Gå til innhold

Har du vokst opp med noe som virker helt fjernt nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alt vi gjør blir lagret da. Den kommentaren din er lagret, og kan spores til ip-adressen din. Det kan hvem som helst gjøre uavhengig om du poster som anonym. Gi meg 2 timer og jeg vet hvor du bor + alle barna dine og vennene dine. Just saying. 

Anonymkode: 84ca8...3e3

Blir uansett ikke det samme som at slarvekjerringer kunne lytte direkte på det alle sa. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Platekompaniet og kulturen rundt musikk.

Hver helg hadde papiravisene flere sider med anmeldelser. Vi dro på Platekompaniet og brukte alle våre sparepenger på CD-er. En CD var hellig og ga oss ståpels.

Titt og ofte dro vi på konserter med små eller mellomstore rockestjerner på Rockefeller. De var halv-guder og vi leste glinsende magasiner fra Narvesen om disse menneskene. 

Jeg skjønner at musikk er ganske viktig for Kids i dag, men i gamle dager var musikere som fotball-stjerner i dag. De var som kongelige.

  • Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (21 minutter siden):

Platekompaniet og kulturen rundt musikk.

Hver helg hadde papiravisene flere sider med anmeldelser. Vi dro på Platekompaniet og brukte alle våre sparepenger på CD-er. En CD var hellig og ga oss ståpels.

Titt og ofte dro vi på konserter med små eller mellomstore rockestjerner på Rockefeller. De var halv-guder og vi leste glinsende magasiner fra Narvesen om disse menneskene. 

Jeg skjønner at musikk er ganske viktig for Kids i dag, men i gamle dager var musikere som fotball-stjerner i dag. De var som kongelige.

Tippekupongen som måtte leveres hver onsdag ! Så kom lørdagen og hele familien satt rundt tvn og så tippekampen :)  Norge hadde de fire S ene og de var ikke dobbelt nazister :)) 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (23 minutter siden):

Platekompaniet og kulturen rundt musikk.

Hver helg hadde papiravisene flere sider med anmeldelser. Vi dro på Platekompaniet og brukte alle våre sparepenger på CD-er. En CD var hellig og ga oss ståpels.

Titt og ofte dro vi på konserter med små eller mellomstore rockestjerner på Rockefeller. De var halv-guder og vi leste glinsende magasiner fra Narvesen om disse menneskene. 

Jeg skjønner at musikk er ganske viktig for Kids i dag, men i gamle dager var musikere som fotball-stjerner i dag. De var som kongelige.

Vi som hadde lite penger måtte nøye oss med Ti i skuddet med Vidar Lønn Arnesen :) Satt klar med kasettspilleren og tok opp hitlisten :) Forbannet hver gang fordi Vidar begynte å prate før sangene var slutt. Gjorde det sikker bare på faenskap fordi vi ikke skulle få hele sangen perfekt innspilt.

  • Liker 31
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du godt voksen, og har vokst opp med noe du ikke skjønner helt at gikk an 😃?

Har nettopp fått ny seng til over 50.000,-. Begynte å tenke på sengene folk hadde da jeg var barn. Noen hadde tynne skumgummimadrasser. Noen sov på divaner. Noen hadde litt tykke, kjempetunge madrasser (med fjærer i?). 

Fikk ikke folk sjukt vondt i rygg og kropp? Nå er jo de fleste av oss "avhengige" av gode senger, med overmadrass og greier 🙂.

Har du andre eksempler 🙂?

Anonymkode: 8bcc8...59c

Røyking innendørs inkludert på fly. 

Unge barn passet småbarn, gjerne over natten mens mor var på fylla. Grunnen til at jeg skriver mor er fordi det var som oftest alenemødre vi satt barnevakt for. Passet selv småbarn hele helger når jeg var 11-12 år gammel. Helt absurd å tenke på nå.

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boetica skrev (1 time siden):

Ja husker dem, elsket epleshampoen som luktet på kilometers abvstand 😄 det var uansett en stor forbedring etter såpestykket jeg var vant til, som fjernet ALT av naturlige fettstoffer 😅

Hæææ? Mener du at det var vanlig å vaske håret med et vanlig såpestykke? Fantes ikke sjampo? #mindblown 

87-modell

Anonymkode: 3106e...d4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (8 minutter siden):

Pling fest som ingen vet hva er i dag :) 

Hva er det? 

