Gå til innhold

Har du vokst opp med noe som virker helt fjernt nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er du godt voksen, og har vokst opp med noe du ikke skjønner helt at gikk an 😃?

Har nettopp fått ny seng til over 50.000,-. Begynte å tenke på sengene folk hadde da jeg var barn. Noen hadde tynne skumgummimadrasser. Noen sov på divaner. Noen hadde litt tykke, kjempetunge madrasser (med fjærer i?). 

Fikk ikke folk sjukt vondt i rygg og kropp? Nå er jo de fleste av oss "avhengige" av gode senger, med overmadrass og greier 🙂.

Har du andre eksempler 🙂?

Anonymkode: 8bcc8...59c

  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så denne på Reddit for litt siden, og har tenkt mye på det etter det. To ting var vanskelig for meg å forstå 

1. jeg visste knapt hva høyskole/universitet var på vgs 🙈 og hadde ingen aning om at «alle» gikk det etter vgs.  
 

2. i min familie var/er det normalt å få barn veldig ung, gjerne ved 17-18år. Og jeg følte et stort press allerede som tenåring. Mamma og mine eldre søsken fikk barn ved 17-18-års alder. 

  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp uten internett 😱

Anonymkode: 57b5e...d99

  • Liker 33
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten vasket moren min håret mitt med sunlight-såpe 🙈 og ingen balsam. Og kammet det ut med fintannet KAM. Jeg hadde langt hår, og gråt og gråt hver gang det var hårvask. 

  • Liker 4
  • Hjerte 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøre bil uten sikkerhetsseler. Og de merkelige barnesetene!

Og passe andres babyer som 10 åring. Gjerne over natten. 

  • Liker 42
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene dro på feriene Spania i to uker da jeg var tretten år. Pizza i fryseren og «ring naboen om det er noe» dette var før Internett-tida også. Helt utenkelig å skulle ha gjort noe liknende mot egne barn, og vanskelig å tenke på nå som man har egne barn,

hvor mye de gav blaffen i noen som skal være den viktigste personen i sitt liv og som man har ansvar for. 
 

De lot meg også gå ut på byen i Mexico da jeg var femten. Alene. 

Anonymkode: 88bec...53a

  • Liker 32
  • Hjerte 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (7 minutter siden):

Da jeg var liten vasket moren min håret mitt med sunlight-såpe 🙈 og ingen balsam. Og kammet det ut med fintannet KAM. Jeg hadde langt hår, og gråt og gråt hver gang det var hårvask. 

Jeg husker da det kom masse shampoer på 70-tallet med kjempesterk lukt. Husker eple var populært. Lurer på hvor mange kjemiske/usunne stoffer det var i de shampoene 😃. Var neppe noen pleiende ingredienser.

Anonymkode: 8bcc8...59c

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg husker da det kom masse shampoer på 70-tallet med kjempesterk lukt. Husker eple var populært. Lurer på hvor mange kjemiske/usunne stoffer det var i de shampoene 😃. Var neppe noen pleiende ingredienser.

Anonymkode: 8bcc8...59c

Jeg vokste opp fra 80-tallet, så vet ikke hvor stor forskjell det var da. Forestiller meg at det var ganske likt?

Men vet ikke helt om det er så mye bedre nå i dag. Vi vet mye mer nå, men mye av de "pleiende" produktene er ofte ikke mer enn god markedsføring. En skal kunne lese innholdsstoffene og sjekke hva ting er for å finne ut hva som faktisk er pleiende nå i dag.

Anonymkode: b4c64...71e

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp veldig fattig. Lærte mye bra hjemme, men var noen ting som var feil også.

Moren min mente man skulle skylle munnen med vann etter å ha pusset tennene. Jeg hadde kjempemye hull og forsto ikke hvorfor i all verden det var slik - jeg pusset jo som jeg skulle...! Har bodd hjemmefra i snart 15 år og ikke måttet reparere et eneste hull på 11 år. 

Jeg visste veldig lite om hva universitet var (til tross for at nesten alle, minst 4 generasjoner før meg hadde minst masterutdannelse. Foreldrene mine er fra er annet land da, så de visste ikke hvordan slikt fungerte i Norge.

Solkrem ble ikke brukt, selv når vi jobbet ute i sola i timesvis. Heldigvis så jar jeg ikke helt hvit hud, så blir ikke solbrent med det første. 

At man gikk til legen kun når det var krise. Brukket finger? Jaja, det kan man rette opp hjemme? Brukket ryggsøylen? Vi får vente et par uker og se om det blir bedre....

Vi kjøpte nesten alt på loppemarked, veldig billig og hadde fryktelig mye ting. Jeg HATER å fylle opp plassen jeg har til det ikke er mer å fylle. Skulle gjerne handlet mer på loppemarked da, men orker ikke bråket, at folk dytter, river ting ut av hendene på hverandre - det var mer sivilisert før, når det bar mindre innvandring 😕

at foreldrene mine lot folk røyke inne. Det er NULL sjanse for at noen som helst kommer til å noen gang få lov til å gjøre det i mitt hus, uansett om det er -50 ute!

Endret av katties
  • Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte Delial solkrem med faktor 7. 

Og mormors søster, som jeg var mye hos, hadde høyfjellssol de voksne brunet seg under😳🥹

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke krølltang før jeg ble tenåring. Da måtte man rulle håret for å få krøller. Skru en tørkehette fast i benk eller bord, og sitte der en evighet 🙂

Anonymkode: 8bcc8...59c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, katties said:

Vi kjøpte nesten alt på loppemarked, veldig billig og hadde fryktelig mye ting. Jeg HATER å fylle opp plassen jeg har til det ikke er mer å fylle. Skulle gjerne handlet mer på loppemarked da, men orker ikke bråket, at folk dytter, river ting ut av hendene på hverandre - det var mer sivilisert før, når det bar mindre innvandring 😕

99% av klærne mine igjennom hele oppveksten var fra loppemarked, venner eller familie 🤣

Anonymkode: b4c64...71e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg husker da det kom masse shampoer på 70-tallet med kjempesterk lukt. Husker eple var populært. Lurer på hvor mange kjemiske/usunne stoffer det var i de shampoene 😃. Var neppe noen pleiende ingredienser.

Anonymkode: 8bcc8...59c

Ja husker dem, elsket epleshampoen som luktet på kilometers abvstand 😄 det var uansett en stor forbedring etter såpestykket jeg var vant til, som fjernet ALT av naturlige fettstoffer 😅

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (8 minutter siden):

Kjøre bil uten sikkerhetsseler. Og de merkelige barnesetene!

Og passe andres babyer som 10 åring. Gjerne over natten. 

Husker jeg lå og sov i baksetet da vi var på ferie 😂

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (8 minutter siden):

Kjøre bil uten sikkerhetsseler. Og de merkelige barnesetene!

Og passe andres babyer som 10 åring. Gjerne over natten. 

Født i 1966. Hadde aldri noe barnesete 🙂. Babyer satt gjerne på fanget til mor, mens far kjørte. I en bil full av røyk.

Anonymkode: 8bcc8...59c

  • Liker 25
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (1 minutt siden):

Husker jeg lå og sov i baksetet da vi var på ferie 😂

Jeg også 🙂. Ramlet ned i dørken en gang ved en bråbrems, og våknet i full panikk.

Anonymkode: 8bcc8...59c

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...