Gå til innhold

Lærerstreiken rammer også barn helt ned i 2.trinn noen steder


Drizzt

Anbefalte innlegg

Partene ble ikke enige, og slikt skjer.  Streiken er over, og da skal vi la lærerne få jobbe i fred. Det har ingen hensikt å fortsette med klagingen.  Jeg har også sagt mitt i debatten, men nå synes jeg at det beste er å gi lærerne arbeidsro og håpe at det blir greit for elevene å komme i gang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

GrønnNellik68 skrev (51 minutter siden):

I skolen sønnen min gikk i sin tid var det kun assistenten man kunne stole på og som sønnen stolte på og hadde kjemi med. Ikke 1 som var utdannet lærer viste han forståelse. 

Da må nok dette brukes som en gyllen regel som gjelder alle 😂

Mobbing skjer ikke bare i skolen. En lærer kan fort ha ansvar over 100 forskjellige elever. Mye av mobbingen er ikke synlig, men foregår på sosiale medier, ute i friminutt og ofte ute av synet til læreren. Det krever mer og mer av lærere nå, men en lærer skal faktisk i hovedsak passe på å utdanne morgendagens helter. De må ha kunnskap om å møte elever med forskjellige forutsetninger og tilpasse undervisning og oppgaver. De må i stor grad bedrive klasseledelse, passe på at det er rolig i timene slik at elevene kan få arbeidsro, samt hjelpe elevene med å lære. De skal vurdere elevene og i tillegg legge merke til om enkelte elever sliter (alle elever som sliter vil ikke nødvendigvis gi tydelig nok atferd til at lærere VET at de ikke har det bra). Så er faktisk lærere mennesker, og mennesker er forskjellig. Om din sønn stolte på en assistent har mye med kjemien å gjøre. En kan ikke forvente at en lærer skal møte ALLE elever med riktig kjemi. kanskje er det enkelte elver som har bedre kjemi med assistent og noen elever har bedre kjemi med læreren. Som regel har lærere mye mer ansvar og arbeidsoppgaver enn assistenter. Å være under press gjør at ikke mange lærere har muligheten til å legge merke til enkelte elever. Kanskje assistenter har en roligere hverdag, og derav mer mulighet til dette. Men spør du meg skal ikke lærere ta tak i dette, dette bør en ha helsesykepleiere til å jobbe med. På mange skoler jobber de bare en halv dag 2 ganger i uken, og ofte er fullbooket. Det er da vanskelig for elever å oppsøke hjelp på skolen fordi det ofte ikke er tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så forferdelig problematisk å være lærer i det offentlige så er det vel bare til å søke seg over til det private.

Evt finne seg noe helt annet å gjøre.

At flertallet av sutrekoppene ikke gjør det er jo, enkelt og greit, fordi de har det forferdelig bra der de er.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sigrid106 skrev (19 timer siden):

Ts her:
Ser at folk blir irriterte over utsagnet mitt, men jeg mener at opprinnling at nå får lærene ta fatt i dette med mobbing på skolen i stendenfor å bare stå med lua i hånda og ikke gjøre noe. Det er så mange som blir mobbet som aldri får den hjelpen de skulle ha. Og når de ikke får det så taper de i samfunnet og får ikke en gang til å tenke på en lønn som lærere har til langt over en halv mill. kr. Og da hjelper det ikke å være pedaagog adri så mye og har Can-mag-med-alt-for-mye-vett.

Også dette med å sutre:
Jeg tror lærene er påvirket at de i omgår daglig, de skal bare ha og ha og ingen stopp. Nå må det snart være slutt på denne sutringen og heller gjøre noe for pengene. Jeg er selvstednig næringsdrivene, og jeg kan ikke holde på med å sutre og klage over at jeg ikke får lønnstilegg for både det ene og andre slik som lærene gjør. Jeg kan heller ikke en gang tenke på de øye pensjonene som lærene har... så nå må det komme ned på bakken alt igjen, for fortsetter det slik så vil det gå ille.. dette med moderasjon forstår de heller ikke hva er.....nei, det var bra at det ble tvungen lønnsnemnd på læreren....håper det blir det for flere også...for vi kan ikke bare forlange mer og mer av staten for det må betales tilbake før eller siden...

