Gå til innhold

Lærerstreiken rammer også barn helt ned i 2.trinn noen steder


Drizzt

Anbefalte innlegg

Talentedmrripley skrev (1 time siden):

Gjerne kom og jobb med oss i skolen :) Vi har jo lærerflukt samtidig med, ifølge deg, veldig god lønn og, ifølge andre, ferie hele tiden :)

Eller føler du deg kallet til et annet yrke? Skal alle yrker være kall der betaling ikke er så farlig? 

Det er ikke bare lærer flukt. Det er flukt fra alle yrker i offentlig sektor. Tror du virkelig lærere blir om de får noen tusen til i lønn? Om du spør en lærer som har sluttet, oppgir de da lønn som eneste grunn til at de har sluttet? Jeg vil på ingen måte at en person som kun er ute etter penger skal lære barna mine så mye om livet, for å si det sånn. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Paramount skrev (1 time siden):

Lærere har mye mer ferie enn andre vanlige lønnsmottagere, å tro at de ikke har det, og i tillegg mene at lærerlønnen er slikk og ingen ting er både håpløst og arrogant. Ikke mer å si om det.

Vi har ikke mer ferie enn de fleste andre lønnsmottakere i Norge. Vi avspaserer noen uker ekstra grunnet lengre arbeidsuker. Dette er det flere grunner til. Både fordi det er lite nødvendig med lærere på jobb uten elever, og fordi det er langt billigere enn hva det hadde kostet å betale lærere overtidsbetalt for disse ukene.

Endret av Example
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123Frustrert skrev (1 time siden):

Hvorfor skal en mastergrad i læreryrket betales mer for enn andre yrker med mastergrad i det offentlige? Ref sykepleiere med mastergrad. Man kan ikke sammenligne lærer lønn med en ingeniør i det private liksom. 

Hvis du blar tilbake i tråden så ser du at denne påstanden er motbevist allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Vi har ikke mer ferie enn de fleste andre lønnsmottakere i Norge. Vi avspaserer noen uker ekstra grunnet lengre arbeidsuker. Dette er det flere grunner til. Både fordi det er lite nødvendig med lærere på jobb uten elever og fordi det er langt billigere enn hva det hadde kostet å betale lærere overtidsbetalt for disse ukene.

Utrolig at så mange tror dere har så mye mer ferie enda.

Og ja, hva skal dere gjøre på skolen i alle de ukene barna har ferie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

Hvis du blar tilbake i tråden så ser du at denne påstanden er motbevist allerede. 

Kan ikke helt finne det, men mulig jeg har klart å skrolle forbi, men det er jo ikke noe motbevise. En mastergrad som lektor blir lønner høyere en en sykepleier med master. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (2 timer siden):

Hvis du blar tilbake i tråden så ser du at denne påstanden er motbevist allerede. 

Det ble ikke motbevist. En sykepleier med master ligger på 612 000,- (10 år ansiennitet som er toppen av lønnsstigen) etter årets lønnsoppgjør og vi fant to forskjellige kilder på medianlønn. Det stemmer nok godt at dere ligger høyere i lønn. Veldig vanskelig å gjøre noe med lønnen i et så dominerende kvinneyrke uten streikerett. Det kan se ut som at det vil skje noe i årene fremover da pandemien har vist oss hvor viktige spesialsykepleiere er. Men dette er en stor lønnsgruppe og vil bli dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (19 minutter siden):

Det ble ikke motbevist. En sykepleier med master ligger på 612 000,- (10 år ansiennitet som er toppen av lønnsstigen) etter årets lønnsoppgjør og vi fant to forskjellige kilder på medianlønn. Det stemmer nok godt at dere ligger høyere i lønn. Veldig vanskelig å gjøre noe med lønnen i et så dominerende kvinneyrke uten streikerett. Det kan se ut som at det vil skje noe i årene fremover da pandemien har vist oss hvor viktige spesialsykepleiere er. Men dette er en stor lønnsgruppe og vil bli dyrt. 

En spesialsykepleier med master har samme grunnlønn som en lektor i kommunen. Stigen i kommunen går til 16 år for alle. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, 123Frustrert said:

Det er ikke bare lærer flukt. Det er flukt fra alle yrker i offentlig sektor. Tror du virkelig lærere blir om de får noen tusen til i lønn? Om du spør en lærer som har sluttet, oppgir de da lønn som eneste grunn til at de har sluttet? Jeg vil på ingen måte at en person som kun er ute etter penger skal lære barna mine så mye om livet, for å si det sånn. 

