Gå til innhold

Hvilket parti skal du stemme på til høsten?


knulleGuden666

Hvilket parti skal fu stemme på i år?  

373 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på i år?

    • Senterpartiet
      53
    • Arbeiderpartiet
      42
    • Rødt
      54
    • Sosialistisk venstreparti
      40
    • Fremskrittspartiet
      40
    • Venstre
      19
    • Andre
      31
    • Ingen/blankt
      15
    • Høyre
      45
    • Miljøpartiet de grønne
      34


Anbefalte innlegg

18 minutter siden, fitnessjenta said:

AP bitchen til MDG? Høres merkelig ut, da AP virkelig ikke er et miljøvennlig parti.

For meg blir det Venstre i år :)

Ser du på lokalpolitikken i Oslo, har Ap definitivt vært bitchen til MDG. Om Ap blir avhengig av MDG på stortinget for flertall, vil MDG få kunstig mye makt. Litt som KrF. 

 

14 minutter siden, Alterego666 said:

Jeg misforstår deg ikke. Jeg oppfatter at du -som meg- er genuint interessert i begrepene og at retorikk har et faktisk innhold. Jeg kjenner også flere medlemmer av Rødt som alle er hel ved. 
Jeg ønsker bare å peke på at Rødts prinsipprogram setter Rødt på siden av alle andre partier på Stortinget.

Du har vel rett, selv om jeg ikke vil gå så langt som å si at Rødt jobber mot demokratiet. Menmen, en kaaan jo argumentere for det óg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alterego666
Katten.2.0 skrev (1 time siden):

Du har vel rett, selv om jeg ikke vil gå så langt som å si at Rødt jobber mot demokratiet. Menmen, en kaaan jo argumentere for det óg. 

Snu på spørsmålet: Dersom Rødt er et demokratisk parti, hvorfor sier ikke prinsipprogrammet dette i rene ord? Det ville gitt dem et langt større tilfang av stemmer.

Når det er sagt: Jeg tror nesten alle som stemmer på Rødt er demokrater. Jeg tror et stort flertall av sentralledelsen er demokrater. Men det er altså en kjerne av medlemmene som ønsker en kommunistisk revolusjon, og denne kjernen er stor nok til at de to ganger har fått landsmøtet til å opprettholde kommunistisk revolusjon som et prinsipielt politisk mål. 
 

På denne bakgrunnen tenker jeg det er bedre for venstreradikale demokrater å heller stemme SV. Hugo Chavez i Venezuela og Victor Orban i Ungarn ble begge valgt i demokratiske valg, men de etterlot/-later seg ikke demokratier når deres tid ved makten er over.

Endret av Alterego666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baremeg81 skrev (1 time siden):

Huff, dett er skremmende. Skjønner dere egentlig hva dere stemmer på?
En mer naiv, blåst og lite gjennomtenkt politikk skal man lete lenge etter. 
Folk som stemmer på MDG fremstår som uintelligente rett og slett.

Nå viste en nylig undersøkelse (beklager har ikke link nå, kan prøve å finne den hvis ønskelig) at flertallet som stemmer Mdg har høyere utdannelse. Nå er selvfølgelig ikke høyere utdannelse lik intelligens alene, men det har en sammenheng :) nå stemmer ikke jeg Mdg, men at vi har et parti med fokus på miljø og dyrevelferd er bare bra når vi faktisk befinner oss i en klimakrise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fitnessjenta skrev (1 time siden):

Nå viste en nylig undersøkelse (beklager har ikke link nå, kan prøve å finne den hvis ønskelig) at flertallet som stemmer Mdg har høyere utdannelse. Nå er selvfølgelig ikke høyere utdannelse lik intelligens alene, men det har en sammenheng :) nå stemmer ikke jeg Mdg, men at vi har et parti med fokus på miljø og dyrevelferd er bare bra når vi faktisk befinner oss i en klimakrise.

Jeg er helt enig i at fokus på miljø og klima er utrolig viktig. Men politikken MDG fører henger ikke på greip. 

De økonomisk sterke og høyt utdannede stemmer oftest blått. Husker jeg leste en artikkel om at hadde NHH og BI stått for all stemming så hadde Høyre hatt flertall alene. Her er det mange økonomer, som forstår seg på sosialøkonomi og hvordan alt fungerer og henger sammen. Det gjør ikke MDG. 