Når det gjelder mobbing, så er barn et uskyldig produkt av sine foreldre. De som jobber i skolen er ikke tryllekunstnere, de må jobbe med de barna de får, og de gjør så godt de kan. 

Nå tar du å leser ditt eget innlegg over her en gang til, og så leser du raskt gjennom trådene som finnes på KG akkurat nå om nettopp lærere, og så spør du deg selv; hvorfor mobber barn? Jo, de har blant annet lært det av sine foreldre. De som jobber med barn, de gjør så godt de kan. Men den viktigste jobben må vi foreldre gjøre! Og den starter på nett, rundt middagsbordet, når vi møter andre nedi gata. 

Lærere kan ikke trylle bort mobbing, foreldrene må starte holdningsarbeidet hjemme, og du er en av mange som må se litt på hvordan du omtaler andre på nett. 

Endret av Fillifjong
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123Frustrert skrev (På 28.9.2022 den 11.49):

Da vil jeg si at det heller er ganske fordummende å begynne og streike før ferien og ta ferie fra forhandlingene da.  En streik er fra første dag, ikke når man eskalerer streiken. Reelt sett har streiken vart i 111 dager. At det ble tvungenlønsnemd har nok også noe med tidspunktet for streiken, rett etter to år med lite undervisnings og stort press på unges psyke, men det kunne så klart ikke lærerne ta hensyn til. 
 

og nei, bildet viser lønnen til sykepleieren i kommune.  Du viser til sykepleiere ansatt i stat. Du må holde tungen rett i munnne, og uansett fortsatt; lærere har en bedre avlønning en sykepleiere. Garantilønn for lektorer er fortsatt høyere, uansett tidspunkt du sammenligner med, en hva en sykepleier med master er. 
men nå er streiken over så da er det bare å sette i gang å ta igjen alt som skulle vært undervist i når det har vært streik. Det blir jo spennende.. 
 

At forhandlingene om tariffavtalen skjer i mai, kan ikke lærerne noe for. Derfor ble hovedsakelig streiken ført på høsten denne gangen. Elevene har heldigvis ikke mistet i nærheten av 111 dager med skole.

Og nei, lærerne skal heller ikke ta igjen det tapte. Det er en misforståelse. Da må kommunene lønne lærerne overtid for å gjøre ekstraarbeid. Det blir læringstap hos de elevene som har mistet undervisning, med mindre kommunene bruker pengene de har spart på dette. Det har vel for eksempel Porsgrunn kommune sagt at de ikke skal gjøre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/28/2022 at 9:53 AM, Nussepus said:

Det finnes så utrolig mange flinke assistenter i skolen som helt fint kan lære både 1-2–3 trinn matte og norsk. Trygge voksne er det viktigste for mange av barna som ikke har det bra hjemme. 

Synes det er merkelig at slikt er tillatt. Ville folk følt seg like komfortable om Norwegian brukte ufaglært arbeidskraft som flymekanikere? Eller at elektriker'n som monterer sikringsskapet får gjøre jobben uten fagbrev og tilsyn? Kanskje ikke så farlig med kompetanse i yrkene man jobber i... 

 

Endret av newman01
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer i vgs på en skole med 4,5 i snitt for å komme inn (ganske høyt altså) er jeg tidvis sjokkert over kunnskaper og ferdigheter til noen av elevene i mine fag. Det er lett å se at de f.eks. har fått en veldig snill 4 eller 5 i engelsk fra ufaglærte på ungdomsskolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TwoCupsNoGirls skrev (På 28.9.2022 den 19.18):

Hvis det er så forferdelig problematisk å være lærer i det offentlige så er det vel bare til å søke seg over til det private.

