Gå til innhold

Har du vokst opp med noe som virker helt fjernt nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Båndsalat på kassettene, man måtte finne en blyant eller lignende og møysommelig pirke på plass båndet, unngå bulker og bretter og håpe det ikke hadde ført til at man mista noe.

Bot på videosjappa om man ikke hadde spolt videoen man hadde leid helt tilbake til start.

Leie vhs og etterhvert dvd maskin og om man var riktig rik og heldig leie av playstation. Hadde man flaks kunne man leie over helligdager for samme pris som en helg men da måtte maskinen være tilgjengelig like før stengetid og man måtte levere den med en gang det åpna igjen. Man var gjerne ikke alene om håpet om å ha maskina hele påsken så man måtte være strategisk.

Bankbok der alle innskudd og uttak sto oppført, det var også saldo der som gjaldt, man kunne ikke bare sjekke saldo helt uten videre, det var en liten prosess før kontofonen etterhvert kom.

Kontofonen var spesialnummer så man måtte ha penger på kontantkortet for å ringe å sjekke om man hadde råd til å kjøpe kontantkort. Dette ble etterhvert lettere når man kunne kjøpe kontantkort i minibanken og se saldo der. Min bank skaffet seg et egen minibankrom så der kunne man gå utenfor bankens åpningstid. Det var mye bekymring rundt denne moderniseringen som folk mente ville føre til både drukkenskap og rusmisbruk når alle bare kunne ta ut penger til alle døgnets tider uten at noen så de. 
Alle gebyrene, gebyr for å ringe kontofon, gebyr for uttak, gebyr for ditt og datt. På slutten av mnd og slutten av året kunne det føre til minus på konto.

Apropos drukkenskap, bygda mi hadde ølutsalg, vinmonopolet fikk ikke etablere seg overhode før langt utpå 2000-tallet, det satte kommunepolitikerne ned foten for. På ølutsalget måtte man stå skolerett, der var det ikke noe sniking med falsk legitimasjon og man fikk ikke kjøpe øl eller det mye skumlere produktet rusbrus om det var mistanke om at man delte med andre.

Anonymkode: e0f2c...e10

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg forstår ikke denne? Hvorfor skulle det å skylle munnen påvirke karies? Jeg har skylt munnen etter tannpuss i snart 40 år og har aldri hatt hull.

Jeg tenker det heller kan handle om kosthold hvis det var dårlig fordi dere var fattige. 

Anonymkode: e6ba0...3c2

Svak emalje pga ikke "dårlig" kosthold, men heller at det ikke var nok mat og vitaminer + arvelige ting. Når det ikke i tillegg ikke ble nok fluor så ble det dårlig. Veldig stor forandring npr jeg begynte å ikke skylle ut tannkremen, eller bruke fluormunnskyld etter tannpuss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparing til leirskole fra 1.klasse, vi hadde med kontanter på skolen og fikk sparebeløpet ført inn skriftlig i en liten bankbok. 

Haha. Hverken lov med kontanter, skriftlig bankbok, egenbetaling av leirskole eller noe som helst nå. 

Anonymkode: 0f82c...afd

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en kiosk der jeg bodde, en hyggelig mann som het Nazir som drev den, vi fikk ti-pakninger og enkeltrøyk som vi kunne betale neste gang.

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (30 minutter siden):

Svak emalje pga ikke "dårlig" kosthold, men heller at det ikke var nok mat og vitaminer + arvelige ting. Når det ikke i tillegg ikke ble nok fluor så ble det dårlig. Veldig stor forandring npr jeg begynte å ikke skylle ut tannkremen, eller bruke fluormunnskyld etter tannpuss. 

Slutt å ødelegg tråden med side opp og ned om tannstell 😅

Anonymkode: 0f82c...afd

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi mistet et dekk fra en bil en gang vi kjørte over fjellet. NAF måtte hente oss. Det kunne knapt skjedd i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Apropos drukkenskap, bygda mi hadde ølutsalg, vinmonopolet fikk ikke etablere seg overhode før langt utpå 2000-tallet, det satte kommunepolitikerne ned foten for. På ølutsalget måtte man stå skolerett, der var det ikke noe sniking med falsk legitimasjon og man fikk ikke kjøpe øl eller det mye skumlere produktet rusbrus om det var mistanke om at man delte med andre.

Høres kjent ut ja. Det ironiske er at ølutsalg førte bare til at folk hamstret øl og rusbrus i nabokommunen, man hadde alltid vin  og sprit stående hjemme fordi vi måtte fylle opp når vi var i "byen" ettersom det var to timer effektiv kjøring alene minimum. De som ikke hadde hatt lager som ikke hadde noen kjente som pendlet til byen som kunne kjøpe de kjøpte hjemmebrent så folk drakk jo langt mer og dårligere alkohol enn tidligere når det var regulert i hjel.

Anonymkode: 10aab...bf2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hoia said:

Vi mistet et dekk fra en bil en gang vi kjørte over fjellet. NAF måtte hente oss. Det kunne knapt skjedd i disse dager.

At biler mister dekket eller at NAF henter biler? 😉

Skjer faktisk overraskende ofte at man mister hjulet sitt selv om det som regel skjer rundt hjulskift sesong hvor man glemmer eller gir faen i å etterstramme hjulmuttere.

