Gå til innhold

Lærerstreiken rammer også barn helt ned i 2.trinn noen steder


Drizzt

Anbefalte innlegg

zemer skrev (På 26.9.2022 den 19.54):

Utrolig at så mange tror dere har så mye mer ferie enda.

Og ja, hva skal dere gjøre på skolen i alle de ukene barna har ferie.

Tja.. i følge 99% av lærere er det jo uhorvelig mange timer med planlegging av fag og undervisning hver eneste uke. Så hva med å bruke 2 uker av august til å planlegge hele høstsemesteret, og juleferien til å rette prøver samt planlegge vårsemesteren. Blir det for lite tid til planlegging i juleferien, kan de bruke vinterferien til å planlegge undervisning frem til sommeren. Vips har man frigjort mye tid resten av året som man ellers hadde brukt til planlegging. Da hadde man nok klart seg med 8-16 jobb for lærere også. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Talentedmrripley skrev (På 26.9.2022 den 23.06):

Jeg skjønner tankegangen, men det er også tidvis enormt vanskelig å stemple/logge det jeg gjør i løpet av en dag. Skal jeg sitte med stoppeklokka klar hver gang jeg får, leser og svarer på meldinger fra elever, hver gang jeg planlegger noe undervisning i hodet mitt, og hver gang jeg står opp fra senga etter jeg har lagt meg for å skrive ned noen gode undervisningsideer? Etter å ha hatt en tidligere stilling i det offentlige ser jeg for meg at det ender i et skjemavelde som tar mer tid enn en får igjen. 

Jeg er trygg på at jeg jobber inn timene mine med betydelig margin, og mer til når en legger til alt vurderingsarbeidet. 

Men å tenke tanker/planlegge om jobben i fritiden er det utrolig mange mennesker som gjør, mener du virkelig at dette kvalifiserer til å faktisk jobbe? Jeg jobber som prosjektleder, og tenker ofte jobb og planlegging uten at jeg fører dette som timer. Ikke stempler jeg inn hver eneste gang jeg svarer på en jobbtelefon eller e-post på fritiden heller. Hvem er så lite fleksibel at de gjør det? Dersom det er dette lærere mener de gjør for å fylle en arbeidsuke på 43.5 timer, så er det jaggu mange andre yrkesgrupper som skulle hatt mange uker avspasering hvert år i tillegg til ferie.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talentedmrripley skrev (På 30.9.2022 den 16.08):

Som lærer i vgs på en skole med 4,5 i snitt for å komme inn (ganske høyt altså) er jeg tidvis sjokkert over kunnskaper og ferdigheter til noen av elevene i mine fag. Det er lett å se at de f.eks. har fått en veldig snill 4 eller 5 i engelsk fra ufaglærte på ungdomsskolen. 

Eventuelt er kvaliteten på lærere veldig varierende?

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindersen skrev (34 minutter siden):

Men å tenke tanker/planlegge om jobben i fritiden er det utrolig mange mennesker som gjør, mener du virkelig at dette kvalifiserer til å faktisk jobbe? Jeg jobber som prosjektleder, og tenker ofte jobb og planlegging uten at jeg fører dette som timer. Ikke stempler jeg inn hver eneste gang jeg svarer på en jobbtelefon eller e-post på fritiden heller. Hvem er så lite fleksibel at de gjør det? Dersom det er dette lærere mener de gjør for å fylle en arbeidsuke på 43.5 timer, så er det jaggu mange andre yrkesgrupper som skulle hatt mange uker avspasering hvert år i tillegg til ferie.

Hva du måtte finne på å gjøre i din fritid kan du da ikke ta utover lærere? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (14 minutter siden):

Hva du måtte finne på å gjøre i din fritid kan du da ikke ta utover lærere? 

 

Poenget er at det er langt flere enn lærere som tenker tanker om jobben uten at vi kvalifiserer det som å jobbe. Kanskje vi også skal kvalifisere det som arbeidstid og kreve 5 uker avspasering? Hvorfor er det kun lærere som skal kunne kalle dette jobb og få avspasere?  

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindersen skrev (29 minutter siden):

Poenget er at det er langt flere enn lærere som tenker tanker om jobben uten at vi kvalifiserer det som å jobbe. Kanskje vi også skal kvalifisere det som arbeidstid og kreve 5 uker avspasering? Hvorfor er det kun lærere som skal kunne kalle dette jobb og få avspasere?  

