Gå til innhold

Lærerstreiken rammer også barn helt ned i 2.trinn noen steder


Drizzt

Anbefalte innlegg

Billiebi skrev (På 17.9.2022 den 17.29):

De siste 6 årene har oppgjøret tydeligvis dreier seg om å minimere forskjellen mellom ufaglærte og personer med 6 års utdanning. Hva skjer med skolen da?

Dette gjelder ikke bare på skolen. Det høres fint ut å utjevne lønnsforskjeller og løfte de lavtlønte, men problemet er at høyt utdannede (ikke bare lærere!) da kommer dårlig ut. Mange år med studielån og tapt arbeidsinntekt gir veldig lite eller ingen ting tilbake i form av lønn, i et livsløpsperspektiv kan man faktisk fort gå i minus. 
Man kan ikke få i både pose og sekk: Hvis man skal minimere lønnsforskjeller og løfte de lavtlønte, VIL det gå ut over høytlønte, siden portens størrelse er satt i utgangspunktet. Penger kommer ikke fra ingen ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru Uperfekt skrev (4 timer siden):

Vel mine har klart seg såpass bra at de jeg måtte ha hjemmeskole på har fått utdanningen sin fra Cambridge og Yale, ja det krever litt av en som forelder men jo lavere trinn jo enklere er det å sette seg inn i. 

Du glemte Harvard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
Fru Uperfekt skrev (5 timer siden):

Vel mine har klart seg såpass bra at de jeg måtte ha hjemmeskole på har fått utdanningen sin fra Cambridge og Yale, ja det krever litt av en som forelder men jo lavere trinn jo enklere er det å sette seg inn i. 

Imponerende! Men jeg tenker to ting. 1) Hvor lett det er å undervise barna kommer an på både foreldrene og barna. 2) Mye av læringen på skolen handler om mer enn kun å gjøre det bra på prøver. Den læringen kan man gå glipp av ved hjemmeskole. Det å f.eks  lære å fungere i gruppearbeid er vanskelig med hjemmeskole.

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus2000 skrev (46 minutter siden):

Imponerende! Men jeg tenker to ting. 1) Hvor lett det er å undervise barna kommer an påbåde foreldrene og barna. 2) Mye av læringen på skolen handler om mer enn kun å gjøre det bra på prøver. Den læringen kan man kanskje gå glipp av ved hjemmeskole. Det å lære å fungere i gruppearbeid f.eks er vanskelig med hjemmeskole.

No ble det lite gruppearbeid på de 2 men samarbeidsoppgaver ble det. Under korona nedstengningen ble det gruppearbeid på tvers av klassetrinn siden jeg syntes nettundervisningen ble for dårlig og lite utfordrende for mine barn. Selvfølgelig ikke ideelt for de eldste barna men tror likevel de hadde god utbytte av det. 
Det som er værst ved bortfall av skole/hjemmeskole er den sosiale treningen som en ikke fullt ut vil kunne få hjemme

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (På 18.9.2022 den 19.29):

Heldigvis er det en vesentlig forskjell nå. Det er ingen forbud mot ansamlinger, de mest sårbare blir tatt hånd om og kritisk personell blir skånet. 

Det som dette dog viser er jo at lærerne har fått vesentlig flere oppgaver enn hva som egentlig er hovedoppgaven deres - undervise i fag. Da bør det gå opp noen lys rundt hvor underfinansiert norsk skole egentlig er om dagen. Sosiallærere, helsesykepleiere og miljøarbeidere er det så få av i forhold til behovet og masse oppgaver har havnet på særlig kontaktlærere og avdelingsledere. Dette kombinert med at skolen blir den primære kilden for oppdragelse hos stadig flere barn og ungdom gjør det kritisk.

Og i den økte lærerrollen tenker KS det er greit at det er stadig flere ufaglærte som skal ta. Det er ugreit og skremmende. Politikere må på banen og stå for den politikken de hevder å ha i sine programmer. Ikke skyve KS foran seg som en anonym gruppe til å ta støyten.

Jeg har full forståelse for ønske om høyere lønn. 

Men problemet for dere nå er at grensen for liv og død er nådd allerede under pandemien. Så når det streikes på toppen av 2 år med pandemi så er det faktisk ikke forsvarlig ovenfor barn og ungdom som rammes. 
 

