Gå til innhold

Har du vokst opp med noe som virker helt fjernt nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Famile dugnad, var med å rev både vegger å tak på en gammel driftsbygning som barn ( asbest kledning og tak) kvinnene kom med mat og kaffe, å vi spylte hendene rene i utekranen før måltidet, mange som var med lever ikke lengre og flere har fått kreft

Anonymkode: 41f3d...f42

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Røyking overalt, inne, i bilen. Ingen bilseter. Jeg lå i en babybag løst i baksetet (håper ikke det var bagasjerommet!) hjem fra sykehuset da jeg ble født. 1,5 time kjørevei. Jeg er født i 1980. 

Ikke sykkelhjelm. 


Før noen sier at sikring av barn nå er hysterisk, det døde MANGE barn i trafikken før. Nå dør nesten ingen, til tross for større bilpark i Norge og høyere fartsgrenser. 

Anonymkode: b1296...1a6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 7.03):

Sjekkhefte. Brukes fremdeles i USA i dag

Anonymkode: 4b70f...20a

Ja, det er egentlig ganske utrolig. De sitter med sjekkheftet sitt og skriver ut sjekker til alle de regningene de skal betale, og sender så sjekken i posten til dem man har regninger hos. For eksempel strømregningen kanskje osv. Det tar jo tid, og i tillegg kan ting bli borte i posten. Og for et jævla merarbeid og styr med alt papirarbeidet det må være for mottakerne? Hver eneste kunde sender inn en papirsjekk, liksom?

Nei, på noen områder er USA rett og slett tilbakestående og henger etter.

PS! Jeg kan faktisk huske den aller siste sjekken jeg skrev ut. Det var i 1995, og da var det lenge siden forrige gang jeg hadde hatt sjekkheftet fremme. Men jeg mistet bankkortet, og det var fredag og trengte penger i helgen. Så da spurte jeg nærbutikken om de godtok sjekk på noen hundrelapper over det beløpet jeg handlet for der, så jeg kunne få litt kontanter i helga. De gikk etter litt nøling med på det. Så da løp jeg hjem og rotet frem sjekkheftet fra en skuff og løp tilbake til butikken. Det er altså nesten 30 år siden... 

Endret av Million
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble en herlig mimretråd ❤️ 

Jeg er født 1975, så det meste er allerede nevnt. Men om jeg kunne bragt noe tilbake så ville det vært;

- Timotei shampoo, den er barndom i en flaske ❤️ 

- Friheten vi hadde som barn, uten voksne, internett eller mobil. Vi var utendørs til det ble mørkt, frie og ville. Ingen visste hvor vi var eller hva vi gjorde. Men det fantes også et samhold og en ansvarsfølelse. Om vi var i skogen og noen skadet seg, så organiserte vi oss. Noen fikk tak i nærmeste voksen, andre løp til foreldre, noen ble hos den skadede.

- At foreldre fikk være bare voksne i større grad. Jeg har gode minner fra fester hvor de voksne var kjempemorsomme (fulle), og alle barna gjorde hva vi ville. Jeg kan ikke huske at det gjorde meg urolig, men det var nok fordi alle voksne slappet av, og vi barna var trygge nok til å gjøre vår greie.

Når jeg tenker over det så var vi som barn kanske "utsatt" for ting som hadde fått barnevernet til å tenne på alle plugger nå. (Jeg støtter BV i deres arbeid, bare så det er nevnt.) Men vi hadde et samhold i at alle hadde det likedan. Om ett barn hadde en overbeskyttende forelder hadde det blitt sett på som merkelig, og barnet hadde kunnet bli et mobbeoffer.

Anonymkode: 11475...218

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyking i bilen, sammen med unger som har astma.
Mine foreldre var drittforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (På 30.3.2024 den 1.00):

Jeg tenker på all den sprayen vi hadde i håret for at luggen  skulle stå , rart med all den røykingen rundt oss at vi ikke tok fyr der vi vandret lett antennelig i grilldressen. 

Herlig 😅😅

Anonymkode: bc2f2...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.4.2024 den 17.51):

Dette ble en herlig mimretråd ❤️ 

Jeg er født 1975, så det meste er allerede nevnt. Men om jeg kunne bragt noe tilbake så ville det vært;

- Timotei shampoo, den er barndom i en flaske ❤️ 

- Friheten vi hadde som barn, uten voksne, internett eller mobil. Vi var utendørs til det ble mørkt, frie og ville. Ingen visste hvor vi var eller hva vi gjorde. Men det fantes også et samhold og en ansvarsfølelse. Om vi var i skogen og noen skadet seg, så organiserte vi oss. Noen fikk tak i nærmeste voksen, andre løp til foreldre, noen ble hos den skadede.

- At foreldre fikk være bare voksne i større grad. Jeg har gode minner fra fester hvor de voksne var kjempemorsomme (fulle), og alle barna gjorde hva vi ville. Jeg kan ikke huske at det gjorde meg urolig, men det var nok fordi alle voksne slappet av, og vi barna var trygge nok til å gjøre vår greie.

Når jeg tenker over det så var vi som barn kanske "utsatt" for ting som hadde fått barnevernet til å tenne på alle plugger nå. (Jeg støtter BV i deres arbeid, bare så det er nevnt.) Men vi hadde et samhold i at alle hadde det likedan. Om ett barn hadde en overbeskyttende forelder hadde det blitt sett på som merkelig, og barnet hadde kunnet bli et mobbeoffer.

Anonymkode: 11475...218

Født på 80tallet og var det samme for meg. 🥰 Jeg syns fulle folk er ukomfortable NÅ 😂 men ikke som barn, haha.

Timotei shampo tror jeg finnes i noen øst-europa land fortsatt!

Anonymkode: 57764...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slo opp i fysiske leksikon og fysiske telefonbøker!

Anonymkode: 67684...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jenter i konfirmasjonsalder solte seg toppløs på byens badesteder, som f.eks inne på Nordnes sjøbad i bergen.

Anonymkode: 50f98...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...