Gå til innhold

Hvilket parti skal du stemme på til høsten?


knulleGuden666

Hvilket parti skal fu stemme på i år?  

373 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på i år?

    • Senterpartiet
      53
    • Arbeiderpartiet
      42
    • Rødt
      54
    • Sosialistisk venstreparti
      40
    • Fremskrittspartiet
      40
    • Venstre
      19
    • Andre
      31
    • Ingen/blankt
      15
    • Høyre
      45
    • Miljøpartiet de grønne
      34


Anbefalte innlegg

Alterego666 skrev (7 timer siden):

Rødt vil ha revolusjon. Er du mot demokratiet?

For et klovneinnlegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alterego666
Uncle George skrev (29 minutter siden):

For et klovneinnlegg.

Les programmet deres. Det står svart på hvitt for den som faktisk gidder å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knulleGuden666 skrev (På 11.7.2021 den 2.19):

Jeg skal stemme på Senterpartiet, hvem skal du stemme på? 

Naturlig å stemme SP om man bor på bondelandet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. Er som å velge mellom pest, kolera, kreft, malaria og kopper. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Alterego666 said:

Les programmet deres. Det står svart på hvitt for den som faktisk gidder å lese.

Strengt tatt er de for en revolusjon av det demokratiske systemet, så de har i det minste kuttet væpnet revolusjon.

Fortsatt uaktuelt for min del, men rett skal være rett - de er ikke i mot demokrati. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (17 timer siden):

Ja, der peker du på litt av et paradoks!☺️

Det er på ingen måte noe paradoks. Du linket selv til en artikkel som viser at partiet Rødt respekterer det demokratiske systemet vi har i Norge, jmf hvordan avgjørelsen rundt ordvalget ble tatt innad i partiet. 

Ellers finner man mer informasjon om Rødt og demokrati her:

https://roedt.no/demokrati

Vær gjerne uenig i selve politikken, men løgner om andre partier i den offentlige debatten er en uting. Rødt er større enn noen gang tidligere hvis vi tar utgangspunkt i pollofpolls, og det viser bla. at skremselsretorikken om gulagleire og nedleggelse av det demokratiske styresettet hvis Rødt kommer til makten, rett og slett ikke virker.

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Kommentarer&do=vis&kommentarid=3058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666
Katten.2.0 skrev (18 minutter siden):

Strengt tatt er de for en revolusjon av det demokratiske systemet, så de har i det minste kuttet væpnet revolusjon.

Fortsatt uaktuelt for min del, men rett skal være rett - de er ikke i mot demokrati. 

Forklar meg gjerne hvordan er revolusjon er demokratisk. Dersom man ønsker radikale endringer på en demokratisk måte -jeg har ingen problemer med det- gjør man det gjennom å vinne oppslutning i valg og vinne avstemminger i parlamentet. Dette er jo våre demokratiske instrumenter. En revolusjon er å presse fram endringer utenfor parlamentet og parlamentets kontrollinstanser. En revilusjon -væpnet eller ikke- er fundamentalt udemokratisk. 
 

@Glaurunger også velkommen til å chippe inn her, siden dette tildels svarer på hans kommentar til meg.

Jeg legger ved en politisk kommentar fra Trine Eilertsen i Aftenposten som belyser akkurat avstanden mellom Rødt’s fromme mål og de udemokratiske og inngripende virkemidlene som er nødvendige for å nå målene.  

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/Wb80O2/roedt-tror-paa-en-slags-myk-kommunisme-men-overgangen-til-roedts-droemmes
 

Jeg har ingen problemer med at folk i et demokratisk samfunn stemmer på et udemokratisk alternativ, men jeg mener at vi alle plikter å gi beskjed om at du faktisk stemmer på et alternativ som ønsker å ta fra deg retten til å utføre det privilegiet du bruker til å gi dem malt til å røve det fra deg. 
Jeg mener alle partier bør ta avstand fra Rødt, og jeg mener at alle bør rope ut hva det egentlig er Rødt representerer.

