Gå til innhold

Har du vokst opp med noe som virker helt fjernt nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kontantkort til telefonen. Hvis man var dritrask til å ringe og taste inn nummeret så kunne man få påfyll to ganger på samme kort. 

Anonymkode: 0f82c...afd

Eller de som alltid ringte og la på fordi de var gjerrige på ringeminuttene sine …

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bugg og blodpudding. Ball-genser, 501-bukse, skinnsko med cowboy-spiss og skinnrifler som hang. Store øreringer som gikk til skuldrene. Skulderputer på genser og jakke. Neonfarger på klærne, ikke bare vester og reflekser.

Endret av Hoia
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg husker da det kom masse shampoer på 70-tallet med kjempesterk lukt. Husker eple var populært. Lurer på hvor mange kjemiske/usunne stoffer det var i de shampoene 😃. Var neppe noen pleiende ingredienser.

Anonymkode: 8bcc8...59c

Tja. Synes folk hadde mye penere hår før i tiden.

Anonymkode: 2b09f...e98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsom skrev (5 timer siden):

Husker jeg kjøpte røyk til mamma på bensinstasjonen som 10-åring. Hadde med meg en lapp der hun hadde skrevet ned hvilken røykpakke hun ville ha. Det hadde aldri gått i dag😅

Haha det pleide mamma også å gjøre til nærkiosken. Om hun hadde menssmerter osv, så sendte hun oss småtasser med lappe fra henne. Av og til ringte hun bare kiosken. Gikk helt fint. Var tobakk og/eller smertestillende hun skulle ha.

Anonymkode: 57764...4d5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (3 minutter siden):

Eller de som alltid ringte og la på fordi de var gjerrige på ringeminuttene sine …

Meg til mamma og pappa, hver eneste dag. Ring og legg på. Hvis de gud forby tok telefonen på mitt kontantkort, eller man måtte låne til en venn, var det om å gjøre å snakke dritfort å bli ferdige på under 1 minutt. Da skulle hele den dagen og alle avtaler være gjort. Dagens ungdom vet ikke hva stress er 😅

Anonymkode: 0f82c...afd

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Meg til mamma og pappa, hver eneste dag. Ring og legg på. Hvis de gud forby tok telefonen på mitt kontantkort, eller man måtte låne til en venn, var det om å gjøre å snakke dritfort å bli ferdige på under 1 minutt. Da skulle hele den dagen og alle avtaler være gjort. Dagens ungdom vet ikke hva stress er 😅

Anonymkode: 0f82c...afd

Haha! Jeg ringte mamma fra telefonkiosk med noteringsoverføring til stadighet, tror det kostet omtrent 20 kr å motta, for å spørre om hun kunne hente meg, da gjerne etter at hun hadde lagt igjen flere anrop på min personsøker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Eviglange filmer mandag kveld som var "fjersynsteateret" og film fra et akvarium før sendingen startet på ettermiddagen. Nrk var den eneste kanalen. Drops til 10 øre.

Anonymkode: e2139...2fb

Neinei. Mandag var langfilm-kveld ja (en spillefilm=film), på tirsdager var det fjernsynsteater, det så vi ikke på (et filmet teaterstykke, av og til fra Finland). Torsdager var «komikveld», fredag detektimen, lørdag familieunderholdning som «Bit for bit, bilde for bilde» og søndag gjerne en naturfilm. 
Dermed var onsdagen helt ledig og klar når de endelig begynte med  såpeopera: Dynastiet og Falcon crest!

(men vi med med svenskeantenne hadde sett på Dallas i årevis).

 

Anonymkode: 99f77...d19

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i timesvis alene fra vi var 4-5 år. Passa babyen til andre fra vi var 10-11 år. Trilla tur, badet de, la de for å sove, matet de. 
 

Gikk på butikken med 10 kr og kunne plukke smågodt. 25 eller 50 øre pr stk. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 År teller det ? Smartphone og Flatskjerm :) når jeg ser på Star Trek fra 1970 så hadde de flatskjerm også :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde én matboks fra første klasse til den gikk i stykker langt utpå ungdomsskolen (ble stas med ny da, selvom det barnslige hundevalp-bildet for lengst var slitt vekk). 