Evt finne seg noe helt annet å gjøre.

At flertallet av sutrekoppene ikke gjør det er jo, enkelt og greit, fordi de har det forferdelig bra der de er.

 

Håper mine barn rekker å bli ferdig i skolen før bemanningskrisen inntreffer.

https://khrono.no/studentflukt-fra-laererutdanninger/720756

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (På 26.9.2022 den 19.54):

Utrolig at så mange tror dere har så mye mer ferie enda.

Og ja, hva skal dere gjøre på skolen i alle de ukene barna har ferie.

Fri er fri og et betydelig frynsegode. Vi andre kan se langt etter avspasering i de fineste årstidene når egne barn har fri.

Etter min mening burde både elever og lærere kuttet ned til 5 uker ferie slik at foreldrene kan ha sjans til å passe egne barn. Elevene kunne ha kuttet et skoleår.

Ellers har læreren mistet mye av sitt omdømme i denne streiken. De klager over alt som jobben medfører, bla at de må ta ansvar for barns psykiske helse, men løsningen må vel da være å gi mer lønn til helsesykepleiere, osv.

I tillegg snakker de ned alle assistenter som de er nødt til å samarbeide med videre. 

Resultatet av all klagingen er forståelig nok at mange styrer unna læreryrket. Noen tusenlapper ekstra vil ikke gjøre så mye fra eller til på det. Det bør være noe mer enn pengene som motiverer til jobben. Det er på mange måter et omsorgsyrke.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (På 28.9.2022 den 12.37):

Min oldemor sa alltid "du snakker som du har vett til" og det kommer tydelig frem her - det er FORELDRENE som må ta tak i mobbing for det er foreldrene som har ansvar for sine barns oppdragelse - skolen skal selvsagt om nødvendig ha tiltak for at alle skal føle seg trygg i skoletiden, men mobbingen er ikke skolen sitt eneansvar, det er ikke læreren som eier det problemet -det er du som mor, det er far, det er familien til mobberen. Barn lærer mobbing hjemme, ved å lytte til foreldrene sine i stor grad, slik du snakker og det du viser barna dine er det barna gjentar og gjør ute i alle andre arenaer i stor grad..  At du i det hele legger det ansvaret over på skolen sier bare at du virkelig har vist at du ikke aner hva du snakker om.. 

En lærer skal tilrettelegge og hjelpe ditt barn med å lære pensum, de skal ikke være terapeut, psykolog, eller på annen måte ha ansvar for at barnet ditt oppfører seg fint mot andre barn og voksne elelr har det bra med seg selv.. Det ansvaret er ditt.. 

Dessuten er det ikke en eneste lærer som sutrer, men derimot er det en bråtemasse med foreldre som sutrer, helt siden covid og de måtte ta mer ansvar for ungene sine selv har det ikke vært måte på hvor vanskelig det er for dem.. 

Man kan jo spørre seg om ikke det å være forelder var så kult når alt kom til alt.... (satt på spissen) 

Innleggene dine oser av mangelfullhet i forhold til hva som var tilbudt og hva som var ønsket i denne såkallede forhandlingen og hva som var kjernen i konflikten. 

Da tenker jeg at det er bedre at ressursene går til foreldre, psykologer og terapeuter så kan læreren ta seg av pensum, og bare det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeemil skrev (1 time siden):

Da tenker jeg at det er bedre at ressursene går til foreldre, psykologer og terapeuter så kan læreren ta seg av pensum, og bare det.