Da har i det minste Rødt-velgerne gjort et kvalifisert valg, og ingen skal kunne unnskylde seg etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Alterego666 said:

Forklar meg gjerne hvordan er revolusjon er demokratisk. Dersom man ønsker radikale endringer på en demokratisk måte -jeg har ingen problemer med det- gjør man det gjennom å vinne oppslutning i valg og vinne avstemminger i parlamentet. Dette er jo våre demokratiske instrumenter. En revolusjon er å presse fram endringer utenfor parlamentet og parlamentets kontrollinstanser. En revilusjon -væpnet eller ikke- er fundamentalt udemokratisk. 
 

@Glaurunger også velkommen til å chippe inn her, siden dette tildels svarer på hans kommentar til meg.

Jeg legger ved en politisk kommentar fra Trine Eilertsen i Aftenposten som belyser akkurat avstanden mellom Rødt’s fromme mål og de udemokratiske og inngripende virkemidlene som er nødvendige for å nå målene.  

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/Wb80O2/roedt-tror-paa-en-slags-myk-kommunisme-men-overgangen-til-roedts-droemmes
 

Jeg har ingen problemer med at folk i et demokratisk samfunn stemmer på et udemokratisk alternativ, men jeg mener at vi alle plikter å gi beskjed om at du faktisk stemmer på et alternativ som ønsker å ta fra deg retten til å utføre det privilegiet du bruker til å gi dem malt til å røve det fra deg. 
Jeg mener alle partier bør ta avstand fra Rødt, og jeg mener at alle bør rope ut hva det egentlig er Rødt representerer.

Da har i det minste Rødt-velgerne gjort et kvalifisert valg, og ingen skal kunne unnskylde seg etterpå.

Det virker mer som at de ønsker en systemrevolusjon, og det er ikke nødvendigvis forårsaket av udemokratiske virkemidler. Sånn sett er jo revolusjon et helt latterlig dårlig ord, da det insinuerer nettopp særdeles udemokratiske virkemidler. En revolusjon i et land uten en form for demokrati er jo ikke nødvendigvis feil. Et demokratisk paradigmeskifte ville muligens vært et bedre utsagn, men samtidig klarer de jo ikke å kvitte seg med revolusjons-ordet.

Vi har jo teknologien til å kunne f.eks. få til en blanding av direkte demokrati og det indirekte vi har nå. Det kan muligens lede til et 'bedre' demokrati, men det er jo svevende - jeg er dessverre ikke kvalifisert til å uttale meg nevneverdig mer enn svevende om temaet.

Uansett tror jeg du misforstår meg. Jeg stemmer ikke Rødt, og kommer aldri til å gjøre det. Bruken av ordet revolusjon er bare én av årsakene til det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Alterego666 Nå betyr revolusjon kun en radikal omveltning, den beskriver kun en kraftig endring helt uavhengig av retning eller innhold. Ordet er imidlertid negativt ladet som en følge av historiske hendelser som f.eks den russiske- og den franske revolusjon, det samme kan sies om ordet kommunisme, jeg er enig med Moxnes m.fl at ordet ikke bør være med videre på den politiske ferden fordi det avsporer diskusjonen, og gjør 90% av alle diskusjonene om Rødt til semantiske diskusjoner rundt dette begrepet. Partiet Rødt har flerfoldige hundre punkt som alle er aktuelle i dagens politiske klima, og som baserer seg på norske forhold og norsk kontekst, men dette drukner i den evigvarende diskusjonen om kommunisme og revolusjon, to begreper som ødelegger for partiet, selv om partiet vokser på tross av denne spissede begrepsbruken.

Men for å holde dette til ditt opprinnelige spørsmål til brukeren du først siterte,  der du spurte om brukeren var i mot demokratiet, så vil jeg hente ut noen punkter fra Rødts egne sider, alle fra lenken jeg postet i mitt forrige innlegg:

Rødt vil:

  • Arbeide for en utvidelse av de ansattes representasjon i virksomheters styre.
  • Arbeide for de ansattes rett til tale- og forslagsrett i folkevalgte organer som kommune- og fylkesting.
  • Avholde flere rådgivende folkeavstemninger.
  • Sette ned sperregrensa til 2 prosent ved stortingsvalg.
  • Sikre god dekning i riksdekkende radio og TV for alle landsomfattende partier som stiller lister i valg.
    • Jobbe for fullt innsyn i kommunikasjon mellom regjeringen eller departementene og utenforstående.

