Gå til innhold

Har du vokst opp med noe som virker helt fjernt nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Disco skrev (15 minutter siden):

Når begynte alle biler å bli produsert med sikkerhetsbelte? Jeg er født i 1969, og kan ikke huske at vi hadde bil uten. Om vi brukte det er jo en annen sak.... 

Ble påbudt på alle nye biler i 1971 og i baksetet i 1984. Så tok et nok lang tid før de fleste begynte å bruke dette fast for å unngå store bøter.

Endret av TomKrus
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg husker da det kom masse shampoer på 70-tallet med kjempesterk lukt. Husker eple var populært. Lurer på hvor mange kjemiske/usunne stoffer det var i de shampoene 😃. Var neppe noen pleiende ingredienser.

Anonymkode: 8bcc8...59c

Det fantes en med syrinduft og så fantes jo Timotei. Disse to pluss epleshampoeen luktet så godt. Skulle ønske at de kom i handelen igjen ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (3 minutter siden):

Ble påbudt på alle nye biler i 1971 og i baksetet i 1984. Så tok et nok lang tid før de fleste begynte å bruke dette fast for å unngå store bøter.

Men det ble vel produsert biler med sikkerhetsbelte bak før 1984? Selv om det ikke var påbudt? Kanskje ekstrautstyr?

Jeg bare husker at jeg fikk mye kjeft for at jeg ikke ville bruke det da jeg var ung, typ rundt 1980 og fremover....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på butikken alene med lapp fra farmor og skulle kjøpe tomatsuppe og 20 Prince 100’s! Jeg var 4 år 🤣 Husker det kjempegodt selv! 

Endret av EmVeeJee
  • Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disco skrev (Akkurat nå):

Men det ble vel produsert biler med sikkerhetsbelte bak før 1984? Selv om det ikke var påbudt? Kanskje ekstrautstyr?

Jeg bare husker at jeg fikk mye kjeft for at jeg ikke ville bruke det da jeg var ung, typ rundt 1980 og fremover....

Det kan godt være, mye som var "ekstrautstyr" i biler uten å være påbudt. Ved lov ble det påbudt i 1984 for alle nye biler i baksetet. Den gang var det masse biler rundt omkring som ble produsert på slutten av 60 tallet og tidlig 70 tallet. De hadde det nødvendigvis ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avisbud er vel få unge som vet hva er i dag. Der ungdom fikk betalt for å sykle rundt med aviser til alle som holdt dette fast.  I dag er det knapt noen som leser papir aviser. Gårsdagens nytt :) 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BobbySocks skrev (42 minutter siden):

Husarbeid. Barn måtte vaske kopper, vaske gulv, støvsuge, støvtørke og vaske do. Ukentlig. Ikke fikk man penger heller.

Jeg er født i 1977 og fikk fra ganske tidlig alder plikter i huset. Jeg fikk 40 kr i uka for å gjøre pliktene, og hvis jeg hoppet over noen av pliktene eller gjorde noe jeg ikke fikk lov til, ble det trekk i ukelønna.
Det var stor stas når jeg hadde spart opp nok penger til å kjøpe en Barbiedukke, eller når jeg ble eldre; en CD-plate eller et klesplagg ❤️

Anonymkode: d22d9...439

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da vi fikk telefon. Vi ble prioritert fordi min far hadde en jobb der han var mye borte. Det måtte holdes hemmelig, så det ikke skulle bli snakk fordi vi hadde sneket i køen. 

Gikk, syklet og rodde lange turer alene som 10-åring. 

Husker da jeg fikk den første kasettspilleren med radio. Syntes det var så mange knapper på den og var ikke sikker på om jeg noen gang kom til å lære alle knappene.

Begynte sommerjobb som jordbærplukker som 12-åring.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Platebutikkene der man kunne stå med hodetelefoner og høre på CDene før man kjøpte dem. Mange sto bare og hang i platebutikken i timesvis virket det som. De med skinnjakker og svarte klær som likte musikk jeg ikke forsto meg på. De så så overlegne ut. Det var en egen verden i de butikkene..  CDer var dyre. Og man måtte ha dem i digre stygge cd stativer. Og musikksamlingen din sa mye om hvem du var som person, var vanlig å kikke på samlingen og dømme folk etter den, særlig potensielle kjærester.  Og digre svarte høytalere og basskasser hadde man i stua. På et tidspunkt lærte jeg meg å brenne CDer, det var en revolusjon 😄

Anonymkode: 99975...93f

  • Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke telefon hjemme før jeg var seks år. Da den ble installert, klarte jeg ikke huske ordet «telefon» fordi det var et så rart og fremmed ord. 

En gang ropte jeg ut: «sjiraffen ringer!» da den ringte, og hele familien lo av meg. Husker det fortsatt. 

Det høres ut som som dette er virkelig lenge siden, men det var i 1980. 

Anonymkode: 981c6...3f8

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er født i 1977 og fikk fra ganske tidlig alder plikter i huset. Jeg fikk 40 kr i uka for å gjøre pliktene, og hvis jeg hoppet over noen av pliktene eller gjorde noe jeg ikke fikk lov til, ble det trekk i ukelønna.
Det var stor stas når jeg hadde spart opp nok penger til å kjøpe en Barbiedukke, eller når jeg ble eldre; en CD-plate eller et klesplagg ❤️

Anonymkode: d22d9...439

40 kr i uken!! Du var bortskjemt! Jeg fikk 10!

