Gå til innhold

Lærerstreiken rammer også barn helt ned i 2.trinn noen steder


Drizzt

Anbefalte innlegg

Det spørs om lønna er spesielt god når såpass mange er misfornøyde da... 

Og du nevner jordmødre... Nå er det vel en form for nasjonal krise på det temaet også, så å si at den situasjonen er løst på en god måte er vel å dra strikken litt langt. 

Man leser om sykepleiere som sier opp sin vanlige jobb og leier seg ut til private bemanningsbyråer og tjener over 100k i måneden. Det er ikke god business for samfunnet. 

Kanskje det er løsningen for undervisning også? La underbetalt ufaglært arbeidskraft holde på i offentlig skole, så kan de godt utdannede jobbe i privat skolesektor med foreldrebetaling. 

Da kan samfunnet bli bra igjen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

123Frustrert skrev (5 timer siden):

Det er nettopp det. Du kan ikke si noe eksakt. Man kan jo ikke sammenligne lærere med sivilingeniører eller psykologer. Man må se på hvor mange som innehar de ulike stillingene i en kommune også. Hva ville skjedd om alle lærere skulle bli betalt det samme som en sivilingeniør? Også kommunen trenger sivilingeniører, men de kan også jobbe privat. Problemet her er at de naturligvis går privat om de ikke får en konkurransedyktig lønn. Som lærer kan du ikke sammenligne deg med en yrkesgruppe det er 10 av i en kommune, sånn fungerer det ikke. Skulle lærere og sykepleiere få betalt like mye ville velferdssamfunnet kollapse fullstendig. 
Du poengterer at det er lønnsutviklingen du mener er for lav, ikke lønnen. Mulig lærerne da har hatt for høy lønnsutvikling før. Til sammenligning har en ny utdannet lektor start lønn på 538000kr og en jordmor 490 000kr. En jordmor har i praksis heller ingen streikerett, og da mener jeg virkelig ingen streikerett. Det er latterlig hvor mye ståk lærerne lager for en absolutt god nok lønn. 

Selvsagt må man se på hvor mange som har stillingene - det er langt flere sykepleiere (f.eks) enn det er siviløkonomer. Dvs at lønnsutviklingen til siviløkomomer er langt høyere (enn f.eks sykepleiere). Men jeg tror ikke helt du forstår forskjellen på lønnsutvikling og lønn. Lærere krever ikke samme lønn som (f.eks) siviløkonomer, men at lønnen skal stige omtrent likt 

Lærere har ikke hatt høy lønnsutvikling siden forrige årtusen (tar jeg ikke helt feil så må vi tilbake til 1980-tallet) Det var en grunn til at Skolepakke 1 og 2 kom tidlig på 2000-tallet. (Og siden overgangen til KS har det bare gått nedover)

Jeg lurer litt på hvor du finner sammenligningen din mellom jordmor og lektor. I kommunalt sammenheng så er de enten lønner likt (da er begge i kap 4) eller så har jordmoren individuell avlønning (kap 5) og da finnes det ingen startlønn.

Tar vi utgangspunkt i tallene som ligger (f.eks på utdanning.no) så ligger jordmor et godt stykke over lektor… 

Og absurd nok (siden du nevner streikerett) - sykepleierforbundet er med i UNIO og hvis det blir streik så er det stort sett Utdanningsforbundet som streiker for sykepleiere (jmfr streiken i 2021)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt hva du mener med lønnsutvikling, derav påstanden; kanskje dere har hatt for god lønn en periode? Man kan gi yrkesgrupper et rikelig løft en lønnsforhandling ved en forhandling også stå stille litt. Man må også tenke at lønn må jevnes ut. På 1980 tallet hadde jo lærene ekstremt høy lønn, da hadde jo en lærer neste det dobbelte av en gjennomsnittslønn. 
 