MDG har ofte veldig unge velgere. De unge har stort fokus på miljø, hvilket er bra, men de forstår ikke konsekvensene av å stemme på dette partiet. Det virker som de tenker at «miljø er viktig, da må vi stemme MDG». Uten å skjønne så mye mer. 

Sannheten er at Miljøpartiet De Grønnes politikk vil rasere norsk økonomi og skape massearbeidsledighet over hele Norge.

Jeg skulle ønske flere forsto dette.😔

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Baremeg81 said:

Jeg er helt enig i at fokus på miljø og klima er utrolig viktig. Men politikken MDG fører henger ikke på greip. 

De økonomisk sterke og høyt utdannede stemmer oftest blått. Husker jeg leste en artikkel om at hadde NHH og BI stått for all stemming så hadde Høyre hatt flertall alene. Her er det mange økonomer, som forstår seg på sosialøkonomi og hvordan alt fungerer og henger sammen. Det gjør ikke MDG. 

MDG har ofte veldig unge velgere. De unge har stort fokus på miljø, hvilket er bra, men de forstår ikke konsekvensene av å stemme på dette partiet. Det virker som de tenker at «miljø er viktig, da må vi stemme MDG». Uten å skjønne så mye mer. 

Sannheten er at Miljøpartiet De Grønnes politikk vil rasere norsk økonomi og skape massearbeidsledighet over hele Norge.

Jeg skulle ønske flere forsto dette.😔

Nå er det vel mer slik at de mer kapitalistiske og liberale systemene er gunstige for de mest ressurssterke. Som f.eks. de som har mulighet til å utdanne seg ved NHH og BI, og trives der.

Det er heller ingen økonomiske modeller som kan forklare atferd i helhet, så det er merkelig å hevde at de som studerer ved NHH og BI forstår hvordan alt fungerer og henger sammen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Alterego666 Nå står det jo uttrykkelig klart på Rødts hjemmesider hvilket forhold de har til demokrati, og både grunntekst og mangfoldige kjernepunkter gjør dette uomtvistelig klart, f.eks

https://roedt.no/solidaritet

https://roedt.no/demokrati

https://sw-ke.facebook.com/Roedt/videos/stortinget-101017-bjørnar-moxnes-om-stemmerett-og-demokrati-foto-stortinget/688378195043079/

I tillegg står partilederen på talerstolen i stortinget og bedyrer partiets forhold til nettopp demokratiske rettigheter. Moxnes har også gang på gang svart bekreftende på spørsmål om Rødt er demokratisk anlagt, men det er akkurat som om folk rett og slett ikke hører etter, nekter å lese og fortsetter å spinne rundt noen få enkeltformuleringer. Hvor mange flere eksempler direkte hentet fra hjemmesiden trenger du?

Nå har også Rødt vært klare på at denne begrepsbruken altså er demokratisk av natur, altså må begrepet leses mer i kontekst av en endring av dagens politiske bilde. Dessuten er ikke ordet kun festet til voldelig inngripen og voldelig omveltning, vi har f.eks eksempler fra medisinens verden, oppdagelsen av penicillinens virkning var en medisinsk revolusjon, vi har den industrielle revolusjon, der handlet begrepet om enorme fremskritt og en radikal omveltning totalt ulik den rådende status quo, man må her lese mellom linjene og bedømme partiet ut fra hva all tekst vedrørende demokrati på hjemmesiden forteller, samt hva som faktisk blir sagt fra toppledelsen offentlig og ikke minst i stortinget, og ikke henge seg opp i enkeltord, likevel er det akkurat dette som gang på gang gjøres, derfor bør også dette ordet fjernes. 

Det er ingenting uklart med lenkenes innhold, det er såpass klart at det burde være unødvendig å spinne videre på dette spørsmålet. Til tross for at en stemme på Rødt, og egentlig alle partier må sees i sammenheng med vektfordelingen av alle andre partiers stemmer i totalbildet, kommer denne begrepsdiskusjonen og dette skremmebildet til å fortsette å farge partiets omtale i media, derfor bør dette ordet endres. Men ingen kan påstå at ikke Rødt i tydelige ord beskriver sitt syn på demokratiet jmf lenkene direkte hentet fra hjemmesiden og videoen.

Godt valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hesmeta skrev (4 timer siden):

Alltid stemt AP. Ikke enig i alt, men det er det partiet som er nærmest meg.

 

Hva er det du ikke er enig om?