hvilke ressurser? De som forsvant når det ble tvungen lønnsnemnd på grunn av liv og helse fordi foreldrene skrek så høyt om hvor dårlig det sto til med barna deres når de ikke fikk gå på skolen men måtte være hjemme med mor eller far? Eller helst alene fordi foreldrene ikke orket etter pandemi og hjemmekontor å være hjemme lengre? 
Ikke alle foreldre er like så klart, men mange er - og de skaper støy i en ellers viktig debatt, som innlegget ditt som ikke egentlig sier hva du mener, bare kaster ut en form for indirekte påstand om at lærere ikke gjør en god jobb pakket inn i masse tåkeprat som henviser til pensum..  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TwoCupsNoGirls skrev (På 28.9.2022 den 19.18):

Hvis det er så forferdelig problematisk å være lærer i det offentlige så er det vel bare til å søke seg over til det private.

Evt finne seg noe helt annet å gjøre.

At flertallet av sutrekoppene ikke gjør det er jo, enkelt og greit, fordi de har det forferdelig bra der de er.

 

Det er få om noen private skoler i Norge. Dessverre. Norsk offentlig skole trenger sterk og faglig konkurranse i form av private skoler. Monopol er aldri bra. Se barnehagene for eksempel - private barnehager scorer jevnt bedre enn offentlige på alle punkter i alle mulige undersøkelser. Det gir motivasjon til det offentlige å forbedre seg. Det er på tide å starte samme prosess med skolene. Her mener jeg ikke ekstremistiske religiøse skoler, men vanlige skoler - bare private. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 time siden):

hvilke ressurser? De som forsvant når det ble tvungen lønnsnemnd på grunn av liv og helse fordi foreldrene skrek så høyt om hvor dårlig det sto til med barna deres når de ikke fikk gå på skolen men måtte være hjemme med mor eller far? Eller helst alene fordi foreldrene ikke orket etter pandemi og hjemmekontor å være hjemme lengre? 
Ikke alle foreldre er like så klart, men mange er - og de skaper støy i en ellers viktig debatt, som innlegget ditt som ikke egentlig sier hva du mener, bare kaster ut en form for indirekte påstand om at lærere ikke gjør en god jobb pakket inn i masse tåkeprat som henviser til pensum..  

Grusomt syn du har på foreldre. Det var ikke bare de som var bekymret over barns helse. Usympatisk å kreve at andre skal gå hjemme uten lønn i disse dager. 

Min mening er: Om det er så at læreren ikke skal gjøre noe utover absolutt minimum når det gjelder barns trivsel på skolen er det bedre at lønna går til andre støttefunksjoner på skolen, som helsesykepleiere, vernepleiere og flinke assistenter.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 time siden):

hvilke ressurser? De som forsvant når det ble tvungen lønnsnemnd på grunn av liv og helse fordi foreldrene skrek så høyt om hvor dårlig det sto til med barna deres når de ikke fikk gå på skolen men måtte være hjemme med mor eller far? Eller helst alene fordi foreldrene ikke orket etter pandemi og hjemmekontor å være hjemme lengre? 
Ikke alle foreldre er like så klart, men mange er - og de skaper støy i en ellers viktig debatt, som innlegget ditt som ikke egentlig sier hva du mener, bare kaster ut en form for indirekte påstand om at lærere ikke gjør en god jobb pakket inn i masse tåkeprat som henviser til pensum..  

Dette blir feil. Mange foreldre fikk problemer selv da de brukte opp alle feriedager.  Ikke at de ikke ville.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nimbus2000
Talentedmrripley skrev (20 timer siden):

Som lærer i vgs på en skole med 4,5 i snitt for å komme inn (ganske høyt altså) er jeg tidvis sjokkert over kunnskaper og ferdigheter til noen av elevene i mine fag. Det er lett å se at de f.eks. har fått en veldig snill 4 eller 5 i engelsk fra ufaglærte på ungdomsskolen. 