Hensynet til de unge må faktisk veies tyngre selv om dere ikke liker det. Det blir det samme i helsevensenet, der er det faktisk ingen reel streikerett overhodet før tvungen lønnsnemnd. Dere har fått lov å streike lenger enn dere burde hvis vi setter de unges liv først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Atheena said:

Jeg har full forståelse for ønske om høyere lønn. 

Men problemet for dere nå er at grensen for liv og død er nådd allerede under pandemien. Så når det streikes på toppen av 2 år med pandemi så er det faktisk ikke forsvarlig ovenfor barn og ungdom som rammes. 
 

Hensynet til de unge må faktisk veies tyngre selv om dere ikke liker det. Det blir det samme i helsevensenet, der er det faktisk ingen reel streikerett overhodet før tvungen lønnsnemnd. Dere har fått lov å streike lenger enn dere burde hvis vi setter de unges liv først. 

Streiken skulle vel egentlig komme i 2020 pga. dårlige tilbud de siste årene. Den ble utsatt fordi det ville være usolidarisk å streike i en pandemi. Streiken ble utsatt til i fjor, men da ble det tvungen lønnsnemnd og et fortsatt like dårlig tilbud, fordi det nesten begynte å brenne i et søppelanlegg. Så kan lærere heller ikke streike i 2022 fordi vi nå har kommet utav en pandemi. Det ser jo aldri ut til å passe med streik, visstnok. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensynet til våre barn er nettopp det lærere gjør nå.

Vi foreldre, vi som ikke er lærere må klare å se litt fremover.

Hvordan skal våre barn og ungdom få en god utdannelse når lærere rømmer fra yrket, når svært få vil bli lærer i fremtiden?

Mange lener seg på at andre yrkesgrupper sliter også, riktig det. Men, uten lærere så har vi etterhvert veldig lite av muligheter for skikkelig utdanning.

Stå på krava lærere, dere er så viktige for våres barns fremtid.

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (26 minutter siden):

Jeg har full forståelse for ønske om høyere lønn. 

Men problemet for dere nå er at grensen for liv og død er nådd allerede under pandemien. Så når det streikes på toppen av 2 år med pandemi så er det faktisk ikke forsvarlig ovenfor barn og ungdom som rammes. 
 

Hensynet til de unge må faktisk veies tyngre selv om dere ikke liker det. Det blir det samme i helsevensenet, der er det faktisk ingen reel streikerett overhodet før tvungen lønnsnemnd. Dere har fått lov å streike lenger enn dere burde hvis vi setter de unges liv først. 

Når mener du det er riktig at lærere streiker? For det vil aldri være god timing i noens øyne. De samme argumentene hadde kommet neste år.

Hvis myndighetene er bekymret, hvor er de ekstra ressursene skolene burde fått for å håndtere "å komme ut av pandemien"?

Lærere er nødt til å ha streikerett. 

Skyv ballen over på KS. De er ikke interessert i å stoppe streiken overhodet. De venter kun på tvingen lønnsnemnd. Det tror jeg sitter svært langt inne hos AP. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når lærere sier at det kun er lærere i kap 4 som har fått dårligere vilkår så stemmer jo ikke dette. Kap 4 har hatt en annen prosent uavhengig av om du er lærer eller ei. Mye av grunnen er at det er individuelle forhandlinger i kap 5 og 3. jeg er i kap 5 og i 2020 fikk jeg 0,9% og det er lavere enn kap 4. 

Finansforbunder fremforhandlet flat økning på 13000 for alle deres medlemmer. Det er langt under frontfagmodellen. 
 

jeg syns streiken rammer veldig skjevt det da er kun noen få byer som er tatt ut. Her har mange på ungdomsskolen og vgs ikke hatt skole etter sommeren. Nå er streiken helt ned til 2.klasse.  Nabokommuner har ingen lærerstreik. 
 

jeg syns det er kjempeviktig at man får på plass gode lærere så støtter streiken nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

Når mener du det er riktig at lærere streiker? For det vil aldri være god timing i noens øyne. De samme argumentene hadde kommet neste år.

Hvis myndighetene er bekymret, hvor er de ekstra ressursene skolene burde fått for å håndtere "å komme ut av pandemien"?

