Gå til innhold

Lærerstreiken rammer også barn helt ned i 2.trinn noen steder


Drizzt

Anbefalte innlegg

Anonymburker skrev (2 timer siden):

Sett at partene ikke blir enige i helga, hvor fort kommer da tvungen lønnsnemnd på banen?

Tja, kanskje i løpet av uken.. vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnnePåLande skrev (19 minutter siden):

Tja, kanskje i løpet av uken.. vi får se.

Virker som om partene legger sjela i dagens møter og ønsker å finne en løsning, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (1 minutt siden):

Virker som om partene legger sjela i dagens møter og ønsker å finne en løsning, i alle fall.

Håper det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 15.9.2022 den 15.50):

Der mistet lærerne min støtte. Når de rammer de minste, er de uansvarlige. Videregående, til og med ungdomsskoler kan jeg forstå, men barneskolene burde spares. Spesielt de små trinnene. Vår skole er nå rammet med 1 lærer på de eldste barnetrinnene, men det går rykter om at 2 til skal tas ut på de minste trinnene. Jeg har snakket med andre foreldre på samme trinn som mitt barn og alle er i harnisk uten å spare negative ord om lærerne og flere forteller om andre skoler hvor lærere helt ned til 2.trinn er tatt ut i streik. En uting.

Her forstår jeg ikke helt tankegangen din, de eldste barna er jo de det går hardest utover. De har også måttet lide seg gjennom pandemien, imens de yngste barna har ikke fått de samme konsekvensene som de eldste. Så dette må jeg si, at jeg har vanskeligheter med å forstå. Du syntes dette er kjipt fordi du må ta fri fra jobb, eller gå til anskaffelse av barnevakt. Det kan ikke sammenlignes med det å få psykiske problemer, spiseforstyrrelser, skolevegring, depresjon, angst etc etc. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millionlønninger i offentlige lederstillinger forsvares ved at de skal være konkurransedyktige på lønn, selv om det går hardt ut over kommunebudsjettene. Nå er lærerjobben i den situasjonen at den ikke lengre er konkurransedyktig på lønn for erfarne lærere.
https://www.dagbladet.no/meninger/stor-fare-for-a-miste-erfarne-laerere/77249553?fbclid=IwAR1fAMCXqlP-w7eIgjCB2NRtA9UtIOCWhpbAQMjaB4h1544W_NjAvi1FgVM

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kraftwerk skrev (21 timer siden):

Her forstår jeg ikke helt tankegangen din, de eldste barna er jo de det går hardest utover. De har også måttet lide seg gjennom pandemien, imens de yngste barna har ikke fått de samme konsekvensene som de eldste. Så dette må jeg si, at jeg har vanskeligheter med å forstå. Du syntes dette er kjipt fordi du må ta fri fra jobb, eller gå til anskaffelse av barnevakt. Det kan ikke sammenlignes med det å få psykiske problemer, spiseforstyrrelser, skolevegring, depresjon, angst etc etc. 

Jeg har forklart grundig i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
AnnePåLande skrev (På 24.9.2022 den 14.14):

Millionlønninger i offentlige lederstillinger forsvares ved at de skal være konkurransedyktige på lønn, selv om det går hardt ut over kommunebudsjettene. Nå er lærerjobben i den situasjonen at den ikke lengre er konkurransedyktig på lønn for erfarne lærere.
https://www.dagbladet.no/meninger/stor-fare-for-a-miste-erfarne-laerere/77249553?fbclid=IwAR1fAMCXqlP-w7eIgjCB2NRtA9UtIOCWhpbAQMjaB4h1544W_NjAvi1FgVM

Dersom lønn er motivasjonen for å bli lærer så vil du aldri bli en god lærer. Lærere har trygge jobber og mye ferie, og de har mer enn god nok lønn. Offentlige stillinger kjennetegnes ved at de ikke konkurrerer på markedet på samme måte som næringslivet som er tvunget til å overleve, for egen regning. Lærere blir ikke flinkere eller smartere av høyere lønn. Tvert i mot tror jeg. De som har genuin interesse for å jobbe med barn og unge er ikke opptatt av økonomisk status. En lærer sulter ikke i hjel på dagens lønn. Dersom lønna er høy vil læreryrket være tiltrekkende for kandidater som er opptatt av status og penger. Slike lærere ønsker ikke vi foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Paramount said:

Dersom lønn er motivasjonen for å bli lærer så vil du aldri bli en god lærer. Lærere har trygge jobber og mye ferie, og de har mer enn god nok lønn. Offentlige stillinger kjennetegnes ved at de ikke konkurrerer på markedet på samme måte som næringslivet som er tvunget til å overleve, for egen regning. Lærere blir ikke flinkere eller smartere av høyere lønn. Tvert i mot tror jeg. De som har genuin interesse for å jobbe med barn og unge er ikke opptatt av økonomisk status. En lærer sulter ikke i hjel på dagens lønn. Dersom lønna er høy vil læreryrket være tiltrekkende for kandidater som er opptatt av status og penger. Slike lærere ønsker ikke vi foreldre.

La oss prøve dette:

Dersom lønn er motivasjonen for å bli leder så vil du aldri bli en god leder. Ledere har trygge jobber og gode sluttpakker, og de har mer enn god nok lønn. Offentlige stillinger kjennetegnes ved at de ikke konkurrerer på markedet på samme måte som næringslivet som er tvunget til å overleve, for egen regning. Ledere blir ikke flinkere eller smartere av høyere lønn. Tvert i mot tror jeg. De som har genuin interesse for å jobbe med lederskap er ikke opptatt av økonomisk status. En leder sulter ikke i hjel på dagens lønn. Dersom lønna er høy vil lederstillinger være tiltrekkende for kandidater som er opptatt av status og penger. Slike ledere ønsker ikke vi arbeidstakere. 

