Gå til innhold

❤️ Prøverør 2023 ❤️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

sommerfugl154 skrev (1 time siden):

Er det noen som vi fortelle hva gangen i egguttaket er på riksen? Jeg har fått paracet, voltaren og en halv beroligende tablett som jeg skal ta på morgenen.

men det virker litt lite?

Får man mer når man er på sykehuset?

Leste et sted at man får intravenøst et eller annet, stemmer det?

Jeg fikk 2 gram Paracet, 10 mg oxynorm (morfin), voltaren og kvalmestillende. Dette skulle tas hjemme en time før oppmøte. I tillegg til lokalbedøvelse. Kjente et trykk da de satt nålen, ellers ingen smerter.  Det du skal ta høres veldig lite ut.. veldig glad jeg ble så godt smertelindret, det gjorde at jeg klarte å slappe av under inngrepet og faktisk være helt tilstede å få med meg alt! Den dosen jeg fikk er standard på den klinikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får lokalbedøvelse i tillegg. 

Anonymkode: d5eb4...7c0

Lokalbedøvelsen settes bare i skjeden der de skal stikke igjennom, den settes ikke videre inn der nålen går. Bedøvelsen var også veldig vond når man ikke er smertelindret. Kanskje det skjedde en feil da jeg hadde første egguttak, at bedøvelsen ikke ble satt riktig eller noe, men det føltes som det brant inni magen fra de startet til de sluttet. Og så skal de stikke to ganger... Mulig det var psykologisk, men jeg har høy smerteterskel og jeg grudde meg ikke overhodet på forhånd, så det ville vært litt rart hvis det bare var psykisk for min del.

Jeg skal ha uttak om ca en uke og kommer til å be om å få så mye drugs som jeg kan få.

Som sagt, andre uttak der jeg fikk nok smertestillende og beroligende så gikk det helt strålende og jeg kjente det knapt. Men da burde jeg vel hvertfall ha kjent denne brennende følelsen dersom det var var en psykologisk reaksjon jeg hadde første gangen.

Hvis man gruer seg så er det verdt å spørre om å få mer medisiner, så klarer man å slappe av hvertfall. Det kan ha mye å si for totalopplevelsen.

Anonymkode: 0ce56...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lokalbedøvelsen settes bare i skjeden der de skal stikke igjennom, den settes ikke videre inn der nålen går. Bedøvelsen var også veldig vond når man ikke er smertelindret. Kanskje det skjedde en feil da jeg hadde første egguttak, at bedøvelsen ikke ble satt riktig eller noe, men det føltes som det brant inni magen fra de startet til de sluttet. Og så skal de stikke to ganger... Mulig det var psykologisk, men jeg har høy smerteterskel og jeg grudde meg ikke overhodet på forhånd, så det ville vært litt rart hvis det bare var psykisk for min del.

Jeg skal ha uttak om ca en uke og kommer til å be om å få så mye drugs som jeg kan få.

Som sagt, andre uttak der jeg fikk nok smertestillende og beroligende så gikk det helt strålende og jeg kjente det knapt. Men da burde jeg vel hvertfall ha kjent denne brennende følelsen dersom det var var en psykologisk reaksjon jeg hadde første gangen.

Hvis man gruer seg så er det verdt å spørre om å få mer medisiner, så klarer man å slappe av hvertfall. Det kan ha mye å si for totalopplevelsen.

Anonymkode: 0ce56...af5

Jeg mente ikke å gå løs på deg og din smerteterskel. Tviler ikke på at du har hatt det vondt. Jeg bare informerte om hva en får av bedøvelse jeg. 

Anonymkode: d5eb4...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei alle sammen. Har et mislykket ivf nå. Fikk en blødning og fikk beskjed av St. Olavs at jeg uansett skulle teste når den tid kom. De sa ikke noe spesielt om at jeg skulle fortsette med lutinus frem til testdag. Noen som vet? Prøvde å ringe de idag- men de ringte ikke tilbake. Ikke særlig alright å drive med de tbl x 3 i tillegg til blødning… 

Anonymkode: 307e5...103

Jeg fikk beskjed når jeg hadde blødning i forsøk om å fortsette med lutinus til test dag pga blødninger kan være normalt i dette stadiet og ikke nødvendigvis bety noe negativt. Håper blødningen stopper 🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mente ikke å gå løs på deg og din smerteterskel. Tviler ikke på at du har hatt det vondt. Jeg bare informerte om hva en får av bedøvelse jeg. 

Anonymkode: d5eb4...7c0

Tolket det ikke slik altså. :) Det jeg sa var ikke ment "mot" det du sa, jeg bare informerte om hvordan jeg selv opplevde det fordi jeg var altfor naiv første gangen og ønsket å forklare for den andre brukeren hvorfor jeg mente at hun burde få mer smertestillende og beroligende. :)

Anonymkode: 0ce56...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (7 timer siden):

Er det noen som vi fortelle hva gangen i egguttaket er på riksen? Jeg har fått paracet, voltaren og en halv beroligende tablett som jeg skal ta på morgenen.

men det virker litt lite?