Lærere er nødt til å ha streikerett. 

Skyv ballen over på KS. De er ikke interessert i å stoppe streiken overhodet. De venter kun på tvingen lønnsnemnd. Det tror jeg sitter svært langt inne hos AP. 

Timingen ville vært bedre i 2020 hvis det ikke kom en pandemi. Dere ligger også høyere enn helsepersonell med lik lengde på utdannelsen. De har heller ingen streikerett og har vært en yrkesgruppe som har stått enda hardere på under pandemien. Når tenker du de kan streike?

Skjønner argumentasjonen din og mener dere burde fått høyere lønn, men hensynet til de unges rett til skolegang veier tyngre og vi ser også at skolestening i pandemien har ført til sykdom, død og utenforskap.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stormgaze skrev (4 timer siden):

1)Når lærere sier at det kun er lærere i kap 4 som har fått dårligere vilkår så stemmer jo ikke dette. Kap 4 har hatt en annen prosent uavhengig av om du er lærer eller ei.

2)Mye av grunnen er at det er individuelle forhandlinger i kap 5 og 3. jeg er i kap 5 og i 2020 fikk jeg 0,9% og det er lavere enn kap 4. 

 

3)jeg syns streiken rammer veldig skjevt det da er kun noen få byer som er tatt ut. Her har mange på ungdomsskolen og vgs ikke hatt skole etter sommeren. 

Det gjelder å ha kontroll på fakta 

1) lærere har fått mindre sammenlignet med resten av kap 4. (og enda mindre enn kap 5) dette står i psu-rapporten fra 2020

2) ser at skolen har sviktet😜 kap 4 fikk 0,3% i tillegg i 2020. Sist jeg sjekket er 0,9% mer

3) Det er dessverre streikens natur - de som blir rammet blir rammet og de som ikke blir rammet slipper. Om det er to ungdomsskoler i en kommune eller to ungdomsskoler i to kommuner er det samme… 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

appelsinjuice skrev (På 17.9.2022 den 21.06):

 

For det første så må alle fagorganiserte i kommunesektoren (minus Oslo) forhandle med KS, så det er ikke slik at de «ikke er omfattet av KS», men de ligger utenfor lønnsregulativet i kapittel 4. 

For det andre så er det på ingen måte slik at alle med mastergrad som ligger i kapittel 5 har høyere lønn enn lærere med mastergrad. I henhold til det som er fremforhandlet med KS er minstelønn for adjunkt med 5-åring høyere utdannelse og full ansiennitet 661 600,- i årslønn. På min (offentlige) arbeidsplass er det en drøss med ansatte med mastergrad og full ansiennitet som ligger i kapittel 5, og som har 610 000,- i årslønn. Det finnes nok stillinger med større ansvar som lønnes høyere og som drar snittet opp, men blant mine kollegaer med mastergrad er 661 600,- (det fremforhandlede for adjunkt med full ansiennitet) langt over hva ansatte i kapittel 5 med tilsvarende ansiennitet kan forvente seg. Så argumentet med at øvrige offentlig ansatte med like lang ansiennitet ikke er inkludert i kapittel 4 har rett og slett ikke noe for seg. 

Hvor har du dette fra, egentlig? Du skriver at en adjunkt med femårig utdanning (dette kalles adjunkt med tillegg forresten) og full ansiennitet har 661 600. Det stemmer ikke i det hele tatt! Jeg er i denne gruppen og har 598 000. Jeg vil havne på ca. 613 000 med det KS tilbyr i år. Man får i det minste bruke riktige tall når man argumenterer. Med 6 års utdanning og enormt mye ansvar, i tillegg til mer enn 16 års erfaring, er det ikke en veldig god lønn med 613K. 

For lektor med tilleggsutdanning, altså minst 6 års utdanning og 16 års erfaring ligger lønnen på 692K. Heller ikke mye med så lang utdanning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (8 timer siden):

Timingen ville vært bedre i 2020 hvis det ikke kom en pandemi. Dere ligger også høyere enn helsepersonell med lik lengde på utdannelsen. De har heller ingen streikerett og har vært en yrkesgruppe som har stått enda hardere på under pandemien. Når tenker du de kan streike?

