Gå til innhold

Lærerstreiken rammer også barn helt ned i 2.trinn noen steder


Drizzt

Anbefalte innlegg

Talentedmrripley skrev (11 minutter siden):

Flott. Du kan så klart mene det, så kan vi se fram til fortsatt dårlig rekruttering i kombinasjon med lærere som går til andre jobber og ut i pensjon. Vi kan stå og rope fra en fjelltopp at lærere har god nok lønn, når andel faglærte lærere fortsetter å gå ned, så kan vi se om det hjelper. Eller så kan vi klage over at ikke flere gidder å bli lærere 🙂

Eller man kan stå sammen i det offentlige og forvalte de ressursene vi har. Ellers får du legge deg inn på sykehuset og behandle deg selv, stelle dine syke foreldre eller syke barn.

du får det til å høres ut som at lærere gjør all jobben her i landet. Jeg foreslår t lærerne får lik betalt som resten 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, 123Frustrert said:

Eller man kan stå sammen i det offentlige og forvalte de ressursene vi har. Ellers får du legge deg inn på sykehuset og behandle deg selv, stelle dine syke foreldre eller syke barn.

du får det til å høres ut som at lærere gjør all jobben her i landet. Jeg foreslår t lærerne får lik betalt som resten 😀

Okei, flere ting her: 

Jeg har sagt igjen og igjen at jeg støtter sykepleiernes kamp for høyere lønn. Jeg vil også støtte dem i enhver streik :)

Jeg sier absolutt ikke at lærere er mye viktigere enn alle andre, men det er et gigantisk poeng du ikke ser ut til å skjønne:

Du kan fint mene at lærere har "en god nok lønn". Dette begrepet er relativt, som betyr at når både lærere selv og potensielle framtidige (rekruttering) ikke er enig i at det er "god nok lønn", så er det DET som spiller en rolle. Hvis lønnen hadde vært "god nok" hadde nok både rekrutteringen vært bedre og vi hadde sett flere motiverte lærere bli i jobben sin.  Dermed kan vi konkludere at lønnen ikke er "god nok" for dem det faktisk gjelder. 

Endret av Talentedmrripley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talentedmrripley skrev (23 minutter siden):

Okei, flere ting her: 

Jeg har sagt igjen og igjen at jeg støtter sykepleiernes kamp for høyere lønn. Jeg vil også støtte dem i enhver streik :)

Jeg sier absolutt ikke at lærere er mye viktigere enn alle andre, men det er et gigantisk poeng du ikke ser ut til å skjønne:

Du kan fint mene at lærere har "en god nok lønn". Dette begrepet er relativt, som betyr at når både lærere selv og potensielle framtidige (rekruttering) ikke er enig i at det er "god nok lønn", så er det DET som spiller en rolle. Hvis lønnen hadde vært "god nok" hadde nok både rekrutteringen vært bedre og vi hadde sett flere motiverte lærere bli i jobben sin.  Dermed kan vi konkludere at lønnen ikke er "god nok" for dem det faktisk gjelder. 

Og siden det ikke er mer penger å gi bør man begynne med andre tiltak.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123Frustrert skrev (43 minutter siden):

 

du får det til å høres ut som at lærere gjør all jobben her i landet. Jeg foreslår t lærerne får lik betalt som resten 😀

Takk for støtten til lærerens streik - du har nok doblet beløpet de har bedt om. Det er jo nettopp dette streiken handler om

lærere vil ha likt betalt som resten, men siden de får mindre vil de iallfall ha lik lønnsutvikling som resten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thalis skrev (Akkurat nå):

Takk for støtten til lærerens streik - du har nok doblet beløpet de har bedt om. Det er jo nettopp dette streiken handler om

lærere vil ha likt betalt som resten, men siden de får mindre vil de iallfall ha lik lønnsutvikling som resten 

Du har jo aldri klart å bevise at lærerne tjener mindre enn andre. Du bare holder på med denne snittlønnen din.

 

for siste gang; hva mener du er nybegynner lønnen til en lektor? Og legg ved kilde. 
og vis gjerne (med kilde) at de tjener mindre enn andre i offentligsektor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, 123Frustrert said:

Og siden det ikke er mer penger å gi bør man begynne med andre tiltak.. 

