Gå til innhold

Lærerstreiken rammer også barn helt ned i 2.trinn noen steder


Drizzt

Anbefalte innlegg

Drizzt skrev (2 timer siden):

Det er lærerne og Utdaningsforbundet sterkt uenige i. Lærerne vil ikke ha ansvaret for elevenes dårlige psykiske helse. Lærerne skjønner ikke sammenhengen med 2 koronaår med stengte skoler, hjemmeundervisning og utenforskap og hvordan dette påvirker elevenes psyke. Spesielt elevene som var i sårbar situasjon fra før. Jeg skammes over slike lærere. 

Du bør se denne før du forsetter dette urettmessige angrepet på en yrkesgruppe som har ropt om hjelp i flere år: https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/202209/NNFA56092022/avspiller

Jeg er på jakt etter ny jobb forresten da jeg ikke orker de nedlatende uttalelsene og det ensidige mediekjøret  om yrket mitt. Jeg er dritt lei av å høre hvor fæle vi er, hvor egoistiske vi er.. 

Endret av AnnePåLande
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Example skrev (13 timer siden):

Hvilke helsepersonell er det du sikter til her? Vanlige sykepleiere har treårig utdanning. 

At lærere skal miste streikeretten kommer kun til å skade elevene, dessverre. Det blir ikke bedre for elevene at flere av deres lærere er ufaglærte. Man risikerer en masseflukt fra yrket samtidig som man allerede har et etterslep å ta igjen i tillegg lave søkertall. 

KS har bevisst nedprioritert lærerne i mange år. Det må de tvinges til å endre på.

Det er mange sykepleiere med spesialisering og 5 års utdannelse. Ett eksempel er intensivsykepleierne som har stått på som helter under pandemien. Man kan si at helseveneset sliter med mye av det samme. Flukt fra yrke og ingen streikerett. Det vil selvfølgelig gå utover pasientene på sikt og man så hva mangelen førte til, at vi måtte stenge ned under pandemien for at helsevesenet skulle ha kapasitet. Dette blir ikke siste pandemien. 

Mener du at sykepleierne bør få lov å streike? De mener selv at når de streiket sist så gikk det ikke utover liv og helse. Allikevel ble det tungen lønnsnemd. 

Det er egentlig ikke meningen og sette disse gruppene opp mot hverandre, men når det går utover liv og helse for studentene så kommer det før streikeretten. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (3 timer siden):

Det er mange sykepleiere med spesialisering og 5 års utdannelse. Ett eksempel er intensivsykepleierne som har stått på som helter under pandemien. Man kan si at helseveneset sliter med mye av det samme. Flukt fra yrke og ingen streikerett. Det vil selvfølgelig gå utover pasientene på sikt og man så hva mangelen førte til, at vi måtte stenge ned under pandemien for at helsevesenet skulle ha kapasitet. Dette blir ikke siste pandemien. 

Mener du at sykepleierne bør få lov å streike? De mener selv at når de streiket sist så gikk det ikke utover liv og helse. Allikevel ble det tungen lønnsnemd. 

Det er egentlig ikke meningen og sette disse gruppene opp mot hverandre, men når det går utover liv og helse for studentene så kommer det før streikeretten. 

Tjener en intensivsykepleie mindre enn adjunkt med opprykk? Er det masternivå på den utdanningen? Hvis ikke kam vi ikke sammenligne lønnen direkte med lektorer, men adjunkt med eller uten opprykk, litt avhengig av lengden på tilleggsutdanning de har tatt. 

Jeg mener at den manglende streikeretten til helsepersonell må gjøre at det sørges for at de får en anstendig lønn. Hvis ikke lærere heller skal ha streikerett må staten overta ansvaret for forhandlingene. KS har ikke vist seg dette ansvaret verdig. Politikere i posisjon må da selv stå inne for at de nedprioriterer lærere, stikk motsatt av hva de fleste partiene selv hevder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (41 minutter siden):

Tjener en intensivsykepleie mindre enn adjunkt med opprykk? Er det masternivå på den utdanningen? Hvis ikke kam vi ikke sammenligne lønnen direkte med lektorer, men adjunkt med eller uten opprykk, litt avhengig av lengden på tilleggsutdanning de har tatt. 

