Gå til innhold

Lærerstreiken rammer også barn helt ned i 2.trinn noen steder


Drizzt

Anbefalte innlegg

On 9/15/2022 at 10:37 PM, Drizzt said:

Bra skrevet her: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/5B09jK/laererstreiken-er-uforsvarlig

 

Men dette: Lærere generelt nyter stor tillit i samfunnet. Den er blitt styrket, ikke svekket gjennom pandemien. kan presiseres med at tilliten svekkes for hver dag elevene rammes i denne meningsløse streiken. Lærerne vinner ingenting. Elevene taper alt. 

Lærere som får dårligere lønnsjustering enn andre grupper i frontfagsmodellen kan ikke betale regningene sine med tillit 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor var dere som er imot denne streiken da Norge stengte ned 12. mars 2020? Mener å huske at enkelte som klager på streiken her var veldig for skolestenginger også vinteren 2021. 

KS må ta ansvar for dette, ikke lærerne.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

appelsinjuice skrev (14 timer siden):

Da har jo øvrige yrkesgrupper med tilsvarende utdanningslengde innen KS-området også «gått i minus» (jeg antar du mener «har hatt en reallønnsnedgang») i 6 år, så hvordan er lærerne i en særstilling her? :klo: 

 

Dette forklares ved hvem som utgjør gruppene i KS. Stort sett alle med mastergrad og høyere i KS er lærere. De andre med master i KS har stort sett lokale forhandlinger. Så derfor er flere av gruppene i tabellen til KS i realiteten nesten bare lærere. Derfor er de i en særstilling. KS skryter av at lærere med 3 års utdanning har fått bra oppgjør. Hva hjelper det når 95% av lærerne har 4 år eller mer?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 15.9.2022 den 22.39):

Hvorfor skal de komme lærerne i møte når forhandlingene er ferdige og lønnstilleggene utbetalt? Skal alle andre begynne å forhandle igjen, streike og lamme samfunnet? Likevel hadde jeg sympati med dem fram til de begynte å ramme barneskolene og de små trinnene. Der går min grense.

Hvordan er det mulig å være så korttenkt? Vet du hvorfor lærere streiker? Det rammer barna MYE mer hvis lærerne driter i streiken. Spesielt rammer det de på småtrinnet, de har mange år igjen på skolen. 

Utviklingen på skolen «min» er skremmende. Hvem som ansettes og kompetansen deres er ikke mye å skryte av. 

Men selvfølgelig, hvis du bryr deg lite om kvaliteten dine barn får på opplæringen sin, så må du bare fortsette å miste sympati, men det er egentlig ikke på lærens vegne denne sympatien forsvinner. 

Endret av Amanda28
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 16.9.2022 den 8.22):

Når trygdeoppgjøret endte på 4,77% bør lærerne få mer enn det de er tilbudt. 

Streik er et lovlig middel i en arbeidskonflikt, og nå er lærere og KS i konflikt

Så forskjellene skal bli større? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymburker skrev (6 timer siden):

Så forskjellene skal bli større? 

De siste 6 årene har oppgjøret tydeligvis dreier seg om å minimere forskjellen mellom ufaglærte og personer med 6 års utdanning. Hva skjer med skolen da?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Partene skal møtes til forhandlinger i morra. Sannsynlig at streiken avblåses og det blir vanlig skole til mandag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Anonymburker said:

Så forskjellene skal bli større? 

Man bør ihvertfall sørge for at kompetente lærere med utdanningen i orden får et skikkelig oppgjør. Om folk som ikke jobber får et godt oppgjør, og KS skryter av at ufaglærte lærere har fått et godt tilbud bør i det minste skikkelige lærere også få det. 

Alternativt får nordmenn satse mer på hjemmeskole da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billiebi skrev (På 16.9.2022 den 20.53):

Det stemmer ikke helt. De fleste med master i kommunen har lokale lønnsforhandlinger og er ikke omfattet KS. Hjelper ikke at KS skryter av bra tillegg til lærere med 3 års utdanning og mindre når denne gruppen ikke eksisterer. Lærere har 4-5 års utdanning..

 

Billiebi skrev (10 timer siden):

Dette forklares ved hvem som utgjør gruppene i KS. Stort sett alle med mastergrad og høyere i KS er lærere. De andre med master i KS har stort sett lokale forhandlinger. Så derfor er flere av gruppene i tabellen til KS i realiteten nesten bare lærere. Derfor er de i en særstilling. KS skryter av at lærere med 3 års utdanning har fått bra oppgjør. Hva hjelper det når 95% av lærerne har 4 år eller mer?

For det første så må alle fagorganiserte i kommunesektoren (minus Oslo) forhandle med KS, så det er ikke slik at de «ikke er omfattet av KS», men de ligger utenfor lønnsregulativet i kapittel 4. 