Dette blir for ensidig. Jeg tviler på at noen lærere KUN er ute etter penger. Yrket er altfor krevende for det uansett. De fleste jeg jobber med er lærere fordi vi stort sett elsker jobben. Når vi ser at innsatsen derimot ikke tilsvarer lønnen, så kan det bli lett for de dyktigste å heller finne andre jobber. Vi har også regninger å betale tross alt. Jeg har hatt mange andre jobber før jeg ble lærer, og sier igjen at dette er definitivt den jobben som krever mest tid og energi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (3 timer siden):

Vi har ikke mer ferie enn de fleste andre lønnsmottakere i Norge. Vi avspaserer noen uker ekstra grunnet lengre arbeidsuker. Dette er det flere grunner til. Både fordi det er lite nødvendig med lærere på jobb uten elever, og fordi det er langt billigere enn hva det hadde kostet å betale lærere overtidsbetalt for disse ukene.

Jeg kunne fint ha vært med på å diskutere akkurat dette med ferie og avspasering, OM lærer hadde stemplet som i så mange andre yrker. Vi alle kjenner vel lærere som ikke gjør mer enn de akkurat må og jobber langt fra 9,5 time dagen, mens noen er flinke og bruker tiden sin. Førstnevnte gruppe øydeleggje veldig for de lærerne som står på. Dette er en diskusjon lærerne ikke vil ta, og det er forståelig. Men jeg tror virkelig ikke at alle lærer jobber nok til å få fri 3-4 uker ekstra på sommeren, hørstferien, juleferie, vinterferie og påskeferie. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talentedmrripley skrev (2 minutter siden):

Dette blir for ensidig. Jeg tviler på at noen lærere KUN er ute etter penger. Yrket er altfor krevende for det uansett. De fleste jeg jobber med er lærere fordi vi stort sett elsker jobben. Når vi ser at innsatsen derimot ikke tilsvarer lønnen, så kan det bli lett for de dyktigste å heller finne andre jobber. Vi har også regninger å betale tross alt. Jeg har hatt mange andre jobber før jeg ble lærer, og sier igjen at dette er definitivt den jobben som krever mest tid og energi. 

Vi alle har regninger å betalte, så det er ikke noe ensartet ved å være lærer. Mitt poeng er at lærer på ingen måte er lønnstapere. De tjener ikke mindre enn andre med samme lønn i samme sektor. Det er krevende å stå ved sengen til barn som skal dø også, tro meg. Du har familie i dyp fortvilelse og en enorm sorg, det er liksom ikke pytt pytt det heller. Innsatsen min er heller ikke avspeilet i lønnen, men jeg trives med det.  Det var en diskusjoner rundt om i vårt i yrke også. Burde vi nå satt hardt mot hardt og bedt om mer, nå når folk ser hvor sårbart helsevesenet er? Men den store stemningen var «ikke nå».  Nå trenger vi ro, steiker vi nå knekker helsevesenet. Vi valgte å ikke tenke På småpenger, velger å se på frafall som kanskje at utdannelsen ikke helt står i stil med hva man møter i hverdagen, noe steil ikke løser. Det må tas andre grep en streik nå. Barna trenger hverdagen sin. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, 123Frustrert said:

Jeg kunne fint ha vært med på å diskutere akkurat dette med ferie og avspasering, OM lærer hadde stemplet som i så mange andre yrker. Vi alle kjenner vel lærere som ikke gjør mer enn de akkurat må og jobber langt fra 9,5 time dagen, mens noen er flinke og bruker tiden sin. Førstnevnte gruppe øydeleggje veldig for de lærerne som står på. Dette er en diskusjon lærerne ikke vil ta, og det er forståelig. Men jeg tror virkelig ikke at alle lærer jobber nok til å få fri 3-4 uker ekstra på sommeren, hørstferien, juleferie, vinterferie og påskeferie. 

Jeg skjønner tankegangen, men det er også tidvis enormt vanskelig å stemple/logge det jeg gjør i løpet av en dag. Skal jeg sitte med stoppeklokka klar hver gang jeg får, leser og svarer på meldinger fra elever, hver gang jeg planlegger noe undervisning i hodet mitt, og hver gang jeg står opp fra senga etter jeg har lagt meg for å skrive ned noen gode undervisningsideer? Etter å ha hatt en tidligere stilling i det offentlige ser jeg for meg at det ender i et skjemavelde som tar mer tid enn en får igjen. 

