Gå til innhold

Lærerstreiken rammer også barn helt ned i 2.trinn noen steder


Drizzt

Anbefalte innlegg

Der mistet lærerne min støtte. Når de rammer de minste, er de uansvarlige. Videregående, til og med ungdomsskoler kan jeg forstå, men barneskolene burde spares. Spesielt de små trinnene. Vår skole er nå rammet med 1 lærer på de eldste barnetrinnene, men det går rykter om at 2 til skal tas ut på de minste trinnene. Jeg har snakket med andre foreldre på samme trinn som mitt barn og alle er i harnisk uten å spare negative ord om lærerne og flere forteller om andre skoler hvor lærere helt ned til 2.trinn er tatt ut i streik. En uting.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når de minste barna blir rammet må foreldre være hjemme fra jobb med dem. Det koster dyrt. 

Skal se streiken er over om ikke så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, håper streiken er over snart. Det er bare elevene som taper på streiken, mange har fortsatt ikke begynt på skolen etter sommerferien. Utdanningsforbundene (ikke lærerne personlig) opptrer kynisk i sin ofring av barns rettigheter for å få igjennom viljen sin.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et snaut år siden så ville jo alle at skolene skulle være stengt, og påstod at det ikke var noe stress for ungene. 

Hva er problemet? 

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS har selvsagt ingen incentiv til å komme lærerne i møte, kommunene sparer millioner på denne streiken. Kanskje misfornøyde småbarnsforeldre får dem til å tenke litt

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Streiken blir langvarig tror jeg. Er jo bare noen få byer som er rammet. 
her jeg bor er alle lærere tatt ut i streik på alle skoler. Noen elever har ikke vært på skolen etter sommerferien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet her: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/5B09jK/laererstreiken-er-uforsvarlig

 

Men dette: Lærere generelt nyter stor tillit i samfunnet. Den er blitt styrket, ikke svekket gjennom pandemien. kan presiseres med at tilliten svekkes for hver dag elevene rammes i denne meningsløse streiken. Lærerne vinner ingenting. Elevene taper alt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (6 timer siden):

KS har selvsagt ingen incentiv til å komme lærerne i møte, kommunene sparer millioner på denne streiken. Kanskje misfornøyde småbarnsforeldre får dem til å tenke litt

Hvorfor skal de komme lærerne i møte når forhandlingene er ferdige og lønnstilleggene utbetalt? Skal alle andre begynne å forhandle igjen, streike og lamme samfunnet? Likevel hadde jeg sympati med dem fram til de begynte å ramme barneskolene og de små trinnene. Der går min grense.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal de komme lærerne i møte når forhandlingene er ferdige og lønnstilleggene utbetalt? Skal alle andre begynne å forhandle igjen, streike og lamme samfunnet? Likevel hadde jeg sympati med dem fram til de begynte å ramme barneskolene og de små trinnene. Der går min grense.

Forhandlingene er jo ikke ferdige. Lærerforbundene har aldri godtatt forslagene.

KS har sett streiken komme lenge. De har hatt hele sommeren på seg til å ordne opp. Ansvaret ligger ene og alene på KS. Det er de som er uforsvarlige og driter i elevene.

  • Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole er det kun førsteklasse som er spart fra mandagen av. 6 klasser står da uten skole. Håper virkelig på tvungen lønnsnemd og at lærerne får det minste de kan få. Null sympati og støtte for lærerne nå 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billiebi skrev (1 time siden):

Forhandlingene er jo ikke ferdige. Lærerforbundene har aldri godtatt forslagene.

KS har sett streiken komme lenge. De har hatt hele sommeren på seg til å ordne opp. Ansvaret ligger ene og alene på KS. Det er de som er uforsvarlige og driter i elevene.

Når 37 av 40 har godtatt og alt er utbetalt, så er forhandlingene ferdige. 

Nei, det er lærerne nå som rammer elevene. Når de rammer de minste som ikke kan være hjemme alene, går det utover foreldre som ikke kan være på jobb for å passe på sine barn. Det blir ikke mer sympati av dette. Jeg ser på vår skole, meg selv inkludert - sympatien er borte. Nå venter jeg spent på å se om mitt barn blir blant de ''heldige'' som mister skolegang fra mandag og om jeg må igjen sjonglere mellom barnets behov og et forsøk på hjemmekontor samtidig. 

