Gå til innhold

Har du vokst opp med noe som virker helt fjernt nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Måtte gå hjem fra skolen og låse meg inn helt alene. 

Måtte gå bort til tven for å skru den av og på(var bare en kanal), noen trepinner og en ball kunne være fantastiske leker i flere timer. 

Man måtte gå på besøk til noen, for å kunne ringe foreldre på et 4siffret(?) Telefonnr for å si at man var på besøk. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barn var ute, uten foreldre, så fort de kunne gå

Er fortsatt slik mange plasser i Norge. Var i Alta i sommer, der så jeg ofte personer under metern som lekte i hagen sin.  Så også unger på trehjulsykkel som er ute på tur alene. 

  • Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til venninna mi hadde vannseng 🤭 Det må ha vært fryktelig å ligge i!

Røyking inne, overalt. Det er merkelig å tenke på at det var helt normalt. Vanlig å lage askebeger på skolen som gave til foreldre eller besteforeldre. 😅

Anonymkode: 979df...6ca

  • Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdragelse, opplæring og konsekvenser for dårlig oppførsel.

Anonymkode: 2b8cd...e32

  • Liker 23
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

99% av klærne mine igjennom hele oppveksten var fra loppemarked, venner eller familie 🤣

Anonymkode: b4c64...71e

Var mye fint å finne der, egentlig, og mye som var helt nytt :) Husker også at det var mye kvalitetsmøbler, helt unike klær, og synes det generelt var et interessant sted. Man kunne likevel bli erter av andre ungdommer om man ble sett på loppemarked der jeg bodde da - det var "ekkelt" å bruke andres klær (vi vaska jo alt sammen da... er ikke mindre ekkelt å gå i butikken og prøve på seg klær mange andre har prøvd på). Elsket at det førte til gjenbruk, og ting av god kvalitet ble brukt videre - skulle ønske det var mye mindre overforbruk enn det er i dag, og mye mindre syntetiske klær som faller fra hverandre etter et par gangs bruk 😕

Endret av katties
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fikk ikke folk sjukt vondt i rygg og kropp? Nå er jo de fleste av oss "avhengige" av gode senger, med overmadrass og greier 🙂.

Nei ikke da jeg var ung og kroppen var smidig og lett :) Smidigheten forsvinner litt med alderen og en dårlig seng i dag som godt voksen betyr enormt dårlig søvn. Som ungdom kunne jeg sove godt på gulvet :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som spebarn lå jeg hjemme og sov mens mamma hentet storesøster i barnehagen. Jeg lekte ute alene fra jeg var fire - riktignok en lite trafikkert blindgate, men vi bodde i Oslo sentrum. Helt vanlig da (tidlig 80-tall), men ikke noe mamma (som også sydde bilputer til oss i skumgummi) anbefaler i dag... Vi hadde det kanskje litt for fritt og ukontrollert da, men jeg har litt vondt av dagens barn som knapt får gjøre noe på egen hånd og uten at foreldrene til en hver tid både vet hvor de er og kan få tak i dem.

  • Liker 26
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- sykkelhjelm til småbarn, i isopor

- var ute så lenge jeg ville om sommeren (i barneskolealder), uten telefon osv selvsagt. 

- ta opp filmer på vhs via tv, og å ha kabeltv i hele huset med forgrenere osv, ikke noe styr og mas med tv kort og boks

- bruke sololje, ikke solkrem 😂

Herregud er sikkert mer, må tenke litt.

 

Anonymkode: 57764...4d5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne være i båt uten redningsvest og kose meg uten at onkel politi kunne dukke opp og gå meg en saftig bot :)  Gikk bra det også, men forstår jo at det å sette sikkerheten høyere en det er noe som må til for å unngå drukningsulykker. Hadde ikke telefon, bare en gørrkjedelig tv kanal, internett var ikke funnet opp, sosiale media lå langt fremme i løypa ! Det var en herlig barndom egentlig der man fikk mang kammerater og fant på mye gøy. Selvfølgelig var ikke alt bedre i gamle dager :) Hente at man kjedet seg i hjel enkelte dager.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonsentral husker jeg faktisk. Her ble det ikke automatisert før ca 1974/1975, tror jeg. Tipper de damene på sentralen visste alt som skjedde i bygda 😃. Ville du ha pratet mye i tlf nå, om du visste at noen kunne sitte og lytte til samtalen 😃. Kanskje folk pratet i koder 🙂

Anonymkode: 8bcc8...59c

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kunne si ordet nxxxx uten at vi ble kalt for rasister :) Lese usensurerte bøker om Pippi langstrømpe!  Se fotball uten penge doping ! Men det var mye annen doping i idretten :) Kvinnelige kulekastere fra DDR så ut som ekte mannfolk ! 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (30 minutter siden):

Da jeg var liten vasket moren min håret mitt med sunlight-såpe 🙈 og ingen balsam. Og kammet det ut med fintannet KAM. Jeg hadde langt hår, og gråt og gråt hver gang det var hårvask. 

