Gå til innhold

Lærerstreiken rammer også barn helt ned i 2.trinn noen steder


Drizzt

Anbefalte innlegg

Atheena skrev (9 timer siden):

Jeg var veldig imot det. Hadde flere diskusjoner med spesielt en lærer her på KG som mente skolestenging var bra og ikke gitt utover barn og unge. Handlet nok mest om frykt for mange og ikke kunnskap. 
 

Skolen skulle aldri vært stengt og rødt nivå spesielt i Oslo på store skoler med få rom ga svært lite oppmøte på skolen. Mitt ene barn var på skolen annenhverdag i 2,5 timer og barn/ungdom på ungdomskolen fikk jo nesten ikke være på skole i det hele tatt i er helt år. Spesielt i Oslo øst tror jeg dette har vært katastrofe og i tillegg stengte de fritidsklubbene og forebyggende tiltak. Er ikke lett å være store familier og bo trangt. Er ikke rart vi ser økt knivstikking i Oslo. 

Heldigvis er det en vesentlig forskjell nå. Det er ingen forbud mot ansamlinger, de mest sårbare blir tatt hånd om og kritisk personell blir skånet. 

Det som dette dog viser er jo at lærerne har fått vesentlig flere oppgaver enn hva som egentlig er hovedoppgaven deres - undervise i fag. Da bør det gå opp noen lys rundt hvor underfinansiert norsk skole egentlig er om dagen. Sosiallærere, helsesykepleiere og miljøarbeidere er det så få av i forhold til behovet og masse oppgaver har havnet på særlig kontaktlærere og avdelingsledere. Dette kombinert med at skolen blir den primære kilden for oppdragelse hos stadig flere barn og ungdom gjør det kritisk.

Og i den økte lærerrollen tenker KS det er greit at det er stadig flere ufaglærte som skal ta. Det er ugreit og skremmende. Politikere må på banen og stå for den politikken de hevder å ha i sine programmer. Ikke skyve KS foran seg som en anonym gruppe til å ta støyten.

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru Uperfekt skrev (14 timer siden):

Da får vi foreldre finne løsninger, håper og satser på at lærene streiker streikekassen tom og blir tvunget lønnsnemnd 

Jeg håper på det samme. I naboklassen streiker læreren fra mandag, så det kommer veldig nært nå. Fortvilte foreldre som ikke har besteforeldre å passe på barna er nødt til å ta seg fri uten lønn fra jobb. Stemningen er ikke i læreren favør akkurat.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Drizzt said:

Jeg er ikke korttenkt, men det går for fort i svingene for din del.

Når de minste barna rammes, går det utover ikke bare de små barna som er ferske på skolen og mister svært verdifull tid hvor det grunnleggende dannes, men også foreldrene som ikke kan ha barna alene hjemme mens de selv er på jobb. 

Videregående til og med ungdomsskole kan jeg forstå - de er større, mer selvstendige, kan jobbe på egenhånd og ikke minst kan være hjemme alene mens foreldrene er på jobb. Men det er FEIL på alle mulige måter og fra alle mulige vinkler å ramme de små trinnene. ALLE foreldre til barn på de små trinnene på vår skole jeg har snakket med reagerer sterkt på dette og snudde seg mot lærerne. 

Prøv å forstå hva jeg skriver før du tar tastaturet i bruk.

 

Det er meningen at streik skal ramme, slik at arbeidsgiver faktisk må ta til fornuften og komme til forhandlingsbordet med noe annet enn "nei, det gidder vi ikke". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talentedmrripley skrev (1 minutt siden):

Det er meningen at streik skal ramme, slik at arbeidsgiver faktisk må ta til fornuften og komme til forhandlingsbordet med noe annet enn "nei, det gidder vi ikke". 

Det er ikke meningen at streik skal ramme urimelig. Denne streiken rammer mange nok, men de små trinnene burde blitt spart. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Drizzt said:

Det er ikke meningen at streik skal ramme urimelig. Denne streiken rammer mange nok, men de små trinnene burde blitt spart. 