Får man mer når man er på sykehuset?

Leste et sted at man får intravenøst et eller annet, stemmer det?

Jeg fikk 2 paracet og 1 vival begge gangene. Ble tilbudt morfin intravenøst. Takket nei begge gangene. Og det har gått bra. Vondt er det, men utholdelig for min del.  Jeg er nok mer redd for kvalmen av morfinen i ettertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen,

Flere som opplever at man må oftere tisse når man går på hormonstimulerende? Jeg plages mye nå de siste 2 ukene med at jeg våkner midt på natta ( tidlig tidlig morgen ) at jeg må på do. Husker ikke jeg hadde det sist.. men nå har jeg gått på høyere stimulering. Er på dpo 3. Så begynte før utak/innsett. Føler meg også mer trøtt plutselig, og kan sovne i et par timer på dagtid. 😴😆 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker her. Skal ovitrelle i rom temperatur i 30 min før den settes? Står ingenting i bruksanvisningen om dette . 

Anonymkode: 2e7be...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Usikker her. Skal ovitrelle i rom temperatur i 30 min før den settes? Står ingenting i bruksanvisningen om dette . 

Anonymkode: 2e7be...43b

Jeg fikk beskjed om at man kunne ta den ut litt før for å gjøre så det ikke er fullt så kald å injisere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Usikker her. Skal ovitrelle i rom temperatur i 30 min før den settes? Står ingenting i bruksanvisningen om dette . 

Anonymkode: 2e7be...43b

Jeg pleier å ta den ut av kjøleskapet 20 min før den settes😊det var det apotekteknikeren anbefalte så følger det😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.5.2023 den 19.28):

Usikker her. Skal ovitrelle i rom temperatur i 30 min før den settes? Står ingenting i bruksanvisningen om dette . 

Anonymkode: 2e7be...43b

Man må ikke ta den ut i romtemperatur 20-30min før, men kan føles veldig kaldt når man setter den om den kommer rett fra kjøleskapet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egguttak i forrige uke og fikk ut 8 egg, var planlagt totalfrys pga fare for overstimulering. I dag kom telefonen om at ingen av dem klarte seg. Vi er bare på 2. forsøk, men jeg kjenner allerede at jeg er lei og vil gi opp. Det er ingen ting i hele verden jeg ønsker mer enn å bli mamma, men etter dette slaget i trynet stiller jeg meg spørsmålet om det virkelig er verdt det. Er det virkelig verdt bivirkninger av sprøyter, timevis med bilkjøring, vending på kroner for å betale ut medisiner og andre utgifter, smertefulle uttak, kronisk tankekjør, sliten kropp… you name it! Men samtidig så må jeg ta meg sammen, for jeg VET at det kan være verdt alt til slutt. Første forsøket hadde vi i januar- av 10 egg var det kun ett som holdt mål og dette ble satt inn. Vi kunne glede oss over positiv graviditetstest i 24 timer før jeg begynte å blø. Og det som plager meg er at alle sier «men du har i det minste hatt en positiv test!» Hvordan i all verden skal det hjelpe??? Det gikk jo ikke! Jeg tror virkelig ikke folk forstår hvor utrolig tøft psykisk og fysisk denne prosessen er. Hører jeg en kommentar til fra slitne mødre, som forøvrig vet hva jeg gjennomgår, om at «er du sikker på at du vil ha barn…?» kommer jeg til å eksplodere. Jeg har full forståelse for at småbarnslivet til tider er svært tøft, men uansett.. Beklager et aggressivt, irritabelt, sutrete innlegg- men i dag hadde jeg litt behov for å blåse ut til en gjeng som kan forstå! Takk for meg 🌸