 

Ellers totalt absurd dette argumentet ditt at bedre lønninger vil føre til dårligere lærere, og at vi derfor må holde læreres lønn nede. Gjelder dette andre yrker også, eller bare lærere? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (5 timer siden):

Dersom lønn er motivasjonen for å bli lærer så vil du aldri bli en god lærer. Lærere har trygge jobber og mye ferie, og de har mer enn god nok lønn. Offentlige stillinger kjennetegnes ved at de ikke konkurrerer på markedet på samme måte som næringslivet som er tvunget til å overleve, for egen regning. Lærere blir ikke flinkere eller smartere av høyere lønn. Tvert i mot tror jeg. De som har genuin interesse for å jobbe med barn og unge er ikke opptatt av økonomisk status. En lærer sulter ikke i hjel på dagens lønn. Dersom lønna er høy vil læreryrket være tiltrekkende for kandidater som er opptatt av status og penger. Slike lærere ønsker ikke vi foreldre.

Og hvis lønn er motivasjonen for å bli en god fotballspiller, blir man aldri en god fotballspiller?

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
Talentedmrripley skrev (1 time siden):

Ellers totalt absurd dette argumentet ditt at bedre lønninger vil føre til dårligere lærere, og at vi derfor må holde læreres lønn nede. Gjelder dette andre yrker også, eller bare lærere? 

Dette er ditt argument. Håper du ikke er norsklærer som skal hjelpe elever med å tolke tekster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Paramount
Anonymburker skrev (36 minutter siden):

Og hvis lønn er motivasjonen for å bli en god fotballspiller, blir man aldri en god fotballspiller?

Riktig. Du må elske det du holder på med, og forsøke å bli så god som mulig, uten tanke på penger. Da slipper du å tenke på lønn. Ikke alle er så snever i tankegangen at de måler alt i kroner og øre. De når aller lengst. Tror du Elon Musk er drevet fram av behovet for mer penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Paramount said:

Dette er ditt argument. Håper du ikke er norsklærer som skal hjelpe elever med å tolke tekster.

Gjerne kom og jobb med oss i skolen :) Vi har jo lærerflukt samtidig med, ifølge deg, veldig god lønn og, ifølge andre, ferie hele tiden :)

Eller føler du deg kallet til et annet yrke? Skal alle yrker være kall der betaling ikke er så farlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Paramount said:

Riktig. Du må elske det du holder på med, og forsøke å bli så god som mulig, uten tanke på penger. Da slipper du å tenke på lønn. Ikke alle er så snever i tankegangen at de måler alt i kroner og øre. De når aller lengst. Tror du Elon Musk er drevet fram av behovet for mer penger?

Elon Musk er en spennende sammenligning. Hvor langt tenker du jeg kan nå som lærer i yrket? Hva får jeg hvis er verdens beste lærer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Paramount skrev (6 timer siden):

Dersom lønn er motivasjonen for å bli lærer så vil du aldri bli en god lærer. Lærere har trygge jobber og mye ferie, og de har mer enn god nok lønn. Offentlige stillinger kjennetegnes ved at de ikke konkurrerer på markedet på samme måte som næringslivet som er tvunget til å overleve, for egen regning. Lærere blir ikke flinkere eller smartere av høyere lønn. Tvert i mot tror jeg. De som har genuin interesse for å jobbe med barn og unge er ikke opptatt av økonomisk status. En lærer sulter ikke i hjel på dagens lønn. Dersom lønna er høy vil læreryrket være tiltrekkende for kandidater som er opptatt av status og penger. Slike lærere ønsker ikke vi foreldre.

Den ferien du snakker om er i stor grad avspasering. Hvis man ikke hadde hatt dette, ville det blitt meget dyrt for samfunnet hvis vi skulle fått overtidsbetaling for den tiden istedenfor.

Det at lærere skal være idealister som jobber for slikk og ingenting er håpløst å tro. Å bli lærer i dag krever mastergrad. Det må betales for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
Example skrev (27 minutter siden):

Den ferien du snakker om er i stor grad avspasering. Hvis man ikke hadde hatt dette, ville det blitt meget dyrt for samfunnet hvis vi skulle fått overtidsbetaling for den tiden istedenfor.

Det at lærere skal være idealister som jobber for slikk og ingenting er håpløst å tro. Å bli lærer i dag krever mastergrad. Det må betales for.

Lærere har mye mer ferie enn andre vanlige lønnsmottagere, å tro at de ikke har det, og i tillegg mene at lærerlønnen er slikk og ingen ting er både håpløst og arrogant. Ikke mer å si om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
Talentedmrripley skrev (48 minutter siden):

Elon Musk er en spennende sammenligning. Hvor langt tenker du jeg kan nå som lærer i yrket? Hva får jeg hvis er verdens beste lærer? 

Får? Du vil bli en meget populær og lykkelig lærer. Er ikke det nok bør du søke en jobb hvor alt handler om penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (46 minutter siden):

Den ferien du snakker om er i stor grad avspasering. Hvis man ikke hadde hatt dette, ville det blitt meget dyrt for samfunnet hvis vi skulle fått overtidsbetaling for den tiden istedenfor.

Det at lærere skal være idealister som jobber for slikk og ingenting er håpløst å tro. Å bli lærer i dag krever mastergrad. Det må betales for.

Hvorfor skal en mastergrad i læreryrket betales mer for enn andre yrker med mastergrad i det offentlige? Ref sykepleiere med mastergrad. Man kan ikke sammenligne lærer lønn med en ingeniør i det private liksom. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...