For det andre så er det på ingen måte slik at alle med mastergrad som ligger i kapittel 5 har høyere lønn enn lærere med mastergrad. I henhold til det som er fremforhandlet med KS er minstelønn for adjunkt med 5-åring høyere utdannelse og full ansiennitet 661 600,- i årslønn. På min (offentlige) arbeidsplass er det en drøss med ansatte med mastergrad og full ansiennitet som ligger i kapittel 5, og som har 610 000,- i årslønn. Det finnes nok stillinger med større ansvar som lønnes høyere og som drar snittet opp, men blant mine kollegaer med mastergrad er 661 600,- (det fremforhandlede for adjunkt med full ansiennitet) langt over hva ansatte i kapittel 5 med tilsvarende ansiennitet kan forvente seg. Så argumentet med at øvrige offentlig ansatte med like lang ansiennitet ikke er inkludert i kapittel 4 har rett og slett ikke noe for seg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

appelsinjuice skrev (1 time siden):

 

For det første så må alle fagorganiserte i kommunesektoren (minus Oslo) forhandle med KS, så det er ikke slik at de «ikke er omfattet av KS», men de ligger utenfor lønnsregulativet i kapittel 4. 

For det andre så er det på ingen måte slik at alle med mastergrad som ligger i kapittel 5 har høyere lønn enn lærere med mastergrad. I henhold til det som er fremforhandlet med KS er minstelønn for adjunkt med 5-åring høyere utdannelse og full ansiennitet 661 600,- i årslønn. På min (offentlige) arbeidsplass er det en drøss med ansatte med mastergrad og full ansiennitet som ligger i kapittel 5, og som har 610 000,- i årslønn. Det finnes nok stillinger med større ansvar som lønnes høyere og som drar snittet opp, men blant mine kollegaer med mastergrad er 661 600,- (det fremforhandlede for adjunkt med full ansiennitet) langt over hva ansatte i kapittel 5 med tilsvarende ansiennitet kan forvente seg. Så argumentet med at øvrige offentlig ansatte med like lang ansiennitet ikke er inkludert i kapittel 4 har rett og slett ikke noe for seg. 

Det første du skriver er selvsagt riktig. Det jeg mente er selvfølgelig at de ligget utenfor kap. 4. 
 

Når det gjelder andre avsnitt er det en helt egen diskusjon. Det jeg skrev var tilsvar til hvorfor lærerne ikke takker ja til lønnsoppgjøret når «alle andre» med master takker ja. Grunnen er da at disse har lokale oppgjør. Er for øvrig enig med deg i at mange i staten tjener lite. Men akademikerne har fått 3,8% så eventuelle urettferdigheter har oppstått lokalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Example said:

KS må ta ansvar for dette, ikke lærerne.

Er det KS eller lærerne som streiker?

Lærerne må forstå at de ikke kan få alt de peker på. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (1 time siden):

Er det KS eller lærerne som streiker?

Lærerne må forstå at de ikke kan få alt de peker på. 

Streik er det middelet lærerne har. KS har gitt lærerne et latterlig dårlig tilbud nok en gang, og de har tidligere vist at de ikke følger opp sine løfter.

Spørsmålet er om Norge ønsker høyt kvalifiserte lærere eller ikke. Hvis svaret er ja, må man faktisk begynne å betale for det. Slik utviklingen går nå vil stadig færre elever få utdannede lærere til å undervise dem. Det ser ikke ut til å uroe KS, men det bør uroe befolkningen som helhet. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Example said:

Streik er det middelet lærerne har. KS har gitt lærerne et latterlig dårlig tilbud nok en gang, og de har tidligere vist at de ikke følger opp sine løfter.

Alle vil ha mer, ikke noe nytt i det. Urealistiske og urimelige krav viser derimot en fullstendig manglende forståelse for hvordan samfunnet er skrudd sammen. 

22 minutter siden, Example said:

Spørsmålet er om Norge ønsker høyt kvalifiserte lærere eller ikke. Hvis svaret er ja, må man faktisk begynne å betale for det. Slik utviklingen går nå vil stadig færre elever få utdannede lærere til å undervise dem. Det ser ikke ut til å uroe KS, men det bør uroe befolkningen som helhet. 

Rekruttering er ikke lærernes ansvar og heller ikke et gyldig argument for å streike. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, trønder said:

Alle vil ha mer, ikke noe nytt i det. Urealistiske og urimelige krav viser derimot en fullstendig manglende forståelse for hvordan samfunnet er skrudd sammen. 

Rekruttering er ikke lærernes ansvar og heller ikke et gyldig argument for å streike. 

Hva er rettmessig lønn for en person der det er relativt høye krav til karakter på VGS, med fem år utdanning etter det? Omtrent som en naver? Litt over ung ufør? Bør i det minste være i nærheten av medianlønn i Norge? Kanskje litt mer enn en yrkesfaglig industriarbeider? Mer enn en kommunikasjonsrådgiver? 

