Gå til innhold

❤️ Prøverør 2023 ❤️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sykehuset har ikke sagt noen ting om det? Jeg har fått beskjed om å leve så normalt som mulig fram til evt en positiv test. 

Anonymkode: d5eb4...7c0

Ånei, da gjelder det vel ikke for alle 👍🏼 Er iallfall vanlig prosedyre at man får beskjed om å leve som gravid etter innsett. 

Anonymkode: e9a6e...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ånei, da gjelder det vel ikke for alle 👍🏼 Er iallfall vanlig prosedyre at man får beskjed om å leve som gravid etter innsett. 

Anonymkode: e9a6e...406

Det visste jeg ikke, får spørre dem. 

Anonymkode: d5eb4...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sykehuset har ikke sagt noen ting om det? Jeg har fått beskjed om å leve så normalt som mulig fram til evt en positiv test. 

Anonymkode: d5eb4...7c0

Jeg har fått beskjed om å ikke drikke alkohol i denne perioden, og kun drikke én kopp kaffe om dagen.

Nå drikker ikke jeg alkohol, men det var litt kjedelig med den kaffen  :kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (1 minutt siden):

Jeg har fått beskjed om å ikke drikke alkohol i denne perioden, og kun drikke én kopp kaffe om dagen.

Nå drikker ikke jeg alkohol, men det var litt kjedelig med den kaffen  :kaffekopp:

Drikke i det hele tatt i hvilken periode og hvorfor ? ❤️

Anonymkode: d5eb4...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Drikke i det hele tatt i hvilken periode og hvorfor ? ❤️

Anonymkode: d5eb4...7c0

Fra innsett til test

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Drikke i det hele tatt i hvilken periode og hvorfor ? ❤️

Anonymkode: d5eb4...7c0

Jeg har også fått beskjed om å ikke drikke i perioden etter innsett. Å leve som gravid frem til testdato.

Anonymkode: 7db25...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):
  Skjul innhold

Jeg ble overstimulert, og fikk masse væske sammling i magen. Magen min så ut til å være 6 mnd gravid. Var veldig vondt, klarte nesten ikke å gå, ligge i sengen var et mareritt. Helt merkelig følelse når jeg snudde meg i sengen og kunne kjenne all væsken renne på andre siden av kroppen. Var veldig veldig vondt. Måtte gå på blodfortynnende sprøyer i 10 dager. Og jeg som trodde fyrmadel var en smertefull sprøyte fikk jeg et helt annet perspektiv etter blodfortynnede. Jeg var andpusten, og det å gå sakte igjennom et kjøpesenter fikk meg nesten til å besvime av anstrengelse🥴 det ble selvsagt ikke insett på meg i den perioden. Men! Det gikk over etter en 2 uker. Og det var sååå verdt det!! Hele tiden mens jeg gråt av smertene følte jeg på hele kroppen at dette skal jeg holde ut, og dette er verdt det! Vi er jo kvinner, og holder jo ut det meste når det kommer til baby ønsket 🥰Jeg er gravid nå og håper at dette skal gå rette veien 🤞 vil helt klart gjøre det igjen hvis det blir nødvendig! 

Ikke les hvis du er lettskremt😅

Anonymkode: a19ab...e96

Tusen takk for at du deler🙏👍 jeg er ikke vettskremt, vil heller være mest mulig forberedt på hva som kan «gå galt» så jeg vet hvilke symptomer å være obs på😊 Håper jeg slipper unna å bli overstimulert, men de sa det er en stor sjanse for det i min situasjon🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (25 minutter siden):

Fra innsett til test

Vet du hvorfor? 😊

Anonymkode: d5eb4...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet du hvorfor? 😊

Anonymkode: d5eb4...7c0

Fordi alkohol reduserer sjansene til å bli gravid. Og øker sjansene for tidlig fosterskade 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk123 skrev (På 2.3.2023 den 12.28):

Hei!
Synes selv all usikkerheten med hva, når, hvor og hvordan ting skulle bli var det mest slitsomme!
Har selv hatt to runder med lang protokoll på riksen. Det som har "irritert" meg mest er hvor hverdagslig det er for de ansatte, og derfor glemmer/ikke tenker på informasjon som kan være viktig og betryggende for deg å vite. 

Ved lang protokoll første runde får du time til kontroll etter at du har fått blødning. Du må ha begynt å blø før kontrollen. Når du da er på den første kontrollen får du opplæring i sprøyter og tid for når du skal starte på det. 
!!Viktig!! Pass på at de legger inn resept på det du skal ha av sprøyter, sånn at du får hentet ut det du trenger på sykehusapoteket. De er jo umulig å få tak i på telefon, så greit at alt er i orden. Sprøytene er bestillingsvare på stort sett alle andre apotek, så greit å ha de klare. (Det glemte de med meg, å legge inn resept og informere om at det kun var deres apotek jeg kunne få tak i det. Bor heldigvis ikke så langt unna, så det ordnet seg).