Det er jo en grunn til at barneskolen har vært skjermet helt fram til nå - streiken har var siden juni (KS har hatt masse tid). KS har jo ikke brydd seg. På et eller annet tidspunkt blir det da naturlig å eskalere. 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

Jeg håper på det samme. I naboklassen streiker læreren fra mandag, så det kommer veldig nært nå. Fortvilte foreldre som ikke har besteforeldre å passe på barna er nødt til å ta seg fri uten lønn fra jobb. Stemningen er ikke i læreren favør akkurat.

Jeg tenker at foreldrene bør være mer opptatt av læringstapet enn mangelen på barnepass. Så da skjønner jeg i grunn hvorfor de gir lærerne skylden for denne streiken, fordi holdningen er at de skolen ptimært er en oppbevaringsplass for barna, ikke en læringsarena. 

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker at foreldrene bør være mer opptatt av læringstapet enn mangelen på barnepass. Så da skjønner jeg i grunn hvorfor de gir lærerne skylden for denne streiken, fordi holdningen er at de skolen ptimært er en oppbevaringsplass for barna, ikke en læringsarena. 

Det pensumet de har frem tilogmed 10 har jeg ingen problemer med å hjemmeskolere mine barn og barnebarn i, så nei jeg er ikke bekymret. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Det pensumet de har frem tilogmed 10 har jeg ingen problemer med å hjemmeskolere mine barn og barnebarn i, så nei jeg er ikke bekymret. 

Det at du kaller det pensum viser at de problemene fort blir større enn du tror.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (31 minutter siden):

Det at du kaller det pensum viser at de problemene fort blir større enn du tror.

Så hva kaller så du de læremålene de har? Å gå gjennom læreplanene (aka pensum som er et ord du tydelig ikke liker av en eller annen grunn) er noe vi, i vårt hus, fint klarer hjemme tilogmed 10 trinn. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Så hva kaller så du de læremålene de har? Å gå gjennom læreplanene (aka pensum som er et ord du tydelig ikke liker av en eller annen grunn) er noe vi, i vårt hus, fint klarer hjemme tilogmed 10 trinn. 

Kompetansemålene i den nye læreplanen LK20 er ganske store (og dermed også vagere enn tidligere). I samarbeid med både nye og erfarne kolleger ser jeg at det også kreves en del kompetanse for å tolke disse kompetansemålene. Hvertfall i videregående skole. 

Men klart, noen elever har ressurssterke foreldre hjemme som hjelper dem godt. Det ser alle vi lærere tydelig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talentedmrripley skrev (4 minutter siden):

Kompetansemålene i den nye læreplanen LK20 er ganske store (og dermed også vagere enn tidligere). I samarbeid med både nye og erfarne kolleger ser jeg at det også kreves en del kompetanse for å tolke disse kompetansemålene. Hvertfall i videregående skole. 

Men klart, noen elever har ressurssterke foreldre hjemme som hjelper dem godt. Det ser alle vi lærere tydelig :)

Vet det at de er vage, men det var de og i den foregående. 
Måtte av helsegrunner ha hjemmeskole på 2 av mine barn, så tok pedagogikk på brevkurs og drev undervisning hjemme og på sykehuset slik at de ikke skulle komme bakom. Var absolutt ikke ressurssterk (økonomisk) på den tiden men fikk det til å fungere på et vis.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (10 timer siden):

Jeg tenker at foreldrene bør være mer opptatt av læringstapet enn mangelen på barnepass. Så da skjønner jeg i grunn hvorfor de gir lærerne skylden for denne streiken, fordi holdningen er at de skolen ptimært er en oppbevaringsplass for barna, ikke en læringsarena. 

Selvfølgelig er de opptatt av læringstapet, men også mangelen på barnepass og inntektstapet. Ikke alle ahr råd å miste inntekt når alt av priser går bare oppover. Det er veldig trist at lærerne ser så ensidig på saken. De får jo lønn fra streikekassa, mens andre foreldre får ikke det når de må ta seg fri uten lønn hjemme for å passe på egne barn som ikke er på skolen. 

Jeg har ikke noe særlig positivt å si om norsk skole (på barneskoletrinnene i offentlig skole som jeg har erfaring med) og fristes mer og mer å finne et annet alternativ for mine barn. Blir mitt barn rammet, må jeg bruke tid på hjemmeundervisning og jobbe sene kvelder som i koronatiden. Det er ikke holdbart. Andre foreldre har ikke mulighet å jobbe hjemmefra. 