det er rett at lærerne streiker i 2021, og da for UNIO. Lærerne streiker ikke for bare for sykepleierene, men for en felles løsning. Det har jo ikke gått sånn kjempe bra og streiker sykepleierne selv er tvungenlønnsnemd innen lunsj. UNIO organiserer også
 

Det var et dårlig eksempel av å vise jordmor, for det første er de organisert under akademikeren og så er det få av de i en  kommune, så da er du jo enig i at de burde tjene mer. Selv om jeg ikke kan se at de tjener mer enn en lektor noe sted.. og de får i alle fall ikke betalt for det vanvittige ansvaret de har. 
Det hadde vært fint om du viste tallene du operer med, siden du er uenig i mine. Det hjelper liksom ikke helt å si at sånn er det, slik er det.. uten å henvise til noe. 
 

tror ikke jeg gidder å diskutere mer med deg nå, for det gir meg så lite. 
Min konklusjon ; helsevesen var årets vinnere, lærerne årets tapere. Lærere tjener fortsatt mer enn en sykepleier. Slutt å klage! Gjør en innsats og vis at dere også kan tenke på samfunnet og ikke bruke sårbare situasjoner på å tvinge igjennom noen få tusen lapper. 
lærerflukten stopper ikke om dere får 500kr utbetalt ekstra i måneden. Det er andre ting dere må se på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123Frustrert skrev (4 timer siden):

 

tror ikke jeg gidder å diskutere mer med deg nå, for det gir meg så lite. 


Min konklusjon...Slutt å klage! Gjør en innsats og vis at dere også kan tenke på samfunnet ....

Nydelig debatt-teknikk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123Frustrert skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner veldig godt hva du mener med lønnsutvikling, derav påstanden; kanskje dere har hatt for god lønn en periode? Man kan gi yrkesgrupper et rikelig løft en lønnsforhandling ved en forhandling også stå stille litt. Man må også tenke at lønn må jevnes ut. På 1980 tallet hadde jo lærene ekstremt høy lønn, da hadde jo en lærer neste det dobbelte av en gjennomsnittslønn. 
 

det er rett at lærerne streiker i 2021, og da for UNIO. Lærerne streiker ikke for bare for sykepleierene, men for en felles løsning. Det har jo ikke gått sånn kjempe bra og streiker sykepleierne selv er tvungenlønnsnemd innen lunsj. UNIO organiserer også
 

Det var et dårlig eksempel av å vise jordmor, for det første er de organisert under akademikeren og så er det få av de i en  kommune, så da er du jo enig i at de burde tjene mer. Selv om jeg ikke kan se at de tjener mer enn en lektor noe sted.. og de får i alle fall ikke betalt for det vanvittige ansvaret de har. 
Det hadde vært fint om du viste tallene du operer med, siden du er uenig i mine. Det hjelper liksom ikke helt å si at sånn er det, slik er det.. uten å henvise til noe. 
 

tror ikke jeg gidder å diskutere mer med deg nå, for det gir meg så lite. 
Min konklusjon ; helsevesen var årets vinnere, lærerne årets tapere. Lærere tjener fortsatt mer enn en sykepleier. Slutt å klage! Gjør en innsats og vis at dere også kan tenke på samfunnet og ikke bruke sårbare situasjoner på å tvinge igjennom noen få tusen lapper. 
lærerflukten stopper ikke om dere får 500kr utbetalt ekstra i måneden. Det er andre ting dere må se på. 

Men det ser fremdeles ikke ut som om du forstår. Det er ikke snakk om er år, men nå 18 år, lærere har ikke høy lønn i forhold til tilsvarende utdanning i kommunen (statistikk viser motsatt)

jordmødre er ikke organisert under akademikerne i kommunen (og hovedtyngde ikke i stat heller), de er organisert under Unio (sykepleierforbundet) Jeg la også med kilde utdanning.no (søk opp yrkene) som er en uavhengig kilde. At det er få av en gruppe er ikke grunn i seg selv til å gi høyere lønn (men det er lettere) 

lærere tjener ikke mer enn sykepleier (adjunkter (4 år) har ca 4000 i året mer i snitt enn sykepleiere (3 år) - barnehagelærer (3 år) en god del mindre 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thalis skrev (54 minutter siden):