Det hadde jeg glemt, men samme her, en metall-matboks formet som en kneippbrød-skive,  hadde den fra første klasse til jeg begynte på «gymnaset». Ting ble faktisk brukt til de nærmest imploderte, noe generasjoner etter oss kunne lært noe av. (Ja, jeg er 60 og høres slik ut 😂)

Husker at vi måtte gjøre leksene selv, ingen foreldre som hjalp oss, for det «var ikke de som skulle vise læreren at vi kunne stoffet».

Vi gikk nærmest på sjølstyr fra vi var ca seks år gamle - og jeg er fra Norges fjerde største by. Vi hadde ikke lov å gå ned til fjorden, men det gjorde vi jo. Ingen druknet. Og foreldrene mine var snille og omsorgsfulle, det var bare slik alle gjorde.

Min mor fulgte meg på skoleveien den dagen jeg begynte i første klasse, deretter måtte jeg gå alene. Skoleveien var 2,5 km lang, og det gikk helt fint. Vi gikk alle elevene, ingen ble kjørt dit eller hentet.

Fikk ansvar for å lage middag hjemme én dag i uken fra jeg var elleve år gammel, måtte holde rommet mitt rent og ryddig, men hadde ikke flere oppgaver enn det. Fikk ti kroner uka for det, det var mer enn det venninnene mine fikk så jeg var veldig stolt.

Ble kjempeglad for å få (kun) en bok eller en pakke tusjpenner til jul eller fødselsdag av foreldrene mine. 

Fikk godteri bare på lørdager, én liten sjokoladeplate, ett glass brus og en liten bolle chips eller popcorn. Luksus! 

Anonymkode: 9871b...bf8

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanja2345 skrev (8 minutter siden):

Var ute i timesvis alene fra vi var 4-5 år. Passa babyen til andre fra vi var 10-11 år. Trilla tur, badet de, la de for å sove, matet de. 
 

Gikk på butikken med 10 kr og kunne plukke smågodt. 25 eller 50 øre pr stk. 

Jeg husker jeg «trillet en unge» på ca 2 da jeg var ca 10. Det betydde å ta med ungen en tur ut i noen timer slik at mor fikk gjort noen ærend. Én gang var det en mor jeg ikke kjente så godt, og jeg slet jeg med å få guttungen med hjem til avtalt tid, da han ville leke mer på lekeplassen, og jeg var ca 15 min forsinket til avtalt tid. Som voksen forstår jeg at hun var bekymret - hun kunne jo ikke ringe, da jeg ikke hadde telefon, men jeg husker også at jeg ikke forstod at hun ikke så at jeg hadde gjort så godt jeg kunne i en alder av ca 10, og «problemet» var at jeg ikke beregnet nok tid for å få en toåring med hjem, når han ville noe annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Barn var ute, uten foreldre, så fort de kunne gå. Dagens foreldre synes det er uansvarlig, mens jeg synes synd på dagens barn som stort sett er inne.

Anonymkode: 00fd1...93d

Jeg var en liten rømling, så jeg ble satt i løpestreng utenfor huset. Den løpestrengen har siden vært brukt til et par hunder, men foreldrene mine følte (heller) ikke det passet seg å bruke den på barnebarna da den tid kom.  

Vi bor slik at våre barn kunne leke ute alene fra barnehagealder, men de var store nok til å lage avtaler med, og ikke sånn ett-to år som jeg var da jeg ble tjoret fast ute🙃

Anonymkode: d4bef...e71

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å leke ute med andre barn

Anonymkode: 9cc3e...9a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det ikke fantes ferdiglagde medisiner på apoteket slik som nå. Da man var syk og hadde fått resept fra legen, så leverte man resepten på apoteket. Da fikk man en lapp med hente nr, så sto farmasøytene på bakrommet i apoteket og lagde den medisinen du skulle ha. Det pleide å ta mellom 20-30 min før den ble ferdig. Jeg er født i 84.

Anonymkode: fc4a0...17f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 87 og av det som ikke er nevnt (tror jeg)

Spiderman og da ikke superhelten eller film men butikken med sinnsyke mengder spill til PlayStation spesielt husker jeg hvor man fikk lov til å spille/teste det man ønsket og det var avsindige mengder spill brukt/importert fra små produsenter som er borte for lengst og i dag er det vel knapt en håndfull produsenter av spill da alt er kjøpt opp.