Hva er en rettferdig lønn for en person med mastergrad og ansvar for fremtidens arbeidstakere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (4 timer siden):

Alle vil ha mer, ikke noe nytt i det. Urealistiske og urimelige krav viser derimot en fullstendig manglende forståelse for hvordan samfunnet er skrudd sammen. 

Rekruttering er ikke lærernes ansvar og heller ikke et gyldig argument for å streike. 

Er det urealistisk og urimelig å ønske seg samme prosentvis økning som industrien, andre grupper i KS, akademikere i staten og basically alle andre? Er det latterlig? 
 

Synes vel heller det er du som viser «manglende forståelse for hvordan samfunnet er skrudd sammen».

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drizzt skrev (På 15.9.2022 den 15.50):

Der mistet lærerne min støtte. Når de rammer de minste, er de uansvarlige. Videregående, til og med ungdomsskoler kan jeg forstå, men barneskolene burde spares. Spesielt de små trinnene. Vår skole er nå rammet med 1 lærer på de eldste barnetrinnene, men det går rykter om at 2 til skal tas ut på de minste trinnene. Jeg har snakket med andre foreldre på samme trinn som mitt barn og alle er i harnisk uten å spare negative ord om lærerne og flere forteller om andre skoler hvor lærere helt ned til 2.trinn er tatt ut i streik. En uting.

Da får vi foreldre finne løsninger, håper og satser på at lærene streiker streikekassen tom og blir tvunget lønnsnemnd 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (7 timer siden):

Alle vil ha mer, ikke noe nytt i det. Urealistiske og urimelige krav viser derimot en fullstendig manglende forståelse for hvordan samfunnet er skrudd sammen. 

Rekruttering er ikke lærernes ansvar og heller ikke et gyldig argument for å streike. 

Hvilke krav lærerne har mener du er urealistiske og urimelige? Vær konkret med hvilke tall du refererer til her.

Rekruttering er absolutt viktig for lærerne. Det er viktig for meg at jeg har kompetente kolleger som er skikket til å være lærere. Mest fordi elevene mine fortjener det, men også fordi at hvis de ikke har det faller mer arbeid over på meg. Det er også viktig å verne om lærerprofesjonen. Det sier seg at det er noe som opptar de som er utdannet på et fagfelt. Tror du ikke elektrikere hadde reagert om de hadde åpnet for at alle som ville og interesserte seg litt for elektronikk hadde kunnet ta seg jobb som elektrikere?

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (23 timer siden):

Hvor var dere som er imot denne streiken da Norge stengte ned 12. mars 2020? Mener å huske at enkelte som klager på streiken her var veldig for skolestenginger også vinteren 2021. 

KS må ta ansvar for dette, ikke lærerne.

Jeg var veldig imot det. Hadde flere diskusjoner med spesielt en lærer her på KG som mente skolestenging var bra og ikke gitt utover barn og unge. Handlet nok mest om frykt for mange og ikke kunnskap. 
 

Skolen skulle aldri vært stengt og rødt nivå spesielt i Oslo på store skoler med få rom ga svært lite oppmøte på skolen. Mitt ene barn var på skolen annenhverdag i 2,5 timer og barn/ungdom på ungdomskolen fikk jo nesten ikke være på skole i det hele tatt i er helt år. Spesielt i Oslo øst tror jeg dette har vært katastrofe og i tillegg stengte de fritidsklubbene og forebyggende tiltak. Er ikke lett å være store familier og bo trangt. Er ikke rart vi ser økt knivstikking i Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amanda28 skrev (På 17.9.2022 den 10.49):

Hvordan er det mulig å være så korttenkt? Vet du hvorfor lærere streiker? Det rammer barna MYE mer hvis lærerne driter i streiken. Spesielt rammer det de på småtrinnet, de har mange år igjen på skolen. 

Utviklingen på skolen «min» er skremmende. Hvem som ansettes og kompetansen deres er ikke mye å skryte av. 

Men selvfølgelig, hvis du bryr deg lite om kvaliteten dine barn får på opplæringen sin, så må du bare fortsette å miste sympati, men det er egentlig ikke på lærens vegne denne sympatien forsvinner. 

Jeg er ikke korttenkt, men det går for fort i svingene for din del.

Når de minste barna rammes, går det utover ikke bare de små barna som er ferske på skolen og mister svært verdifull tid hvor det grunnleggende dannes, men også foreldrene som ikke kan ha barna alene hjemme mens de selv er på jobb. 

Videregående til og med ungdomsskole kan jeg forstå - de er større, mer selvstendige, kan jobbe på egenhånd og ikke minst kan være hjemme alene mens foreldrene er på jobb. Men det er FEIL på alle mulige måter og fra alle mulige vinkler å ramme de små trinnene. ALLE foreldre til barn på de små trinnene på vår skole jeg har snakket med reagerer sterkt på dette og snudde seg mot lærerne. 

Prøv å forstå hva jeg skriver før du tar tastaturet i bruk.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...