Gå til innhold

Lærerstreiken rammer også barn helt ned i 2.trinn noen steder


Drizzt

Anbefalte innlegg

Thalis skrev (7 timer siden):

Hvor har du den informasjonen fra.

sykepleiere og barnehagelærere har hatt lik linje lenge (og siden 2015 har også 3 årig lærer hatt samme lønn)

differansen mellom sykepleiere (og barnehagelærere) og adjunkter har også blitt mindre de siste 8 årene 

i snittlønn er det knapt forskjell på 3 årig sykepleiere og 4 årige adjunkter

for stillinger som krever master (i kap 4) er lønnen lik for alle 

 

 

Og hvor har du dine tal fra?  Og hva mener du med snittlønn? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Talentedmrripley skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner tankegangen, men det er også tidvis enormt vanskelig å stemple/logge det jeg gjør i løpet av en dag. Skal jeg sitte med stoppeklokka klar hver gang jeg får, leser og svarer på meldinger fra elever, hver gang jeg planlegger noe undervisning i hodet mitt, og hver gang jeg står opp fra senga etter jeg har lagt meg for å skrive ned noen gode undervisningsideer? Etter å ha hatt en tidligere stilling i det offentlige ser jeg for meg at det ender i et skjemavelde som tar mer tid enn en får igjen. 

Jeg er trygg på at jeg jobber inn timene mine med betydelig margin, og mer til når en legger til alt vurderingsarbeidet. 

Tror du det er bare lærer som tenker på jobben sin på kveld eller natt? Jeg leser ofte fag på kveld og tenker ofte på jobb når jeg ikke er fysisk til stedet. Jeg får ikke arbeidstid ut av det, og det er helt vanlig. 
det kan godt være du jobber de timene du skal, men jeg er helt sikker på at mange også ikke gjør det. 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123Frustrert skrev (8 timer siden):

Jeg kunne fint ha vært med på å diskutere akkurat dette med ferie og avspasering, OM lærer hadde stemplet som i så mange andre yrker. Vi alle kjenner vel lærere som ikke gjør mer enn de akkurat må og jobber langt fra 9,5 time dagen, mens noen er flinke og bruker tiden sin. Førstnevnte gruppe øydeleggje veldig for de lærerne som står på. Dette er en diskusjon lærerne ikke vil ta, og det er forståelig. Men jeg tror virkelig ikke at alle lærer jobber nok til å få fri 3-4 uker ekstra på sommeren, hørstferien, juleferie, vinterferie og påskeferie. 

Grunnen til at det ikke legges til et slikt system er enkel - mange av oss går langt over tiden. Hvis vi skulle vært innenfor hadde vi ikke rukket det vi må rekke. 

Jeg setter for eksempel rundt 180 termin- og standpunktkarakterer i halvåret. Som regel baserer disse seg på rundt tre formelle vurderinger, så ca. 540 tekster, prøver og muntlige vurderinger som må vurderes i halvåret, pluss 180 skriftlige halvårsvurderinger på toppen av dette. Dette er vanvittig mange timer i kun vurderingsatbeid - i løpet av halvår. I tillegg kommer undervisning, planlegging av undervisning, møter, utviklingssamtaler, foreldremøter, elevsamtaler og ikke minst annet arbeid som knytter seg til kontaktlærerrollen. 

Jeg tror det er greit for A/S Norge at ikke lærere teller timer. Det hadde blitt dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (15 minutter siden):

Grunnen til at det ikke legges til et slikt system er enkel - mange av oss går langt over tiden. Hvis vi skulle vært innenfor hadde vi ikke rukket det vi må rekke. 

Jeg setter for eksempel rundt 180 termin- og standpunktkarakterer i halvåret. Som regel baserer disse seg på rundt tre formelle vurderinger, så ca. 540 tekster, prøver og muntlige vurderinger som må vurderes i halvåret, pluss 180 skriftlige halvårsvurderinger på toppen av dette. Dette er vanvittig mange timer i kun vurderingsatbeid - i løpet av halvår. I tillegg kommer undervisning, planlegging av undervisning, møter, utviklingssamtaler, foreldremøter, elevsamtaler og ikke minst annet arbeid som knytter seg til kontaktlærerrollen. 

Jeg tror det er greit for A/S Norge at ikke lærere teller timer. Det hadde blitt dyrt.