Jeg mener at den manglende streikeretten til helsepersonell må gjøre at det sørges for at de får en anstendig lønn. Hvis ikke lærere heller skal ha streikerett må staten overta ansvaret for forhandlingene. KS har ikke vist seg dette ansvaret verdig. Politikere i posisjon må da selv stå inne for at de nedprioriterer lærere, stikk motsatt av hva de fleste partiene selv hevder.

Ja det er master. Etter siste oppgjøret ligger de på 611 000,- etter full ansiennitet, det har man opparbeidet seg etter 10 år som er slutt på lønnsstigen. Dette er i OUS hvor det er staten/spekter som det forhandles med. Sånn er det med «kvinneyrker» uten streikerett. 
 

https://www.oslomet.no/studier/studieoversikt?q=Sykepleie

Så vet ikke om dere får det så mye bedre i Staten for å være ærlig. 

Nå har mange sykepleiere turnustillegg så sånn sett vil vi muligens ligge nokså likt, men for spesialsykepleiere som jobber kun dagtid er det jo ikke slik. Det er stor belastning å jobbe turnus så de tilleggene er småpenger totalt sett for ulempene de gir. Både grunnlegg og ulempetillegg bør opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 15.9.2022 den 15.50):

Der mistet lærerne min støtte. Når de rammer de minste, er de uansvarlige. Videregående, til og med ungdomsskoler kan jeg forstå, men barneskolene burde spares. Spesielt de små trinnene. Vår skole er nå rammet med 1 lærer på de eldste barnetrinnene, men det går rykter om at 2 til skal tas ut på de minste trinnene. Jeg har snakket med andre foreldre på samme trinn som mitt barn og alle er i harnisk uten å spare negative ord om lærerne og flere forteller om andre skoler hvor lærere helt ned til 2.trinn er tatt ut i streik. En uting.

Yngre barn kan jo ha rett på SFO ved stengte skoler? De eldre barna (10-11år +) har ikke dette tilbudet. Avgangselever (10 kl, 3 år vgs) får kanskje ikke vurderingsgrunnlag til jul.

Hvordan er det verre å ramme yngre barn vs de eldre? 

Synes det er helt forferdelig at 8 klassinger ikke får starte i ny klasse/klasse. Eller at eldre elever står i fare for å ikke få karakterer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poppeloppane skrev (3 timer siden):

Yngre barn kan jo ha rett på SFO ved stengte skoler? De eldre barna (10-11år +) har ikke dette tilbudet. Avgangselever (10 kl, 3 år vgs) får kanskje ikke vurderingsgrunnlag til jul.

Hvordan er det verre å ramme yngre barn vs de eldre? 

Synes det er helt forferdelig at 8 klassinger ikke får starte i ny klasse/klasse. Eller at eldre elever står i fare for å ikke få karakterer. 

Det er veldig varierende tilbud. Etter det jeg har fått vite i min spørrerunde har de fleste ikke mer SFO enn de hadde før. 

Jeg har allerede forklart flere ganger hvordan det er verre å ramme de minste barna. Det betyr ikke at de eldre barna ikke rammes, men når de minste rammes gis det ringvirkninger innad i familien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (8 timer siden):

Ja det er master. Etter siste oppgjøret ligger de på 611 000,- etter full ansiennitet, det har man opparbeidet seg etter 10 år som er slutt på lønnsstigen. Dette er i OUS hvor det er staten/spekter som det forhandles med. Sånn er det med «kvinneyrker» uten streikerett. 
 

https://www.oslomet.no/studier/studieoversikt?q=Sykepleie

Så vet ikke om dere får det så mye bedre i Staten for å være ærlig. 

Nå har mange sykepleiere turnustillegg så sånn sett vil vi muligens ligge nokså likt, men for spesialsykepleiere som jobber kun dagtid er det jo ikke slik. Det er stor belastning å jobbe turnus så de tilleggene er småpenger totalt sett for ulempene de gir. Både grunnlegg og ulempetillegg bør opp. 

Det er i de tallene jeg finner. 642 000 er medianlønnen for spesialsykepleiere. Høyere enn medianlønnen til en lektor.

Tilleggene du beskriver høres like idiotisk lave ut som lærerne sine tillegg. Kontaktlærertillegget er latterlig lavt og egentlig ren dugnad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (5 timer siden):

Det er veldig varierende tilbud. Etter det jeg har fått vite i min spørrerunde har de fleste ikke mer SFO enn de hadde før. 