Anonymkode: 3106e...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det? 

Anonymkode: 3106e...d4b

Under tippekampen på NRK plinget det hver gang et lag i serien scorte. Da skulle man drikke. Sånn vorspiel-aktivitet 🙂

Anonymkode: 8bcc8...59c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hæææ? Mener du at det var vanlig å vaske håret med et vanlig såpestykke? Fantes ikke sjampo? #mindblown 

87-modell

Anonymkode: 3106e...d4b

Dette var på slutten av 60-tallet. Det fantes nok shampo, men ikke i mitt hjem. Husker da vi fikk sjampo i hus på 70-tallet, oljesjampo og eggsjampo het de. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Har du andre eksempler 🙂?

Anonymkode: 8bcc8...59c

Noe som er helt fjernt nå er at barn leke med hverandre utendørs. Mennesker ringte til hverandre, eller besøkte hverandre, uten å søke audiens på forhånd. Mye var veldig mye bedre når eller før jeg vokste opp.

Anonymkode: b2278...f37

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

jeg er over 50 og mamma hadde krølltang - jeg husker banningen når hun brant seg fra jeg var ganske liten.. De hadde også hjemmepermanent og tørkehette, hårruller og glansvask 🤣 og venninnekvelder hvor de ordnet hverandres hår, med sigaretten i munnviken og hjemmelaget vin i glasset..
 

 

Anonymkode: bfe95...574

Ja, jeg mente at jeg ikke hadde krølltang hjemme 🙂. Vet at det er en gammel oppfinnelse. Uttrykte meg dårlig 🙂

Anonymkode: 8bcc8...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestefar som røykte inne. Bil uten bilbelte (da jeg var helt liten). Og en forelder som mente at dataspill var minst like usunt som å røyke. Data/tv-spill fikk mye kritikk på den tiden. Nå ber jeg heller ungene mine om å spille dataspill istedet for å henge på sosiale medier. Alt er relativt. Lurer på hva neste generasjon tenker er «rart» 😅

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noe som er helt fjernt nå er at barn leke med hverandre utendørs. Mennesker ringte til hverandre, eller besøkte hverandre, uten å søke audiens på forhånd. Mye var veldig mye bedre når eller før jeg vokste opp.

Anonymkode: b2278...f37

Heldigvis er fortsatt mange barn ute og leker endå😊 Mine er ute og henger med andre barn og aker i snøen as we speak.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg kjøpte røyk til mamma på bensinstasjonen som 10-åring. Hadde med meg en lapp der hun hadde skrevet ned hvilken røykpakke hun ville ha. Det hadde aldri gått i dag😅

  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget «sigaretter» for bestemor med sånn liten maskin. 


Foreldrene røkte i bilen og laget når vi ble kvalme. Og de frøs om vi åpna vinduet. Løsningen var bare å ta seg sammen.

 

Husarbeid. Barn måtte vaske kopper, vaske gulv, støvsuge, støvtørke og vaske do. Ukentlig. Ikke fikk man penger heller.

Å måtte gå fire kilometer til skolen i storm.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

endo skrev (2 timer siden):

Måtte gå hjem fra skolen og låse meg inn helt alene. 

 

Dette er ikke fjernt i dag. Allerede fra andre klasse (tilsvarer første klasse før) er det barn som ikke benytter SFO.

Anonymkode: fd274...9b2

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte alle biler å bli produsert med sikkerhetsbelte? Jeg er født i 1969, og kan ikke huske at vi hadde bil uten. Om vi brukte det er jo en annen sak.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Under tippekampen på NRK plinget det hver gang et lag i serien scorte. Da skulle man drikke. Sånn vorspiel-aktivitet 🙂

Anonymkode: 8bcc8...59c

Ja hver gang det sa "gong" skulle man shotte en dram :) Ble som oftest med vorspielet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disco skrev (11 minutter siden):

Når begynte alle biler å bli produsert med sikkerhetsbelte? Jeg er født i 1969, og kan ikke huske at vi hadde bil uten. Om vi brukte det er jo en annen sak.... 

Født i 66. Var belter i forsetene da jeg var lita. Så kom det belter i baksetet, og etterhvert ble det påbudt å bruke dem. Men husker ikke årstallene.

Anonymkode: 8bcc8...59c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...