Men det ser fremdeles ikke ut som om du forstår. Det er ikke snakk om er år, men nå 18 år, lærere har ikke høy lønn i forhold til tilsvarende utdanning i kommunen (statistikk viser motsatt)

jordmødre er ikke organisert under akademikerne i kommunen (og hovedtyngde ikke i stat heller), de er organisert under Unio (sykepleierforbundet) Jeg la også med kilde utdanning.no (søk opp yrkene) som er en uavhengig kilde. At det er få av en gruppe er ikke grunn i seg selv til å gi høyere lønn (men det er lettere) 

lærere tjener ikke mer enn sykepleier (adjunkter (4 år) har ca 4000 i året mer i snitt enn sykepleiere (3 år) - barnehagelærer (3 år) en god del mindre 

Nei. Jordmødre har egen fagorganisasjon også, jordmorforening.
du gir fortsatt bare tall uten å henvise til noe. Hva mener du årslønnen til en sykepleier er? Hva er årslønnen til en spesialutdannet sykepleier? Og hva er læreren til en lektor? 

Endret av 123Frustrert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

123Frustrert skrev (3 timer siden):

Nei. Jordmødre har egen fagorganisasjon også, jordmorforening.
du gir fortsatt bare tall uten å henvise til noe. Hva mener du årslønnen til en sykepleier er? Hva er årslønnen til en spesialutdannet sykepleier? Og hva er læreren til en lektor? 

Jeg viser jo til utdanning.no (departementet sin side som henter tall fra SSB

Sykepleier: 593000

lektor 635000

spesialsykepleier 643000

(selv om det også er en egen fagforening for jordmødre, så er mange fremdeles medlemmer i sykepleierforbundet)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thalis skrev (1 time siden):

Jeg viser jo til utdanning.no (departementet sin side som henter tall fra SSB

Sykepleier: 593000

lektor 635000

spesialsykepleier 643000

(selv om det også er en egen fagforening for jordmødre, så er mange fremdeles medlemmer i sykepleierforbundet)

Du mener en sykepleier har 593000 i startlønn og en spesial Sykepleier 643000?? Tall fra ssb? 
Dette er det morsomste jeg har sett!! Ikke en gang med full ansiennitet når en sykepleie 643000. ???? Vis meg gjerne tallene med forklaring. 
bildet er riktig nok før årets tariff. 

3DE49F21-77C7-42BB-B02A-8C7D322EEF85.png

Endret av 123Frustrert
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123Frustrert skrev (7 timer siden):

Du mener en sykepleier har 593000 i startlønn og en spesial Sykepleier 643000?? Tall fra ssb? 
Dette er det morsomste jeg har sett!! Ikke en gang med full ansiennitet når en sykepleie 643000. ???? Vis meg gjerne tallene med forklaring. 
bildet er riktig nok før årets tariff. 

3DE49F21-77C7-42BB-B02A-8C7D322EEF85.png

Regner med at du kan forskjell på snittlønn og garantilønn (altså minstelønn)

(Og for å gjøre det enda tydeligere - her viser nsf til lønnstabell for adjunkt (dvs 4 åring utdanning og ikke bachelor)

Det vil si at en spesialsykepleier (4 år) har høyere snittlønn en lektor (min 5 år)

 

 

5C95F03F-02FD-4B45-B77B-55B79D779CE4.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thalis skrev (44 minutter siden):

Regner med at du kan forskjell på snittlønn og garantilønn (altså minstelønn)

(Og for å gjøre det enda tydeligere - her viser nsf til lønnstabell for adjunkt (dvs 4 åring utdanning og ikke bachelor)

Det vil si at en spesialsykepleier (4 år) har høyere snittlønn en lektor (min 5 år)

 

 

