Gå til innhold

Har du vokst opp med noe som virker helt fjernt nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hufsa på 90 tallet. På en god andreplass kommer hattifnattene. Er fortsatt dypt preget.  Burde være forbudt å kringkaste hufa for mindreårige i beste sendetid. Men hva visste man vel om skadevirkningene på tidlig nittitall?

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bare løpe til naboen og spørre om å låne 1dl sukker fordi du hadde forlite når du skulle bake. Fikk jo alltid selvfølgelig!! 

Endret av Hinkepinke
  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (1 minutt siden):

Hufsa på 90 tallet. På en god andreplass kommer hattifnattene. Er fortsatt dypt preget.  Burde være forbudt å kringkaste hufa for mindreårige i beste sendetid. Men hva visste man vel om skadevirkningene på tidlig nittitall?

jaaaa åå hufsa!!!!

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hinkepinke said:

stasjonær pc, skru på boksen der nede og skjermen :)

Og skrudde seg ikke på hvis det satt en diskett inne. 😅 Men føler meg fortsatt gammel når noen sier de har vokst opp med pc.

Anonymkode: 3ec5c...f85

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og skrudde seg ikke på hvis det satt en diskett inne. 😅 Men føler meg fortsatt gammel når noen sier de har vokst opp med pc.

Anonymkode: 3ec5c...f85

sant så sant!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mobbet i 12 år på skolen uten at lærerne gjorde noe som helst. Håper det er bedre nå❤️

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amy skrev (20 minutter siden):

Jeg ble mobbet i 12 år på skolen uten at lærerne gjorde noe som helst. Håper det er bedre nå❤️

Dessverre nei. Mobberen har større rettigheter en offeret

Anonymkode: 4b70f...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (10 timer siden):

Hufsa på 90 tallet. På en god andreplass kommer hattifnattene. Er fortsatt dypt preget.  Burde være forbudt å kringkaste hufa for mindreårige i beste sendetid. Men hva visste man vel om skadevirkningene på tidlig nittitall?

Jeg var mest redd for hattifnattene og deretter den skrekkelige trollmannen. Har faktisk hatt mareritt om hattifnattene i voksen alder 😅

Mye er nevnt, men jeg husker bruken av barnearbeid. Allerede på barneskolen arbeidet jeg litt her og der, som jordbærplukker og på gartneri. På gartneriet vasket jeg krukker med sterke kjemikalier, ingen verneutstyr og selvsagt særdeles underbetalt. Pengene gikk til å leie VHS, VHS maskin og godterier på den lokale videosjappa. 

Anonymkode: 79c7b...48f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på all den sprayen vi hadde i håret for at luggen  skulle stå , rart med all den røykingen rundt oss at vi ikke tok fyr der vi vandret lett antennelig i grilldressen. 

Endret av Motstrømmen
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe jeg vokste opp med, men ganske fjernt å tenke på hvor mye som har forandret seg på 20 år:

Slik surfer du på mobilen

 

Anonymkode: 3ec5c...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hinkepinke skrev (På 28.3.2024 den 1.58):

bare løpe til naboen og spørre om å låne 1dl sukker fordi du hadde forlite når du skulle bake. Fikk jo alltid selvfølgelig!! 

Det har jeg gjort siste måneden. Riktignok salt. 

Anonymkode: 44307...5ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- At vi ikke visste om pappa kom til middag, eller om det måtte settes av mat, før vi satt oss ned ved bordet. Han prøvde å ringe om han måtte jobbe overtid, men kunne aldri gi en lyd om forsinkelser når han først var på vei. 

- At vi hadde fast avtale om å ringe besteforeldre på et fast tidspunkt hver helg. 

- At om jeg hadde glemt nøkkel så var det bare å sitte på trappa og vente til noen andre kom hjem. Uten telefon å surfe på. 

- At åpningen av TV2 var et enormt steg fremover i ting å se på TV. En hel ekstra kanal doblet jo underholdningstilbudet. 

- At snake og space invaders, på en skjerm med sort bakgrunn, og orange firkanter, kunne være timesvis med underholdning. 

- At når du likte en sang så kunne du sitte timer ved kasettspilleren med fingeren på opptak,klar for å trykke. Og når du først gjorde det så startet du akkurat litt for sent, eller det kom en stemme midt inn i det med "ti iiii...skuddddet!". Som du ble like vant med som selve sangen når du hadde kjørt den på repeat mange ganger. 