Hvordan tenker du Finland, et land uten oljeinntekter, får til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thalis skrev (23 timer siden):

Egentolkning igjen - for å gjenta: stillinger som krever mastergrad har lik garantilønn (om det er helse eller skole)

slik har det også vært siden 2015 - og derfor har ikke lærere hatt god lønn lenge (og dermed faller det argumenter

Problemer er at gruppene fra adjunkt til lektor med tillegg har hatt lavere utvikling enn sykepleiere/barnehagelære

Deretter er det en god del stillinger (som krever mastergrad) som er i kap 5, som også har høyere utvikling. 
 

de to gruppene med lavest utvikling over tid er adjunkt med tillegg og lektor med tillegg - og det er det ca 99,8% lærere

så til det som er et av de skjulte «problemene». Garantilønn er bare et av elementene i lønnen, det andre er tillegg - (ikke variable tillegg som kveld/natt). De fleste andre (spesielt sykepleiere) får (store) tillegg på toppen av garantilønnen og det trekker lønnsnivået opp - kan du gjette hvilken yrkesgruppe som har minst slike tillegg?)

Hvilke tillegg er dette, og hvor store er de? Hvem er «de fleste»? Jeg forstår det slik at du snakker her IKKE om tillegg for kveld/natt/helligdag/helg/overtid? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talentedmrripley skrev (4 minutter siden):

Hvordan tenker du Finland, et land uten oljeinntekter, får til dette?

Jeg har ikke satt meg inni Finland sin skolepolitikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123Frustrert skrev (2 minutter siden):

Du har jo aldri klart å bevise at lærerne tjener mindre enn andre. Du bare holder på med denne snittlønnen din.

 

for siste gang; hva mener du er nybegynner lønnen til en lektor? Og legg ved kilde. 
og vis gjerne (med kilde) at de tjener mindre enn andre i offentligsektor.

Vet du hva TBSK er? Har til og med gitt deg sidetall. 
der kan du sammenligne lønn mellom yrker i kommunen 

en lektor har 532800 kr i garantilønn (2021) 

TBSK er kilden, skal til og med legge link til deg 

https://www.ks.no/contentassets/2833b1761e0e4589a321925c6d89ba4a/TBSK-rapporten-2021-tall-for-2020-.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (20 minutter siden):

Hvilke tillegg er dette, og hvor store er de? Hvem er «de fleste»? Jeg forstår det slik at du snakker her IKKE om tillegg for kveld/natt/helligdag/helg/overtid? 

Følgende tillegg kan det være - rekrutteringstillegg, kompetansetiltak, beholdetilleg, lokale tillegg og særskilte tillegg!. Størrelse varierer fra kommune til kommune. Derfor brukes TBSK og gjennomsnittlig månedslønn for å sammenligne yrker. 
(variable tillegg kommer på toppen) 

i enkelte kommuner har sykepleiere fått rekrutering/beholdetilegg på 100000kr… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thalis skrev (10 minutter siden):

Følgende tillegg kan det være - rekrutteringstillegg, kompetansetiltak, beholdetilleg, lokale tillegg og særskilte tillegg!. Størrelse varierer fra kommune til kommune. Derfor brukes TBSK og gjennomsnittlig månedslønn for å sammenligne yrker. 
(variable tillegg kommer på toppen) 

i enkelte kommuner har sykepleiere fått rekrutering/beholdetilegg på 100000kr… 

Det viser bare at sykepleiermangelen er større og mer prekær enn lærermangelen. Kommunene kan gi lærere slike tillegg også om de ser behov for det. Det at sykepleiere i noen kommuner får slike tillegg er imidlertid ikke noe argument for å øke lærernes lønn som yrkesgruppe samlet sett. Disse tilleggene er gitt etter lokale forhold. Det du må se på er grunnlønna til en lærer vs til en sykepleier. Det er heller ikke slik at det er lærermangel i hele landet. I min kommune er det overskudd av lærere - det er veldig vanskelig å få fast stilling, og selvsagt blir ingen ufaglærte ansatt, siden de alltid har plenty med kvalifiserte søkere. Jeg bor ikke sentralt eller i en storby, men det er en by som har lærerutdanning. I min kommune er det selvsagt ikke behov for noen lokale tillegg. Mens i kommuner som sliter med rekruttering burde man se på muligheten for å gi lærere lokale tillegg for å rekruttere/beholde, spesielt hvis de gjør det samme for å rekruttere/beholde sykepleiere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (8 minutter siden):