Flere foreldre, men også barna, er lei nå: https://www.nettavisen.no/nyheter/streiken-fortsetter-na-har-anja-fatt-nok-de-sitter-jo-bare-og-gamer-hele-dagen/s/5-95-658014

Selv om man i grunn støtter lærerne, krysses det en grense hvor støtten forsvinner etterhvert. Svaret til Utdanningsforbundet i artikkelen over er provoserende. Det er tvilsomt at de har noe som helst forståelse for elevene og foreldrene. Det er også veldig tvilsomt at de vurderer nøye hvem de tar ut. Når de rammer de små trinnene, så er det det motsatte av det de hevder at de gjør. Samtidig fraskriver de seg alt av ansvar for hvordan de rammer elever og foreldre. Den siste som er rammet, om noe, er arbeidsgiver. Når jeg ser dem rundt omkring i byen sitte, spise boller og drikke brus mens de ler og har det veldig gøy samtidig som mange elever og foreldre rammes alvorlig, forsvinner også de siste delene av støtten jeg hadde for dem i starten.

P.S. Ingen foreldre ser på skolen som et rent oppholdssted for sine barn. Lærerne bør ikke se på skolen som et rent læringsted for barna heller. Hadde skolen vært et rent læringssted, kunne vi flyttet læringen hjemme og avskaffet skolene. Digitale skoler uten en fysisk bygning å samles i. Det at elevene et et annet sted samlet for å lære gir mange foreldre muligheten å jobbe. Det bør lærerne forstå. De må også forstå at deres rett å streike går ikke foran barnas rett å lære. På samme måte som sykepleiere, kirurger og andre legers rett å streike går ikke foran folks rett å få helsehjelp.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig er de opptatt av læringstapet, men også mangelen på barnepass og inntektstapet. Ikke alle ahr råd å miste inntekt når alt av priser går bare oppover. Det er veldig trist at lærerne ser så ensidig på saken. De får jo lønn fra streikekassa, mens andre foreldre får ikke det når de må ta seg fri uten lønn hjemme for å passe på egne barn som ikke er på skolen. 

Jeg har ikke noe særlig positivt å si om norsk skole (på barneskoletrinnene i offentlig skole som jeg har erfaring med) og fristes mer og mer å finne et annet alternativ for mine barn. Blir mitt barn rammet, må jeg bruke tid på hjemmeundervisning og jobbe sene kvelder som i koronatiden. Det er ikke holdbart. Andre foreldre har ikke mulighet å jobbe hjemmefra. 

Flere foreldre, men også barna, er lei nå: https://www.nettavisen.no/nyheter/streiken-fortsetter-na-har-anja-fatt-nok-de-sitter-jo-bare-og-gamer-hele-dagen/s/5-95-658014

Selv om man i grunn støtter lærerne, krysses det en grense hvor støtten forsvinner etterhvert. Svaret til Utdanningsforbundet i artikkelen over er provoserende. Det er tvilsomt at de har noe som helst forståelse for elevene og foreldrene. Det er også veldig tvilsomt at de vurderer nøye hvem de tar ut. Når de rammer de små trinnene, så er det det motsatte av det de hevder at de gjør. Samtidig fraskriver de seg alt av ansvar for hvordan de rammer elever og foreldre. Den siste som er rammet, om noe, er arbeidsgiver. Når jeg ser dem rundt omkring i byen sitte, spise boller og drikke brus mens de ler og har det veldig gøy samtidig som mange elever og foreldre rammes alvorlig, forsvinner også de siste delene av støtten jeg hadde for dem i starten.

P.S. Ingen foreldre ser på skolen som et rent oppholdssted for sine barn. Lærerne bør ikke se på skolen som et rent læringsted for barna heller. Hadde skolen vært et rent læringssted, kunne vi flyttet læringen hjemme og avskaffet skolene. Digitale skoler uten en fysisk bygning å samles i. Det at elevene et et annet sted samlet for å lære gir mange foreldre muligheten å jobbe. Det bør lærerne forstå. De må også forstå at deres rett å streike går ikke foran barnas rett å lære. På samme måte som sykepleiere, kirurger og andre legers rett å streike går ikke foran folks rett å få helsehjelp.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (33 minutter siden):

Selvfølgelig er de opptatt av læringstapet, men også mangelen på barnepass og inntektstapet. Ikke alle ahr råd å miste inntekt når alt av priser går bare oppover. Det er veldig trist at lærerne ser så ensidig på saken. De får jo lønn fra streikekassa, mens andre foreldre får ikke det når de må ta seg fri uten lønn hjemme for å passe på egne barn som ikke er på skolen. 