Jeg mener man skal få betalt for tiden man jobber. Noen jobber kanskje mer, flere jobber mindre. Man skal jo ikke bare jobbe kvelder, men har 37.5 Time på dagtid også, og ikke alle av disse går bort til å undervise. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123Frustrert skrev (19 minutter siden):

Jeg mener man skal få betalt for tiden man jobber. Noen jobber kanskje mer, flere jobber mindre. Man skal jo ikke bare jobbe kvelder, men har 37.5 Time på dagtid også, og ikke alle av disse går bort til å undervise. 

Tenker du bør ta deg en tur innom skolen og jobbe som lærer. Du vil fort se hvorfor det blir jobbet kvelder, helger, vinter-og høstferie samt påske for å holde hodet over vannet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (1 minutt siden):

Tenker du bør ta deg en tur innom skolen og jobbe som lærer. Du vil fort se hvorfor det blir jobbet kvelder, helger, vinter-og høstferie samt påske for å holde hodet over vannet. 

Det er mulig det noen gjør det, men jeg tror Ikke alle gjør det. Dessuten må man jobbe mye om man skal ha så mye avspasering og ta av. Kanskje dette er litt av problemet at noen slutter? Man tenker at man skal jobbe 7,5 time om dagen og så ha avspasering? Poenget mitt er at lærere på ingen måte er lønnstapere og at denne streiken er helt feil virkemiddel for å få folk til å stå i arbeid som lærer.z

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

123Frustrert skrev (2 minutter siden):

Det er mulig det noen gjør det, men jeg tror Ikke alle gjør det. Dessuten må man jobbe mye om man skal ha så mye avspasering og ta av. Kanskje dette er litt av problemet at noen slutter? Man tenker at man skal jobbe 7,5 time om dagen og så ha avspasering? Poenget mitt er at lærere på ingen måte er lønnstapere og at denne streiken er helt feil virkemiddel for å få folk til å stå i arbeid som lærer.z

Det er mulig noen gjør det.. altså hva vet du egentlig om det? Du jobber jo ikke som lærer. Du kommer fort over 43,3 t i uken. 
Lærere er lønnstapere!

Hvorfor jobber ikke du som lærer?

Endret av AnnePåLande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (6 minutter siden):

Det er mulig noen gjør det.. altså hva vet du egentlig om det? Du jobber jo ikke som lærer. Du kommer fort over 43,3 t i uken. 
Lærere er lønnstapere!

Hvorfor jobber ikke du som lærer?

Så alle som er i mot streiken skal jobbe som lærer? 
hvordan kan du si at lærere er lønnstapere? Du mener en person som tjener 661000 kr  (uten funksjonstillegg ) er lønnstaper? Mens en sykepleier med mastergrad og full ansiennitet er lønnsvinner og tjener 611000?

ok.

 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste budstikka nå at flere foreldre ikke har noen feriedager igjen og lar barna på småttinnet være alene hjemme.

På vår skole som er en ungdomsskole har de åpnet biblioteket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123Frustrert skrev (2 timer siden):

Jeg mener man skal få betalt for tiden man jobber. Noen jobber kanskje mer, flere jobber mindre. Man skal jo ikke bare jobbe kvelder, men har 37.5 Time på dagtid også, og ikke alle av disse går bort til å undervise. 

De fleste lærere er på jobb i minst åtte timer hver dag, i tillegg til å ta med seg arbeid hjem til kvelder, helger og ferier.

Tror ikke du skal bekymre deg om at lærere ikke jobber nok. Det er vel heller det at vi jobber for mye i forhold til lønnen vi får. Derfor er det nå streik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123Frustrert skrev (2 timer siden):

Så alle som er i mot streiken skal jobbe som lærer? 
hvordan kan du si at lærere er lønnstapere? Du mener en person som tjener 661000 kr  (uten funksjonstillegg ) er lønnstaper? Mens en sykepleier med mastergrad og full ansiennitet er lønnsvinner og tjener 611000?

ok.

 

Du sitter jo å uttaler deg om læreres arbeidsforhold og antall timer, uten å ha snøring. Ta deg en tur innom skolen og se selv. Da vil du forstå hvorfor lærere flykter fra yrket. Lønn, arbeidsforhold, ansvarsområde og antall arbeidstimer må stå i stil med hverandre, nå gjør det ikke det. 

