Gå til innhold

Har du vokst opp med noe som virker helt fjernt nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husker vi var på bilferie i Europa i en hjemmesnekret campingbil av typen VW Transporter. Fadern hadde snekret seter som kunne slås ut til dobbeltseng, og det var hengekøye over forsetene. Der lå bror min, for han var ikke så lang den gangen. Vi parkerte på en rasteplass midt på Autobahn i Tyskland og la oss til å sove. Bror min våknet og hylte av glede hver gang det freste ei Posche forbi i 140. Han endte selvsagt opp med vintage Posche som voksen. 

Tviler på at folk hadde syns det var forsvarlig å sove på Autobahn med barn idag... Dette var nok rundt 1982...

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Internett med teleskritt. Det gikk ikke an å bruke telefonen hvis noen brukte internettet. 

At man kunne løfte av røret i et annet rom og tyvlytte på andres telefonsamtaler.

I blant la vi ikke røret ordentlig på, da fikk de som prøvde å ringe opptattsignal. Da hadde de ingen mulighet til å gi beskjed om at vi måtte legge røret ordentlig på. Husker mormor måtte gå bort til oss en dag og fortelle at røret ikke lå ordentlig på, siden hun hadde fått opptattsignal hos oss en hel kveld. 

  • Liker 17
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

os Maxilla skrev (6 minutter siden):

Ikke minst motstanden mot røykeloven. Jeg hørte episoden om røykeloven i "hele historien" serien til NRK for litt siden, og det er helt absurd å høre hvilken motstand de som kjempet for røykeloven møtte. All ære til de første som tok opp den kampen, for de var virkelig upopulære på den tida 🙌

Husker godt at jeg var kjempesur på Høybråten, vi kalte han mørkemann. Husker at jeg tenkte at nå gidder jeg aldri å gå ut på byen mer... Men idag er det helt utenkelig å røyke innendørs, enten det er ute i offentlighet, hjemme eller i bilen, og det er jeg glad for. Eneste som kan være litt off er at nå lukter du mye annet guffent når du er på byen litt sent. 🤭

Men det lever jeg greit med....

Anonymkode: f7368...9ae

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ewe skrev (Akkurat nå):

Internett med teleskritt. Det gikk ikke an å bruke telefonen hvis noen brukte internettet. 

At man kunne løfte av røret i et annet rom og tyvlytte på andres telefonsamtaler.

I blant la vi ikke røret ordentlig på, da fikk de som prøvde å ringe opptattsignal. Da hadde de ingen mulighet til å gi beskjed om at vi måtte legge røret ordentlig på. Husker mormor måtte gå bort til oss en dag og fortelle at røret ikke lå ordentlig på, siden hun hadde fått opptattsignal hos oss en hel kveld. 

En venninne av meg hadde en katt som pleide å vippe av røret når fasttelefonen ringte 😃. Når de var borte. Det oppdaget de ofte ikke før timesvis etter at de hadde kommet hjem 🙂

Anonymkode: 8bcc8...59c

  • Liker 8
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo hatt gleden av å oppleve utviklingen fra kassetter til CD, Mp3-spiller/Ipod og til sist Spotify. På samme måte har jeg vært gjennom både VHS, DVD, Blueray og streamingtjenester. Det er jo egentlig ganske fantastisk. :D
Ellers husker jeg vagt fasttelefon, telefonkatalog, kun NRK og etterhvert TV2 på tv, skrikende modem (etterfulgt av ISDN-linje) for å få tilgang til internett, og etterhvert ulovlig (og ulidelig langtekkelig) nedlasting av musikk på Napster o.l. som man brente på CD. Jeg ler også litt av sent 90-tall og tidlig 2000-tall når vi kjørte rundt med ørti CD'er i en mappe i bilen, og måtte stoppe for å velge hvilken CD vi skulle høre på. Med mindre man var så heldig å ha bilstereo med CD-veksler som kunne bytte mellom flere CD-er! Det var tider det! :ler:

 

Anonymkode: d22d9...439

  • Liker 25
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du godt voksen, og har vokst opp med noe du ikke skjønner helt at gikk an 😃?

Har nettopp fått ny seng til over 50.000,-. Begynte å tenke på sengene folk hadde da jeg var barn. Noen hadde tynne skumgummimadrasser. Noen sov på divaner. Noen hadde litt tykke, kjempetunge madrasser (med fjærer i?). 

Fikk ikke folk sjukt vondt i rygg og kropp? Nå er jo de fleste av oss "avhengige" av gode senger, med overmadrass og greier 🙂.

Har du andre eksempler 🙂?

Anonymkode: 8bcc8...59c

At jeg vokste opp med en narsissistisk gal mor. 

 

Anonymkode: 6b727...4a8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og for ikke å glemme: gleden av å stå lenge i VHS/DVD-hylla på den lokale kiosken og prøve å bestemme seg for hvilken film man skulle leie! :P

Anonymkode: d22d9...439

  • Liker 30
  • Hjerte 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentamedtekopp
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du godt voksen, og har vokst opp med noe du ikke skjønner helt at gikk an 😃?