Deretter får du ny tid til kontroll for å se på eggposene, det kan ta flere kontroller før de er store nok. På disse kontrollene skal du alltid ta blodprøve på morningen. 

Når de er store nok planlegges uttak. Da kan det være greit å ha hentet ut progresteronstøtten samtidig med ovitelle, så slipper du å måtte innom apoteket etter uttaket. Uttaksdagen møter dere opp til avtalt tid, Du må mest sannsynlig vente en stund på venterommet før dere får komme inn til ett nytt venterom, med senger. Der venter du til det er din tur. Da får du først beskjed om å gå en tur på toalettet før dere går inn på uttaksrommet. Det tar rundt 15 min. Så får du komme tilbake til senga på venterommet, tilbud om saft og komme deg litt før du blir sendt hjem. Og ventingen gjenstår, blir oppringt dagen etter der du får beskjed om hvor mange egg som var modne, som ble befruktet og når du får tid til innsett. 

Masse lykke til!

Tusen takk for masse god info. 👌 Setter utrolig stor pris på det! Er helt enig og at det værste er usikkerheten over hva, når og ikke kunne planlegge noe som helst. Takk for tipset om medisinene. Måtte sprøytene oppbevares i kjøleskap ? Hvor lenge gikk du på nesespray og deretter spøyter ? 

Anonymkode: 2e7be...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2023 den 12.46):

Noen som vet ang venteliste på Riksen/Ullevål? Det står ikke på helsenorge. 
 

vi får endelig henvisnig❤️

hvor mye koster medisiner ca for ett forsøk?

Andre ting jeg burde vite? Del gjerne❤️ 

er såååå spendt🥰😍🥰

 

 

Anonymkode: fcb50...80a

Vi fikk oppstartsamtale i januar, skulle melde inn mens i feb og mars og oppstart nå forhåpentligvis i april og egguttak i mai. Så tar litt tid. Masse lykke til! 

Anonymkode: 2e7be...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi fikk oppstartsamtale i januar, skulle melde inn mens i feb og mars og oppstart nå forhåpentligvis i april og egguttak i mai. Så tar litt tid. Masse lykke til! 

Anonymkode: 2e7be...43b

Det var jo veldig raskt da! Når ble dere henvist?

Anonymkode: e9a6e...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillebolla1337
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sykehuset har ikke sagt noen ting om det? Jeg har fått beskjed om å leve så normalt som mulig fram til evt en positiv test. 

Anonymkode: d5eb4...7c0

Har du spurt sykehuset om å ta en fest etter innsett? Tror nok de ville ha svart som mange andre her at de ikke anbefaler det. Føler det er annerledes om det hadde vært før innsett. Men om du ønsker å ta sjansen på det så er det jo opp til deg. Synes det er rart du spør om du ikke tar til deg gode råd fra flere her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle sammen. Jeg blir med videre fra 2022 i denne 2023- gruppa jeg også. Etter et mislykka forsøk i 2022 (fersk) og to mislykka så langt i 2023 (1 frys så fersk) skal jeg i neste syklus sette inn min andre og siste fryste blasto. Er dessverre kommet dit hvor jeg ikke tror det er så mye håp. Vi har prøvd naturlig i to år før vi startet ivf. Er 39 år og så heldig at jeg har to barn som kom «sv seg selv», men fikk kreft da jeg var gravid med tredjemann og måtte ta abort og gå gjennom både cellegift og stråling. Er redd cellegiften har ødelagt eggene. Det hjelper litt å lese om andre som lykkes etter flere mislykka forsøk❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebolla1337 skrev (1 time siden):

Har du spurt sykehuset om å ta en fest etter innsett? Tror nok de ville ha svart som mange andre her at de ikke anbefaler det. Føler det er annerledes om det hadde vært før innsett. Men om du ønsker å ta sjansen på det så er det jo opp til deg. Synes det er rart du spør om du ikke tar til deg gode råd fra flere her:)

Nei men skal spørre. Jeg lurte egentlig bare på eventuelt årsaken. 

Anonymkode: d5eb4...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det var jo veldig raskt da! Når ble dere henvist?

Anonymkode: e9a6e...406

Vi fikk henvisning i august. 

Anonymkode: 2e7be...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi fikk oppstartsamtale i januar, skulle melde inn mens i feb og mars og oppstart nå forhåpentligvis i april og egguttak i mai. Så tar litt tid. Masse lykke til! 