Jeg ble også greid med kam! En sånn liten lommekam…og langt og veldig tjukt hår 😫

Anonymkode: 363f6...232

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (3 minutter siden):

Kunne være i båt uten redningsvest og kose meg uten at onkel politi kunne dukke opp og gå meg en saftig bot :)  Gikk bra det også, men forstår jo at det å sette sikkerheten høyere en det er noe som må til for å unngå drukningsulykker. Hadde ikke telefon, bare en gørrkjedelig tv kanal, internett var ikke funnet opp, sosiale media lå langt fremme i løypa ! Det var en herlig barndom egentlig der man fikk mang kammerater og fant på mye gøy. Selvfølgelig var ikke alt bedre i gamle dager :) Hente at man kjedet seg i hjel enkelte dager.

Det fine var også at det ikke ble krise hvis man kjedet seg litt... Nå blir jo unga helt hyper hvis de ikke blir underholdt hvert sekund. Man kunne sikkert ha unngått mange diagnoser idag hvis barn hadde lært at det er normalt å kjede seg av og til...

Anonymkode: f7368...9ae

  • Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sfo fantes ikke, og man kunne stikke på skolen og leke etter klokka to og fram til kvelden. Å "pekke" med tiøringer var populært, hoppe strikk (sløyfa var morsom om en var mange) og å spille slå-ball. Noen kunne ha med papp, en stor kassettspiller og drive med breakdance. Blader på butikken var populært, som Starlet og Tuppen og Lillemor. Jojoer fra cola. Alltid gøy å dra sammen på videobutikken og finne en film å leie. Og hvis det var noe man ikke visste, så brukte man leksikon. 

Ting var kanskje ikke like tilgjengelig uten internet og mobil, men folk var kanskje mere tilgjengelige for hverandre. De aktivitetene en holdt på med sammen var rimelige og innkluderende. 

Anonymkode: 73dd8...1b4

  • Liker 22
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Er du godt voksen, og har vokst opp med noe du ikke skjønner helt at gikk an 😃?

Har nettopp fått ny seng til over 50.000,-. Begynte å tenke på sengene folk hadde da jeg var barn. Noen hadde tynne skumgummimadrasser. Noen sov på divaner. Noen hadde litt tykke, kjempetunge madrasser (med fjærer i?). 

Fikk ikke folk sjukt vondt i rygg og kropp? Nå er jo de fleste av oss "avhengige" av gode senger, med overmadrass og greier 🙂.

Har du andre eksempler 🙂?

Anonymkode: 8bcc8...59c

Ang madrass: ryggen min har det faktisk best på sånne skumgummimadrasser😅

Men tilbake til poenget ditt! 

Røyking med sovende barn på fanget. 

Lite bruk av solkrem/drøye den mest mulig siden den var dyr...

Den generelle mangelen på sikkerhetstiltak. Vi fikk beskjed om å ikke leke i garasjen. Den var ikke låst, den var ikke sikret og den var stappfull av verktøy, elektriske ting, ødelagte elektriske ting, maling, kjemikalier, lightere og alskens farlige ting. Vi gikk stadigvekk inn i garasjen for å si det sånn. 

Anonymkode: b6ebb...d98

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vokste opp uten telefon ( vi sto i kø og venta på installasjon) og uten tv. Tv var fortsatt litt luksus, ikke alle hadde det. 

Anonymkode: 363f6...232

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (4 minutter siden):

Kom også på at jeg måtte ringe venner etter 17.00. Billigere fra hustelefon da.
 

Og at mamma bestilte klær fra Ellos på telefon og måtte lese opp dødslange artikkelnummer. «1 stk grå kjole. Størrelse M artikkel 753378954322. «😂

DETTE!!!!🤣🤣🤣

Anonymkode: b6ebb...d98

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_4207.jpeg

Anonymkode: 1473a...73f

  • Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Helt sprøtt å tenke på at folk røyka overalt inne. Glad for røykeloven! 

Anonymkode: 43581...69e

Ikke minst motstanden mot røykeloven. Jeg hørte episoden om røykeloven i "hele historien" serien til NRK for litt siden, og det er helt absurd å høre hvilken motstand de som kjempet for røykeloven møtte. All ære til de første som tok opp den kampen, for de var virkelig upopulære på den tida 🙌

  • Liker 16
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...