Jeg minner om at SV er ett mye bedre alternativ til AP (som er definisjonen på vingleparti).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Glaurung skrev (11 timer siden):

Nå står det jo uttrykkelig klart på Rødts hjemmesider hvilket forhold de har til demokrati, og både grunntekst og mangfoldige kjernepunkter gjør dette uomtvistelig klart, f.eks

«Demokrati

For Rødt er en sosialisme uten demokrati overhodet ingen sosialisme. 

I et demokratisk samfunn må de viktigste beslutningene være forankret i folkestyret. Det betyr at virksomheter som er så store at de er sentrale for hele landets økonomi, må eies av samfunnet og underlegges demokratisk styring og kontroll. Eksempler på dette er store banker og finansinstitusjoner og store industriforetak knytta til utnyttelsen av norske energi- og naturressurser.»

Ordet folkestyre gir meg frysninger på ryggen. For mange despoter i folkerepublikker har brukt samme lingo. 
Stortinget er ikke nevnt med ett ord. Hvordan skal faktisk folkestyret organiseres? Hvordan skal valg organiseres? Skal folkestyret skje kun gjennom Rødt, slik kommunisme vanligvis skjer, eller vil andre partier konkurrere om velgere.

En stor del av næringslivet skal eies av folket. Hvordan skal denne overdragelsen skje? Hvordan skal dagens eiere kompenseres?

Forventer Rødt at dette skal skje fredfullt i en Kumbayah-stemning?

Jeg tror ikke det, dessverre.

Jeg tror på en parlamentarisme og et representativt folkestyre med en rekke partier på Stortinget.
 

Prinsipprogrammet sier at Rødt skal jobbe for kommunisme etter Marx og Lenins modell, og det betyr slutt på privat eiendomsrett og slutt på Stortinget, og et en kommunistisk ettpartistat tar alle beslutninger på vegne av borgerne. Alle despoter sier de har folkestyre. Lenin sa det, Maduro sier det, Kim Yung Un sier det, Mao sa det. Alle ledet/leder ettpartistater som er/var styrt ovenfra og ned og hvor politisk opposisjon er enten forbudt eller sterkt undertrykt.

Hvor sier Rødt at de respekterer Stortinget makt og rolle og den private eiendomsretten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (2 timer siden):

«Demokrati

For Rødt er en sosialisme uten demokrati overhodet ingen sosialisme. 

I et demokratisk samfunn må de viktigste beslutningene være forankret i folkestyret. Det betyr at virksomheter som er så store at de er sentrale for hele landets økonomi, må eies av samfunnet og underlegges demokratisk styring og kontroll. Eksempler på dette er store banker og finansinstitusjoner og store industriforetak knytta til utnyttelsen av norske energi- og naturressurser.»

Ordet folkestyre gir meg frysninger på ryggen. For mange despoter i folkerepublikker har brukt samme lingo. 
Stortinget er ikke nevnt med ett ord. Hvordan skal faktisk folkestyret organiseres? Hvordan skal valg organiseres? Skal folkestyret skje kun gjennom Rødt, slik kommunisme vanligvis skjer, eller vil andre partier konkurrere om velgere.

En stor del av næringslivet skal eies av folket. Hvordan skal denne overdragelsen skje? Hvordan skal dagens eiere kompenseres?

Forventer Rødt at dette skal skje fredfullt i en Kumbayah-stemning?

Jeg tror ikke det, dessverre.

Jeg tror på en parlamentarisme og et representativt folkestyre med en rekke partier på Stortinget.
 

Prinsipprogrammet sier at Rødt skal jobbe for kommunisme etter Marx og Lenins modell, og det betyr slutt på privat eiendomsrett og slutt på Stortinget, og et en kommunistisk ettpartistat tar alle beslutninger på vegne av borgerne. Alle despoter sier de har folkestyre. Lenin sa det, Maduro sier det, Kim Yung Un sier det, Mao sa det. Alle ledet/leder ettpartistater som er/var styrt ovenfra og ned og hvor politisk opposisjon er enten forbudt eller sterkt undertrykt.

Hvor sier Rødt at de respekterer Stortinget makt og rolle og den private eiendomsretten?

For meg virker det som de har mildnet litt og at ap som ikke lenger er et parti for arbeiderne, men pampene. Ting forandres. Det sies en ting og gjøres noe helt annet. Uansett vil aldri ett parti lenger få den rollen på stortinget som makthavende og enerådende sådan for ingen av de er så store lenger og må med det inngå masse kompromisser som skader deres egen politikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Baremeg81 said:

Jeg er helt enig i at fokus på miljø og klima er utrolig viktig. Men politikken MDG fører henger ikke på greip. 