Spilleautomater: Herregud dette var deilig ekstra inntekt for oss som visste hvordan man leste spesielt en type maskin som hadde maks utbetaling på 2000 kroner. Tror jeg dro inn 4-8 tusen i måneden og spilte for 4-5 hundre kroner på en spesifikk type maskin. I forlengelsen kan jeg jo nevne krone/knipse automat.

Parabolen sin inntreden og de som ikke hadde kabeltv fikk enten NRK og TV2 ellers var det parabol som var tingen. Husker naboen under oss hadde parabol som var motorisert og kunne ta inn signaler fra forskjellige satelitter. Det var sjuke greier det.

Fotballkort, basket kort og ishockey kort som man samlet på i en perm.

SJOKKET over at noen hadde sex på direktesendt tv (Big Brother).

Epost ble allemannseie og totmail var greia og man skulle gjerne ha noe artig eller drøyt før @hotnail.com. I den forlengelse MSN Messenger.

Telefax

Telefonautomater med dreieskive!

Egon Restaurant nytt og spennende.

Man hadde leksikon i hjemmet og senere leksikon på datamaskinen CD-Rom.

Vi lagret hjemmelekser på disketter.

Fotball ble spilt på gress og ikke plastikk. Gjerne i et gjørmehav pga elendig drenering.

Sjekker og sjekkhefte.

Man kunne leie hvitevarer og lignende av Thorn. Egentlig bare sinnsyk avbetaling med renter og de eksisterer faktisk enda. Det er sjuke greier det.

Bensinstasjonen/pumper var bemannet og da snakker jeg ikke om bensinstasjon som solgte varer eller hadde verksted vegg i vegg. Tenk deg ubemannet bensinstasjon med 4-6 pumper hvor man kjører opp til en luke lignende de gamle bemannede lukene folk satt i når man betalte i bomstasjoner.  Ser satt det ei dame som tok betalt etter hvilken pumpe du hadde fylt på og ingenting mer.

Husmor var like vanlig som uvanlig.

Husker kvinneligem lærer ble omtalt som Frøken en periode. Tror det forsvant når jeg byttet skole/flyttet i andre klasse. Mulig det var lokal eller regional greie?

 

 

Anonymkode: 10aab...bf2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en og det er at for utenom sjømenn så var tatoveringer forbeholdt punkere omtrent og kanskje kriminelle.

Anonymkode: 10aab...bf2

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg skulle ønske at vannseng ble populært igjen. Savner min seng. 

Anonymkode: e9be1...70f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi svidde pølsene på bål på tur med klassen og sa at det var negerpølse. Vi mente ikke noe vondt med det. Det var bare fordi pølsa var svart. Dette sa vi også til lærerne, som smilte og humret av oss. Jeg er lærer selv i dag, og om elevene hadde snakket sånt på tur, hadde vi måtte ta en prat med dem om rasisme.

Vi hadde ikke strøm på hytta. Det var helt vanlig på de andre hyttene på hyttefeltet også. Masse småbarnsfamilier som tente stearinlys og oljelampe for å få lys, fyrte i peisen for varme og hadde batterier i radioer, lommelykter og walkmaner. Måtte vi ringe, fikk vi låne fasttelefon på fjellhotellet. 

 

Anonymkode: c4b31...89a

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne_Toholt skrev (7 timer siden):

Født i 1992. Husker:

- Utflukt til kirken og felles gudstjeneste  siste skoledag før jul

- Pappa dro på datakurs i regi av kommunen

- Dial up internett

- Ungdomsklubben med skumle eldre typer, jenter og et dansegulv man holdt seg langt unna

- At man kunne krite på den lokale kiosken og betale regninga en gang i måneden 😅

- At man kunne leie vhs på den samme lokale kiosken, med filmer man ofte måtte spole tilbake til start selv etter forrige kunde, og en "voksenfilm"-avdeling bak et forheng hvor en lokal pokal ble tatt for runking en gang

- NRK lisenskontrolløren som plutselig kunne stå på døra i brun skinnjakke og med truende oppførsel

Haha det med lisenskontrolløren😅🤣 Hvorfor hadde de alltid brun skinnjakke. Husker en gang da jeg nettopp var flyttet i kollektiv og det ringte på døren, og det var lisenskontrolløren. Studenter og fattige som vi var, sa vi at vi ikke hadde TV, men tv ´n stod nå på full guffe i stua. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...