Er dette frivillig av deg? Noe du må gjøre i ferie og fritid? Er det jobb så er det jobb, om du velger å jobbe gratis så er det opp til deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bindersen skrev (2 timer siden):

Tja.. i følge 99% av lærere er det jo uhorvelig mange timer med planlegging av fag og undervisning hver eneste uke. Så hva med å bruke 2 uker av august til å planlegge hele høstsemesteret, og juleferien til å rette prøver samt planlegge vårsemesteren. Blir det for lite tid til planlegging i juleferien, kan de bruke vinterferien til å planlegge undervisning frem til sommeren. Vips har man frigjort mye tid resten av året som man ellers hadde brukt til planlegging. Da hadde man nok klart seg med 8-16 jobb for lærere også. 

Elever er ikke roboter, og undervisning er i stor grad ferskvare. Dette hadde bare fungert dersom tilpasset opplæring ikke var nødvendig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Bindersen said:

Men å tenke tanker/planlegge om jobben i fritiden er det utrolig mange mennesker som gjør, mener du virkelig at dette kvalifiserer til å faktisk jobbe? Jeg jobber som prosjektleder, og tenker ofte jobb og planlegging uten at jeg fører dette som timer. Ikke stempler jeg inn hver eneste gang jeg svarer på en jobbtelefon eller e-post på fritiden heller. Hvem er så lite fleksibel at de gjør det? Dersom det er dette lærere mener de gjør for å fylle en arbeidsuke på 43.5 timer, så er det jaggu mange andre yrkesgrupper som skulle hatt mange uker avspasering hvert år i tillegg til ferie.

Men du er vel fort lønnet nok til det?  Jeg tenker også jobb på fritiden, men har en lønn som forsvarer det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Bindersen said:

Tja.. i følge 99% av lærere er det jo uhorvelig mange timer med planlegging av fag og undervisning hver eneste uke. Så hva med å bruke 2 uker av august til å planlegge hele høstsemesteret, og juleferien til å rette prøver samt planlegge vårsemesteren. Blir det for lite tid til planlegging i juleferien, kan de bruke vinterferien til å planlegge undervisning frem til sommeren. Vips har man frigjort mye tid resten av året som man ellers hadde brukt til planlegging. Da hadde man nok klart seg med 8-16 jobb for lærere også. 

Har du barn? Om alle foreldre hadde vært like flinke med oppdragelse, og alle barn var like flinke på skolen, og alle kunne nøyaktig det samme hadde det kanskje vært delvis mulig. Men når læreren ikke kjenner kunnskapsnivået til elevene kan det være utfordrende å lage en fremdriftsplan 3 måneder i forveien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Sitron skrev (6 timer siden):

Men du er vel fort lønnet nok til det?  Jeg tenker også jobb på fritiden, men har en lønn som forsvarer det. 

Det er lærere også dersom de kan kalle en 3 minutters tankerekke for arbeid, og logge det som 1 time arbeid tatt på kveldstid for å fylle disse 43,5 timene i uken. Nå var det en lærer jeg siterte som beskrev dette som arbeid i og med det var vanskelig å «loggføre», så da burde vel andre yrkesgrupper kalle det arbeidstid også? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Sitron skrev (6 timer siden):

Men du er vel fort lønnet nok til det?  Jeg tenker også jobb på fritiden, men har en lønn som forsvarer det. 

Jeg tjener ikke så mye mer enn en lærer. Så dersom jeg skal regne dette som arbeidstid på samme måte som læreren jeg siterte, så jobber jeg like mye i uken som en lærer, men jeg får ikke avspaseringen de får. En lærer kommer dermed mye bedre ut av det regnestykket enn det jeg gjør. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (4 timer siden):

Har du barn? Om alle foreldre hadde vært like flinke med oppdragelse, og alle barn var like flinke på skolen, og alle kunne nøyaktig det samme hadde det kanskje vært delvis mulig. Men når læreren ikke kjenner kunnskapsnivået til elevene kan det være utfordrende å lage en fremdriftsplan 3 måneder i forveien.

Dere har vel en læreplan som sier noe om hva elevene skal gjennom i løpet av et skoleår, og den blir da veiledende for fremdriften. Jeg regner med dere ikke dropper halve pensum fordi 4 elever i en klasse har manglende kunnskap?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 15.9.2022 den 15.50):

Der mistet lærerne min støtte. Når de rammer de minste, er de uansvarlige. Videregående, til og med ungdomsskoler kan jeg forstå, men barneskolene burde spares. Spesielt de små trinnene. Vår skole er nå rammet med 1 lærer på de eldste barnetrinnene, men det går rykter om at 2 til skal tas ut på de minste trinnene. Jeg har snakket med andre foreldre på samme trinn som mitt barn og alle er i harnisk uten å spare negative ord om lærerne og flere forteller om andre skoler hvor lærere helt ned til 2.trinn er tatt ut i streik. En uting.

