Gå til innhold

Lærerstreiken rammer også barn helt ned i 2.trinn noen steder


Drizzt

Anbefalte innlegg

Når de yngste rammes da må jo også de som bestemmer kanskje endre mening. Og da er jo streiken raskere over. Håper de får høyere lønn, jeg. 

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som er motstandere av streiken, regner med at dere også var motstandere av de komplett idiotiske covid-tiltakene som ødela barns skolegang og fritidsaktiviteter i 2 hele år?

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn i 4. klasse og på skolen har først ungdomstrinnet mistet undervisning, så mellomtrinnet og fra mandag er det 4. trinn. 2. og 3. får med hjelp av fagarbeidere til et opplegg men såklart ikke vanlig undervisning. 1. trinn blir spart. Så fra mandag av blir det hjemmeskole igjen, bare uten noe som helst deltakelse av lærere og vi foreldre er på jobb igjen.

Jeg syns at en streik skal rammes hardt for å ha effekt. Streik i videregående bryr seg ingen om, de får klare seg selv. Virker i hvert fall slik, de får jo knapt mediadekning, ikke en gang lokalavisa skriver noe særlig om det. Et par artikler og de har streiket nå i 4 uker! Det som vil få oppmerksomhet og fart på saken er å ta ut lærere hos de minste. Når førsteklassinger står foran stengte dører og SFO ikke strekker til, da blir foreldrene misfornøyd. Ikke den meste elegante løsning men effektiv. Skal se at KS våkner til live og tilbake til forhandlingsbordet.

Når 37 av 40 har godtatt er det 3 som ikke har godtatt og dermed er lønnsforhandlingene ikke ferdig. Ellers kan vi slå alle fagforeninger sammen.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (1 time siden):

Dere som er motstandere av streiken, regner med at dere også var motstandere av de komplett idiotiske covid-tiltakene som ødela barns skolegang og fritidsaktiviteter i 2 hele år?

Jeg er motstander av at alle skoler og barnehager ble stengt i 6 uker i 2020. Dette har selv Erna innrømmet var feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Drizzt said:

Der mistet lærerne min støtte. Når de rammer de minste, er de uansvarlige. Videregående, til og med ungdomsskoler kan jeg forstå, men barneskolene burde spares. Spesielt de små trinnene. Vår skole er nå rammet med 1 lærer på de eldste barnetrinnene, men det går rykter om at 2 til skal tas ut på de minste trinnene. Jeg har snakket med andre foreldre på samme trinn som mitt barn og alle er i harnisk uten å spare negative ord om lærerne og flere forteller om andre skoler hvor lærere helt ned til 2.trinn er tatt ut i streik. En uting.

Streik er et lovlig virkemiddel og en rettighet drevet frem av fagforeningene historisk sett. Mener du lærere ikke burde ha streikerett?

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 15.9.2022 den 15.50):

Der mistet lærerne min støtte. Når de rammer de minste, er de uansvarlige. Videregående, til og med ungdomsskoler kan jeg forstå, men barneskolene burde spares. Spesielt de små trinnene. Vår skole er nå rammet med 1 lærer på de eldste barnetrinnene, men det går rykter om at 2 til skal tas ut på de minste trinnene. Jeg har snakket med andre foreldre på samme trinn som mitt barn og alle er i harnisk uten å spare negative ord om lærerne og flere forteller om andre skoler hvor lærere helt ned til 2.trinn er tatt ut i streik. En uting.

For å være ærlig så tror jeg faktisk det er like ille for de eldre elevene om ikke verre. Det er de som har gått på ungdomskolen og videregående som har vært aller hardest rammet av pandemi. De minste fra 4 klasse og nedover er de som har fått være mest på skolen også gjennom pandemien. 

Når det nå går utover 2. klassingene så er det først og fremst foreldrene det går utover. Disse barna er såpass små at de tåler nok bedre å være hjemme med foreldre enn de som er i starten av tennårene og hvor skolen er en viktig arena og de også skal ha karakterer. 

Heldigvis streiker ikke lærerne i Oslo som er det området hvor barn og spesielt ungdom har vært hardest rammet under pandemien. Vi har allerede begynt å høste en del av ulempene det har gitt med multiple knivstikkinger. 

Endret av Atheena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymburker skrev (På 15.9.2022 den 16.02):

Streik er en del av gamet.