Endret av AnnePåLande
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (23 minutter siden):

De fleste lærere er på jobb i minst åtte timer hver dag, i tillegg til å ta med seg arbeid hjem til kvelder, helger og ferier.

Tror ikke du skal bekymre deg om at lærere ikke jobber nok. Det er vel heller det at vi jobber for mye i forhold til lønnen vi får. Derfor er det nå streik.

Strikken er strukket alt for langt. Nå er det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel det er verre med at vgs elevene blir rammet, enn barneskole elevene. 

Lærerene har hatt helt OK lønnsutvikling i forhold til resten av kommunal sektor, og yrkesgrupper de kan sammenligne seg med. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig synes jeg det er horribelt å bruke tvungen lønnsnemd. Når man gjør dette fratar man ulike yrkesgrupper retten til å kjempe om en rimelig lønn. Noe som vil bety at de vil bli underbetalt i forhold til verdien av arbeidet de utfører. 

Så vist man argumenterer med at en yrkesgruppe ikke kan streike grunnet liv og helse. Så er det et utmerket argument for hvorfor disse personene bør lønnes meget godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, 123Frustrert said:

Og hvor mange lærer og sykepleiere? 
 

Lærere med master kanskje ca samme. Sykepleiere har som oftest heller ikke master. 

 

Men poenget mitt var bare at det ikke nødvendigvis er så dårlig betalt i offentlig sektor. Syns det er rart at mine venner med samme utdannelse har så ulik lønn i samme kommune bare fordi noen driver med drift, mens andre er realfagslærere.

Endret av Rosa Sitron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Paramount

Det eneste positive med streiken er at lærernes popularitet faller som en stein for hver dag.

Det er på tide å se seg selv i speilet og ta ansvar for en generasjon med ungdommer som allerede har vært gjennom korona. Nå har vi i tillegg krigen i Ukraina og strømkrisen. Ufattelig egoistisk å kreve mer penger fra fellesskapet i en slik sammenheng. Jeg undrer meg hvor lærerne tenker deres økte lønninger skal komme fra. Annet en økte skatter eller ved å ta fra andre. 

Endret av Paramount
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Sitron skrev (2 timer siden):

Lærere med master kanskje ca samme. Sykepleiere har som oftest heller ikke master. 

 

Men poenget mitt var bare at det ikke nødvendigvis er så dårlig betalt i offentlig sektor. Syns det er rart at mine venner med samme utdannelse har så ulik lønn i samme kommune bare fordi noen driver med drift, mens andre er realfagslærere.

Veldig mange sykepleier har master og tipper mange lærere det. Tilbud og etterspørsel, og ingeniører konkurrer man mot det private. Så lenge det er forskjell på master i lærer yrket og master som sykepleier ser jeg ikke at det er noe ulikt med avlønning ulikt andre steder. 
 

mitt poeng er at lærerne tjener ikke dårlig. Disse grunnene til at de streiker nå bør ikke løses med streik. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, 123Frustrert said:

Veldig mange sykepleier har master og tipper mange lærere det. Tilbud og etterspørsel, og ingeniører konkurrer man mot det private. Så lenge det er forskjell på master i lærer yrket og master som sykepleier ser jeg ikke at det er noe ulikt med avlønning ulikt andre steder. 
 

mitt poeng er at lærerne tjener ikke dårlig. Disse grunnene til at de streiker nå bør ikke løses med streik. 

Jeg har bare svart på en påstand om at de ikke tjener dårligere enn andre med master i kommunen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (2 timer siden):

Det eneste positive med streiken er at lærernes popularitet faller som en stein for hver dag.

Det er på tide å se seg selv i speilet og ta ansvar for en generasjon med ungdommer som allerede har vært gjennom korona. Nå har vi i tillegg krigen i Ukraina og strømkrisen. Ufattelig egoistisk å kreve mer penger fra fellesskapet i en slik sammenheng. Jeg undrer meg hvor lærerne tenker deres økte lønninger skal komme fra. Annet en økte skatter eller ved å ta fra andre. 

At vi må øke skattene for å beholde dagens velferdsstat er noe som sannsynligvis er nødt til å komme. Både innenfor skole og helse er strikken strukket så langt at det helt klart går utover tjenestene. Hvis man legger på eldrebølgen og kostnadene knyttet til innvandring er det noe som ligger i kortene at man må gjøre, hvis man ønsker å beholde høy kvalitet i offentlig sektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...