Gå til innhold

❤️ Prøverør 2023 ❤️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis man har egguttak å får ut si 5 egg, 3 av de klarer seg, ett blir satt inn og to blir fryst. 
når man da (i verstefall) har brukt disse eggene, er da tre forsøk brukt?

eller har man da to egguttak til?😊 

håper noen skjønte spørsmålet

Anonymkode: fcb50...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvis man har egguttak å får ut si 5 egg, 3 av de klarer seg, ett blir satt inn og to blir fryst. 
når man da (i verstefall) har brukt disse eggene, er da tre forsøk brukt?

eller har man da to egguttak til?😊 

håper noen skjønte spørsmålet

Anonymkode: fcb50...80a

Da har du kun brukt ett forsøk. Ett forsøk = fersk forsøk = uttak og innsett. Jeg hadde for eksempel uttak som ikke resulterte i et embryo for innsett, og det telte ikke som et forsøk. Innsett av fryst embryo teller heller ikke☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld ❤️ Så noen av dere Dagsrevyen 07.03 om rekordlave fødselstall i 2022? Fra 25.35 hvis man er interessert: https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/202303/NNFA19030723/avspiller 

Jeg ble provosert over måten de fremstilte saken på, og hvor ufrivillig barnløshet ikke ble nevnt en gang. Så jeg skrev en kronikk: https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/q13v3g/rekordfaa-nyfoedte-i-2022-hva-med-oss-som-ikke-faar-det-til 

Ser mange har lange ventetider om dagen, vi kan bare håpe at ved å sette saken på dagsorden er vi et steg nærmere en bedret situasjon!

  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

G1994 skrev (7 timer siden):

God kveld ❤️ Så noen av dere Dagsrevyen 07.03 om rekordlave fødselstall i 2022? Fra 25.35 hvis man er interessert: https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/202303/NNFA19030723/avspiller 

Jeg ble provosert over måten de fremstilte saken på, og hvor ufrivillig barnløshet ikke ble nevnt en gang. Så jeg skrev en kronikk: https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/q13v3g/rekordfaa-nyfoedte-i-2022-hva-med-oss-som-ikke-faar-det-til 

Ser mange har lange ventetider om dagen, vi kan bare håpe at ved å sette saken på dagsorden er vi et steg nærmere en bedret situasjon!

Jeg så ikke innslaget, men leste kronikken din - veldig godt skrevet, og fint med linkene til informasjonen du viser til! Jeg synes også ufrivillig barnløshet blir det snakket for lite om. Det virker ikke som folk generelt er bevisste nok på at mange faktisk ønsker seg barn men ikke klarer å få det til - eller bruker lang tid. ❤️

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle prøvere❤️

Sender varme tanker og gode ønsker i prosessen nå. Selv har jeg akkurat tatt en ERPeak-test på den private klinikken jeg går til i Oslo. Det er en test fra livmorslimhinnen som sendes til USA og analyseres. Det tas på samme dag som jeg vanligvis ville gjort innsett av blasto/5 dagers egg, så prøven skal si noe om den dagen i syklusen er riktig dag å sette inn på. Eller om vi bør sette inn litt før eller etter neste gang. Er spent på svaret på den. 
 

Jeg har heldigvis fått plass i det offentlige, så det blir å fortsette med behandling der hvis ikke det siste egget sitter. Jeg gjør ikke så mye annerledes foreløpig annet enn at jeg begynte å ta gravid-Kosttilskudd, som man tar før og under graviditet. Håper det kan gi kroppen en ekstra boost som kan hjelpe til! 

Jeg venter mensen i dag, så neste innsett blir senere denne måneden (tidligere har embryo blitt satt inn på dag 18-19). Det blir fjerde innsett for meg, og jeg hadde også en inseminasjon før det. Har aldri fått en positiv graviditetstest😔 men jeg tror og håper at den dagen kommer for meg også❤️

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er offisielt også dette forsøket avbrutt  siden mensen aldri dukket opp 🙈  og skulle den dukke opp nå, krasjer set med påske for innsett 🙈 2.5år med regelmessige sykluser og når det virkelig teller så stopper det opp.. Nei nå skal jeg spise en sjokolade og syns synd i meg selv før jeg starter med blanke ark på mandag 🙈

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2023 den 19.32):

Tusen takk for masse god info. 👌 Setter utrolig stor pris på det! Er helt enig og at det værste er usikkerheten over hva, når og ikke kunne planlegge noe som helst. Takk for tipset om medisinene. Måtte sprøytene oppbevares i kjøleskap ? Hvor lenge gikk du på nesespray og deretter spøyter ? 

