Gå til innhold

Har du vokst opp med noe som virker helt fjernt nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At butikkene hadde åpent fra kl 9-17 på hverdager og kl 9-13 på lørdager. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var katastrofe da jeg var 18 år på 80 tallet hvis man ikke rakk øl-salget før kl. 13 på lørdagen, for da stengte alle butikkene.  Da var det og snike øl av andre, fest ble det.

Sendingen på tv startet kl. 18 med barne tv og sluttet kl. 23, hadde kun Nrk.  Dette var 70 tallet og uti 80 tallet.

Hvis man ikke rakk siste bussen gjaldt det og finne en telefon kiosk for og ringe foreldrene om de kunne hente. 

Når det ringte fra fasttelefonen og akkurat når man løftet røret så la vedkommende på. Da satt man og lurte på hvem var det som ringte. 

Når en skulle på disko, hvertfall der jeg er fra, så åpnet den mest populære kl. 18 og stengte kl. 24. Som regel var det lang kø når klokken var halv seks på lørdagen.  I hele landet var det av med øl-kranen kl. 24 før man gradvis hadde lenger åpent. 

Ingen søndagsåpne butikker. 

Pleide og leie movie-boks i helgene for og se filmer. Noen ganger var filmen ødelagt og man måtte tilbake og bytte. Det verste var vel å stille inn movie-boksen til tv.

Husker da jeg skulle ta sertifikatet og betalte 120 kr for timen. gikk på privat skole etter ungdomsskolen og betalte 150 kr pr måned. 

Tror nesten jeg kunne skrevet bok om dette. :fnise:

Anonymkode: 28357...757

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Videoutleie

Anonymkode: 68166...9b9

Haha, det minner meg på da Dynastiet ikke lenger skulle vises på NRK (krise!), men man kunne få abonnement og leie episodene i kiosken - to av gangen, stor stas! Første smak av binge watching. 😅

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen søndagsåpne butikker. 

Anonymkode: 28357...757

Husker da 7 Eleven kom nedi gata, helt utrolig å kunne handle fra tidlig morgen til sen kveld. Det var til og med minibank inni butikken, wow! Og den gang betød jo faktisk 7Eleven at den var åpen fra 7-23, ingen unntak. Nå tror jeg de har glemt hva navnet betød, for det finnes jo både døgnåpne og de som har helt andre åpningstider.

Anonymkode: 3ec5c...f85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ofte kartleser med stort papirkart eller kartbok i bilen, og vi tok feil vei i blant fordi kartet gjerne var flere år gammelt.

Nikkel-allergi av klokker ol., forbudt å importere og omsette produkter med nikkel i dag.

Tre-staver og treski (eksisterer vel fortsatt, for spesielt interesserte)

Anonymkode: 5989a...84b

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker et blad som het Logo. I samme gata som topp. Der hadde Tor milde en spørrespalte hvor han delte ut råd om masturbasjonsteknikker til unge jenter…husker det som det var igår…

Anonymkode: a281d...777

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Husker et blad som het Logo. I samme gata som topp. Der hadde Tor milde en spørrespalte hvor han delte ut råd om masturbasjonsteknikker til unge jenter…husker det som det var igår…

Anonymkode: a281d...777

Tor Milde??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Biler uten bilbelte bak. Den typen man måtte legge ned setene foran for å krype inn bak.

Kjøpte røyk til forskjellige voksne som barn. Sa bare hvem det var til, og det var ok.

Ta opp musikk fra radio på kassett.

Samme med programmer fra tv på vhs. Første tv vi hadde var et slik man måtte gå bort til tv for å trykke på og av. Fikk tidlig "fjernkontroll-tv" så vet ikke helt når de ble vanlig :vetikke:

Vi hadde lenge bare nrk. Da tv2 kom, fikk vi antenne til det.

Fasttelefon. Var sååååååååååå dyrt å ringe :ler:

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt (men savner ikke) den tiden da radio og senere tv bestemte hva vi skulle gjøre når. Lørdagsbarnetimen og ti i skuddet, Halvsju, og senere Grey's anatomy på tirsdag kl 21.40 med Friends etterpå.