    Hvordan vil du si disse punktene harmonerer med ditt initielle spørsmål til denne brukeren? Dette er kjernepunkter som er stikk i strid med tradisjonelle kommunistiske- og sosialistiske diktaturer og ettpartistater som derimot har hatt sitt kjennetegn og sin forankrede politikk i nettopp null innsyn i partipolitiske prosesser, et politisk klima som ikke åpner for konkurrerende politiske synspunkter (stikk i strid med Rødts ønske om å senke sperregrensen) og begrenset til null taletid for opponerende partier på rikstelevisjon.

    Dette er ufiltrert fra Rødts egne sider, (det er en fordel at man forholder seg til partiets egne punkter, og ikke artikler som legger til og trekker fra etter eget forgodtbefinnende.) når partiets offentlige standpunkter skal diskuteres

    ----------------------------------------------

    Din påstand om at velgerne mister sin rett til å utøve sine demokratiske rettigheter er altså ikke tankegods som partiet fronter, det er et løgnaktig utgangspunkt, men dessverre helt typisk for selve debatten, og problemet ligger i at de fleste ikke leser på Rødt sin hjemmeside, men baserer all kritikk på artikler skrevet av andre som ikke er tilknyttet partiet. Da får man også filtrerte gjengivelser og semantisk kverulering rundt noen bisetninger som sist stod på trykk i partiets prinsipprogram i 2013. Men det er stor forskjell på Rødt anno 2021 og Rødt anno 2013, større forskjell enn det noe annet parti på stortinget kan oppvise i samme tidsperiode.

    Artikkelen du linker til feiler også i sin sammenligning med Rødts demokratiske sosialisme og valgprosessene i Venezuela, som er riggede valg, det er ikke reelt demokrati i Venezuela. Valgprosessen i Venezuela kan ikke sammenlignes med norske forhold.

    I praktisk sammenheng, og i norsk kontekst, er Rødt derimot kun et alternativ for å dreie AP mer til venstre enn inn mot sentrum/høyre. I praksis vil Rødt, hvis de større partiene vil inngå samarbeid, være det minste partiet i koalisjonen, og innflytelsen vil bære preg av noen kompromisser hist og her i enkeltsaker, altså temmelig langt fra bildet som vanligvis tegnes av stortingets mest venstredreide parti.

Endret av Glaurung
Lite tillegg
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad for å se at det absolutt verste partiet, Venstre har nest minst stemmer. Høyre burde følge etter; finnes ikke noe konservativt med det partiet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (2 timer siden):

Forklar meg gjerne hvordan er revolusjon er demokratisk. Dersom man ønsker radikale endringer på en demokratisk måte -jeg har ingen problemer med det- gjør man det gjennom å vinne oppslutning i valg og vinne avstemminger i parlamentet. Dette er jo våre demokratiske instrumenter. En revolusjon er å presse fram endringer utenfor parlamentet og parlamentets kontrollinstanser. En revilusjon -væpnet eller ikke- er fundamentalt udemokratisk. 
 

@Glaurunger også velkommen til å chippe inn her, siden dette tildels svarer på hans kommentar til meg.

Jeg legger ved en politisk kommentar fra Trine Eilertsen i Aftenposten som belyser akkurat avstanden mellom Rødt’s fromme mål og de udemokratiske og inngripende virkemidlene som er nødvendige for å nå målene.  

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/Wb80O2/roedt-tror-paa-en-slags-myk-kommunisme-men-overgangen-til-roedts-droemmes
 

Jeg har ingen problemer med at folk i et demokratisk samfunn stemmer på et udemokratisk alternativ, men jeg mener at vi alle plikter å gi beskjed om at du faktisk stemmer på et alternativ som ønsker å ta fra deg retten til å utføre det privilegiet du bruker til å gi dem malt til å røve det fra deg. 
Jeg mener alle partier bør ta avstand fra Rødt, og jeg mener at alle bør rope ut hva det egentlig er Rødt representerer.

Da har i det minste Rødt-velgerne gjort et kvalifisert valg, og ingen skal kunne unnskylde seg etterpå.

Jeg er på ingen måte tilhenger av rødt, men de har faktisk noen gode poenger. 

Men er ap også demokratisk? Er de virkelig det? 

Altså ap vil bestemme hva du skal velge. Er det et demokrati? Dette er for meg noe jeg gjorde da barna var små. Jeg tok frem to eller tre ting de f.eks. kunne ta på. Barnet valgte og ble med det fornøyd med å få velge. I realiteten hadde jo jeg på forhånd valgt her. Slik gjør ap det også igjennom sin politikk. 