Om 10 år, når lønnsnivå har blitt så dårlig og når ingen velger å utdanne seg til å bli lærer, hvem kommer å undervise våre barn!?

Se hva som skjedd i andre land i Europa. Det samme mønster er i gang i  Norge.

Det er kjedelig men det er akkurat poeng med streik: det må ramme flest mulig slik at saken får oppmerksomhet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Bindersen said:

Det er lærere også dersom de kan kalle en 3 minutters tankerekke for arbeid, og logge det som 1 time arbeid tatt på kveldstid for å fylle disse 43,5 timene i uken. Nå var det en lærer jeg siterte som beskrev dette som arbeid i og med det var vanskelig å «loggføre», så da burde vel andre yrkesgrupper kalle det arbeidstid også? 

Nå tenkte ikke jeg på en 3 min tankerekke,men ut ifra lønnsnivå syns jeg ille de er lønnet til det nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexthecool skrev (3 timer siden):

Om 10 år, når lønnsnivå har blitt så dårlig og når ingen velger å utdanne seg til å bli lærer, hvem kommer å undervise våre barn!?

Se hva som skjedd i andre land i Europa. Det samme mønster er i gang i  Norge.

Det er kjedelig men det er akkurat poeng med streik: det må ramme flest mulig slik at saken får oppmerksomhet.

Tror du det blir bedre kvalitet hvis de får 1 mil i lønn?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (14 minutter siden):

Tror du det blir bedre kvalitet hvis de får 1 mil i lønn?

Det handler om attraktivitet.

Med altfor lønn tiltrukker man ikke de beste folk..

Det er nå krav på mastergrad, har du sett lønnsforskjellen med privat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Parasoll skrev (På 15.9.2022 den 22.42):

På vår skole er det kun førsteklasse som er spart fra mandagen av. 6 klasser står da uten skole. Håper virkelig på tvungen lønnsnemd og at lærerne får det minste de kan få. Null sympati og støtte for lærerne nå 

Så du tenker at det er helt greit at barna dine undervises av ufaglærte mennesker? Du tenker ikke at elevene taper på det i lengden eller. Fryktelig mange her som ikke har peiling på hva streiken handla om ser jeg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (21 minutter siden):

Tror du det blir bedre kvalitet hvis de får 1 mil i lønn?

Du forstår ikke hva dette handler om. Synd du ikke klarer å se det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bindersen said:

Dere har vel en læreplan som sier noe om hva elevene skal gjennom i løpet av et skoleår, og den blir da veiledende for fremdriften. Jeg regner med dere ikke dropper halve pensum fordi 4 elever i en klasse har manglende kunnskap?

Det høres ut som du aldri har sett en læreplan :)

https://www.udir.no/lk20/eng01-04?lang=nob

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindersen skrev (3 timer siden):

Det er lærere også dersom de kan kalle en 3 minutters tankerekke for arbeid, og logge det som 1 time arbeid tatt på kveldstid for å fylle disse 43,5 timene i uken. Nå var det en lærer jeg siterte som beskrev dette som arbeid i og med det var vanskelig å «loggføre», så da burde vel andre yrkesgrupper kalle det arbeidstid også? 

Så du sitter nesten hver kveld/helg og planlegger undervisningsopplegg, retter innleveringer, prøver osv. uten å få betalt? Du kan godt jobbe for meg en måned (jobber som lærer på utrinn), så tror jeg pipa får en annen lyd ganske fort. Tenker du at det hadde vært mest gunstig at lærerne ikke hadde komprimert arbeidsår, men gikk over til vanlig arbeidsår. Det vil si at lærere ikke jobber noe etter kl. 16.00. Foreldremøter må være på dagtid, alt må rettes på dagtid. Det vil da gå utover kvaliteten på undervisningen. I tillegg så må man kunne ta ut ferien når man vil. Så kontaktlærer Truls i 10C tar da ut tre uker i januar, men har elever på skolebenken i juli. Det er lov å tenke lenger enn nesetippen. Les deg gjerne opp på komprimert arbeidsår, i tillegg er du hjertelig velkommen til å jobbe en måned som lærer hos meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...