Hensynet til barn burde gått foran. Akkurat som hensynet til pasientene går foran i helsevesenet. Det er tydelig at barns rettigheter ikke er like mye verdt. Det har vi sett tydelig under pandemien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billiebi skrev (20 timer siden):

Forhandlingene er jo ikke ferdige. Lærerforbundene har aldri godtatt forslagene.

KS har sett streiken komme lenge. De har hatt hele sommeren på seg til å ordne opp. Ansvaret ligger ene og alene på KS. Det er de som er uforsvarlige og driter i elevene.

Så det er, etter din mening, kun KS som har ansvar for å «ordne opp»? Når den eneste måten å «ordne opp» med lærerforbundene er å godta alle deres krav? Hvor er lærernes ansvar oppi dette? :klo: 

Har ikke lærerforbundene også et ansvar for å komme til enighet, og møte arbeidsgiverforeningen på det de faktisk har mulighet til å tilby? 🤷‍♀️

Barbalala skrev (10 timer siden):

Dere som er motstandere av streiken, regner med at dere også var motstandere av de komplett idiotiske covid-tiltakene som ødela barns skolegang og fritidsaktiviteter i 2 hele år?

Sammenligner du, i fullt alvor, lærerstreiken med et virus som har drept millioner av mennesker ? :klo: Og som man på det tidspunktet som man stengte skolene absolutt ikke visste noe om hvordan ville påvirke barn? 
 

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

appelsinjuice skrev (29 minutter siden):

Så det er, etter din mening, kun KS som har ansvar for å «ordne opp»? Når den eneste måten å «ordne opp» med lærerforbundene er å godta alle deres krav? Hvor er lærernes ansvar oppi dette? :klo: 

Har ikke lærerforbundene også et ansvar for å komme til enighet, og møte arbeidsgiverforeningen på det de faktisk har mulighet til å tilby? 🤷‍♀️

Hvis du har fulgt litt med så sier KS at de ikke har noe å tilby i det hele tatt. De kan ikke gå KS i møte når KA står på stedet hvil. Lærerforbundene har vært mye mer diplomatiske og åpnet for dialog hele veien. KS som har sagt nei

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billiebi skrev (Akkurat nå):

Hvis du har fulgt litt med så sier KS at de ikke har noe å tilby i det hele tatt. Lærerforbundene kan ikke gå KS i møte når KS står på stedet hvil. Lærerforbundene har vært mye mer diplomatiske og åpnet for dialog hele veien. KS som har sier nei.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (20 timer siden):

Når 37 av 40 har godtatt og alt er utbetalt, så er forhandlingene ferdige. 

 

De kan jo ikke få noe. Da vil de andre 37 også kreve mer. 

Som noen andre skrev så er 1 av 4 ansatte i kommunen lærere, men man kan gå litt mer ned i detaljene.

kommunen har delt de ansatte i to grupper

gruppe 1 de uten (min) 3 årig høyskoleutdanning /universitet 

gruppe 2 bachelor og høyere

av gruppe 2 utgjør lærere ca 45 %, og det er her tilbudet er for dårlig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

appelsinjuice skrev (1 time siden):

Så det er, etter din mening, kun KS som har ansvar for å «ordne opp»? Når den eneste måten å «ordne opp» med lærerforbundene er å godta alle deres krav? Hvor er lærernes ansvar oppi dette? 

Har ikke lærerforbundene også et ansvar for å komme til enighet, og møte arbeidsgiverforeningen på det de faktisk har mulighet til å tilby? 

 

 

Hadde lærere blitt tilbudt det samme som resten av de ansatte i kommuneNorge får, så hadde de nok sagt ja. Og løsningsforslagene til lærerorganisasjonene har vært innenfor rammen. 
Men når KS for 6.året på rad tilbyr lærere mindre enn de andre i kommunen, så var det på tide å si stopp

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thalis skrev (2 minutter siden):

Hadde lærere blitt tilbudt det samme som resten av de ansatte i kommuneNorge får, så hadde de nok sagt ja. Og løsningsforslagene til lærerorganisasjonene har vært innenfor rammen. 
Men når KS for 6.året på rad tilbyr lærere mindre enn de andre i kommunen, så var det på tide å si stopp

I all ærlighet så har jo lærerne fått tilbud om nøyaktig samme lønnstillegg som øvrige kommunalt ansatte med tilsvarende lengde på utdannelsen. 🤷‍♀️ 
 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

appelsinjuice skrev (1 minutt siden):