Jeg har ikke noe særlig positivt å si om norsk skole (på barneskoletrinnene i offentlig skole som jeg har erfaring med) og fristes mer og mer å finne et annet alternativ for mine barn. Blir mitt barn rammet, må jeg bruke tid på hjemmeundervisning og jobbe sene kvelder som i koronatiden. Det er ikke holdbart. Andre foreldre har ikke mulighet å jobbe hjemmefra. 

Flere foreldre, men også barna, er lei nå: https://www.nettavisen.no/nyheter/streiken-fortsetter-na-har-anja-fatt-nok-de-sitter-jo-bare-og-gamer-hele-dagen/s/5-95-658014

Selv om man i grunn støtter lærerne, krysses det en grense hvor støtten forsvinner etterhvert. Svaret til Utdanningsforbundet i artikkelen over er provoserende. Det er tvilsomt at de har noe som helst forståelse for elevene og foreldrene. Det er også veldig tvilsomt at de vurderer nøye hvem de tar ut. Når de rammer de små trinnene, så er det det motsatte av det de hevder at de gjør. Samtidig fraskriver de seg alt av ansvar for hvordan de rammer elever og foreldre. Den siste som er rammet, om noe, er arbeidsgiver. Når jeg ser dem rundt omkring i byen sitte, spise boller og drikke brus mens de ler og har det veldig gøy samtidig som mange elever og foreldre rammes alvorlig, forsvinner også de siste delene av støtten jeg hadde for dem i starten.

P.S. Ingen foreldre ser på skolen som et rent oppholdssted for sine barn. Lærerne bør ikke se på skolen som et rent læringsted for barna heller. Hadde skolen vært et rent læringssted, kunne vi flyttet læringen hjemme og avskaffet skolene. Digitale skoler uten en fysisk bygning å samles i. Det at elevene et et annet sted samlet for å lære gir mange foreldre muligheten å jobbe. Det bør lærerne forstå. De må også forstå at deres rett å streike går ikke foran barnas rett å lære. På samme måte som sykepleiere, kirurger og andre legers rett å streike går ikke foran folks rett å få helsehjelp.

Å ramme foreldrene er i grunn er en positiv konsekvens av streiken, da det synliggjør behovet i større grad. Streiker er til for å vise behovet for den arbeidsgruppen som streiker. Jeg tror det er nødvendig å ramme barneskolene nå, sånn at flere merker konsekvensene i større grad enn ungdom som ikke trenger barnepass hjemme. 

Du står fritt til å ta barna ut av skolen, men de færreste gjør det, fordi det er store ulemper med dette, både for barna og foreldrene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (9 timer siden):

Så hva kaller så du de læremålene de har? Å gå gjennom læreplanene (aka pensum som er et ord du tydelig ikke liker av en eller annen grunn) er noe vi, i vårt hus, fint klarer hjemme tilogmed 10 trinn. 

Jeg er ikke i tvil om at dere klarer å lese gjennom innholdet i de, nei, men forståelsen av innholdet og hvordan bør angripe det, er en annen sak. Som lærer selv ville jeg ikke vært komfortabel med å gjøre alt dette med mine barn i fag som jeg ikke har selv. Jeg tror ikke mitt barn ville vært tilstrekkelig klar for å ta videregående om jeg skulle vært den primære kilden til læring i matte, tysk eller naturfag. Det ville i så fall krevd store forberedelser fra min side.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (8 minutter siden):

Å ramme foreldrene er i grunn er en positiv konsekvens av streiken, da det synliggjør behovet i større grad. Streiker er til for å vise behovet for den arbeidsgruppen som streiker. Jeg tror det er nødvendig å ramme barneskolene nå, sånn at flere merker konsekvensene i større grad enn ungdom som ikke trenger barnepass hjemme. 

