Gå til innhold

Har du vokst opp med noe som virker helt fjernt nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

-Få gode jobber uten eller med minimal utdanning.

-Nesten alle hadde råd til selv fine leiligheter og hus, sånn egentlig. 

-Manglet internett

-1000 kroner var MYE penger

-Tubesokker, og savner de faktisk. Deilig med tykke sokker man kunne dra til knærne som ikke var av ull.

-Deilig med langt mindre motepress, men særlig statuspress. 

 

Anonymkode: e1c9d...56a

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mamma røkte under svangerskapet og amming, røkte inne og i bilen. I bilen lå hunden vår usikret i hattehylla når vi kjørte.

Anonymkode: 46ee6...461

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsbudskap på radioen i fellesferien. beskjed til føreren av en Volvo  med registreringsnummmer xxxx  "Din far er død"

Min klassevenninne ble etterlatt en uke hjemme alene i 6 klasse(tilsvarer 7 i dag da) det var det faktisk en del som reagerte på og den gangen. Men ingen nok til å kontakte barnevernet, noe som de burde ha gjort for foreldrene hennes var ikke riktig skrudd sammen.

Vi badet alene fra vi var rundt 7 år en gang møtte vi en pedofil som vi var sammen med i mange timer, riktignok på badestranden sammen med alle andre, men likevel..

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonkatalog og telefonbokser.

Anonymkode: 20813...bbd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klatret på huset vårt. Opp til verandaen og helt opp på taket. Så satt vi på mønet og så på utsikten. Etter hvert fikk vi ikke lov lenger, foreldrene mine var redde for at vi skulle ødelegge eller forskyve taksteinene. 

Anonymkode: 630fb...50e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ringapigg og kødderinging. Ringte også åpen linje og det var en fyr jeg fikk veldig god kontakt med og ringte privat nesten daglig. Problemet var bare at jeg var 14 (han trodde jeg var 18) og han var over 30. Heldigvis hadde jeg vett til å aldri gi han vårt telefonnummer. 

Anonymkode: b93c0...4ae

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker telefonsentral, manuell mobiltelefon, at et brev kom fram på max to dager, biler og busser uten sikkerhetsbelte. Sikkerhetsbelte som ikke rullet. Røking inne og i bil, noe så uhørt som røkfrie rom på café. 

At det ble røykelover.

Tobakksreklame. Skråtobakk. 

At det var forbudt med rullebrett. En trengte ikke lappen for å kjøre moped.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen skrev lavt motepress. Opplevde det motsatt. Alle skulle ha samme klærne. Buksene var så trange at du fikk vondt i magen. Alle var tynne, helt normale mager ble oppfattet som tykke. Man skulle ta 200 situps før man la seg om kvelden. Grapefruktkuren, nutrilett og sånne tynne damer i glinsende tights på tv. Alle de kule ikonene var tynne som strå med store pupper. Små rumper var inn, ikke store som nå. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 86.

Bodde i en rolig blindvei hvor ca annenhvert hus hadde barn på min alder. Banka på døra og lurte på om de ville være med ut å leke. Alle barna bada alene nede i innsjøen rett ved. Det var bare ikke lov "der det var dypt". Lekte alene i skogen i timesvis. Husker vi pleide leke i et forfallent hus inni skogen med sprøytespisser og tomme spritflasker 😆 Vet ikke om foreldrene våre visste om det en gang. 

Lekte "hest" i skolegården all day everyday. Pogs. Jojo. Klinkekuler. Klistremerker. Glansbilder.  Lista oss rundt og sneik på de "store gutta" som hang i skolegården på kvelden. Husker fortsatt spenningen da vi ble oppdaget. Alle jentene stormforelska i samme gutt i klassen. 

I en alder av 14 fikk jeg min første hest. En 3 år gammel traver som ikke var innridd. Jeg var jo verdensmester så jeg så ikke noe problem med det, men det tok ikke lang tid før han jekket meg kraftig ned. Men vi utviklet et vennskap jeg ikke ville vært foruten, særlig da jeg ble mobba på ungdomsskolen. 

Mamma og pappa røyka både i hus og bil. Jeg lagde sånne sigaretter med petterøes som er avbildet tidligere i tråden. Fikk også med lapp for å kjøpe røyk til mamma i kiosken. Kunne kjøpe 10-pakninger og enkeltsigaretter. 

Videosjappa var høydepunkt. Det å lete frem helgens film der var noe annet enn å scrolle netflix. Og å kjøpe smågodt ved å dytte inn slike hyller i kiosken også var det ho som jobba der som plukka. 