Skjønner argumentasjonen din og mener dere burde fått høyere lønn, men hensynet til de unges rett til skolegang veier tyngre og vi ser også at skolestening i pandemien har ført til sykdom, død og utenforskap.

Hvilke helsepersonell er det du sikter til her? Vanlige sykepleiere har treårig utdanning. 

At lærere skal miste streikeretten kommer kun til å skade elevene, dessverre. Det blir ikke bedre for elevene at flere av deres lærere er ufaglærte. Man risikerer en masseflukt fra yrket samtidig som man allerede har et etterslep å ta igjen i tillegg lave søkertall. 

KS har bevisst nedprioritert lærerne i mange år. Det må de tvinges til å endre på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Atheena skrev (10 timer siden):

men hensynet til de unges rett til skolegang veier tyngre og vi ser også at skolestening i pandemien har ført til sykdom, død og utenforskap.

 

Det er lærerne og Utdaningsforbundet sterkt uenige i. Lærerne vil ikke ha ansvaret for elevenes dårlige psykiske helse. Lærerne skjønner ikke sammenhengen med 2 koronaår med stengte skoler, hjemmeundervisning og utenforskap og hvordan dette påvirker elevenes psyke. Spesielt elevene som var i sårbar situasjon fra før. Jeg skammes over slike lærere. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nephthys skrev (4 timer siden):

Hvor har du dette fra, egentlig? Du skriver at en adjunkt med femårig utdanning (dette kalles adjunkt med tillegg forresten) og full ansiennitet har 661 600. Det stemmer ikke i det hele tatt! Jeg er i denne gruppen og har 598 000. Jeg vil havne på ca. 613 000 med det KS tilbyr i år. Man får i det minste bruke riktige tall når man argumenterer. Med 6 års utdanning og enormt mye ansvar, i tillegg til mer enn 16 års erfaring, er det ikke en veldig god lønn med 613K. 

For lektor med tilleggsutdanning, altså minst 6 års utdanning og 16 års erfaring ligger lønnen på 692K. Heller ikke mye med så lang utdanning. 

Ja, der var det en trykkleif; Jeg mente selvsagt lektor, i og med at jeg nevnte det i samme vending som andre grupper offentlige ansatte med mastergrad, som noen mente har høyere lønn enn lærere fordi (noen av) de ligger i kapittel 5. Og det stemmer det altså ikke at de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talentedmrripley skrev (13 timer siden):

Streiken skulle vel egentlig komme i 2020 pga. dårlige tilbud de siste årene. Den ble utsatt fordi det ville være usolidarisk å streike i en pandemi. Streiken ble utsatt til i fjor, men da ble det tvungen lønnsnemnd og et fortsatt like dårlig tilbud, fordi det nesten begynte å brenne i et søppelanlegg. Så kan lærere heller ikke streike i 2022 fordi vi nå har kommet utav en pandemi. Det ser jo aldri ut til å passe med streik, visstnok. 

Usolidarisk eller bortkastet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

Det er lærerne og Utdaningsforbundet sterkt uenige i. Lærerne vil ikke ha ansvaret for elevenes dårlige psykiske helse. Lærerne skjønner ikke sammenhengen med 2 koronaår med stengte skoler, hjemmeundervisning og utenforskap og hvordan dette påvirker elevenes psyke. Spesielt elevene som var i sårbar situasjon fra før. Jeg skammes over slike lærere. 

Det var ikke lærerne som stengte skolene under koronatiden, det var det polikerne som gjorde. Det var et enormt feilgrep den gangen, og burde aldri ha skjedd. 

Forskjellen her er at skolene ikke er stengte. De er åpne de, og folk kan samles som vanlig. At støttefunksjonene rundt elevene er for svake er en del av lærernes poeng. Vi er ikke psykologer, vi er lærere. Vi tar på oss (for mange) oppgaver utover det vi skal fordi man bevisst har valgt å underfinansiere skolene i lang tid. På toppen av det hele mener KS at det er helt greit at vi får et enda større lærerunderskudd i årene som kommer. 

Poenget med en streik er å synliggjøre behovet for en profesjon. At det snakkes om psykisk helse viser at lærere i Norge har fått for mange oppgaver ut fra lønna de får. Det bør være en vekker.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...