Gå til innhold

Har du vokst opp med noe som virker helt fjernt nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 0.33):

Født 1987

1. Bada i elva utan tilsyn frå eg var 7 år. Eg kunne riktignok svømme men herregud liksom. Fleste barna fekk lov, men ikkje alle.

2. Foreldre gav blanke i kva barna drev med?. Vi var på skolen, så ute fram til middag. Ropt inn til middag og kveldsmat. Pappa satt i sofa med avis og pipe, røyka inne. Mamma rydda. Virka som dei var litt lite engasjert i livet vårt kontra foreldre nå. Som er på 24-7 og dyrke barna sine til det ekstreme kanskje? 

3. Vi hadde innetider men full frihet. Vi dro ofta opp på fjellet utan vaksne. Bada i fjellvatnet som var livsfarleg djupt og ekstremt kaldt etter ca 4m.

4. Mange hadde full fest i huset kvar einaste fredag og drakk seg sørpe fulle rundt små barn. Ikkje mine heldigvis... Folk hadde litt lite reflektert syn på det å vere rusa rundt barn. 17.mai var same greia. Jul vart prega av drita slektningar, heldigvis køyrde vi heim tidligere fleste år fordi mamma ikkje satt pris på det. 

5. Dårlig bilsikkring. Satt fremover som baby og småbarn. Satt på pute frå 3 år.

 

 

Anonymkode: 851ae...d0b

Absolutt Alt her stemmer også med mine, jeg er født i 79. Bortsett fra at min mor aldri viste seg beruset foran oss unger da.. Alle andre dog.. Inkl pappa og andre slektninger 🤣🫣

Husker også mine foreldre røyket inne ( gjorde det selv også frem til 2002 ) og i bil... Var bare sånn det var.. 

Vi trasket til venner og ringte på for å høre om de var hjemme.. Ikke alle hadde hustelefon, vi fikk ikke det før i 1987.. 

Vel... Mye er anderledes.. 

Anonymkode: c7ad0...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barne-tv var bare på én kanal. Var ikke mulig å ta opptak. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Pipaluk said:

Barne-tv var bare på én kanal. Var ikke mulig å ta opptak. 

 

Husker vi likte best de tegnefilmene som kom uanmeldt, når de hadde noen minutter til overs mellom programmene. Den rosa panteren og Streken 😊 Det dumme var jo at man aldri visste når de kom. Tenk så lykkelig jeg hadde blitt som barn hvis mitt voksne jeg kunne fortalt meg at i fremtiden kan man søke opp og se på det man vil, når man vil. 😁

Pink_Panther.png220px-La_linea_.jpg

Anonymkode: 3ec5c...f85

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 28.2.2024 den 2.57):

Jeg var ofte kartleser med stort papirkart eller kartbok i bilen, og vi tok feil vei i blant fordi kartet gjerne var flere år gammelt.

Nikkel-allergi av klokker ol., forbudt å importere og omsette produkter med nikkel i dag.

Tre-staver og treski (eksisterer vel fortsatt, for spesielt interesserte)

Anonymkode: 5989a...84b

Å jeg som har gått rundt og vert så fornøyd fordi jeg har klart å vokse av meg hvertfall en allergi... Men da har jeg ikke det da😂

Anonymkode: 33f3c...9bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.2.2024 den 15.36):

Jeg vokste opp med å drikke saft hver dag og hadde alltid nugatti på brødskiva i matpakken.

Anonymkode: 6e0c7...787

Samme her!

Anonymkode: 7fc39...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (På 3.3.2024 den 19.29):

Da jeg var lita, lekte jeg med noen papp-dukker. Jeg husker at jeg tok på dem papp-klær.  Det fantes barbie-dukker også, men tror dette var noe jeg holdt på med hos besteforeldrene mine. 

Jeg tror niesa mi hadde begynt å lure om jeg ga henne en papp-dukke, som jeg hadde. 