Og som liten, svart-hvitt tv, lange dager alene i skogen, klistremerker var lykke, pusur skoledagbok (der vi fargela alle stripene). Vi lagde tallkoder for hvem vi var forelska i og skrev på håndbaken. Vinmonopolet og apotek hadde alle varene bak disk. Vi kjøpte drops til 10 øre stk. Og fartet rundt og lette etter panteflasker i veikanten. 

 

 

Endret av Pysa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/7/2024 at 5:16 PM, Chomsky89 said:

Å hevde at den nye generasjonen har avvik relatert til oppførsel er såpass vanlig å gammelt at selv sokrates gjorde det.

Tror selv det er ganske likt.

hei kg.jpg

Det er en vanlig feiloppfatning at Sokrates sa dette. Den høyst fiktive Sokrates i Aristofanes‘ komedie Skyene sier riktignok noe som minner, men det ordrette sitatet skal ha blitt formulert av Kenneth John Freeman i 1907:

https://latin4everyone.wordpress.com/2015/11/23/socrates-aristophanes-kenneth-john-freeman/

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ganske fjernt nå ja, men vokste opp på en gård i en fjellbygd i Sør-Trøndelag. Kuer, griser, hest et par år, høner, kaniner, katter, hunder. Var, og er, ikke redd for dyr. Lærte mye empati av å vokse opp på gård. Var en fin oppvekst.

Anonymkode: 4b40f...c3e

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Var katastrofe da jeg var 18 år på 80 tallet hvis man ikke rakk øl-salget før kl. 13 på lørdagen, for da stengte alle butikkene.  Da var det og snike øl av andre, fest ble det.

Sendingen på tv startet kl. 18 med barne tv og sluttet kl. 23, hadde kun Nrk.  Dette var 70 tallet og uti 80 tallet.

Hvis man ikke rakk siste bussen gjaldt det og finne en telefon kiosk for og ringe foreldrene om de kunne hente. 

Når det ringte fra fasttelefonen og akkurat når man løftet røret så la vedkommende på. Da satt man og lurte på hvem var det som ringte. 

Når en skulle på disko, hvertfall der jeg er fra, så åpnet den mest populære kl. 18 og stengte kl. 24. Som regel var det lang kø når klokken var halv seks på lørdagen.  I hele landet var det av med øl-kranen kl. 24 før man gradvis hadde lenger åpent. 

Ingen søndagsåpne butikker. 

Pleide og leie movie-boks i helgene for og se filmer. Noen ganger var filmen ødelagt og man måtte tilbake og bytte. Det verste var vel å stille inn movie-boksen til tv.

Husker da jeg skulle ta sertifikatet og betalte 120 kr for timen. gikk på privat skole etter ungdomsskolen og betalte 150 kr pr måned. 

Tror nesten jeg kunne skrevet bok om dette. :fnise:

Anonymkode: 28357...757

Fælt å si det, men utelivstilbudet for 18-åringer var mye bedre da enn nå. Idag slipper de ikke inn noe sted og må grøfte rundt til de finner en privatfest... Helt på trynet!

Anonymkode: f7368...9ae

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pysa skrev (På 28.2.2024 den 9.13):

Husker godt (men savner ikke) den tiden da radio og senere tv bestemte hva vi skulle gjøre når. Lørdagsbarnetimen og ti i skuddet, Halvsju, og senere Grey's anatomy på tirsdag kl 21.40 med Friends etterpå.

Og som liten, svart-hvitt tv, lange dager alene i skogen, klistremerker var lykke, pusur skoledagbok (der vi fargela alle stripene). Vi lagde tallkoder for hvem vi var forelska i og skrev på håndbaken. Vinmonopolet og apotek hadde alle varene bak disk. Vi kjøpte drops til 10 øre stk. Og fartet rundt og lette etter panteflasker i veikanten. 

