Gå til innhold

Har du vokst opp med noe som virker helt fjernt nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pipaluk skrev (6 minutter siden):

Da jeg var lita, lekte jeg med noen papp-dukker. Jeg husker at jeg tok på dem papp-klær.  Det fantes barbie-dukker også, men tror dette var noe jeg holdt på med hos besteforeldrene mine. 

Jeg tror niesa mi hadde begynt å lure om jeg ga henne en papp-dukke, som jeg hadde. 

Noen som vet hva det var for noe jeg hadde? Jeg husker det vagt nå.. 

Jeg husker også dette. Tror vi bare kalte dem papirdukker. Hvis du var heldig så hadde noen kjøpt dem til deg og du bare klippet de ut. Ellers så lagde vi dem selv mener jeg 🤣

Anonymkode: 56fe5...1a1

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg husker også dette. Tror vi bare kalte dem papirdukker. Hvis du var heldig så hadde noen kjøpt dem til deg og du bare klippet de ut. Ellers så lagde vi dem selv mener jeg 🤣

Anonymkode: 56fe5...1a1

Jeg tror jeg klippet ut klærne dems. Jeg tror ikke at jeg lagde papirdukken heller. Den var nok produsert fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 16.41):

Telefonsentral husker jeg faktisk. Her ble det ikke automatisert før ca 1974/1975, tror jeg. Tipper de damene på sentralen visste alt som skjedde i bygda 😃. Ville du ha pratet mye i tlf nå, om du visste at noen kunne sitte og lytte til samtalen 😃. Kanskje folk pratet i koder 🙂

Anonymkode: 8bcc8...59c

For noen år siden snakket jeg med eldre dame som hadde jpbbet på en telefonsentral; de visste alt, sa hun😂😂 men det var en uskreven regel om ikke å snakke med andre enn de på sentralen om det.   

 Hva som virker fjernt ut nå er skremmende mye egentlig.. barnedødeligheten er gått mye ned siden 50-60-70 tallet. Alt var ikke bedre før. Oppdragervold, sjampo så svei så innihampen i øynene, røyking, flere ukers ventetid på å få fasttelefon. Gå i banken for å ta ut lønna, reisesjekker. Høyfjellssolarium, babyolje og nivea. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Født 1987

1. Bada i elva utan tilsyn frå eg var 7 år. Eg kunne riktignok svømme men herregud liksom. Fleste barna fekk lov, men ikkje alle.

2. Foreldre gav blanke i kva barna drev med?. Vi var på skolen, så ute fram til middag. Ropt inn til middag og kveldsmat. Pappa satt i sofa med avis og pipe, røyka inne. Mamma rydda. Virka som dei var litt lite engasjert i livet vårt kontra foreldre nå. Som er på 24-7 og dyrke barna sine til det ekstreme kanskje? 

3. Vi hadde innetider men full frihet. Vi dro ofta opp på fjellet utan vaksne. Bada i fjellvatnet som var livsfarleg djupt og ekstremt kaldt etter ca 4m.

4. Mange hadde full fest i huset kvar einaste fredag og drakk seg sørpe fulle rundt små barn. Ikkje mine heldigvis... Folk hadde litt lite reflektert syn på det å vere rusa rundt barn. 17.mai var same greia. Jul vart prega av drita slektningar, heldigvis køyrde vi heim tidligere fleste år fordi mamma ikkje satt pris på det. 

5. Dårlig bilsikkring. Satt fremover som baby og småbarn. Satt på pute frå 3 år.

 

 

Anonymkode: 851ae...d0b

Har en sønn født i 86, kjenner meg ikke igjen, kanskje utenom sikring i bil. Men det fantes ikke bakovervendt barneseter.  Vi sikret i alke fall ungene våre med det som ble beregnet som best den gangen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola de skrev (På 28.2.2024 den 8.30):

Biler uten bilbelte bak. Den typen man måtte legge ned setene foran for å krype inn bak.

Kjøpte røyk til forskjellige voksne som barn. Sa bare hvem det var til, og det var ok.

Ta opp musikk fra radio på kassett.

Samme med programmer fra tv på vhs. Første tv vi hadde var et slik man måtte gå bort til tv for å trykke på og av. Fikk tidlig "fjernkontroll-tv" så vet ikke helt når de ble vanlig :vetikke:

Vi hadde lenge bare nrk. Da tv2 kom, fikk vi antenne til det.

Fasttelefon. Var sååååååååååå dyrt å ringe :ler:

 

Jeg bodde på «bøgda», med en liten nærradio, der pleide vi å ringe å kjefte på de som jobbet der, «Dere må IKKE snakke i sangen, for vi skal ha den på BÅND!!!»

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitte og røyke inne på restaurant. Røykerom på jobb

Anonymkode: ff84e...0e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 10.46):

 Ikke som jeg finner… Tennissokker har de, men det får man overalt.

Anonymkode: e1c9d...56a

På Sparkjøp tror Jeg de heter aerobic sokker.

Anonymkode: fc4a0...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadaomatte skrev (16 timer siden):

Jeg bodde på «bøgda», med en liten nærradio, der pleide vi å ringe å kjefte på de som jobbet der, «Dere må IKKE snakke i sangen, for vi skal ha den på BÅND!!!»