5C95F03F-02FD-4B45-B77B-55B79D779CE4.jpeg

Du kan jo ikke regne snitt lønn når du skal se på lønnsoppgjør.  Snittlønn for sykepleiere inneholder alt av tillegg for ugunstig arbeidstid og alt av ansiennitet.  Det har ingen ting med lønnsforhandlinger å gjøre. 
skjønner du blir desperat etter å vise at lærerne tjener dårlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
newman01 skrev (På 4.10.2022 den 15.07):

Dessverre? Hvilke andre grunner har vi egentlig for å gidde å ta lang utdannelse, stå opp hver bidige dag og gidde å gjøre mer enn hva som er absolutt minimum forventet innsats? 

De religiøse kan kose seg med tanken på at belønningen kommer i himmelriket, mens for oss andre er det litt mindre varige verdier i dette livet som verdsettes. 

Lærerne trenger ikke vente til de dør for å få uttelling for utdannelsen, det holder å vente til juleferien, vinterferien, påskeferien og sommerferien. 

Er svært mange utdannelser som ikke lønner seg økonomisk, men folk tar dem for det. Man brur seg jo om andre ting enn kun lønn. Folk bryr seg om arbeidsoppgaver, jobbsikkerhet, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus2000 skrev (26 minutter siden):

Er svært mange utdannelser som ikke lønner seg økonomisk, men folk tar dem for det.

Man brur seg jo om andre ting enn kun lønn. Folk bryr seg om arbeidsoppgaver, jobbsikkerhet, osv. 

Nettopp. Derfor folk rømmer i hopetall fra skolen nå.

 

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/XbqWBm/gangstermentalitet-og-krevende-elever-er-et-stoerre-problem-enn-loennen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

123Frustrert skrev (9 timer siden):

Du kan jo ikke regne snitt lønn når du skal se på lønnsoppgjør.  Snittlønn for sykepleiere inneholder alt av tillegg for ugunstig arbeidstid og alt av ansiennitet.  Det har ingen ting med lønnsforhandlinger å gjøre. 
skjønner du blir desperat etter å vise at lærerne tjener dårlig. 

Ehhh jo - både tillegg og betaling for ugunstig arbeidstid er en del av lønnsoppgjørene. 
grunnlønnen er jo lik for alle stillinger med lik utdanningskrav i KS. (Sykepleier =barnehagelærer i grunnlønn, spesialsykepleier = adjunkt.) Noen av grunnene til at lærere har hatt dårligere lønnsutvikling er blant annet (personlige) tillegg på grunnlønn.

En annen grunn er når (f.eks) sykepleiere sine økte tillegg for ugunstig arbeidstid finansieres ved at lærergruppene får lavere lønnstillegg, så har det alt med lønnsoppgjør å gjøre. 
 

jeg er ikke desperat for å vise at lærere tjener dårlig, men lærere har hatt dårligere lønnsutvikling i kommunesektoren. Både når det sees på grunnlønn og på snittlønn (det er faktisk alle parter (KS og lærerorganisasjoner) enig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thalis skrev (9 timer siden):

Ehhh jo - både tillegg og betaling for ugunstig arbeidstid er en del av lønnsoppgjørene. 
grunnlønnen er jo lik for alle stillinger med lik utdanningskrav i KS. (Sykepleier =barnehagelærer i grunnlønn, spesialsykepleier = adjunkt.) Noen av grunnene til at lærere har hatt dårligere lønnsutvikling er blant annet (personlige) tillegg på grunnlønn.

En annen grunn er når (f.eks) sykepleiere sine økte tillegg for ugunstig arbeidstid finansieres ved at lærergruppene får lavere lønnstillegg, så har det alt med lønnsoppgjør å gjøre. 
 

jeg er ikke desperat for å vise at lærere tjener dårlig, men lærere har hatt dårligere lønnsutvikling i kommunesektoren. Både når det sees på grunnlønn og på snittlønn (det er faktisk alle parter (KS og lærerorganisasjoner) enig i. 