 

 

Fikk du se greys anatomy når du var liten nok for barnetv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (4 timer siden):

Fikk du se greys anatomy når du var liten nok for barnetv?

Nei, senere i livet. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pysa skrev (På 28.2.2024 den 8.13):

Lørdagsbarnetimen og ti i skuddet, Halvsju, og senere Grey's anatomy på tirsdag kl 21.40 med Friends etterpå.

...

Det er vel omtrent 20år mellom Halvsju og Grey's Anatomy..!

Anonymkode: 5989a...84b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

...

Det er vel omtrent 20år mellom Halvsju og Grey's Anatomy..!

Anonymkode: 5989a...84b

Ja, men uansett er det helt fjernt nå å la tv-en bestemme når jeg skal se på den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 1987

1. Bada i elva utan tilsyn frå eg var 7 år. Eg kunne riktignok svømme men herregud liksom. Fleste barna fekk lov, men ikkje alle.

2. Foreldre gav blanke i kva barna drev med?. Vi var på skolen, så ute fram til middag. Ropt inn til middag og kveldsmat. Pappa satt i sofa med avis og pipe, røyka inne. Mamma rydda. Virka som dei var litt lite engasjert i livet vårt kontra foreldre nå. Som er på 24-7 og dyrke barna sine til det ekstreme kanskje? 

3. Vi hadde innetider men full frihet. Vi dro ofta opp på fjellet utan vaksne. Bada i fjellvatnet som var livsfarleg djupt og ekstremt kaldt etter ca 4m.

4. Mange hadde full fest i huset kvar einaste fredag og drakk seg sørpe fulle rundt små barn. Ikkje mine heldigvis... Folk hadde litt lite reflektert syn på det å vere rusa rundt barn. 17.mai var same greia. Jul vart prega av drita slektningar, heldigvis køyrde vi heim tidligere fleste år fordi mamma ikkje satt pris på det. 

5. Dårlig bilsikkring. Satt fremover som baby og småbarn. Satt på pute frå 3 år.

 

 

Anonymkode: 851ae...d0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å se Dynastiet i snøvær på dansk tv. 
Falcon Crest på onsdager.
Pusur skoledagbøker. 

Å bare si ‘jeg går ut’ uten å ha en plan. 
Å henge med folk fra ulike klassetrinn. Særlig i ferien hang jeg med de som tilfeldigvis var hjemme. 
Disko en gang per måned på ungdomsskolen. Alle kom. 

Ingen var ‘slitne’. 

Er veldig takknemlig for barndommen og ungdomstiden min. 

 

Anonymkode: 715b9...0b4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 8.19):

Ikke glem lørdagskyllingen, ferdig oppdelt og krydret i aluminiumsform. Flere varianter tilgjengelig. Ser kun en av de av og til i butikken nå. 

Og ris, det var kun uncel bens. 

Anonymkode: b7c1e...c56

Ha ha, den oppdaget jeg akkurat at fortsatt finnes og fått litt diall igjen siden ungene liker det 🙈🤣

Anonymkode: a34db...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å se Dynastiet i snøvær på dansk tv. 
Falcon Crest på onsdager.
Pusur skoledagbøker. 

Å bare si ‘jeg går ut’ uten å ha en plan. 
Å henge med folk fra ulike klassetrinn. Særlig i ferien hang jeg med de som tilfeldigvis var hjemme. 
Disko en gang per måned på ungdomsskolen. Alle kom. 

Ingen var ‘slitne’. 

Er veldig takknemlig for barndommen og ungdomstiden min. 

 

Anonymkode: 715b9...0b4

Den hvitløkskyllingen var så god! Vi hadde litt sitron over og da ble den enda bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var lita, lekte jeg med noen papp-dukker. Jeg husker at jeg tok på dem papp-klær.  Det fantes barbie-dukker også, men tror dette var noe jeg holdt på med hos besteforeldrene mine. 

Jeg tror niesa mi hadde begynt å lure om jeg ga henne en papp-dukke, som jeg hadde. 

Noen som vet hva det var for noe jeg hadde? Jeg husker det vagt nå.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...