For øvrig så husker jeg at NAF, Viking og Falck kjørte patrulje mer eller mindre permanent langs hovedveiene fordi folk hadde jo ikke mobiltelefon så da speidet msn aktivt etter de som det så ut trengte hjelp eller hadde varseltrekant om man ikke ble flagget ned av motoristen med havari.

Anonymkode: 10aab...bf2

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Høres kjent ut ja. Det ironiske er at ølutsalg førte bare til at folk hamstret øl og rusbrus i nabokommunen, man hadde alltid vin  og sprit stående hjemme fordi vi måtte fylle opp når vi var i "byen" ettersom det var to timer effektiv kjøring alene minimum. De som ikke hadde hatt lager som ikke hadde noen kjente som pendlet til byen som kunne kjøpe de kjøpte hjemmebrent så folk drakk jo langt mer og dårligere alkohol enn tidligere når det var regulert i hjel.

Anonymkode: 10aab...bf2

70-tallet og tidligere, så mange som «brant» hjemme, inkludert min egen far. Og vi ungene fikk beskjed om at det var hysj og vi skulle si det var saftlaging hvis noen spurte. 😂 Men den lukta!

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slutt å ødelegg tråden med side opp og ned om tannstell 😅

Anonymkode: 0f82c...afd

Aner ikke hva du snakker om. Jeg skrev EN kommentar om det... noen gang på KG. Noen stilte et spørsmål, og jeg svarte på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser flere fikk lov til å rulle røyk for foreldre/besteforeldre etc. Jeg kom på en artig souvenir som min mormor hadde kjøpt i Spania en gang, som jeg syntes var så kul. Det var et lite esel der du la en røyk i ryggen på den, og løfta på halen så den kom ut av rumpa :D Flere som har sett denne? Var nok på 80-tallet. Jeg fikk lov å putte røyk oppi og lekte lenge med dette her. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En far som slo og var sinna, mann, og en mor som visste det. Begge foreldre røkte sigaretter inne og i bilen. Jeg fikk brus og godteri hver dag og måtte trekke råtne tenner før skolestart. 

Ja. Dette er alvorlig omsorgssvikt. 

Anonymkode: a3c04...2cc

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Helt sprøtt å tenke på at folk røyka overalt inne. Glad for røykeloven! 

Anonymkode: 43581...69e

ja, håper det blir innført streng røykelov i norge. Slik at om 50-60 år er det ikke lov å røyke i det hele tatt for noen. Så generasjonene etter meg bare hører om røyking men aldri opplevd det. Litt som jeg å 2 verdenskrig. Hører om den fra eldre generasjoner. men var ikke fødd før  etter 30 år krigen var over.

Anonymkode: ece81...cd3

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garbage Pail Kids kort! :ler:

645ff8nb3as41.jpg

Anonymkode: d22d9...439

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken ur og Åpen linje (?) Sistnevnte var et telefonnummer man kunne ringe og prate med andre som også ringte dette samtidig.

TextTv

Husker en periode vi hadde fjernkontroll med ledning til vhs-spilleren 😆😂

Vi løp ute med speiderkniv og fyrstikker, og ble ropt inn når det var middag evt. leggetid.

Jeg og broren min dro alene på badestranda fra alt for tidlig alder til å bade alene.

To brødskiver i matpapir var vanlig skolemat.

Sfo var ikke oppfunnet, og jeg var nøkkelbarn fra skolestart.

Jeg er heldigvis ikke oppvokst med foreldre som røyka, men mamma hadde en periode en venninne som fikk lov til å røyke inne hos oss 🤢

Lite til ingen oppfølging av lekser hjemme.

Broren min var i 14/15-års alder ofte barnevakt for en søskentrio der yngste knapt var ute av bleiene. Avtalte tidspunkt ble sjelden holdt og en gang ble mora vekke en hel helg, når avtalen var typ fredags kveld. Denne mora hadde ikke telefon hjemme, så min bror hadde ikke mulighet til å ringe hjem for å fortelle hva som var på gang. Pappa kjørte etterhvert av gårde for å sjekke når bror ikke kom hjem igjen i fornuftig tid. Mamma har sagt i ettertid at hun angrer på at hun ikke kontakta barnevernet (det var mye rart i huset der som også jeg som 12-åring reagerte negativt på)

(80-modell)

Endret av C8H10N4O2
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Juling. 

Og i skolen var det ingen spesialbehandling eller spesialpedagogikk.  

Bilstol og bilbelte brukte vi aldri.

Anonymkode: 1948e...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (2 timer siden):

Vi hadde en kiosk der jeg bodde, en hyggelig mann som het Nazir som drev den, vi fikk ti-pakninger og enkeltrøyk som vi kunne betale neste gang.

Kiosken vår solgte pappkrus enkeltvis. 

Snakk om å finne noe å tene penger på!!😄

Vi brukte dem når vi skulle smugdrikke hembrent og jus bak lokalet.

Anonymkode: 1948e...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som gikk rundt og solgte leksikon på dørene. 

Det var ikke kredittkort for folk flest, men man kunne ha kreditt på bankkortet. Jeg kunne trekke 500 kr over på litt første kort.

Å legge kortet igjen i baren og hente det når det stengte. Når man skulle ha en øl eller drink oppga man bare navnet sitt, og så ble alt trukket på slutten. Mange våknet opp jævlig blakke.

Endret av BobbySocks
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lov til å farge håret mitt lilla med permanent hårfarge da jeg var rundt 9 år 😅

Anonymkode: fc4a0...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...