Ap snakker om demokrati, men er kansje det minst demokratiske partiet på stortinget. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (På 12.7.2021 den 23.54):

Er SVer i hjertet, men jeg sliter litt med de relativt unge SVerne som krever oppmerksomhet. AP er jo blitt bitcha til MDG (i tillegg til at det hovedsakelig er retorikk som skiller dem fra Høyre), så de utgår, og Rødt er... Vel, litt for ekstreme for min smak. Helsepartiet har gode kjernesaker, men stemmen må gå strategisk for å fjerne de borgerlige. 

Frustrerende vanskelig. 

AP bitchen til MDG? Høres merkelig ut, da AP virkelig ikke er et miljøvennlig parti.

For meg blir det Venstre i år :)

Endret av fitnessjenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elder Millennial skrev (På 21.7.2021 den 16.31):

MDG, samme som sist🙈 tørr ikke si det til en sjel😅🙈🙈 blir ikke godt mottatt her på bygda si😂😂😂

Det forstår jeg godt…

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Katten.2.0 skrev (11 minutter siden):

Uansett tror jeg du misforstår meg. Jeg stemmer ikke Rødt, og kommer aldri til å gjøre det. Bruken av ordet revolusjon er bare én av årsakene til det.

Jeg misforstår deg ikke. Jeg oppfatter at du -som meg- er genuint interessert i begrepene og at retorikk har et faktisk innhold. Jeg kjenner også flere medlemmer av Rødt som alle er hel ved. 
Jeg ønsker bare å peke på at Rødts prinsipprogram setter Rødt på siden av alle andre partier på Stortinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fitnessjenta skrev (1 minutt siden):

AP bitchen til MDG? Høres merkelig ut, da AP virkelig ikke er et miljøvennlig parti.

For meg blir det Venstre i år :)

Dette viser vel den frustrasjonen og intense kampen de nå kjører med å få maten tilbake. Aldri har vi i dette land opplevd mere famling og kjemping om akkurat det. Det er nesten komisk å se på og jeg tenker med gru på hvordan det kan bli ved seier den veien. Det er bare å se i de største byene der ap regjerer. I Oslo bygger de om en hel by helt uten gangsyn i tro de skal redde verden med det. Ved valgseier vil de fortsette å bygge om hele Norge. At folk på kysten og langt nord blir skadelidende er totalt uinteressant. De er uansett i sterkt mindretall og blir dermed ikke hørt. Oslopampen er de som skal bestemme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Alterego666
Glaurung skrev (10 minutter siden):

Nå betyr revolusjon kun en radikal omveltning, den beskriver kun en kraftig endring helt uavhengig av retning eller innhold.

Revolusjon betyr -direkte oversatt- omveltning. I all politisk retorikk betyr dette en omveltning itenfor det parlamentariske system. All politisk historie bekrefter også dette. 
Dersom Rødt ønsker en demokratisk revolusjon, kunne de bare skrevet «parlamentarisk radikal kursendring».

Ledelsen har ønsket dette ved to revisjoner av prinsipprogrammet, men medlemmene ønsker altså revolusjon, og dette forplikter ledelsen. Det er dette programmet velgerne skal ta stilling til. For de som ønsker en venstreradikal og demokratisk politikk, fremstår SV som et alternativ for meg.

(Disclaimer: Jeg stemmer ikke SV selv)

Godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Hr. Aktiv skrev (14 minutter siden):

Jeg er på ingen måte tilhenger av rødt, men de har faktisk noen gode poenger. 

Men er ap også demokratisk? Er de virkelig det? 

Jeg kan gjerne innrømme Rødt gode standpunkter i enkeltsaker.

Mitt budskap her er at Rødt er revolusjonære, mens alle andre er parlamentariske og reformistiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (På 23.7.2021 den 7.30):

Du kan trygt si det til meg, skal også stemme MDG..!🌹

Huff, dett er skremmende. Skjønner dere egentlig hva dere stemmer på?
En mer naiv, blåst og lite gjennomtenkt politikk skal man lete lenge etter. 
Folk som stemmer på MDG fremstår som uintelligente rett og slett.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...