Parasoll skrev (1 time siden):

På vår skole er det kun førsteklasse som er spart fra mandagen av. 6 klasser står da uten skole. Håper virkelig på tvungen lønnsnemd og at lærerne får det minste de kan få. Null sympati og støtte for lærerne nå 

De kan jo ikke få noe. Da vil de andre 37 også kreve mer. 

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (4 minutter siden):

Når 37 av 40 har godtatt og alt er utbetalt, så er forhandlingene ferdige. 

Nei, det er lærerne nå som rammer elevene. Når de rammer de minste som ikke kan være hjemme alene, går det utover foreldre som ikke kan være på jobb for å passe på sine barn. Det blir ikke mer sympati av dette. Jeg ser på vår skole, meg selv inkludert - sympatien er borte. Nå venter jeg spent på å se om mitt barn blir blant de ''heldige'' som mister skolegang fra mandag og om jeg må igjen sjonglere mellom barnets behov og et forsøk på hjemmekontor samtidig. 

De kan jo ikke få noe. Da vil de andre 37 også kreve mer. 

Du skriver at 37 av 40 har godtatt. Dette har du vel fra KS? Typisk misvisende bruk av statistikk. Hvis du graver litt dypere ser du at -ja, 37 av 40 forbund har godtatt - men 1 av 4 ansatte har ikke akseptert fordi de er lærere. Ganske stor forskjell på 3 av 40 og 1 av 4 der altså.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Billiebi skrev (3 minutter siden):

Du skriver at 37 av 40 har godtatt. Dette har du vel fra KS? Typisk misvisende bruk av statistikk. Hvis du graver litt dypere ser du at -ja, 37 av 40 forbund har godtatt - men 1 av 4 ansatte har ikke akseptert fordi de er lærere. Ganske stor forskjell på 3 av 40 og 1 av 4 der altså.

Jeg har det ikke fra KS, men fra en VG lenke et par innlegg over denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (Akkurat nå):

Jeg har det ikke fra KS, men fra en VG lenke et par innlegg over denne.

Ok. Det du skriver stemmer, men vinklingen fra KS (og tydeligvis også VG) er helt feil. Når 1 av 4 arbeidstakere i KS ikke godtar oppgjøret er det ikke snakk om en liten gruppe som vil ha spesialbehandling. Det er snakk om den største yrkesgruppen i hele KS!

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (26 minutter siden):

De kan jo ikke få noe. Da vil de andre 37 også kreve mer. 

De andre trenger ikke kreve mer nei. For de har allerede fått 3,8% eller mer som er i henhold til frontfagsmodellen. Lærerne har fått mindre. Lærerne vil bare ha det samme som alle andre (3,8 %).

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Billiebi skrev (7 timer siden):

De andre trenger ikke kreve mer nei. For de har allerede fått 3,8% eller mer som er i henhold til frontfagsmodellen. Lærerne har fått mindre. Lærerne vil bare ha det samme som alle andre (3,8 %).

Kan du garantere at ingen av de andre vil streike for mer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (25 minutter siden):

Kan du garantere at ingen av de andre vil streike for mer?

 

De har ingen god grunn til det, nei. Det er også mange forbund som har gått ut og støtter lærerforbundene. Historisk pleier ikke det å skje, heller. Si meg, er du egentlig kjent med frontfagsmodellen og KS? Kjenner jeg er litt lei av å diskutere folk som verken har satt seg inn i årets oppgjør eller den norske modellen.

Endret av Billiebi
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når trygdeoppgjøret endte på 4,77% bør lærerne få mer enn det de er tilbudt. 

Streik er et lovlig middel i en arbeidskonflikt, og nå er lærere og KS i konflikt

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst er streik en menneskerett. Det er barns rett til utdanning og helse også. At streikeretten er viktigere enn retten til utdanning og gode forhold for barn er jeg sterkt uenig i.

Jeg synes det er hårreisende at streiken er ikke organisert på en måte som ivaretar barna bedre. De kunne for eksempel bestemt at hvert barn ikke skal stå uten skole i mer enn to uker. Utdanningsforbundet har all mulighet til å rullere streikeuttaket sitt, slik at ikke de samme barna blir rammet hele streiken igjennom. Og det er fortsatt veldig få lærere som streiker, de aller fleste er ikke berørt av streiken i det hele tatt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...