Har nettopp fått ny seng til over 50.000,-. Begynte å tenke på sengene folk hadde da jeg var barn. Noen hadde tynne skumgummimadrasser. Noen sov på divaner. Noen hadde litt tykke, kjempetunge madrasser (med fjærer i?). 

Fikk ikke folk sjukt vondt i rygg og kropp? Nå er jo de fleste av oss "avhengige" av gode senger, med overmadrass og greier 🙂.

Har du andre eksempler 🙂?

Anonymkode: 8bcc8...59c

Å måtte spise opp all maten på tallerkenen. 
Vaske håret hver dag. 
 

Ellera helt enig i det du skriver om seng. Min mor sover enda på en elendig skummadrass fra 90-tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi var flere som skulle være med i bilen enn det vi hadde seter til satt vi barna på lasteplanet eller i bagasjerommet.

Anonymkode: 0a7f0...e56

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Oppdragelse, opplæring og konsekvenser for dårlig oppførsel.

Å hevde at den nye generasjonen har avvik relatert til oppførsel er såpass vanlig å gammelt at selv sokrates gjorde det.

Tror selv det er ganske likt.

hei kg.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle så det samme på tv hver kveld.

Anonymkode: aef53...ffd

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg husker da det kom masse shampoer på 70-tallet med kjempesterk lukt. Husker eple var populært. Lurer på hvor mange kjemiske/usunne stoffer det var i de shampoene 😃. Var neppe noen pleiende ingredienser.

Anonymkode: 8bcc8...59c

Såpene er like giftige i dag. Med kjemikalier som bokstavelig talt gir både kreft og forandrer dna. 

Anonymkode: 84ca8...3e3

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig 70-tall. Hjemmesydde boblejakker og bukser. Sånne kjempetynne, med litt hvit vatt i foret. Men ute og lekte var vi, i masse kuldegrader 🙂. Og elsket det. Hadde sikkert ull under 🙂. Strikkede votter,som snøen hang fast i. Helt til vi begynte å få Polvotter. De var varme 🙂

Anonymkode: 8bcc8...59c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var liten pleide jeg å rulle røyken til morfar, han mente mine barnehender gjorde så mye bedre jobb enn hans grove arbeidsnever. 

Anonymkode: bfff5...375

  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Telefonsentral husker jeg faktisk. Her ble det ikke automatisert før ca 1974/1975, tror jeg. Tipper de damene på sentralen visste alt som skjedde i bygda 😃. Ville du ha pratet mye i tlf nå, om du visste at noen kunne sitte og lytte til samtalen 😃. Kanskje folk pratet i koder 🙂

Anonymkode: 8bcc8...59c

Alt vi gjør blir lagret da. Den kommentaren din er lagret, og kan spores til ip-adressen din. Det kan hvem som helst gjøre uavhengig om du poster som anonym. Gi meg 2 timer og jeg vet hvor du bor + alle barna dine og vennene dine. Just saying. 

Anonymkode: 84ca8...3e3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Vi hadde ikke krølltang før jeg ble tenåring. Da måtte man rulle håret for å få krøller. Skru en tørkehette fast i benk eller bord, og sitte der en evighet 🙂

Anonymkode: 8bcc8...59c

jeg er over 50 og mamma hadde krølltang - jeg husker banningen når hun brant seg fra jeg var ganske liten.. De hadde også hjemmepermanent og tørkehette, hårruller og glansvask 🤣 og venninnekvelder hvor de ordnet hverandres hår, med sigaretten i munnviken og hjemmelaget vin i glasset..
 

 

Anonymkode: bfe95...574

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Første campingvogn fikk vi i 1972. Den hadde ikke avlukke til do/vask. Heller ingen varmeovn. Brukte de to gassblussene til oppvarming. Men vi syns den var fantastisk, og følte oss kjempeheldige. Bodde i den tre uker hver sommerferie, og de fleste helger vår/sommer/høst. Mens nå er campingvogner små luksushjem 😃

Anonymkode: 8bcc8...59c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonkiosker. 
Ringetoner på mobiltelefonen. Vi bladde gjennom blader, betalte for ringetoner og var dritstolte om noen ringte oss!

Anonymkode: b3964...d08

  • Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på 90 tallet. Gjennkjenner mye av det som er skrevet angående både sikkerhet rundt barn i traffikken, røyking og telefon. Det jeg også husker er at man måtte gå rundt å huske så mye, både bursdager og telefon nr. I dag husker jeg knapt mitt eget nr, men de jeg ringte oftest som barn sitter enda, feks nr til fastelefonen til foreldrene til en gammel klassevenninne 😂

 

Anonymkode: 33f3c...9bd

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alt vi gjør blir lagret da. Den kommentaren din er lagret, og kan spores til ip-adressen din. Det kan hvem som helst gjøre uavhengig om du poster som anonym. Gi meg 2 timer og jeg vet hvor du bor + alle barna dine og vennene dine. Just saying. 

Anonymkode: 84ca8...3e3

Jada, vet det 🙂. Men litt anderledes om dama i nabohuset jobbet på sentralen, og visste alt om deg 🙂

Anonymkode: 8bcc8...59c

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...