Anonymkode: 2e7be...43b

Ja, all informasjon man kan få er mindre ting man trenger å stresse over.

Gonal F kunne oppbevares i romtempratur om den brukes innen 30 (?) dager, husker ikke helt nøyaktig. Men den må hvertfall brukes innen en bestemt tid om den oppbevares i romtempratur. ( det får du beskjed om på apoteket og tror det også står på pakka)
Ovitrelle må være i kjøleskap, kunne tas ut 10-15 min før du skal sette den.  Kjenner ikke til noen andre enn de to sprøytene og det er kun de som må oppbevares kjølig. 

Første stimulering gikk jeg på Synarela i 15 dager for så å ta Gonal F i 11 dager (du fortsetter med synarela når du går på gonal f også, men i mindre dose). Andre stimulering gikk jeg på spray i 18 dager og så 10 dager med gonal f. 

 

Kan anbefale å skrive dagbok, om du må gjennom det flere ganger så kan du alltid gå tilbake å lese hvordan det var første runde. Eller kun for å kunne se tilbake og huske.  For du glemmer utrolig fort. Datoer, hvor lenge det varte, bivirkninger, det har også hjulpet meg veldig med å kunne sortere følelsene mine. For det er ikke alltid så lett å gjøre seg forstått eller å åpne seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertespar skrev (På 11.3.2023 den 8.24):

Hei alle prøvere❤️

Sender varme tanker og gode ønsker i prosessen nå. Selv har jeg akkurat tatt en ERPeak-test på den private klinikken jeg går til i Oslo. Det er en test fra livmorslimhinnen som sendes til USA og analyseres. Det tas på samme dag som jeg vanligvis ville gjort innsett av blasto/5 dagers egg, så prøven skal si noe om den dagen i syklusen er riktig dag å sette inn på. Eller om vi bør sette inn litt før eller etter neste gang. Er spent på svaret på den. 
 

Jeg har heldigvis fått plass i det offentlige, så det blir å fortsette med behandling der hvis ikke det siste egget sitter. Jeg gjør ikke så mye annerledes foreløpig annet enn at jeg begynte å ta gravid-Kosttilskudd, som man tar før og under graviditet. Håper det kan gi kroppen en ekstra boost som kan hjelpe til! 

Jeg venter mensen i dag, så neste innsett blir senere denne måneden (tidligere har embryo blitt satt inn på dag 18-19). Det blir fjerde innsett for meg, og jeg hadde også en inseminasjon før det. Har aldri fått en positiv graviditetstest😔 men jeg tror og håper at den dagen kommer for meg også❤️

Liten oppmuntring herfra: Vi prøvde å få barn i fire år. To år med prøverør. To uttak og ni(!) innsett. Ingen positive tester før det siste innsettet. Som resulterte i vår nydelige datter ♥️

Endret av Kone92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid bare fått dyrket egg frem til 2-dagers embryo. Før siste offentlige forsøk har jeg lyst til å spørre om å dyrke frem til blasto. Er det noen her som har noen tanker rundt dette?

Har dere fått dyrket frem blastoer eller bare et par dager? Hva ble dere gravide av?

Jeg vet at de sier at embryoer har størst sjanse til å utvikle seg i sitt naturlige miljø (livmor) og at flere 2-dagers embryoer overlever i livmor enn utenfor når de dyrkes til blastoer. Men pga ventetidene i det offentlige drar tiden så veldig ut når man setter inn embryoer som ikke utvikler seg etter dag 3 og forsøket på mange måter er bortkastet. Det tar ca 4 måneder mellom innsett og jeg synes det er dumt å bare rekke 3-4 innsett i året når man setter inn embryoer som uansett ikke klarer seg til blasto.

Er ikke sjansen for at embryoene fortsetter å utvikle seg etter dag seks større når man setter inn blasto, fordi man da vet hvilke embryoer som var liv laga til å begynne med? De fleste embryoer faller jo fra allerede før blastostadiet og jeg synes det er kjipt å drive å sette inn disse 2-dagers embryoene som uansett ikke hadde klart seg utenfor livmor...

Anonymkode: 0ce56...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har alltid bare fått dyrket egg frem til 2-dagers embryo. Før siste offentlige forsøk har jeg lyst til å spørre om å dyrke frem til blasto. Er det noen her som har noen tanker rundt dette?

Har dere fått dyrket frem blastoer eller bare et par dager? Hva ble dere gravide av?