Anonymkode: b8833...a58

  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hadde egguttak i forrige uke og fikk ut 8 egg, var planlagt totalfrys pga fare for overstimulering. I dag kom telefonen om at ingen av dem klarte seg. Vi er bare på 2. forsøk, men jeg kjenner allerede at jeg er lei og vil gi opp. Det er ingen ting i hele verden jeg ønsker mer enn å bli mamma, men etter dette slaget i trynet stiller jeg meg spørsmålet om det virkelig er verdt det. Er det virkelig verdt bivirkninger av sprøyter, timevis med bilkjøring, vending på kroner for å betale ut medisiner og andre utgifter, smertefulle uttak, kronisk tankekjør, sliten kropp… you name it! Men samtidig så må jeg ta meg sammen, for jeg VET at det kan være verdt alt til slutt. Første forsøket hadde vi i januar- av 10 egg var det kun ett som holdt mål og dette ble satt inn. Vi kunne glede oss over positiv graviditetstest i 24 timer før jeg begynte å blø. Og det som plager meg er at alle sier «men du har i det minste hatt en positiv test!» Hvordan i all verden skal det hjelpe??? Det gikk jo ikke! Jeg tror virkelig ikke folk forstår hvor utrolig tøft psykisk og fysisk denne prosessen er. Hører jeg en kommentar til fra slitne mødre, som forøvrig vet hva jeg gjennomgår, om at «er du sikker på at du vil ha barn…?» kommer jeg til å eksplodere. Jeg har full forståelse for at småbarnslivet til tider er svært tøft, men uansett.. Beklager et aggressivt, irritabelt, sutrete innlegg- men i dag hadde jeg litt behov for å blåse ut til en gjeng som kan forstå! Takk for meg 🌸

Anonymkode: b8833...a58

Vil bare sende deg gode tanker. Hele IVF-prosessen er sinnsykt belastende, det å gå rundt og ikke vite (i tillegg til LANG ventetid i det offentlige) er utrolig energikrevende. Tror ikke folk som ikke har gått gjennom det selv forstår hvor slitsomt og altoppslukende det er. Synes du er flink og ønsker deg masse lykke til videre🙌🏻

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde egguttak i forrige uke og fikk ut 8 egg, var planlagt totalfrys pga fare for overstimulering. I dag kom telefonen om at ingen av dem klarte seg. Vi er bare på 2. forsøk, men jeg kjenner allerede at jeg er lei og vil gi opp. Det er ingen ting i hele verden jeg ønsker mer enn å bli mamma, men etter dette slaget i trynet stiller jeg meg spørsmålet om det virkelig er verdt det. Er det virkelig verdt bivirkninger av sprøyter, timevis med bilkjøring, vending på kroner for å betale ut medisiner og andre utgifter, smertefulle uttak, kronisk tankekjør, sliten kropp… you name it! Men samtidig så må jeg ta meg sammen, for jeg VET at det kan være verdt alt til slutt. Første forsøket hadde vi i januar- av 10 egg var det kun ett som holdt mål og dette ble satt inn. Vi kunne glede oss over positiv graviditetstest i 24 timer før jeg begynte å blø. Og det som plager meg er at alle sier «men du har i det minste hatt en positiv test!» Hvordan i all verden skal det hjelpe??? Det gikk jo ikke! Jeg tror virkelig ikke folk forstår hvor utrolig tøft psykisk og fysisk denne prosessen er. Hører jeg en kommentar til fra slitne mødre, som forøvrig vet hva jeg gjennomgår, om at «er du sikker på at du vil ha barn…?» kommer jeg til å eksplodere. Jeg har full forståelse for at småbarnslivet til tider er svært tøft, men uansett.. Beklager et aggressivt, irritabelt, sutrete innlegg- men i dag hadde jeg litt behov for å blåse ut til en gjeng som kan forstå! Takk for meg 🌸

Anonymkode: b8833...a58

Hvis du er som meg så raser verden sammen akkurat når kjipe ting skjer, men så går følelsene litt over med tiden og jeg ser klarere og må bare hoppe opp på hesten igjen med ny giv. Se fremover.

Jeg skal ha mitt tredje og siste offentlige egguttak nå. Har fått satt tilbake egg fem ganger, men jeg har ikke fått barn av det. Har også hatt veldig mange avbrutte forsøk...

Jeg er redd for å angre hvis jeg ikke hvertfall gjennomfører de offentlige forsøkene. Det er nesten bare denne frykten som holder meg gående nå, for jeg er ekstremt sliten av hele greia. Men jeg har på en måte bestemt meg for å gjennomføre det man får offentlig før jeg tillater meg å i det hele tatt tenke på å gi opp. Kanskje det kan hjelpe deg også? Vi er alle så forskjellige, så det som funker for noen funker selvfølgelig ikke for alle. Men jeg har sluppet å tenke over hva jeg vil hver gang jeg får en nedslående beskjed, fordi jeg bare sikter mot målet: bruke det offentlige tilbudet. Kanskje det kan hjelpe deg også?

Hva som skjer hvis det ikke blir barn av disse offentlige forsøkene aner jeg ikke, jeg forholder meg ikke til det på et vis.