- At du spilte begge sider på kasetten på walkman gjennom. For det å spole kostet så enormt mye batteri. 

- At mann puttet tre barn i baksetet på en liten sedan, dem midterste med tupunktsbelte. Uten pad eller underholdning. For så å kjøre en 12 timers etappe. 

- At man ikke fikk lov å ringe før etter klokken 17 på grunn av at da gikk prisen på telefonsamtaler ned. 

- Brevvenner, som man hadde funnet via annonser i et jenteblad. 

- At jeg og venninnene fra vi var ca 11 fikk ta med diverse babyer og barn fra nabolaget når vi skulle leke. Søsken var en selvfølge. Men også andre barn, selv de på under året. Ikke fordi vi ønsket det, men for å være barnevakt. 

Anonymkode: 44307...5ee

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/28/2024 at 1:53 AM, Hinkepinke said:

stasjonær pc, skru på boksen der nede og skjermen :)

Det er da fortsatt helt normalt? Så og si alle jeg kjenner har stasjonær PC. Jeg skriver på en nå.

Anonymkode: 4220a...b4e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 14.36):

Vi hisset oss opp, det var bare færre som hørte om det siden vi ikke hadde sosiale medier og kommentarfelt :D 

Anonymkode: 3ec5c...f85

Hehe, nå kom jeg til å tenke på han som spådde at det var bruk for maks fem datamaskiner her i verden og at ingen gadd å bruke dem hjemme.

 

https://www.nettavisen.no/sitater/historie/smarte-folk-har-sagt-mye-dumt/s/12-95-3610545

Det finnes absolutt ingen grunn for en privatperson å ha en datamaskin hjemme.
- Ken Olson, Administrerende direktør i Digital Equipment Corporation, i 1977

 

"Jeg tror det er et marked på verdensbasis på kanskje fem datamaskiner.

- Thomas Watson, styreformann i IBM, 1943"

 

Her er en liste over spådommer i kategorien "Så feil kan man ta" 😂

Et utdrag fra listen:

"7. Datamaskiner er ikke for hjemmebruk
Vi skal ikke lenger tilbake enn 1977 før vi finner Ken Olsen, sjef for Digital Equipment Corp, som hevdet at det ikke var noen grunn til at noen skulle ønske seg en PC. Dette var året etter at Steve Jobs lanserte sin første datamaskin.

 

Endret av Million
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Skum madrass i treramme seng med kun et laken, ikke overmadrass eller noen ting😅
- Ris på rompa og såpe i munnen for å snakke stygt 🫡
- Jeg og broren min kunne bare si fra til foreldrene våre (i en alder av 8 og 10) at: "Nå går vi ut og kjører moped" eller "da kjører vi vrakbilen på åkeren" også videre og de sa bare ok 😂
- Sitte på i bil uten bilbelte
- Solkrem med lav faktor på barna, sololje på mødre og ingenting på fedre
- Lagde egen niste til skolen fra jeg var i første klasse 
- Klatret opp på hustaket og hoppet nedi brøytehaugene 

Anonymkode: 50354...cc8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er da fortsatt helt normalt? Så og si alle jeg kjenner har stasjonær PC. Jeg skriver på en nå.

Anonymkode: 4220a...b4e

sånn gammel med laaaang bakside 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Hinkepinke said:

sånn gammel med laaaang bakside 

Trur du tenker på CRT-monitor, ikke på stasjonær PC. :)

Anonymkode: 4220a...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Være med foreldre til legen for å tolke. Ikke særlig stas å være tolk når mor var hos gynekologen. Nå har de heldigvis et godt opparbeidet system, slik at det kan bestilles tolker og barn slipper å ha den byrden.

Anonymkode: 9265b...78c

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig rart at så mange eldre idag har blitt så gamle som de er.. Alle røyket og de røkte virkelig overalt. Stekte seg foran disse høyfjellsolene hjemme. Solte seg til huden var omtrent svart.. Man kan jo lure på hvorfor flere ikke har fått kreft. 

Jeg husker også det som flere skriver: at vi bare fikk en lapp av foreldrene om at vi skulle kjøpe 20 Prince mild til mamma😂

Anonymkode: 4380a...ff4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...