Anonymkode: 981c6...3f8

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommentert før(oppvokst 90tallet), men nå kom jeg på da jeg og faren min dro avgårde i en løen pickup for å besøke besteforeldrene mine som bodde en times kjøring unna, dette var før skolealder, men jeg hadde ikke bilstol og dette var nesten en ukentlig happening. Da sendte fattern meg inn på texaco med penger for å kjøpe rød 3 og rizla før vi dro, så rullet jeg røyk til han mens han puffet på den hele veien. Så fort en gikk mot slutten så var det bare å rulle en ny😂 og det beste jeg visste med disse turene var siste kilometeren som da var utenfor allfarvei, for da fikk jeg sitte uten bilbelte, og om sommeren fikk jeg sitte på lasteplanet! 

 

Anonymkode: 33f3c...9bd

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memorangen skrev (1 time siden):

Heldigvis er fortsatt mange barn ute og leker endå😊 Mine er ute og henger med andre barn og aker i snøen as we speak.

Eller «akkurat nå» som det het i gamle dager 😂

Anonymkode: 363f6...232

  • Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Platebutikkene der man kunne stå med hodetelefoner og høre på CDene før man kjøpte dem. Mange sto bare og hang i platebutikken i timesvis virket det som. De med skinnjakker og svarte klær som likte musikk jeg ikke forsto meg på. De så så overlegne ut. Det var en egen verden i de butikkene..  CDer var dyre. Og man måtte ha dem i digre stygge cd stativer. Og musikksamlingen din sa mye om hvem du var som person, var vanlig å kikke på samlingen og dømme folk etter den, særlig potensielle kjærester.  Og digre svarte høytalere og basskasser hadde man i stua. På et tidspunkt lærte jeg meg å brenne CDer, det var en revolusjon 😄

Anonymkode: 99975...93f

Ja og unge mennesker fikk ikke oppleve da CD kom, så var det en som knakk den koden også slik at CD kunne kopieres. Så kom MP3 filene man kunne laste ned pirat over internett som den gang gikk over modem som man måtte "ringe opp internett" med :)  Det tok en halv time å laste ned en musikkfil :)  Musikkbransjen raste og ville ha forbud, men piratkopieringen fortsatte i mange år. Så kom Spotify og lignende tjenester og bransjen gav opp. i dag kan musikere stort sett bare leve av konserter de holder. Unntaket er de som har millioner av avspillinger hvert år.

Endret av TomKrus
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyking ute og inne uten tanke for omgivelsene, ikke minst røyking rundt barn og babyer. Tilfeldig bilbeltebruk, vi hadde en varebil som vi ungene satt bak i lasterommet i.

Sykling uten hjelm (må innrømme at jeg aldri har hatt en sykkelhjelm på hodet).

 

Anonymkode: c5be7...181

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eller «akkurat nå» som det het i gamle dager 😂

Anonymkode: 363f6...232

i mitt nabolag forsvant barna for 15 år siden, er knapt ute å leker noen dager i året. De er inne de få timene de har etter barnehage og skole, før de må til sengs og grytidlig opp neste morgen for å følge foreldrene sin rytme som må på jobb. Glad jeg slapp det kjøret der i min barndom. 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vokste opp uten internett 😱

Anonymkode: 57b5e...d99

Samme her og heller ikke mobil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Platebutikkene der man kunne stå med hodetelefoner og høre på CDene før man kjøpte dem. Mange sto bare og hang i platebutikken i timesvis virket det som. De med skinnjakker og svarte klær som likte musikk jeg ikke forsto meg på. De så så overlegne ut. Det var en egen verden i de butikkene..  CDer var dyre. Og man måtte ha dem i digre stygge cd stativer. Og musikksamlingen din sa mye om hvem du var som person, var vanlig å kikke på samlingen og dømme folk etter den, særlig potensielle kjærester.  Og digre svarte høytalere og basskasser hadde man i stua. På et tidspunkt lærte jeg meg å brenne CDer, det var en revolusjon 😄

Anonymkode: 99975...93f

Jeg er så gammel at jeg husker tida med kassetter og opptak fra Ti i skuddet på radio 😉.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fest på lokalet savner jeg noe helt enormt :) Der det hele startet med bingo og god drikke og så var det dans og fest etterpå :)  Det eksisterer ikke lenger, diskotekene og pubene på byen overtok hele driten. Ingen gidder å arrangere noe slikt lenger, det forstår jeg. Allerede på 1990 tallet tok dette slutt.  Mye fordi det kom krav angående vakthold og skjenkebevilgninger. I dag hadde det aldri gått, hadde endt i masse opptøyer tipper jeg :) . Men du verden så mange gode( og noen få dårlige) Jeg har fra denne tiden da vi reiste rundt på fester på "lokalet" :)  Ja det hendte at man kom hjem med en blåveis når man sjekket feil dame og noen gutter ikke tolererte at vi jaktet på deres jaktmarker :)

Anonymkode: 3c2f3...fd6

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 1978.

* Man kunne røyke inne på spisesteder/utesteder m.m.
* Telefonkiosker
* Når vi var barn, så var vi ute fra morgen til kveld uten at foreldrene våre kunne få tak i oss
* Leie filmer fra videobutikken
* Butikk som solgte filmer, serier og CD
* Blader som Starlet og Topp
* Hoppe strikk, spille slå-ball, sykle på tur, hoppe paradis osv
* Internett "dial up". Hvis noen ville bruke telefonen, så måtte man koble av internett
* Kabel tv
* Ta opp serier og filmer fra tv på vhs
* Ringe venner etter kl 17 for da var det billigere
* Kassett spiller og Discman
* Jeg kunne kjøpe røyk til min mor uten problemer
* Lørdagsgodt

Endret av Kittykat
  • Liker 9
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...