Rett og slett det dummeste jeg har hørt. Da får du legge til all avspaseringen dere lærere har da som lønn da. 8 ukers betalt «overtid» det er litt lønn å plusse på det gitt 😀skal si at lærerne ikke har noe å klage på, men snart må begynne å jobbe litt også. 


Da havner dere i alle fall laaangt over lønnsgjennomsnittet. Du må sette deg inn i saker før du diskuterer.
Slik du holder på dummer du ut lærerne enda mer en hva de gjorde med streiken. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123Frustrert skrev (6 timer siden):
123Frustrert skrev (6 timer siden):

Rett og slett det dummeste jeg har hørt. Da får du legge til all avspaseringen dere lærere har da som lønn da. 8 ukers betalt «overtid» det er litt lønn å plusse på det gitt 😀skal si at lærerne ikke har noe å klage på, men snart må begynne å jobbe litt også. 


Da havner dere i alle fall laaangt over lønnsgjennomsnittet. Du må sette deg inn i saker før du diskuterer.
Slik du holder på dummer du ut lærerne enda mer en hva de gjorde med streiken. 
 

Det er godt du har argumenter som bygger opp det du sier… 

Men skal legge til avspasering som lønn, vet du egentlig hva ordet avspasering betyr?  Men hvordan regner du lønn til sykepleiere som jobber skift? For de har 35,5t arbeidsuke? Eller turnusarbeidere som har 33,5t? 
 

Men siden du trenger litt opplæring i tariffarbeid - størrelsen på kveld og nattillegg er en del av tariffoppgjørene. Øker disse, så blir det en mindre del av potten å forhandle om. I årets KS avtale så er disse tilleggene økt en god del fra 01.01.23 - og det tar 0,4% av potten for 2023.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Thalis skrev (2 timer siden):

 

Jobber man tredelt turnus jobber man 35.5 time. Det er på langt nær alle sykepleiere som jobber tredelt, noen jobber kunn natt og noen jobber kun dag. Skal man sammenligne lønn må dette skje med grunnlønn uten tillegg. 
jeg vet så klart hva avspasering er. 
Dette er den dummeste diskusjonene jeg har hatt. Du mener at sykepleierne skal ha med helligdagstillegg i sin grunnlønn, men lærerne som avspaser det skal ikke med. Du mener virkelig at avspaseringen deres ikke er er ledd i tariff oppgjøret. Man må sammenligne det samme. 
enten grunnlønn mot grunnlønn, eller full lønnskompensasjon mot full lønnskompensasjon.

ikke sykepleiers grunnlønn+ugunstig arbeidstillegg +hellidagstillegg. mor lærernes arbeidstid minus all avspasering.  
Ut fra hvordan du uttrykker det og holder på håper jeg for gudskyld du ikke er lærer og aller minst håper jeg du ikke er gammel kroppen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123Frustrert skrev (3 timer siden):

1)Skal man sammenligne lønn må dette skje med grunnlønn uten tillegg. 
jeg vet så klart hva avspasering er. 
Dette er den dummeste diskusjonene jeg har hatt.

2)Du mener at sykepleierne skal ha med helligdagstillegg i sin grunnlønn, men lærerne som avspaser det skal ikke med. Du mener virkelig at avspaseringen deres ikke er er ledd i tariff oppgjøret. Man må sammenligne det samme. 
enten grunnlønn mot grunnlønn, eller full lønnskompensasjon mot full lønnskompensasjon.

3)ikke sykepleiers grunnlønn+ugunstig arbeidstillegg +hellidagstillegg. mor lærernes arbeidstid minus all avspasering.  
Ut fra hvordan du uttrykker det og holder på håper jeg for gudskyld du ikke er lærer og aller minst håper jeg du ikke er gammel kroppen. 

