret til datter på tynne spoler, tilsatte de sterke kjemikaliene som potensielt kunne svi håret fullstendig, og så satt man igjen med en vill puddelfrisyre.

Piggsveis og rottehale.

 

 

 

Anonymkode: f44e0...66c

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limewire. 

Brukte vinter og vår på å laste ned en sang, 50/50 sjanse for at den kunne brennes på en cd, eller at du fikk virus på hele datan. 

Anonymkode: 0f82c...afd

  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontantkort til telefonen. Hvis man var dritrask til å ringe og taste inn nummeret så kunne man få påfyll to ganger på samme kort. 

Anonymkode: 0f82c...afd

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eviglange filmer mandag kveld som var "fjersynsteateret" og film fra et akvarium før sendingen startet på ettermiddagen. Nrk var den eneste kanalen. Drops til 10 øre.

Anonymkode: e2139...2fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...