Gå til innhold

❤️ Prøverør 2023 ❤️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lang protokoll offentlig brukte jeg nesespray, synarela i noen uker før jeg brukte  gonal f  i to uker (så lenge grunnet dårlig respons på medisinene). Tok eggløsningssprøyte. Fikk ut to egg. Dyrket i to dager. Ene er 2 år og nekter for øyeblikket å sove. Andre egget ble fryst ned og er nå 7 uker i magen. 
Jeg hadde kort protokoll privat og satt igjen med 4 egg 2 av de ble til blasto men ingen av de to ble til noe som helst. Ikke en eneste strek på test eller noe. 

Føler jeg har gullhår i ræva eller at det er for godt til å være sant. Jeg tenkte det knapt var vits å møte opp for fryseforsøket  vi hadde og etter uttaket jeg hadde hos  offentlig sykehus følte jeg de brukte opp på tull.  Det må jeg bite i meg altså. Jeg har alt å takke Riksen for. 
 


 

 

Anonymkode: d5eb4...7c0

Wow!

Det er jo helt sinnsykt! Gratulerer! ❤️

Skal selv ha tredje og siste uttak/forsøk på Riksen snart. Bare ett innsett av seks som resulterte i kjemisk i fjor, ellers ingenting.

Anonymkode: 0ce56...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri før i mitt liv gledet meg så mye til å få mensen 😛 bare 6 dager igjen og da begynner vi med medisinene. Jeg er så spent og er så lei av å tenke på det hver dag. Tida går fort men samtidig sakte.

Er det flere her som venter på å starte med behandling nå i løpet av april? 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månestråla skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri før i mitt liv gledet meg så mye til å få mensen 😛 bare 6 dager igjen og da begynner vi med medisinene. Jeg er så spent og er så lei av å tenke på det hver dag. Tida går fort men samtidig sakte.

Er det flere her som venter på å starte med behandling nå i løpet av april? 

Kjenner til den følelsen! 🤣

Jeg startet på Synarela i dag! Lang protokoll. 🤗 Skal ha uttak i uke 20 og tiden frem til det kommer til å gå uuutrooolig sakte. 😅

Anonymkode: 0ce56...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner til den følelsen! 🤣

Jeg startet på Synarela i dag! Lang protokoll. 🤗 Skal ha uttak i uke 20 og tiden frem til det kommer til å gå uuutrooolig sakte. 😅

Anonymkode: 0ce56...af5

Uff.. det blir 5 seige uker kan jeg tenke meg😅 og da blir det jo venting igjen til innsett.. og så til test! Ååå.. hvordan skal vi greie all den ventingen😅 

Men masse lykke til i hvert fall😁😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Månestråla said:

Jeg har aldri før i mitt liv gledet meg så mye til å få mensen 😛 bare 6 dager igjen og da begynner vi med medisinene. Jeg er så spent og er så lei av å tenke på det hver dag. Tida går fort men samtidig sakte.

Er det flere her som venter på å starte med behandling nå i løpet av april? 

Jaa!

Vi venter også bare på at jeg skal få mensen nå så vi kan begynne! 🤓🩸 Gleder meg til å endelig sette i gang «på ordentlig» 😁 

 

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månestråla skrev (9 timer siden):

Uff.. det blir 5 seige uker kan jeg tenke meg😅 og da blir det jo venting igjen til innsett.. og så til test! Ååå.. hvordan skal vi greie all den ventingen😅 

Men masse lykke til i hvert fall😁😁

Ja, det er en ganske grusom tid. 😅

De to ukene etter innsett er verst. 😬

Lykke til til deg også! 🤞

Anonymkode: 0ce56...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg er ny her, og håper dette er riktig tråd for det jeg vil ta opp. Jeg er 43 år, enslig,og vurderer sterkt å begynne på prosessen med prøverør. Jeg har lest litt om de ulike alternativene og slikt, men det er allikevel mye jeg lurer på. Spesielt fra dere med litt erfaring, som kanskje har vært gjennom prosessen og/eller har blitt mamma på egen hånd

Det jeg gjerne vil ha innspill på er: 