Det viser bare at sykepleiermangelen er større og mer prekær enn lærermangelen. Kommunene kan gi lærere slike tillegg også om de ser behov for det. Det at sykepleiere i noen kommuner får slike tillegg er imidlertid ikke noe argument for å øke lærernes lønn som yrkesgruppe samlet sett. Disse tilleggene er gitt etter lokale forhold. Det du må se på er grunnlønna til en lærer vs til en sykepleier. Det er heller ikke slik at det er lærermangel i hele landet. I min kommune er det overskudd av lærere - det er veldig vanskelig å få fast stilling, og selvsagt blir ingen ufaglærte ansatt, siden de alltid har plenty med kvalifiserte søkere. Jeg bor ikke sentralt eller i en storby, men det er en by som har lærerutdanning. I min kommune er det selvsagt ikke behov for noen lokale tillegg. Mens i kommuner som sliter med rekruttering burde man se på muligheten for å gi lærere lokale tillegg for å rekruttere/beholde, spesielt hvis de gjør det samme for å rekruttere/beholde sykepleiere. 

I teorien har du rett - men så kommer man til det absurde - lærermangel 16400 årsverk (tall fra ssb), sykepleiermangel ca 6-7000 (tror tallene var fra 2019) det er vel ekstremt få kommuner som ikke bruker ufaglærte (men du har rett i at faste stillinger er det kun kvalifiserte, problemet er ofte korte og lengre vikariat) men selvsagt unntak finnes…

 

Men at sykepleiere får ekstra er innenfor, men når argumentet er at se må få høyere lønnsvekst fordi de tjener lite, mens lærere tjener mye blir det feil. 
Litt av problemet i kommunesektoren er at forhandlingsbestemmelsene brukes forskjellig alt etter sektor - men alle er med på å finansiere…

 

i kommunalsektor finnes ikke grunnlønn, men garantilønn og der ligger 3 årig sykepleier høyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (17 minutter siden):

 Det er heller ikke slik at det er lærermangel i hele landet. I min kommune er det overskudd av lærere - det er veldig vanskelig å få fast stilling, og selvsagt blir ingen ufaglærte ansatt, siden de alltid har plenty med kvalifiserte søkere. Jeg bor ikke sentralt eller i en storby, men det er en by som har lærerutdanning. 

Det er kun 4 kommuner som ikke har registrert bruk av ufaglærte (etter ssb-tallene) og ingen av disse mener jeg har lærerutdanning. Disse er Etnedal, Vang, Hyllestad og Ringdal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barbalala skrev (På 15.9.2022 den 16.00):

For et snaut år siden så ville jo alle at skolene skulle være stengt, og påstod at det ikke var noe stress for ungene. 

Hva er problemet? 

Hva med et minimum av redelighet i diskusjonen? Unngå stråmannargumentasjon m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er fra 2015, men jeg gjetter at den ikke er helt feil i dag. https://www.nettavisen.no/sa-mye-ma-du-spare-for-a-sikre-deg-offentlig-gullpensjon/s/12-95-8558136 Jeg håper de som vurderer å slutte er gode nok i matte til å regne litt ekstra på hvor mye bedre betalt de må få for å gå i pluss gjennom livet. Artikkelen nevner heller ikke forsikringer eller gunstige lån som offentlig ansatte kan få i klp. Nå som rentene øker kan det jo bety litt det også.


Og denne er fra i går. https://www.dagsavisen.no/debatt/2022/10/08/noen-myter-om-lektorlonnen/

Jeg er usikker på om lærerne har det vondt egentlig. Og jeg synes at de som roper aller høyest om hvor dårlige betingelsene er er utdanningsforbundet. Noe som kanskje ikke gjør underverker for rekrutteringen, som utdanningsforbundet hevder å være veldig opptatt av.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thalis skrev (3 timer siden):

I teorien har du rett - men så kommer man til det absurde - lærermangel 16400 årsverk (tall fra ssb), sykepleiermangel ca 6-7000 (tror tallene var fra 2019) det er vel ekstremt få kommuner som ikke bruker ufaglærte (men du har rett i at faste stillinger er det kun kvalifiserte, problemet er ofte korte og lengre vikariat) men selvsagt unntak finnes…

 

Men at sykepleiere får ekstra er innenfor, men når argumentet er at se må få høyere lønnsvekst fordi de tjener lite, mens lærere tjener mye blir det feil. 
Litt av problemet i kommunesektoren er at forhandlingsbestemmelsene brukes forskjellig alt etter sektor - men alle er med på å finansiere…

 

i kommunalsektor finnes ikke grunnlønn, men garantilønn og der ligger 3 årig sykepleier høyt. 