I all ærlighet så har jo lærerne fått tilbud om nøyaktig samme lønnstillegg som øvrige kommunalt ansatte med tilsvarende lengde på utdannelsen. 🤷‍♀️ 
 

Både blant lærere og sykepleiere er nyutdannede blitt prioritert over de med 6-10 års erfaring, som meg. For noen av oss er dwt eple vi må bute i, for lærere som har gått i minus i 6! år skjønner jeg det blir for provoserende 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Både blant lærere og sykepleiere er nyutdannede blitt prioritert over de med 6-10 års erfaring, som meg. For noen av oss er dwt eple vi må bute i, for lærere som har gått i minus i 6! år skjønner jeg det blir for provoserende 

Da har jo øvrige yrkesgrupper med tilsvarende utdanningslengde innen KS-området også «gått i minus» (jeg antar du mener «har hatt en reallønnsnedgang») i 6 år, så hvordan er lærerne i en særstilling her? :klo: 

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

appelsinjuice skrev (1 minutt siden):

Da har jo øvrige yrkesgrupper med tilsvarende utdanningslengde innen KS-området også «gått i minus» (jeg antar du mener «har hatt en reallønnsnedgang») i 6 år, så hvordan er lærerne i en særstilling her? :klo: 

 

Vi sykepleiere har hatt reallønnsnedgang i 3 år, lærerne i 6 år, i tillegg har de prosentvis fått mindre enn andre grupper I KS. Nå er de i en streik som ikke utløser lønnsnemnd fordi arbeidsgiver mener vanlig helgebemanning i sykepleien er en trussel mot liv og helse. Jeg håper de utnytter det til å kjempe fram så mye de kan. For når de streiker sammen med oss blir det alltid lønnsnemnd 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Topsi skrev (Akkurat nå):

Vi sykepleiere har hatt reallønnsnedgang i 3 år, lærerne i 6 år, i tillegg har de prosentvis fått mindre enn andre grupper I KS. Nå er de i en streik som ikke utløser lønnsnemnd fordi arbeidsgiver mener vanlig helgebemanning i sykepleien er en trussel mot liv og helse. Jeg håper de utnytter det til å kjempe fram så mye de kan. For når de streiker sammen med oss blir det alltid lønnsnemnd 

Dersom du leser deg litt opp så vil du se at lærere tidligere har hatt kunstig høy lønn. På 60-tallet tjente en lektor dobbelt så mye som gjennomsnittslønna. Dersom denne gruppen skulle ha fått tilsvarende prosentvise tillegg siden den gang kan du jo tenke deg hvordan lønnsnivået hadde vært i dag; Hinsides all fornuft. 

Jeg tenker vi bare får være enige i å være uenige om hvorvidt det er «urettferdig» at en lektor med full ansiennitet «bare» får noen hundrelapper mer i lønnsøkning enn en offentlig ansatt med 3-åring høyskoleutdannelse og tilsvarende ansiennitetsnivå, spesielt i disse tider hvor inflasjonen er i vill galopp. :) 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

appelsinjuice skrev (24 minutter siden):

I all ærlighet så har jo lærerne fått tilbud om nøyaktig samme lønnstillegg som øvrige kommunalt ansatte med tilsvarende lengde på utdannelsen. 🤷‍♀️ 
 

Det stemmer ikke helt. De fleste med master i kommunen har lokale lønnsforhandlinger og er ikke omfattet KS. Hjelper ikke at KS skryter av bra tillegg til lærere med 3 års utdanning og mindre når denne gruppen ikke eksisterer. Lærere har 4-5 års utdanning..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

appelsinjuice skrev (1 time siden):

I all ærlighet så har jo lærerne fått tilbud om nøyaktig samme lønnstillegg som øvrige kommunalt ansatte med tilsvarende lengde på utdannelsen. 🤷‍♀️ 
 

På papirer ser dette riktig ut, men de som fikk minst (lektor med tillegg) er absolutt alle lærere
De som fikk nest minst (som gruppe) er adjunkt med tillegg hvor over 99% er lærere, deretter fikk lektorer tredje minst - 71% er lærere.

Altså de gruppene som har aller flest lærere fikk minst, da hjelper det ikke at de også er «noen» få andre som fikk like lite

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...