Gå til innhold

Har du vokst opp med noe som virker helt fjernt nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Født tidlig -80 tallet: 

- Ris på bar rumpe med bjørkeris (hvis vi hadde bråket mye)

- Fikk nye klær en- to ganger i året, ofte til 17. mai. Nye sko til skolestart. Resten var arve- klær eller klær fra loppemarked.

- Ute i skog og mark og ved vann, alene med mine søsken fra vi var rundt 7- 8 år. Gikk mye på ski på fjellet enten alene eller med søsken, OG VI GIKK LAAAAANGT, uten voksne. 

- Skulle mye til før man dro til legen. Har en finger som er grodd skjevt etter brudd da jeg var 12 år. 
 

- Barn fikk høre på alt de voksne snakket om. Ble traumatisert av overnaturlige spøkelseshistorier som det titt og ofte ble snakket om, inkludert ganning og andre skumle ting. Måtte sove med lyset på til jeg var 23 år. 
 

-Minimalt med godteri, kun på lørdager fra -90 tallet, før det ennå sjeldnere. 
 

- Tv fra jeg var 7 år. Kun 1 kanal. 

Anonymkode: 6d3cf...06d

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sfo fantes ikke, og man kunne stikke på skolen og leke etter klokka to og fram til kvelden. Å "pekke" med tiøringer var populært, hoppe strikk (sløyfa var morsom om en var mange) og å spille slå-ball. Noen kunne ha med papp, en stor kassettspiller og drive med breakdance. Blader på butikken var populært, som Starlet og Tuppen og Lillemor. Jojoer fra cola. Alltid gøy å dra sammen på videobutikken og finne en film å leie. Og hvis det var noe man ikke visste, så brukte man leksikon. 

Ting var kanskje ikke like tilgjengelig uten internet og mobil, men folk var kanskje mere tilgjengelige for hverandre. De aktivitetene en holdt på med sammen var rimelige og innkluderende. 

Anonymkode: 73dd8...1b4

Er du født i -86?😄

Anonymkode: 4fe89...851

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som var ti år eldre enn  meg gikk ikke mer enn 9 år på skolen men fikk  jobb likevel. Tror det skjedde et generasjonsskifte mellom født på 60-tallet og født på 70-tallet der. 

Det var ok å røyke inne. Og i bilen. 

Ingen brukte hjelm.

Trillepiker passet babyer.

Vi måtte sykle uansett hvor vi skulle, selv om foreldrene ikke var opptatte og vi hadde bil.

Vi kjøpte smågodt av en dame bak disken, det var ingen selvbetjening:  "To kroner i krokodiller og spesial for tre kroner" (da det moderne smågodtet kom fikk man enten 2 eller 4 av en sort for 1 krone). 

Vi skremte livet av foreldrene våre hvis vi ikke var der vi hadde avtalt at vi skulle være, for hvordan skulle de da finne oss?

Vi sto i kø på polet og ble betjent over disk.

Årets happening på TV var "Ta sjansen ", det så alle på. 

TV for barn var 1 time om dagen, og om sommeren begynte det 30 minutter senere enn ellers i året for at barna skulle kunne være ute og leke litt lenger.

 

  • Liker 15
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de voksne hadde kunnskap om ALT og kunne Alt! 

Nå som voksen med barn så tar jeg meg ofte i at jeg tenker "shit! Hvordan skal jeg vite dette? *google*"  "Når kan man lettest få sirup ut av bjørk og metoder" 

Voksne har ubegrenset med penger

Men i helvete... jeg betaler ikke 100kr for dopapir, rasker med meg sandpapir/dopapir til 20 kr for å spare en slant. 

Gleder meg til å bli voksen for da er det ingen baksnakking  eller rykter og alle er hyggelige og venner. 

Her trenger jeg strengt talt ikke skrive noe. Alle har sine ting de kan tilføre her. 

 

 

 

Anonymkode: fa6ca...688

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 time siden):

Det fantes en med syrinduft og så fantes jo Timotei. Disse to pluss epleshampoeen luktet så godt. Skulle ønske at de kom i handelen igjen ❤️

Husker disse godt. Eple var min favoritt. Men måtte være veldig sterkt parfymert? Kjenner det svir litt i hodebunnen bare ved tanken! Søstra mi reagerte med å bli helg rødflammet rundt hårfestet og i panna, så hun måtte bittert nok bruke babyshampo fra apoteket. Jeg holdt klokelig munn om at det ofte sved litt i hodebunnen av spesielt Timotei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disco skrev (1 time siden):

Men det ble vel produsert biler med sikkerhetsbelte bak før 1984? Selv om det ikke var påbudt? Kanskje ekstrautstyr?

Jeg bare husker at jeg fikk mye kjeft for at jeg ikke ville bruke det da jeg var ung, typ rundt 1980 og fremover....

Volvo hadde i hvert fall sikkerhetsbelter bak i 240-serien i 1976, og jeg mener at de var først ute med belter i baksetet. Vi hadde Amazon først (1969-modell, om jeg ikke husker feil), og der var det kun belter framme. Kjøpte ny bil da mitt søsken ble født. Men hvis mitt yngre søsken sov i vognbagen (som sto løst i baksetet), var det ikke plass til at jeg kunne bruke bilbelte.

En annen ting som (heldigvis) ikke er lov i dag, var å ha passasjerer bak i varebiler. Vi satt rett på golvet uten noen som helst sikring. Lurer på om det ikke var lov å ha 6 eller 8 personer der, i tillegg til 2 eller 3 i forsetet.

Ellers oppsummerer vel Vinskvetten ganske bra her: 

 

Anonymkode: 3d1be...6e4

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er du født i -86?😄

Anonymkode: 4fe89...851

Ikke meg du siterte, men hvordan kom du frem til den konklusjonen?