  • Norge vs Danmark: Fordi det kun har vært lovlig i Norge i et par år, er jeg redd for om de kanskje ikke er like flinke/erfarne som de danske klinikkene som har gjort dette i mange år. Er det noen som vet litt om forskjellene der? Tror dere det ville være større sannsynlighet for suksess i Danmark? Og er det noen spesifikke erfaringer med norske klinikker?
  • Valg av kjønn. Pga helsemessige årsaker, må jeg velge kjønn på barnet. Jeg vet at det er mulig via PGD i Norge, men skjønner at det må søkes etter å få det godkjent. Er det noen som har erfaring med det? Hvor lang tid tar det eventuelt å få det behandlet? Hvordan foregår det i Danmark?
  • Omsorgstest: Jeg er bekymret for om jeg kommer til å bli vurdert som ikke egnet, med tanke på at jeg har vært ufør en stund, og slitt med litt psykiske plager. Selv vet jeg med meg selv at det ikke er noe som vil være hinder for meg, men jeg er redd for hvordan det blir vurdert av evt lege osv. Det jeg er mest bekymret for selv, er vekten og den fysiske formen min. Kan dette være ting som spiller inn i vurderingen av omsorgstest? Noen erfaringer med dette?
  • Kilder til informasjon: Er det f.eks noen steder man kan lese om erfaringer fra prøverørsbarn? 

Takk på forhånd for vennligstilte svar :) 

Endret av måbare80
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noe av dere når jeg kan forvente å måtte møte opp på sykehuset i forbindelse med stimulering? 

Skal ha kort protokoll på riksen (i juni) hvis det har noe å si. Ser at jeg har forventet mensstart samtidig som en jobbreise på tre dager til en annen by i Norge. Burde jeg si ifra meg den reisen? Regner med at jeg må begynne med sprøytene på den turen hvis de skal settes i løpet av de første dagene i syklusen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måbare80 skrev (På 14.4.2023 den 23.55):

Hei!

Jeg er ny her, og håper dette er riktig tråd for det jeg vil ta opp. Jeg er 43 år, enslig, og vurderer sterkt å begynne på prosessen med prøverør alene. Jeg har lest litt om de ulike alternativene og slikt, men det er allikevel mye jeg lurer på. Spesielt fra dere med litt erfaring, som kanskje har vært gjennom prosessen og/eller har blitt mamma på egen hånd. 

Jeg gjorde en undersøkelse på klinikk Hausken for et år siden, og hadde 6-7 i AMH-verdi, og 12-13 follikler, men det er nok lavere nå. Allikevel er jeg optimistisk. Jeg skal ta en ny samtale/undersøkelse nå snart. 

Grunnen til at jeg ikke har begynt prosessen før, er fordi jeg sliter med overvekt og spiseproblemer, i tillegg til litt depresjon/angst, og jeg ville komme meg så lang som mulig på vei i riktig retning før jeg gjorde noe grep.  Jeg har jobbet med meg selv lenge, men er ikke helt i mål. Spesielt ikke med vekt og spiseproblemer. Men nå er jeg der hvor jeg må bestemme meg om jeg skal prøve eller ikke. Jeg har ikke mer tid til å "fikse meg selv" først. 

Jeg har vært ufør en stund, og tenker slik at jeg håper å komme i arbeid etter hvert, men hvis jeg velger å få barn må nok det settes på hylla en stund til. Jeg hadde en god jobb før jeg ble ufør, og klarer meg fint økonomisk.  Jeg eier egen leilighet.

Mine foreldre er delvis ikke i stand til å hjelpe hvis jeg blir syk, i alle fall ikke med baby/småbarn. Men jeg har annen familie og venninne som kan hjelpe/avlaste ved krise. Men det er vil nok være begrenset, og kun i spesielle tilfeller. Så det ville ikke være en regelmessig avlastning i hverdagen tror jeg .

Så min situasjon er jo ikke ideell, som gjør at jeg er veldig redd for at jeg rett og slett ikke skal klare det, eller i beste fall at det blir svært tøft..  Men jeg klarer ikke å gi helt slipp på den drømmen allikevel. Skulle bare ønske jeg var litt yngre og hadde litt bedre tid.. men det er nå eller aldri. 

Det jeg gjerne vil ha innspill på er: 