Der bodde jeg også. Vi pleide å ringe inn til nærradioen og sende en hilsen til den man var forelska i den dagen eller uka :ler: Hang mye i nærradioen også en periode. To av mine guttevenner hadde fått et radioshow der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadaomatte skrev (22 timer siden):

For noen år siden snakket jeg med eldre dame som hadde jpbbet på en telefonsentral; de visste alt, sa hun😂😂 men det var en uskreven regel om ikke å snakke med andre enn de på sentralen om det.   

 Hva som virker fjernt ut nå er skremmende mye egentlig.. barnedødeligheten er gått mye ned siden 50-60-70 tallet. Alt var ikke bedre før. Oppdragervold, sjampo så svei så innihampen i øynene, røyking, flere ukers ventetid på å få fasttelefon. Gå i banken for å ta ut lønna, reisesjekker. Høyfjellssolarium, babyolje og nivea. 

Det er sant det at de på telefonsentralen visste mye. Og de visste å få tak i dyrlege/doktor fort også, siden de visste at en av de kunne ha blitt oppringt like før. Da fikk den som ringte etter en av de beskjed; ”ringt oppi Nordgard, han er på vei dit”. Har kjente som hadde tlf som enda gikk via sentralbordet, som har snakka om slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 2.08):

På Sparkjøp tror Jeg de heter aerobic sokker.

Anonymkode: fc4a0...17f

De er for korte og for tynne, ikke det samme. 

Anonymkode: e1c9d...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på tekst-tv. Var det sånn at man kunne komme i kontakt med folk der? En slags chat-tjeneste ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pipaluk said:

Så på tekst-tv. Var det sånn at man kunne komme i kontakt med folk der? En slags chat-tjeneste ?

Ja, tror det var noe sånt. En forløper til tinder 😅 Husker jeg kom hjem fra nattarbeid og skrudde på tekst-tv for å se siste nytt (det var jo ingen tv-sendinger på natten den gangen). Fikk beskjeden om både Kong Olavs og Dianas død gjennom tekst-tv. 

Anonymkode: 3ec5c...f85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/7/2024 at 8:41 PM, AnonymBruker said:

Fortell meg hvem jeg er da. Skjønner at politiet kanskje kan gjøre det, men kan privatpersoner? 

Anonymkode: ee65b...38e

Bare sprøyt.

1: Man trenger IP fra loggene til kvinneguiden.no.

2: Man må sjekke internettleverandørens logg for hvem som hadde nevnte IP på gitt tidspunkt. De færreste har statiske IPer.

3: selv har vi i skrivende stund 24 aktive enheter tilkoblet vårt trådløse nettverk. Krevende/umulig å finne rett enhet/person bak en offentlig IP. Dette kompliseres ytterligere av at man tross alt ikke alltid er hjemme, kanskje var man på mobilnett, jobb, hos en nabo eller, Gud forby, på VPN.

For de som husker tilbake til da piratkopiering var populært så forsøkte et advokatkontor gjentatte ganger å få informasjon fra ISPer for å forfølge pirater - de fikk aldri noe.

Politiet kan få ut denne typen informasjon med kjennelse fra retten, men det krever så vidt jeg vet en viss alvorlighetsgrad på antatt lovbrudd. Posting om manglende bilseter og VHS klassifiserer neppe.

For ordens skyld er denne posten postet med VPN nå kl 1846. Forventer melding innen to timer som lovet.

 

 

Anonymkode: c0785...ba4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 4.18):

 

Husker kvinnelige lærer ble omtalt som Frøken en periode. Tror det forsvant når jeg byttet skole/flyttet i andre klasse. Mulig det var lokal eller regional greie?

 

 

Anonymkode: 10aab...bf2

Jeg er vokst opp i Oslo, og vi kalte også våre kvinnelige lærere for frøken.

Vi kalte alle våre kvinnelige lærere for "frøken". Dette var i alle fall normalen fra jeg gikk i første klasse til og med femte klasse på siste halvdel av 70-tallet. Etter det vet jeg ikke hva som var vanlig å tiltale kvinnelige lærere som, for etter det hadde vi kun mannlige lærere resten av skoletiden, og de ble jo bare kalt lærer når vi snakket til dem, som f.eks "lærer, kan jeg få gå på do?" osv

Jeg husker ikke hva vi kalte våre kvinnelige lærere på videregående. Mulig vi hadde sluttet med frøken da og gikk over til å kalle de også for "lærer" bare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De er for korte og for tynne, ikke det samme. 

Anonymkode: e1c9d...56a

Prøv å søke opp scrunchie sokker på Cubus, kanskje de er nærmere. At de virker tynnere er jeg enig i, men akkurat dette med lengden tror jeg er pga at vi var barn/ungdom på den tiden. Ergo så ble de lengre for våre legger.

Anonymkode: fc4a0...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Røyking på fly. Det er ganske absurd å tenke på i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre som røkte i bilen med barna i baksetet. Barn skulle sees men ikke høres. Helst ikke sees heller. 

Anonymkode: 4b70f...20a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekkhefte. Brukes fremdeles i USA i dag

Anonymkode: 4b70f...20a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun 1 radio og tv kanal. Film kun på mandager, komedie på onsdager, Krim (detektimen) på fredager. Fjernsynsteateret var noe grusomme greier. Spesielt de finske med halshugginger, incest, drap, voldtekter og hysteriske kvinner 

Anonymkode: 4b70f...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...