Du står fritt til å ta barna ut av skolen, men de færreste gjør det, fordi det er store ulemper med dette, både for barna og foreldrene.

Jeg er uenig at

det er positivt

det er nødvendig å ramme barneskolene

 

Når det gjelder at de færreste tar barna ut av skolen, så kan det fort endres bare lærerne streiker en stund til. Kritikken til norsk skole er omfattende, men politikken har vært slik at Norge er et land med få private skoler og få reelle alternativer til offentlig skole som ikke fungerer. ''Alle'' er bundet fast til den offentlige skolen som gir et dårlig tilbud. Vi som er litt mer bereist enn folk flest ser at norsk offentlig skole er blant de dårligste i Europa. 

Det er selvfølgelig ikke bare lærernes skyld at offentlig skole er så dårlig, men de bærer også sin del av skylden. 

Snart kommer lærerne til å høre flere og flere foreldrestemmer som har snudd seg mot dem. Ikke at lærerne bryr seg noe om det ... 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Example skrev (8 timer siden):

Jeg er ikke i tvil om at dere klarer å lese gjennom innholdet i de, nei, men forståelsen av innholdet og hvordan bør angripe det, er en annen sak. Som lærer selv ville jeg ikke vært komfortabel med å gjøre alt dette med mine barn i fag som jeg ikke har selv. Jeg tror ikke mitt barn ville vært tilstrekkelig klar for å ta videregående om jeg skulle vært den primære kilden til læring i matte, tysk eller naturfag. Det ville i så fall krevd store forberedelser fra min side.

Vel mine har klart seg såpass bra at de jeg måtte ha hjemmeskole på har fått utdanningen sin fra Cambridge og Yale, ja det krever litt av en som forelder men jo lavere trinn jo enklere er det å sette seg inn i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (10 timer siden):

Jeg er uenig at

det er positivt

det er nødvendig å ramme barneskolene

 

Når det gjelder at de færreste tar barna ut av skolen, så kan det fort endres bare lærerne streiker en stund til. Kritikken til norsk skole er omfattende, men politikken har vært slik at Norge er et land med få private skoler og få reelle alternativer til offentlig skole som ikke fungerer. ''Alle'' er bundet fast til den offentlige skolen som gir et dårlig tilbud. Vi som er litt mer bereist enn folk flest ser at norsk offentlig skole er blant de dårligste i Europa. 

Det er selvfølgelig ikke bare lærernes skyld at offentlig skole er så dårlig, men de bærer også sin del av skylden. 

Snart kommer lærerne til å høre flere og flere foreldrestemmer som har snudd seg mot dem. Ikke at lærerne bryr seg noe om det ... 

De fleste i Norge bor såpass sentralt at de bor i nærheten av en privatskole. Likevel velger de færreste å ta barna ut av den offentlige skolen. De som gjør det gjør det gjerne av tre grunner: religion, idrett eller at barnet har spesielle behov. Mitt inntrykk er at mange kommer tilbake etter en periode også. Norsk offentlig skole er egentlig veldig bra, men det er absolutt mangler, og mye handler om ressurser.

Mitt inntrykk er at de fleste foreldre støtter streiken. Meningsmålinger viser også at lærerne har støtte i befolkningen for dette. De fleste foreldre ser den enormt komplekse jobben lærerene har og hvilken innsats de fleste lærere legger ned for barna deres.

Og nei, du er ikke bundet fast til offentlig skole. Du velger selv å ha barna dine der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billiebi skrev (På 17.9.2022 den 22.14):

Det første du skriver er selvsagt riktig. Det jeg mente er selvfølgelig at de ligget utenfor kap. 4. 
 

Når det gjelder andre avsnitt er det en helt egen diskusjon. Det jeg skrev var tilsvar til hvorfor lærerne ikke takker ja til lønnsoppgjøret når «alle andre» med master takker ja. Grunnen er da at disse har lokale oppgjør. Er for øvrig enig med deg i at mange i staten tjener lite. Men akademikerne har fått 3,8% så eventuelle urettferdigheter har oppstått lokalt. 

I staten forhandler Akademikerne bare om 2,46% i år. Resten av de 3,85%  har «forsvunnet» i overheng og glidning. Så det er ikke så mye å forhandle om lokalt som det kanskje kan se ut som. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...