Nå begynner jeg å bli litt bekymret. Her argumentere du mot argument du lager selv og ser det ikke selv. 
1) siden det er grunnlønn du er opptatt av - hvordan klarer du da å si at lærere har høy lønn i forhold til sykepleiere? Lærere har fra 1-3 år mer utdanning enn sykepleiere. De sykepleierstillingene som krever videreutdanning har samme lønn som lærere (etter utdanningslengde) siden du vet hva avspasering er - hvordan regner du avspasering for lærere? 
2) Finn er sted hvor jeg hevder dette - godt gjort å påstå noe ingen har nevnt - snittlønn er lønn inkl alle tillegg (eksl overtid) 
nå skal jeg svare på spørsmål 1) for deg, lærere avspaserer 0 timer per år (de jobber og får lønn for et årsverk) og det er heller ikke en del av tariffavtalen. 
3) igjen hvor har jeg sagt det (og ikke glem at i læreres snittlønn ligger det også flere tillegg)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thalis skrev (1 minutt siden):

Nå begynner jeg å bli litt bekymret. Her argumentere du mot argument du lager selv og ser det ikke selv. 
1) siden det er grunnlønn du er opptatt av - hvordan klarer du da å si at lærere har høy lønn i forhold til sykepleiere? Lærere har fra 1-3 år mer utdanning enn sykepleiere. De sykepleierstillingene som krever videreutdanning har samme lønn som lærere (etter utdanningslengde) siden du vet hva avspasering er - hvordan regner du avspasering for lærere? 
2) Finn er sted hvor jeg hevder dette - godt gjort å påstå noe ingen har nevnt - snittlønn er lønn inkl alle tillegg (eksl overtid) 
nå skal jeg svare på spørsmål 1) for deg, lærere avspaserer 0 timer per år (de jobber og får lønn for et årsverk) og det er heller ikke en del av tariffavtalen. 
3) igjen hvor har jeg sagt det (og ikke glem at i læreres snittlønn ligger det også flere tillegg)

Vi snakker ikke om sykepleiere med bachelor grad. Vi snakker om spesialsykepleiere, spesialsykepleiere har 5 års utdannelse. 

Når man snakker lønn og skal sammenligne denne må man alltid snakke grunnlønn. Man kan jo ikke si at å jobbe en vanlig mandag er det samme som å jobbe juleaften? 
Det er du som har dratt inn snittlønn, hvorfor aner jeg ikke. Skjønner ikke hva det har i diskusjonen å gjøre i det hele tatt. Er det snittlønn dere gitt til streik for eller er det grunnlønnen ? 
så lærere avspaser 0 timer pr år? Ok. Den var ny 😀 da har dere bare veldig mye ferie da. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123Frustrert skrev (4 minutter siden):

Vi snakker ikke om sykepleiere med bachelor grad. Vi snakker om spesialsykepleiere, spesialsykepleiere har 5 års utdannelse. 

Når man snakker lønn og skal sammenligne denne må man alltid snakke grunnlønn. Man kan jo ikke si at å jobbe en vanlig mandag er det samme som å jobbe juleaften? 
Det er du som har dratt inn snittlønn, hvorfor aner jeg ikke. Skjønner ikke hva det har i diskusjonen å gjøre i det hele tatt. Er det snittlønn dere gitt til streik for eller er det grunnlønnen ? 
så lærere avspaser 0 timer pr år? Ok. Den var ny 😀 da har dere bare veldig mye ferie da. 
 

 

Må nok skuffe deg - spesialsykepleier har 4 års utdanning (jmfr linken/bildet du sendte fra sykepleierforbundet) 

Nå skal jeg fortelle deg noe ekstra - grunnlønn finnes ikke i kommunal sektor - der finnes garantilønn (og der er det stor forskjell) 

grunnlaget for streik er hverken snittlønn eller grunnlønn - det er lønnsutvikling. 
 

Godt at du lærer noe nytt om lærere - de har også 5 ukers ferie (som de fleste andre). Vil du lære mer - de jobber også er årsverk på 1687,5 (som de fleste andre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...