Hvordan vet du at lærerne som gir for gode karakterer er ufaglærte? I Oslo ser man at det er lærerne på de dårlige skolene som gir for gode karakterer og lærerne på de gode skolene som gir for dårlige karakterer sammenlignet med eksamenskarakterene. Det handler vel om at lærerne sammenligner elevene innad i klassen og gir karakterer deretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeemil skrev (1 time siden):

Grusomt syn du har på foreldre. Det var ikke bare de som var bekymret over barns helse. Usympatisk å kreve at andre skal gå hjemme uten lønn i disse dager. 

Min mening er: Om det er så at læreren ikke skal gjøre noe utover absolutt minimum når det gjelder barns trivsel på skolen er det bedre at lønna går til andre støttefunksjoner på skolen, som helsesykepleiere, vernepleiere og flinke assistenter.

"Mitt syn" på foreldrene er i så fall utelukkende basert på det de selv skriver i tråder som denne og uttalelser de selv har i media - at de velger fremstille seg selv slik er ikke noe jeg eier. Bekymringen for barnas helse oppsto som en følge av at flere instanser sier fra at barn ikke har det bra hos foreldrene sine - heller ikke noe jeg "eier" men noterer meg at skjer.. Og hvorvidt du syns det er usympatisk at du må ta fri for å være med egne barn og at det i så fall blir fri uten lønn får være din mening. Når man får barn får man også ansvar.. 

Lærere har aldri sagt at de ikke skal gjøre mer enn det minimale, tvangen og at de mister streikeretten sier at de kun skal gjøre det absolutt nødvendige.. På linje med de andre du nevner som heller ikke fikk streike, eller lønnsøkning forøvrig.. 

 

zemer skrev (1 time siden):

Dette blir feil. Mange foreldre fikk problemer selv da de brukte opp alle feriedager.  Ikke at de ikke ville.

Igjen, som forelder er det ditt ansvar at barnet ditt har det bra. Ferie eller ikke - ditt valg, ditt ansvar.. 
ikke lærerens i allefall. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (6 timer siden):

"Mitt syn" på foreldrene er i så fall utelukkende basert på det de selv skriver i tråder som denne og uttalelser de selv har i media - at de velger fremstille seg selv slik er ikke noe jeg eier. Bekymringen for barnas helse oppsto som en følge av at flere instanser sier fra at barn ikke har det bra hos foreldrene sine - heller ikke noe jeg "eier" men noterer meg at skjer.. Og hvorvidt du syns det er usympatisk at du må ta fri for å være med egne barn og at det i så fall blir fri uten lønn får være din mening. Når man får barn får man også ansvar.. 

Lærere har aldri sagt at de ikke skal gjøre mer enn det minimale, tvangen og at de mister streikeretten sier at de kun skal gjøre det absolutt nødvendige.. På linje med de andre du nevner som heller ikke fikk streike, eller lønnsøkning forøvrig.. 

 

Igjen, som forelder er det ditt ansvar at barnet ditt har det bra. Ferie eller ikke - ditt valg, ditt ansvar.. 
ikke lærerens i allefall. 

Har ikke sagt at det er lærernes ansvar.

Se hva du selv skrev lenger opp. Og samfunnet er nå lagt opp slik at en må ha inntekt for å få mat på bordet, det er også foreldrene sitt ansvar.

Skjønner at foreldrene blir fortvilet. Har aldri lagt skyld på lærere av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/1/2022 at 8:53 AM, Eeemil said:

 medfører, bla at de må ta ansvar for barns psykiske helse, men løsningen må vel da være å gi mer lønn til helsesykepleiere, osv.

.....Det er på mange måter et omsorgsyrke.

Lærerutdanningen er ikke et omsorgsyrke, det er utdanning. 

Og det hjelper vel lite å gi mer lønn til helsesykepleiere, for de blir jo ikke ansatt fordi kommunene ikke har prioritert slike stillinger. 

Og det er merkelig at elever ikke kommer får tilgang på helsetjeneste når lærere streiker... Lærere er da ikke resepsjonist på den lokale helsehuset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...