Men det er sikkert veldig mange følelser jeg må håndtere senere, som jeg bare dytter unna nå. Så om det er lurt å tenke som jeg gjør tør jeg ikke si noe om, men det hjelper meg i prosessen her og nå hvertfall. 🤷🏼‍♀️😬

Jeg ønsker deg alt det beste! Håper du gjør et nytt forsøk og at du da får babydrømmen oppfylt! ❤️

Anonymkode: 0ce56...af5

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på uttak🤩 Var ganske vondt, men gikk greit. Og de fikk ut hele 20 egg!! Alle ble overrasket for det var ikke så mange på kontrollen for bare tre dager siden. Står i fare for overstimulering, men skal bare følge med de neste dagene så håper jeg ikke blir en av statistikken på det…

Men, uansett hva som skjer så er det nå i allefall gode sjanser for befruktning! Vi har jo vært veldig nervøse for det pga. svømmerne til mannen, så nå har vi kanskje råd til litt «svinn» iom. At det ble såpass mange egg.

De ringer oss i morgen, så det blir spennende!

 

- er det noen her som har opplevd overstimulering? Hvor mange egg fikk dere ut og hvilken dag merket dere symptomer på det?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (10 timer siden):

Da har jeg vært på uttak🤩 Var ganske vondt, men gikk greit. Og de fikk ut hele 20 egg!! Alle ble overrasket for det var ikke så mange på kontrollen for bare tre dager siden. Står i fare for overstimulering, men skal bare følge med de neste dagene så håper jeg ikke blir en av statistikken på det…

Men, uansett hva som skjer så er det nå i allefall gode sjanser for befruktning! Vi har jo vært veldig nervøse for det pga. svømmerne til mannen, så nå har vi kanskje råd til litt «svinn» iom. At det ble såpass mange egg.

De ringer oss i morgen, så det blir spennende!

 

- er det noen her som har opplevd overstimulering? Hvor mange egg fikk dere ut og hvilken dag merket dere symptomer på det?

Så spennende :) jeg fikk ut 22 egg, men fikk innsett etter fem dager (var nervøs de ville nekte meg pga mengde egg)

var veldig oppblåst og hadde vondt etter egguttak, men føler det er normalt. Jeg fant ikke ut før ETTER jeg hadde vært gravid flere uker at jeg var overstimulert. Hadde kanskje flaks fordi jeg ikke fikk væske i buken som mange andre med OHSS, men hadde en dag sinnsyke smerter på høyre side. Var da 6+3 uker gravid. Dro på hastetime til gynekolog og den ene eggstokken min var 12 cm.

så kanskje ikke ett godt svar, men tror de vanligste symptomene er magesmerter/veldig oppblåst, om du sliter med å puste i tillegg til veldig oppblåst MÅ du ringe legevakten for det kan ha kommet væske i lungene. (Skjer ikke med mange, men viktig å være ovs på) du får høyst sannsynlig et skriv fra behandleren om overstimulering og typiske symptomer ved egguttak, det gjorde jeg:-)

Lykke til!

Anonymkode: 5f075...d82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei igjen! Offisielt testdag- og etter en uke med blødning forsto jeg at den ville være negativ. Har fått litt info om nest uttak osv. de ønsker at jeg skal få Menopur neste forsøk (fikk Rekovelle sist).. noen som har erfaring med Menopur? Hva slags erfaringer har dere ift forsøk nr to? 

Anonymkode: 307e5...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei igjen! Offisielt testdag- og etter en uke med blødning forsto jeg at den ville være negativ. Har fått litt info om nest uttak osv. de ønsker at jeg skal få Menopur neste forsøk (fikk Rekovelle sist).. noen som har erfaring med Menopur? Hva slags erfaringer har dere ift forsøk nr to? 

Anonymkode: 307e5...103

Dårlig erfaring. Fikk ut normalt mange egg, ingen var god nok til å bli blastocyst. Riksen satte inn 2 dårlige 3 dagers egg som var 4 og 5 delt. Ble selvfølgelig ikke gravid

Anonymkode: 39868...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Dårlig erfaring. Fikk ut normalt mange egg, ingen var god nok til å bli blastocyst. Riksen satte inn 2 dårlige 3 dagers egg som var 4 og 5 delt. Ble selvfølgelig ikke gravid

Anonymkode: 39868...753

Setter Riksen inn dårlige egg for å "bruke opp" forsøkene? Isåfall er det nesten bedre at avbrutte forsøk også teller som ett av tre forsøk man får offentlig, for det å hale ut prosessen i lang tid (kanskje år) fordi man må bruke dårlige embryoer for å avslutte folks behandlingstilbud i det offentlige så fort som mulig er virkelig ikke greit! Man taper dyrebar tid!!! Jeg sto nesten et halvt år på venteliste for fryseforsøk f.eks. Og neste ferskforsøk står man i måneder for å få også...

Har du alltid fått vite hvor mange ganger eggene har delt seg uoppfordret? 

Anonymkode: 0ce56...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2023 den 19.02):

Ca 1 år ventetid før du får forsamtale, deretter er det en ny ventetid på forsøk

Anonymkode: 39868...753

Vi ble henvist april 22, forsamtale september 22 og første forsøk mars 23

Anonymkode: e9a6e...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...