Jeg er glad jeg vokste opp på 80-90 tallet uten sosiale medier. Jeg ble mobba som fæn på ungdomskolen, da hadde vi mirc (?) eller noe, og grunnen til at mobbingen begynte var fordi jeg herma etter brukernavnet til den mest populære jenta på skolen (annenhver bokstav stor og liten). Men mirc var ikke sosiale medier sånn det er idag, og de færreste brukte det. 

Husker også Eros Chat. Jeg og noen venninner på sikkert 14-15 år satt å griseprata med voksne menn som sendte dickpicks mens vi lo oss ihjel. Første man skrev var "asl?". Blir helt kvalm av å tenke på det haha. 

 

Anonymkode: 07ecf...324

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøpte Girls, starlet og topp, og det første man leste var spaltene "Mona og Mikkel" og "oss i mellom". Husker at en jente skrev at etter at hun kom i puberteten drev faren å strøk henne over puppene og kikket inn nøkkelhullet da hun dusjet, og at hun syntes det var ekkelt. Svaret (tror det var "mikkel") tok faren i forsvar og skrev at det var helt vanlig at fedre ble nysgjerrig på døtrene sine når de begynte å utvikle seg. 

Anonymkode: 55a39...4d1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man kjøpte Girls, starlet og topp, og det første man leste var spaltene "Mona og Mikkel" og "oss i mellom". Husker at en jente skrev at etter at hun kom i puberteten drev faren å strøk henne over puppene og kikket inn nøkkelhullet da hun dusjet, og at hun syntes det var ekkelt. Svaret (tror det var "mikkel") tok faren i forsvar og skrev at det var helt vanlig at fedre ble nysgjerrig på døtrene sine når de begynte å utvikle seg. 

Anonymkode: 55a39...4d1

Ewww. Omg syns jeg husker jeg leste det samme. Sykt svar hun fikk tilbake

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (6 timer siden):

Men nå heter det vel inneklemt fredag??

eh, nei! Grodagen var noe alle fikk, " inneklemt fredag" er det stort sett lærere, kontorfolk og sånn som har. 

Anonymkode: ebebe...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 10.2.2024 den 18.08):

-Få gode jobber uten eller med minimal utdanning.

-Nesten alle hadde råd til selv fine leiligheter og hus, sånn egentlig. 

-Manglet internett

-1000 kroner var MYE penger

-Tubesokker, og savner de faktisk. Deilig med tykke sokker man kunne dra til knærne som ikke var av ull.

-Deilig med langt mindre motepress, men særlig statuspress. 

 

Anonymkode: e1c9d...56a

En liten avsporing, men dog et stalltips, de selger tubesokker på Sparkjøp 🙂

Anonymkode: fc4a0...17f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/7/2024 at 3:56 PM, AnonymBruker said:

Er du godt voksen, og har vokst opp med noe du ikke skjønner helt at gikk an 😃?

Har nettopp fått ny seng til over 50.000,-. Begynte å tenke på sengene folk hadde da jeg var barn. Noen hadde tynne skumgummimadrasser. Noen sov på divaner. Noen hadde litt tykke, kjempetunge madrasser (med fjærer i?). 

Fikk ikke folk sjukt vondt i rygg og kropp? Nå er jo de fleste av oss "avhengige" av gode senger, med overmadrass og greier 🙂.

Har du andre eksempler 🙂?

Anonymkode: 8bcc8...59c

 

Vi var tøffere før!

Med mer kroppsarbeid var kroppen så sliten, men også hardfør, at vi også godt kunne sovet greit rett på gulvet.

I 2024 har både kvinner og softe menn fått prisessenykker og skal ha luksus i ett og alt.

Anonymkode: f795f...d67

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 16.50):

DETTE!!!!🤣🤣🤣

Anonymkode: b6ebb...d98

Dette husker jeg også. 😂 Jeg kommer fra bygda og snakker litt bred dialekt. Hver gang mamma ringte og bestilte noe sånt så la hun om dialekten og snakket veldig «pent». 😂😂

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne_Toholt skrev (På 7.2.2024 den 22.57):

Født i 1992. Husker:

- Utflukt til kirken og felles gudstjeneste  siste skoledag før jul

- Pappa dro på datakurs i regi av kommunen

- Dial up internett

- Ungdomsklubben med skumle eldre typer, jenter og et dansegulv man holdt seg langt unna

- At man kunne krite på den lokale kiosken og betale regninga en gang i måneden 😅

- At man kunne leie vhs på den samme lokale kiosken, med filmer man ofte måtte spole tilbake til start selv etter forrige kunde, og en "voksenfilm"-avdeling bak et forheng hvor en lokal pokal ble tatt for runking en gang

- NRK lisenskontrolløren som plutselig kunne stå på døra i brun skinnjakke og med truende oppførsel

I 2023 hadde mine barn fortsatt skolegudstjeneste før jul. Går på vanlig kommunal skole. 

Anonymkode: 3e8e3...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...