Her er det stort sett bare kvalifiserte i vikariater også såvidt jeg vet, siden alle i praksis må gå veien om vikariater, som regel i flere år, før de får fast stilling. Og «ufaglært» kan også bety at man har en master, men mangler PPU. Ikke akkurat en 19-åring rett fra vgs. 
Lærere har en helt ok (pluss, faktisk) lønn mtp utdanningslengde og at de jobber i offentlig sektor, det er mange i offentlig sektor med tilsvarende lang utdanning som tjener mindre enn dem. Det er neppe lønna som er hovedproblemet mtp rekruttering, det er nok det samme problemet som i resten av offentlig sektor: New Public Management. Stadige ostehøvelkutt, alle må løpe raskere. Tro meg, vi er flere i de skoene i det offentlige. Rekrutteringen har neppe bedret seg av denne streiken, heller. Slik Utdanningsforbundet beskriver skolen og yrket sitt, er vel det mest forunderlige at det er søkere til lærerutdanningene i det hele tatt. 
 

Så hvis du ikke er fornøyd med at kommunen din ikke tilbyr lærerne sine tillegg, er det noe du må ta opp med kommunen. Det er grunnlønn iht tariff som er det riktige sammenligningsgrunnlaget mellom ulike yrkesgrupper. I tillegg vet også kommunene dette: I de neste 10-20 årene vil behovet for sykepleiere øke (stor økning i eldre, inkludert mange flere demente), mens behovet for lærere vil synke (synkende fødselstall, sentralisering av skoler). Dessuten er sykepleiere mye vanskeligere å erstatte av ufaglærte (på noen punkter er det også ulovlig), og det er veldig lite populært blant velgerne når eldre dør pga feilbehandling og kommunen stadig får saker mot seg hos statsforvalteren. Det blir også dyrt når kommunen må betale sykehusene for ekstra liggedøgn fordi de ikke klarer å ta imot utskrivingsklare pasienter. Derfor kniver kommunene om å kapre sykepleiere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gummibjørn skrev (10 timer siden):

Denne er fra 2015, men jeg gjetter at den ikke er helt feil …. Artikkelen nevner heller ikke forsikringer eller gunstige lån som offentlig ansatte kan få i klp. Nå som rentene øker kan det jo bety litt det også.


Og denne er fra i går. https://www.dagsavisen.no/debatt/2022/10/08/noen-myter-om-lektorlonnen/

. Og jeg synes at de som roper aller høyest om hvor dårlige betingelsene er er utdanningsforbundet. Noe som kanskje ikke gjør underverker for rekrutteringen, som utdanningsforbundet hevder å være veldig opptatt av.

 

Artikkelen fra 2015 er nok feil i dag, den var nesten allerede feil når den ble skrevet 😃 både offentlig og privat pensjon har endrer seg en god del siden da. (Men offentlig pensjon har sine fordeler fremdeles) Det er ingen offentlige forsikringer som tilbys og klp/spk renten er god i perioder med renteoppgang, men kan være dårligere i motsatte tilfeller. (Den bygger på snitttilbudet av de 5 beste bankene -0.15prosentpoeng)

Artikkelen er nok lett å plukke fra hverandre på logiske brister, bruker bare de to første mytene. Myte 1)At du finner grupper som tjener like dårlig/godt betyr ikke at man tjener nok av den grunn. Ja, det er enkeltgrupper i stat som tjener mindre, men den store majoriteten tjener mer (med lik utdanning) og når snittet er 50000kr mer forteller det noe

Myte 2) at det ikke bare er de seks siste årene med mindrelønnsutvikling (men også lenge før KS tok over)- betyr at personen ikke har satt seg inn i saken. Det er snakk om 6 år på rad (for i 2015, fikk de bittelitt mer) og tar man hele perioden med KS (2004) er det snart snakk om 14,5%…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (10 timer siden):

1)Her er det stort sett bare kvalifiserte i vikariater også såvidt jeg vet, siden alle i praksis må gå veien om vikariater, som regel i flere år, før de får fast stilling. Og «ufaglært» kan også bety at man har en master, men mangler PPU. Ikke akkurat en 19-åring rett fra vgs. 
2)Lærere har en helt ok (pluss, faktisk) lønn mtp utdanningslengde og at de jobber i offentlig sektor, det er mange i offentlig sektor med tilsvarende lang utdanning som tjener mindre enn dem. Det er neppe lønna som er hovedproblemet mtp rekruttering, det er nok det samme problemet som i resten av offentlig sektor: New Public Management. Stadige ostehøvelkutt, alle må løpe raskere. Tro meg, vi er flere i de skoene i det offentlige.