Noen som vet hva det var for noe jeg hadde? Jeg husker det vagt nå.. 

Tenker du på papirdukker? De var kjempegøy å leke med. Jeg "designet" masse klær til dem og jeg byttet disse klærne med venninner som hadde designet til sine.

Vi brukte fine servietter som skjørt til disse dukkene og var så stolt over dem :)

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savner da nordmenn var skikkelig harry og lykkelig uvitende og folk ikke hisset seg opp for ingenting. Nå er alle ganske streit kledd, og man følger nøye med på hvem som er dumme eller smarte eller hva det er. Jeg er visstnok dum som ikke passer på andre og da har jeg visstnok bedt om å bli behandlet ekkelt. Jeg bare hater når folk glor på meg bare fordi jeg ikke er vaktsom og paranoid. Det er ekkelt. 

Anonymkode: da4f9...189

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Savner da nordmenn var skikkelig harry og lykkelig uvitende og folk ikke hisset seg opp for ingenting. 

Anonymkode: da4f9...189

Vi hisset oss opp, det var bare færre som hørte om det siden vi ikke hadde sosiale medier og kommentarfelt :D 

Anonymkode: 3ec5c...f85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde masse hjemmesydde klær. Mamma sydde kjoler og skjørt,vester og jakker. Og lagde shorts av gamle bukser. Jeg fikk velge stoff og knapper. Det er ikke så vanlig i dag.

Anonymkode: 90c04...77b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Spille inn seg selv på kassett og "leke radioprogram"

* sjekke at ingen ventet på telefon før jeg logget på internett...!

* å slå opp ord og begrep i en ordbok (Google -what?!)

* å gå uanmeldt på besøk hos folk

* Å være i chatterom og snakke med tilfeldige folk en ikke ante hvem var, bare fordi det gikk an

* logge seg inn og ut og inn igjen på MSN i håp om at en bestemt person skulle legge merke til deg og starte en samtale!

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt-telefonen. Ringe et nummer og komme til gruppechat

Anonymkode: 4b70f...20a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 15.56):

Er du godt voksen, og har vokst opp med noe du ikke skjønner helt at gikk an 😃?

Har nettopp fått ny seng til over 50.000,-. Begynte å tenke på sengene folk hadde da jeg var barn. Noen hadde tynne skumgummimadrasser. Noen sov på divaner. Noen hadde litt tykke, kjempetunge madrasser (med fjærer i?). 

Fikk ikke folk sjukt vondt i rygg og kropp? Nå er jo de fleste av oss "avhengige" av gode senger, med overmadrass og greier 🙂.

Har du andre eksempler 🙂?

Anonymkode: 8bcc8...59c

Jeg sover på sofaen da senga mi er så vond for rygg og kropp. Ikke har jeg råd til ny seng heller.

Anonymkode: 3e287...cf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man måtte sende en sms som man fant i ukeblader og da fikk man en liten logo eller figur på førstesiden på de gamle mobilene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en svart og hvit TV uten farge. Telefon kontroll fantes ikke så man måtte trykke på selve TVen. Det var kun en NRK kanal og to svenske kanaler. Jeg hadde en sånn V uttak oppå TV-en som tok inn signalene. De var i sølv og man kunne få de høyere og mindre ved å skru på en skruknapp. Og å håpe å få inn kanalene best mulig uten svart og hvit snø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fjernt i seg selv, når folk skriver at de har vokst opp med internett og mobiler 😅

Anonymkode: 3ec5c...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bade naken på stranda, da man var liten. Ble så klart passet på, og man kan ikke stole på alle. Men føler at det var en litt annerledes tid.

Hvis jeg hadde hatt barn hadde jeg aldri latt dem være naken på stranden nå!

Anonymkode: 9191e...6f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine besteforeldre hadde svarthvitt tv langt oppover åttitallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

generelt bare GLEDE seg til å kunne kjøpe en CD som kom ut!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...