Jeg er trygg på at jeg jobber inn timene mine med betydelig margin, og mer til når en legger til alt vurderingsarbeidet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, 123Frustrert said:

Vi alle har regninger å betalte, så det er ikke noe ensartet ved å være lærer. Mitt poeng er at lærer på ingen måte er lønnstapere. De tjener ikke mindre enn andre med samme lønn i samme sektor. Det er krevende å stå ved sengen til barn som skal dø også, tro meg. Du har familie i dyp fortvilelse og en enorm sorg, det er liksom ikke pytt pytt det heller. Innsatsen min er heller ikke avspeilet i lønnen, men jeg trives med det.  Det var en diskusjoner rundt om i vårt i yrke også. Burde vi nå satt hardt mot hardt og bedt om mer, nå når folk ser hvor sårbart helsevesenet er? Men den store stemningen var «ikke nå».  Nå trenger vi ro, steiker vi nå knekker helsevesenet. Vi valgte å ikke tenke På småpenger, velger å se på frafall som kanskje at utdannelsen ikke helt står i stil med hva man møter i hverdagen, noe steil ikke løser. Det må tas andre grep en streik nå. Barna trenger hverdagen sin. 

Jeg støtter helsevesenet i sine lønnskrav. De fortjener bedre betalt. Sånn, fornøyd? 

Hadde helsevesenet tapt opp mot andre grupper de siste 6 årene (og vel så det...) hadde jeg hadde jeg HVERTFALL støttet dem i sine krav. 

Streiken handler jo om at lærere nok en gang får mindre enn andre. 

Endret av Talentedmrripley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, 123Frustrert said:

Hvorfor skal en mastergrad i læreryrket betales mer for enn andre yrker med mastergrad i det offentlige? Ref sykepleiere med mastergrad. Man kan ikke sammenligne lærer lønn med en ingeniør i det private liksom. 

En lærer tjener mindre enn f.eks en veiingeniør med master. Og iallfall enn en vaingeniør 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talentedmrripley skrev (Akkurat nå):

Jeg støtter helsevesenet i sine lønnskrav. De fortjener bedre betalt. Sånn, fornøyd? 

Hadde helsevesenet tapt opp mot andre grupper de siste 6 årene (og vel så det...) hadde jeg hadde jeg HVERTFALL støttet dem i sine krav. 

Men dere har heller ikke tapt! Dere hadde kanskje for høy lønn i utgangspunktet.?  Det er første året nå en barnehagelærer og sykepleie tjener likt. Vi har vært lønnstapere i mange år, nå er vi nesten likt. Mastergrad for lærer ligger fortsatt høyere enn for sykepleiere. Hvorfor er dere tapere da og vi liksom vinnere? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Sitron skrev (5 minutter siden):

En lærer tjener mindre enn f.eks en veiingeniør med master. Og iallfall enn en vaingeniør 

Men ingeniør hvor mange er det ansatt av de i en kommune? Man kan ikke sammenligne som yrkesgrupper på kanskje 2-3 i en kommune, kontra flere hundre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, 123Frustrert said:

Men ingeniør hvor mange er det ansatt av de i en kommune? Man kan ikke sammenligne som yrkesgrupper på kanskje 2-3 i en kommune, kontra flere hundre. 

Spørs på kommunen, men 20+ i de kommunene jeg har med å gjøre, iallfall om du teller på tvers av avdelinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Sitron skrev (4 minutter siden):

Spørs på kommunen, men 20+ i de kommunene jeg har med å gjøre, iallfall om du teller på tvers av avdelinger.

Og hvor mange lærer og sykepleiere? 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, 123Frustrert said:

Men dere har heller ikke tapt! Dere hadde kanskje for høy lønn i utgangspunktet.?  Det er første året nå en barnehagelærer og sykepleie tjener likt. Vi har vært lønnstapere i mange år, nå er vi nesten likt. Mastergrad for lærer ligger fortsatt høyere enn for sykepleiere. Hvorfor er dere tapere da og vi liksom vinnere? 

De fleste grupper i frontfagsmodellen fikk tilbud om 3,8%, når inflasjon var beregnet til 3,7% i vår. Vet du hva store grupper lærere fikk tilbud om? Og har du fått med deg at KS selv sier de har prioritert helsevesenet denne gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123Frustrert skrev (25 minutter siden):

Men dere har heller ikke tapt! Dere hadde kanskje for høy lønn i utgangspunktet.?  Det er første året nå en barnehagelærer og sykepleie tjener likt. Vi har vært lønnstapere i mange år, nå er vi nesten likt. Mastergrad for lærer ligger fortsatt høyere enn for sykepleiere. Hvorfor er dere tapere da og vi liksom vinnere? 

Hvor har du den informasjonen fra.

sykepleiere og barnehagelærere har hatt lik linje lenge (og siden 2015 har også 3 årig lærer hatt samme lønn)

differansen mellom sykepleiere (og barnehagelærere) og adjunkter har også blitt mindre de siste 8 årene 

i snittlønn er det knapt forskjell på 3 årig sykepleiere og 4 årige adjunkter

for stillinger som krever master (i kap 4) er lønnen lik for alle 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...