  • Norge vs Danmark: Fordi det kun har vært lovlig i Norge i et par år, er jeg redd for om de kanskje ikke er like flinke/erfarne som de danske klinikkene som har gjort dette i mange år. Er det noen som vet litt om forskjellene der? Tror dere det ville være større sannsynlighet for suksess i Danmark? Og er det noen spesifikke erfaringer med norske klinikker?
  • Valg av kjønn. Pga helsemessige årsaker, må jeg velge kjønn på barnet. Jeg vet at det er mulig via PGD i Norge, men skjønner at det må søkes etter å få det godkjent. Er det noen som har erfaring med det? Hvor lang tid tar det eventuelt å få det behandlet? Hvordan foregår det i Danmark?
  • Omsorgstest: Jeg er bekymret for om jeg kommer til å bli vurdert som ikke egnet, med tanke på at jeg har vært ufør en stund, og slitt med litt psykiske plager. Selv vet jeg med meg selv at det ikke er noe som vil være hinder for meg, men jeg er redd for hvordan det blir vurdert av evt lege osv. Det jeg er mest bekymret for selv, er vekten og den fysiske formen min. Kan dette være ting som spiller inn i vurderingen av omsorgstest? Noen erfaringer med dette?
  • Kilder til informasjon: Er det f.eks noen steder man kan lese om erfaringer fra prøverørsbarn? Jeg er bekymret for hvordan det vil påvirke barnet å ikke ha en far. 
  • Er det noen som har vært i lignende situasjon ang helse og alder, og har noen erfaringer? Vil jeg kunne klare det?

Takk på forhånd for vennligstilte svar :) 

Det er gjort prøverør i Norge lenge selv om ikke ikke enslige har hatt lov, så det i seg selv er ikke noen grunn til å velge Danmark i stedet for Norge. Jeg vet ikke hva de legger vekt på når de vurderer egnethet i Norge, men i Danmark er det ikke noen slik vurdering, i allefall opplevde ikke vi som par det der. 
 

Dessverre så er statistikkene ganske dårlige for 42 år og over når det gjelder suksess, så du må være forberedt på at det nok er størst sjanse for at det ikke går. AMH sier ikke alt, man kan ha helt ok prøvesvar (for alder) og lage gode blastocyster og likevel ikke klare å bli gravid. Man vet ikke før man har prøvd, men statistikkene er ikke på din side. Vil ikke gjøre deg nedtrykt, men går du inn i dette så må du vite hva situasjonen faktisk er. Ønsker deg all mulig lykke til. 

Anonymkode: 93a0f...958

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tka skrev (3 timer siden):

Vet noe av dere når jeg kan forvente å måtte møte opp på sykehuset i forbindelse med stimulering? 

Skal ha kort protokoll på riksen (i juni) hvis det har noe å si. Ser at jeg har forventet mensstart samtidig som en jobbreise på tre dager til en annen by i Norge. Burde jeg si ifra meg den reisen? Regner med at jeg må begynne med sprøytene på den turen hvis de skal settes i løpet av de første dagene i syklusen? 

Jeg hadde ultralyd på dag 7 av stimulering første gang (også kort protokoll), og skal ha 2 ultralyder ved neste stimulering (også kort protokoll), så da blir det litt tidligere enn dag 7 :) tipper en jobbreise helt i starten av stimulering går fint, men ville vært forberedt på å avlyse på kort varsel om du blir satt opp til ultralyd en av de dagene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newbee skrev (1 time siden):

Jeg hadde ultralyd på dag 7 av stimulering første gang (også kort protokoll), og skal ha 2 ultralyder ved neste stimulering (også kort protokoll), så da blir det litt tidligere enn dag 7 :) tipper en jobbreise helt i starten av stimulering går fint, men ville vært forberedt på å avlyse på kort varsel om du blir satt opp til ultralyd en av de dagene :) 

Supert, tusen takk for svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.4.2023 den 15.20):

Det er gjort prøverør i Norge lenge selv om ikke ikke enslige har hatt lov, så det i seg selv er ikke noen grunn til å velge Danmark i stedet for Norge. Jeg vet ikke hva de legger vekt på når de vurderer egnethet i Norge, men i Danmark er det ikke noen slik vurdering, i allefall opplevde ikke vi som par det der. 
 

Dessverre så er statistikkene ganske dårlige for 42 år og over når det gjelder suksess, så du må være forberedt på at det nok er størst sjanse for at det ikke går. AMH sier ikke alt, man kan ha helt ok prøvesvar (for alder) og lage gode blastocyster og likevel ikke klare å bli gravid. Man vet ikke før man har prøvd, men statistikkene er ikke på din side. Vil ikke gjøre deg nedtrykt, men går du inn i dette så må du vite hva situasjonen faktisk er. Ønsker deg all mulig lykke til. 

Anonymkode: 93a0f...958

Det er et godt poeng, det er jo gjort prøverør i andre sammenhenger, så godt mulig det ikke har noe å si for eventuell suksess. 

Jeg vet at det er dårlige statistikker, men prøver å ikke tenke på det. Allikevel vet jeg at jeg burde være mer forberedt på at det kanskje ikke går.  

Takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/18/2023 at 9:15 PM, måbare80 said:

Det er et godt poeng, det er jo gjort prøverør i andre sammenhenger, så godt mulig det ikke har noe å si for eventuell suksess. 

Jeg vet at det er dårlige statistikker, men prøver å ikke tenke på det. Allikevel vet jeg at jeg burde være mer forberedt på at det kanskje ikke går.  

Takk for svar :) 

Det er gjort prøverør lenge ja, men PGD har ikke blitt gjort lenge og gjøres fortsatt ikke i Norge (de sender embryoene til utlandet for å få det gjort). Men man får nå gjort all annen behandling i Norge.

Dessverre ligger vi et stykke bak andre land og PGD tar lengre tid enn IVF. Man må også godkjennes for PGD ved at: 1) det er stor sannsynlighet for at barnet arver sykdommen (50% eller mer). 2) Det eksisterer ingen medisin mot sykdommen. 3) Sykdommen gir forkortet levetid. 

Fram til 2020 ble dette godkjent av nemd, men nå vurderes det ved sykehuset (dog basert på avgjørelser tidligere gjort av nemda). 

Ellers er det bl.a. alder og vektgrense ved PGD. 

Mye av denne infoen finnes på helsedirektoratet sine sider. Dette er også ting du kan snakke med fastlegen om. Det er hen som må henvise deg uansett.

Anonymkode: 02d97...9f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er første dose med Gonal-F satt😁 jeg og kona er så spente og det kribler i magen. Flere som starter opp samtidig som oss? Jeg skal til ultralyd 26. og 28. april og er veldig spent på når det blir uttak. Vanskelig å planlegge mtp jobb når man ikke vet når det blir. Når har dere som har vært gjennom IVF hatt uttak? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månestråla skrev (10 minutter siden):

Da er første dose med Gonal-F satt😁 jeg og kona er så spente og det kribler i magen. Flere som starter opp samtidig som oss? Jeg skal til ultralyd 26. og 28. april og er veldig spent på når det blir uttak. Vanskelig å planlegge mtp jobb når man ikke vet når det blir. Når har dere som har vært gjennom IVF hatt uttak? 

Lykke til:) så spennende! Jeg hadde uttak ti dager etter sprøytestart,  men jeg var i fare for å bli overstimulert så det er kanskje vanlig med et par dager lenger? Tror sykepleieren sa at 12 dager med sprøyter var vanlig også tar man eggløsningssprøyta(og da er det egguttak 36 timer etter man tar eggløsningssprøyta) Men dette  med antall dager stimulering er jo veldig individuelt:)

Endret av BolleBella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BolleBella skrev (20 timer siden):

Lykke til:) så spennende! Jeg hadde uttak ti dager etter sprøytestart,  men jeg var i fare for å bli overstimulert så det er kanskje vanlig med et par dager lenger? Tror sykepleieren sa at 12 dager med sprøyter var vanlig også tar man eggløsningssprøyta(og da er det egguttak 36 timer etter man tar eggløsningssprøyta) Men dette  med antall dager stimulering er jo veldig individuelt:)

Tusen takk!😁 ja det er nok litt varierende når folk får uttak så må bare smøre meg med tålmodighet. Håper det blir så fort som mulig men ja, det blir som det blir 😄

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Månestråla skrev (4 minutter siden):

Tusen takk!😁 ja det er nok litt varierende når folk får uttak så må bare smøre meg med tålmodighet. Håper det blir så fort som mulig men ja, det blir som det blir 😄

Jeg husker jeg googlet hver dag «tid for egguttak/lengde på sprøyter» etc., jeg var sååååå utålmodig og nysgjerrig😅 Håper prosessen din går fort og at alt klaffer🤞🏻❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BolleBella skrev (8 minutter siden):

Jeg husker jeg googlet hver dag «tid for egguttak/lengde på sprøyter» etc., jeg var sååååå utålmodig og nysgjerrig😅 Håper prosessen din går fort og at alt klaffer🤞🏻❤️

Hahaha da er vi like der 😂 blir litt irritert på meg selv for jeg vet jo godt at det er individuelt. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan takle at et forsøk er fullstendig mislykket, og det ikke blir noen egg til innsett?😭

Anonymkode: fbac5...511

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvordan takle at et forsøk er fullstendig mislykket, og det ikke blir noen egg til innsett?😭

Anonymkode: fbac5...511

Du snakker om det med en god venninne og tar deg et ekstra stort glass vin. Så biter du renna sammen og gjør det samme en gang til og håper på at det da blir vellykket. ❤️

Anonymkode: d5eb4...7c0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...