3)Rekrutteringen har neppe bedret seg av denne streiken, heller. Slik Utdanningsforbundet beskriver skolen og yrket sitt, er vel det mest forunderlige at det er søkere til lærerutdanningene i det hele tatt. 
 

4) grunnlønn ifht tariff

.5)Dessuten er sykepleiere mye vanskeligere å erstatte av ufaglærte (på noen punkter er det også ulovlig), og det er veldig lite populært blant velgerne når eldre dør pga feilbehandling og kommunen stadig får saker mot seg hos statsforvalteren. Det blir også dyrt når kommunen må betale sykehusene for ekstra liggedøgn fordi de ikke klarer å ta imot utskrivingsklare pasienter. Derfor kniver kommunene om å kapre sykepleiere. 

1) slik er det mange plasser (heldigvis for det), men jeg vet (dessverre) om at det er 19-20 åringer som jobber i skolen. 
2) Men skal man sammenligne seg med de som tjener mindre (som ikke er så mange ihht TBSK) eller til et snitt med samme utdanningsnivå? 
3) Nå var heldigvis søkerfristen (og opptak) før streiken kom i gang, så årets tall er med «fjorårets» kunnskap 🎉

4) Det høres i teorien riktig ut, men når grunnlønnen holdes nede (fordi lærere tjener så bra), mens andre øker sin (fordi de har lav grunnlønn) og deretter får denne gruppen mange andre tillegg (også med begrunnelse av at de tjener så lite i forhold til lærere), så blir det veldig skjevt over tid. Sykepleiere er et godt eksempel - alle er enige om at de tjener lite- men i realiteten tjener de «mye»mer enn andre i kommunen med tilsvarende utdanningslengde 

5) og her er du rett inn i profesjonskampen - fordi det ikke er ulovlig å ansette ufaglærte lærere, så gjelder ikke lærermangelen. (Selvsagt kan konsekvensen bli større med sykepleiere- men de har også en del arbeidsoppgaver som kunne ha blitt gjort av helsefagarbeidere med litt tilleggsopplæring) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindersen skrev (På 2.10.2022 den 21.54):

Tja.. i følge 99% av lærere er det jo uhorvelig mange timer med planlegging av fag og undervisning hver eneste uke. Så hva med å bruke 2 uker av august til å planlegge hele høstsemesteret, og juleferien til å rette prøver samt planlegge vårsemesteren. Blir det for lite tid til planlegging i juleferien, kan de bruke vinterferien til å planlegge undervisning frem til sommeren. Vips har man frigjort mye tid resten av året som man ellers hadde brukt til planlegging. Da hadde man nok klart seg med 8-16 jobb for lærere også. 

Bare en uten noen form for lærererfaring kan skrive noe sånt. Man kan alltids grovskissere opp en årsplan, men time for time er umulig å planlegge lang tid i forveien. Det er fordi man hele tiden må tilpasse undervisningen, både for klassen og for enkeltelever. Det skjer ting på en skole hele tiden, og ting er uforutsigbart. Hva som skal gjøres i neste time avhenger fullstendig av den forrige. Det, om man faktisk bryr seg om hvor mye elevene lærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Mmmwhatever said:

Det viser bare at sykepleiermangelen er større og mer prekær enn lærermangelen.

En av ulempene til lærerne er at de kan erstattes av folk uten utdanning fordi arbeidsgiver kan innvilge seg selv dispensasjon fra kravet om kvalifisert arbeidskraft. Det er ikke så lett når det kommer til sykepleiere

 

En annen ting jeg stusser litt på er at flere her diskuterer "garantilønn" og prøver å sammenligne lønnen til lærere og sykepleiere, lønn uten tillegg osv. Men det blir jo ikke helt riktig sammenligning av lærer med fast årslønn og til dels ugunstige arbeidstider, tvungen overtid, kun krav til avspasering, kveldsjobbing, foreldresamtaler på kveldstid osv., mens f.eks sykepleiere i turnus både får turnustillegg, overtid, helligdagstillegg, kveldstillegg og antagelig enda flere tillegg. På toppen av det har de redusert arbeidstid pga. nevnte turnus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...