Anonymkode: d3bf0...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (1 time siden):

Ble påbudt på alle nye biler i 1971 og i baksetet i 1984. Så tok et nok lang tid før de fleste begynte å bruke dette fast for å unngå store bøter.

Da jeg var liten (født i 85) hadde vi en bil (ikke ny) hvor pappa hadde montert inn setebelter i baksetet selv fordi det ikke kom med bilen. 

Anonymkode: b6ebb...d98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Den ene skoleassistenten (som ofte er på alenerom med enkelte elever) på barneskolen min ble anklagd for seksuelle overgrep, men mistet ikke jobben eller sine spesifikke arbeidsoppgaver.

- Ungdommer lå på taket på bussene, å politet brydde seg ikke.

- Særdeles strenge aldergrenser.  Teenage Mutant Ninja turtles - 15 år.  Ingen over 15 som frivillig ser den. Senere satt ned til 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alt vi gjør blir lagret da. Den kommentaren din er lagret, og kan spores til ip-adressen din. Det kan hvem som helst gjøre uavhengig om du poster som anonym. Gi meg 2 timer og jeg vet hvor du bor + alle barna dine og vennene dine. Just saying. 

Anonymkode: 84ca8...3e3

Fortell meg hvem jeg er da. Skjønner at politiet kanskje kan gjøre det, men kan privatpersoner? 

Anonymkode: ee65b...38e

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barn var ute, uten foreldre, så fort de kunne gå. Dagens foreldre synes det er uansvarlig, mens jeg synes synd på dagens barn som stort sett er inne.

Anonymkode: 00fd1...93d

Glad vi bor på landet. Her fra de kunne gå så kunne de fint drive i sandkasse mens jeg drev på inne. Kikket ut jevnlig. Og de kom inn hvis det var noe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fortell meg hvem jeg er da. Skjønner at politiet kanskje kan gjøre det, men kan privatpersoner? 

Anonymkode: ee65b...38e

Slapp av :) Ingen kan spore deg uansett andre en moderator. Vedkommende som uttaler seg tror han kan noe om dette her, men kan ingenting. Politiet kan jo selvfølgelig finne deg om de går via moderator. IP adresser i dag er ikke verdt en dritt, VPN er noe som mange bruker også mange nettlesere. Så tullingen som prøver å spre frykt kan du bare overse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 

Foreldrene til venninna mi hadde vannseng 🤭 Det må ha vært fryktelig å ligge i!

 

Du tar feil, den var helt nydelig, god og varm å legge seg i, jevn varme hele tida, formet seg etter kroppen, men som elskovsrede - totalt ubrukelig, bare skvulping.

Anonymkode: a28df...1a8

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- spole tilbake VHS, og de uttallige gangene filmbåndet krøllet seg.

- røykeavdeling på den lokale kafeen, innrammet i glass.

- ble med venner hjem hele tiden uten å måtte avtale med foreldre først, og de var som regel ikke hjemme eller rundt oss ungene (seriøst, hva holdt de på med?). Har nå selv barn, og alt må avtales både fordi lang reisevei til flere av vennene og utallige(!) aktiviteter som alle går på..

- bare en, maks to, reklamer på tven. Å måtte løpe på do og forte seg tilbake.

- prisene på ting. Som barn da føltes alt billig i hvert fall. Kunne få med 20kr og gå ned til kiosken og få minst 3 godterier.

- hjemmelagde ting. Dette varierer nok veldig fra sted til sted, men i barnehagen og på skolen lagde vi alltid noe å ha med hjem til påske, jul, fastelavn, etc. Her lages det ikke noe særlig sånt lenger, fordi de ansatte føler det blir så mye «ræl» vi foreldre uansett kaster. Føler det tar litt av den lærdommen av å lage noe selv. Og ja, vi foreldre kan lage ting sammen med barna, koselig det også, men av en eller annen grunn ga det meg mer glede å gi min egen mor noe hun aldri hadde sett/hjulpet til med! 

Anonymkode: 59ebf...c11

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneri skrev (42 minutter siden):

Husker disse godt. Eple var min favoritt. Men måtte være veldig sterkt parfymert? Kjenner det svir litt i hodebunnen bare ved tanken! Søstra mi reagerte med å bli helg rødflammet rundt hårfestet og i panna, så hun måtte bittert nok bruke babyshampo fra apoteket. Jeg holdt klokelig munn om at det ofte sved litt i hodebunnen av spesielt Timotei.

Merket ingenting av bivirkningene som jeg kan huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du tar feil, den var helt nydelig, god og varm å legge seg i, jevn varme hele tida, formet seg etter kroppen, men som elskovsrede - totalt ubrukelig, bare skvulping.

Anonymkode: a28df...1a8

Ett jukk så gikk alt av seg selv 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Merket ingenting av bivirkningene som jeg kan huske.

Samme her. Husker godt timotei. Reagerte ikke på den. Og jeg har atopisk eksem...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (9 minutter siden):

Samme her. Husker godt timotei. Reagerte ikke på den. Og jeg har atopisk eksem...

Den var full av grønn farge, så grønn at de med striper i håret fikk lysegeønne striper 😂

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller «akkurat nå» som det het i gamle dager 😂

Anonymkode: 363f6...232

hehe ja det er også noe som kanskje har forandret seg litt, mer engelsk i dagligtalen. Men kan huske at jeg og mine venner snakket en del engelsk faktisk. Min store drøm var å flytte til Santa Monica Beach (etter å ha sett Baywatch daglig fra 10 års alder) så jeg var veldig opptatt av å lære engelsk. Så spilte både jeg og søsknene mine mye dataspill, så vi brukte egentlig en del engelske ord den gangen også.

Men kanskje ikke på det nivået som mine barn gjør nå😬

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...