Anonymkode: 2e7be...43b

Hvilket sykehus er dere på?😊

Anonymkode: fcb50...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newbee skrev (23 timer siden):

Tusen takk for at du deler🙏👍 jeg er ikke vettskremt, vil heller være mest mulig forberedt på hva som kan «gå galt» så jeg vet hvilke symptomer å være obs på😊 Håper jeg slipper unna å bli overstimulert, men de sa det er en stor sjanse for det i min situasjon🥴

Hvis du virkelig vil være forbredt på alt.. 

Spoiler

Par dager før uttakk begynte jeg å få en veldig merkelig ubehaglig følelse i magen. Det var vanskelig  å si nøyaktig hva som var så vondt, men jeg gikk krumbøyd og hadde magesmerter jeg aldri har oppleved før. Fant da ut at jeg var overstimmulert. Uttakk var et smerte helvete for meg. Jeg hadde lest mye om hvordan uttakk føltes ut som "svake mens murringer" og veldig lite historier om større smerter. Jeg hadde et perfekt lege team, legen var støttende og spurte meg flere ganger om det gikk bra, om han skulle stoppe og slik, men jeg ba han alltid om å fortsette. En sykepleier fiklet rundt meg og prøvde å finne ut hvordan hun kunne hjelpe, en annen kom med oppmuntrene gode ord, og hun i laben ropte ut hver gang det kom et egg (noe som var den eneste grunnen til at jeg holdt ut) men jeg lå der og hylte, skrek og gråt av smerter. Prøvde alt jeg kunne å kvele hulkene for å ligge mest mulig rolig. De fortallte meg alle at jeg var flink, modig og tøff. Men det verste av alt var skamfølelsen.. Jeg var så utrolig flau over meg selv og reaktionen min.. Hvor utrolig pinglete jeg var som ikke engang tålte "svake mens murringer" hvordan kunne jeg tro at jeg skulle klare å føde hvis jeg ikke taklet dette engang.. 😔 Da jeg fikk lagt meg i sengen lå jeg å gråt ned i puten av skam.. Heldigvis har jeg en fantastisk støttende mann og når han fikk lov til å komme inn så klarte han å roe meg ned og minne meg på at der fantes flere som synes det var vondt. Jeg leste mange historier etter det, og det hjalp veldig å vite at jeg ikke var alene.. 😊

 

Anonymkode: a19ab...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis du virkelig vil være forbredt på alt.. 

  Vis skjult innhold

Par dager før uttakk begynte jeg å få en veldig merkelig ubehaglig følelse i magen. Det var vanskelig  å si nøyaktig hva som var så vondt, men jeg gikk krumbøyd og hadde magesmerter jeg aldri har oppleved før. Fant da ut at jeg var overstimmulert. Uttakk var et smerte helvete for meg. Jeg hadde lest mye om hvordan uttakk føltes ut som "svake mens murringer" og veldig lite historier om større smerter. Jeg hadde et perfekt lege team, legen var støttende og spurte meg flere ganger om det gikk bra, om han skulle stoppe og slik, men jeg ba han alltid om å fortsette. En sykepleier fiklet rundt meg og prøvde å finne ut hvordan hun kunne hjelpe, en annen kom med oppmuntrene gode ord, og hun i laben ropte ut hver gang det kom et egg (noe som var den eneste grunnen til at jeg holdt ut) men jeg lå der og hylte, skrek og gråt av smerter. Prøvde alt jeg kunne å kvele hulkene for å ligge mest mulig rolig. De fortallte meg alle at jeg var flink, modig og tøff. Men det verste av alt var skamfølelsen.. Jeg var så utrolig flau over meg selv og reaktionen min.. Hvor utrolig pinglete jeg var som ikke engang tålte "svake mens murringer" hvordan kunne jeg tro at jeg skulle klare å føde hvis jeg ikke taklet dette engang.. 😔 Da jeg fikk lagt meg i sengen lå jeg å gråt ned i puten av skam.. Heldigvis har jeg en fantastisk støttende mann og når han fikk lov til å komme inn så klarte han å roe meg ned og minne meg på at der fantes flere som synes det var vondt. Jeg leste mange historier etter det, og det hjalp veldig å vite at jeg ikke var alene.. 😊

 

Anonymkode: a19ab...e96

Tusen takk for at du delte din opplevelse🙏 Det hørtes ikke bra ut.. Ble det baby til slutt?❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newbee skrev (8 minutter siden):

Tusen takk for at du delte din opplevelse🙏 Det hørtes ikke bra ut.. Ble det baby til slutt?❤️ 

Håper det, er 2 mnd på vei ☺️ 100% verdt det! 

Anonymkode: a19ab...e96

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...