Jeg har allerede forklart flere ganger hvordan det er verre å ramme de minste barna. Det betyr ikke at de eldre barna ikke rammes, men når de minste rammes gis det ringvirkninger innad i familien også.

Da merker foreldrene det ja, men verre for eldre barn. De minste har vært mye mer skånet gjennom pandemien og flere av de gikk i barnehagen. Nå kommer barn og unge før foreldre for min del. Så mulig vi ser ulikt på det sånn sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (49 minutter siden):

Det er i de tallene jeg finner. 642 000 er medianlønnen for spesialsykepleiere. Høyere enn medianlønnen til en lektor.

Tilleggene du beskriver høres like idiotisk lave ut som lærerne sine tillegg. Kontaktlærertillegget er latterlig lavt og egentlig ren dugnad.

Hvor finner du tallene dine? 
 

https://www.finansrådet.no/lonn/sykepleier

Medianlønn for spesialsykepleiere er 620 000,-. Hva er medianlønnen til en lektor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnnePåLande skrev (På 20.9.2022 den 21.27):

Du bør se denne før du forsetter dette urettmessige angrepet på en yrkesgruppe som har ropt om hjelp i flere år: https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/202209/NNFA56092022/avspiller

Jeg er på jakt etter ny jobb forresten da jeg ikke orker de nedlatende uttalelsene og det ensidige mediekjøret  om yrket mitt. Jeg er dritt lei av å høre hvor fæle vi er, hvor egoistiske vi er.. 

Det har jeg hørt og fortsatt mener det jeg mener.

Lærerne er nå som kapteinen på et synkende skip som sier: ''Jeg går ned med mitt skip og har bestemt at hele mannskapet skal bli med meg på havbunnen. Men jeg har null ansvar for deres død, deres død er utenfor mitt ansvarsområde.''

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Drizzt said:

Det har jeg hørt og fortsatt mener det jeg mener.

Lærerne er nå som kapteinen på et synkende skip som sier: ''Jeg går ned med mitt skip og har bestemt at hele mannskapet skal bli med meg på havbunnen. Men jeg har null ansvar for deres død, deres død er utenfor mitt ansvarsområde.''

Hmm.. det er ikke en god analogi, men den blir i det minste litt bedre hvis lærerene er mannskapet, det hele tiden har vært KS sitt ansvar å sørge for at skipet er i stand, og at de har ignorert alle hullene som har dukket opp i skroget - selv når mannskapet har sagt ifra lenge. KS sier i praksis at de heller bruker pengene til å vedlikeholde andre skip. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (9 timer siden):

Det har jeg hørt og fortsatt mener det jeg mener.

Lærerne er nå som kapteinen på et synkende skip som sier: ''Jeg går ned med mitt skip og har bestemt at hele mannskapet skal bli med meg på havbunnen. Men jeg har null ansvar for deres død, deres død er utenfor mitt ansvarsområde.''

Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for at båten er i stand og rektor/ledelsen er kaptein på hver sin skute. Lærere er styrmenn. Det ks som er ansvarlig for mannskapet, at vi er mange nok. 
Tenker det handler om vilje til å forstå her da dette ikke omhandler noe av det tullet som du har formulert i ditt innlegg. 

Endret av AnnePåLande
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 9/15/2022 at 3:50 PM, Drizzt said:

Der mistet lærerne min støtte. Når de rammer de minste, er de uansvarlige. Videregående, til og med ungdomsskoler kan jeg forstå, men barneskolene burde spares. Spesielt de små trinnene. Vår skole er nå rammet med 1 lærer på de eldste barnetrinnene, men det går rykter om at 2 til skal tas ut på de minste trinnene. Jeg har snakket med andre foreldre på samme trinn som mitt barn og alle er i harnisk uten å spare negative ord om lærerne og flere forteller om andre skoler hvor lærere helt ned til 2.trinn er tatt ut i streik. En uting.

Ok. Jeg tenker heller de små enn de store jeg. De små har vi tid til å gi opplæring senere

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (10 timer siden):

Tror vi det blir noen løsning i løpet av helgen?

Tviler på det. Dette ender nok med tvungen lønnsnemd så lenge KS ikke er villige til å vike en millimeter. De har satset på det siden dag én.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Tviler på det. Dette ender nok med tvungen lønnsnemd så lenge KS ikke er villige til å vike en millimeter. De har satset på det siden dag én.

Sett at partene ikke blir enige i helga, hvor fort kommer da tvungen lønnsnemnd på banen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...