Jeg vet at de sier at embryoer har størst sjanse til å utvikle seg i sitt naturlige miljø (livmor) og at flere 2-dagers embryoer overlever i livmor enn utenfor når de dyrkes til blastoer. Men pga ventetidene i det offentlige drar tiden så veldig ut når man setter inn embryoer som ikke utvikler seg etter dag 3 og forsøket på mange måter er bortkastet. Det tar ca 4 måneder mellom innsett og jeg synes det er dumt å bare rekke 3-4 innsett i året når man setter inn embryoer som uansett ikke klarer seg til blasto.

Er ikke sjansen for at embryoene fortsetter å utvikle seg etter dag seks større når man setter inn blasto, fordi man da vet hvilke embryoer som var liv laga til å begynne med? De fleste embryoer faller jo fra allerede før blastostadiet og jeg synes det er kjipt å drive å sette inn disse 2-dagers embryoene som uansett ikke hadde klart seg utenfor livmor...

Anonymkode: 0ce56...af5

Ikke gravid med 5-dagers, men gravid med 2 dagers 

Anonymkode: d5eb4...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte inn fryst egg på fredag. Da jeg spurte om kvaliteten sa de bare at embryoet er uforandret etter opptining! Bør det ikke ha fortsatt å utvikle seg etter opptining? 

Anonymkode: d5eb4...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er erfaringene deres med bivirkninger av hormon/progesteron-behandlingene?

Jeg har følelsene laaangt utenpå...trist, sur, irritabel, gråter for "ingenting". Føles som ekstrem PMS. En god dag, tre dårlige... en uke bra..to-tre dager dårlige. Er så lei av å være bitch. Går jo egentlig med konstant dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 0f25d...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg satte inn fryst egg på fredag. Da jeg spurte om kvaliteten sa de bare at embryoet er uforandret etter opptining! Bør det ikke ha fortsatt å utvikle seg etter opptining? 

Anonymkode: d5eb4...7c0

Jeg er ingen ekspert, men vil kanskje tro at det ikke fortsetter å utvikle seg før de setter det inn og at det at det er uforandret etter tining er positivt. Har hørt at det noen gang skjer at blastoer mister celler under opptining.. så vil tro uforandret er positivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg satte inn fryst egg på fredag. Da jeg spurte om kvaliteten sa de bare at embryoet er uforandret etter opptining! Bør det ikke ha fortsatt å utvikle seg etter opptining? 

Anonymkode: d5eb4...7c0

Her ville jeg forhørt meg med klinikken. Både på st Olavs og spiren har de spesifisert at de ser etter celleutvikling etter tining. Jeg har spurt fordi jeg var redd for avbrutt og har lang reisevei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (1 minutt siden):

Her ville jeg forhørt meg med klinikken. Både på st Olavs og spiren har de spesifisert at de ser etter celleutvikling etter tining. Jeg har spurt fordi jeg var redd for avbrutt og har lang reisevei. 

Ja jeg også har hørt at de sier noe om kvaliteten på egget eller embryoet  , men på riksen sa de ikke noe. 

Anonymkode: d5eb4...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan er erfaringene deres med bivirkninger av hormon/progesteron-behandlingene?

Jeg har følelsene laaangt utenpå...trist, sur, irritabel, gråter for "ingenting". Føles som ekstrem PMS. En god dag, tre dårlige... en uke bra..to-tre dager dårlige. Er så lei av å være bitch. Går jo egentlig med konstant dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 0f25d...af5

Uff, jeg føler med deg! Det tærer virkelig på dette. Man blir veldig påvirket og det tar også tid å bli "normal" igjen etter medisinslutt. Den ekte deg er inne der, ikke mist troen, du får deg selv tilbake til slutt 🌷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge pleier Ovitrelle å sitte i hos dere? Jeg er 13 dager etter injeksjonen og fikk blenda test på torsdag. Testen er nå positiv igjen, men noe svakt. Kan det være ovitrelle?

Anonymkode: 0d2b5...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvor lenge pleier Ovitrelle å sitte i hos dere? Jeg er 13 dager etter injeksjonen og fikk blenda test på torsdag. Testen er nå positiv igjen, men noe svakt. Kan det være ovitrelle?

Anonymkode: 0d2b5...880

Absolutt ikke ovitrelle. 

Anonymkode: d5eb4...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan regner man egentlig når man har satt inn to dagers frist egg i styrt syklus uten eggløsningssprøyte? Det ble satt inn helt ute av synk med min naturlige syklus. 

Anonymkode: d5eb4...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...