De økonomisk sterke og høyt utdannede stemmer oftest blått. Husker jeg leste en artikkel om at hadde NHH og BI stått for all stemming så hadde Høyre hatt flertall alene. Her er det mange økonomer, som forstår seg på sosialøkonomi og hvordan alt fungerer og henger sammen. Det gjør ikke MDG. 

MDG har ofte veldig unge velgere. De unge har stort fokus på miljø, hvilket er bra, men de forstår ikke konsekvensene av å stemme på dette partiet. Det virker som de tenker at «miljø er viktig, da må vi stemme MDG». Uten å skjønne så mye mer. 

Sannheten er at Miljøpartiet De Grønnes politikk vil rasere norsk økonomi og skape massearbeidsledighet over hele Norge.

Jeg skulle ønske flere forsto dette.😔

Helt enig med deg. Jeg irriterer meg grønn når jeg snakker med ei ung kvinne på 23 år som stemmer MDG fordi hun har sett på dagsrevyen at vi må gjøre noe med miljøet. De aller fleste som stemmer MDG har ikke lest partiprogrammet engang, men stemmer MDG fordi det er "kult" innad i venninnegjengen. Vi må bare krysse fingrene for at MDG aldri får politisk makt her i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (1 time siden):

For meg virker det som de har mildnet litt og at ap som ikke lenger er et parti for arbeiderne, men pampene. Ting forandres. Det sies en ting og gjøres noe helt annet. Uansett vil aldri ett parti lenger få den rollen på stortinget som makthavende og enerådende sådan for ingen av de er så store lenger og må med det inngå masse kompromisser som skader deres egen politikk. 

Endelig en som faktisk forstår hvordan norsk politikk fungerer. Du har helt rett at AP er ett vingleparti. Med ett vingleparti mener jeg at AP sier de er ett parti for arbeiderne, men når de faktisk skal stemme for ulike saker på stortinget, så stemmer i favør for pampene.

SV er partiet for arbeiderne nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bestemt meg. Tror det blir det partiet som har færrest idiotiske valgkamputspill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Alterego666 Nå betyr jo demokrati nettopp folkestyre, ( https://snl.no/demokrati ), jmf tekst «Demokrati, også kalt folkestyre, er en styreform der folket, forstått som landets voksne innbyggere, velger representanter som utformer lovene og tar viktige politiske beslutninger.» så det fremstår for meg som litt merkelig at du synes dette velkjente synonymet er et så skremmende ordvalg fra Rødts side i denne sammenheng, og ordet demokrati (hvis det helst er ønskelig at det er dette ordet som skal brukes) er jo rikelig representert rundt om på hjemmesiden, det står klart og tydelig i alle lenkene jeg har kommet med at det demokratiske prinsippet skal holdes i hevd, og ordet er altså representert i et stort overtall i forhold til den ene gangen ordet kommunisme dukker opp i prinsipprogrammet av 2019. Dette må jo nevnes når vi skal se på helheten i partiets offentlige profil.

Nå har jeg i to omganger gitt lenker til både grunntekst og flere kjernepunkter fra Rødts hjemmeside som i klart ordelag forklarer Rødts forhold til demokratiet, og altså noen viktige kjernepunkter partiet fremmer der det klart og tydelig fremgår at formålet er å styrke demokratiet i Norge, jeg vil plukke ut noen av dem i dette innlegget.

Stemmerett for 16-åringer (Partiet vil altså utvide antall stemmeberettigede mennesker, stikk i strid med kommunistiske ettpartistater og diktaturer)

Under bolken demokrati finner vi: (mine egne kommentarer i parentes)

 

  • Avholde flere rådgivende folkeavstemninger. ( i tråd med demokratiske prinsipper, folket skal ha mer og si, ikke mindre, og er stikk i strid med tradisjonelle kommunistiske diktaturer)
  • Sette ned sperregrensa til 2 prosent ved stortingsvalg. (Åpner for større valgdeltakelse og mer reell innflytelse og politisk makt, stikk i strid med tradisjonelle kommunistiske diktaturer)
  • Sikre god dekning i riksdekkende radio og TV for alle landsomfattende partier som stiller lister i valg. (med vekt på alle landsomfattende partier som stiller lister i valg. Stikk i strid med kommunistiske ettpartistater og diktaturer, som ikke tillater verken reell opposisjon eller offentlig taletid for opponerende partier)
    • Jobbe for fullt innsyn i kommunikasjon mellom regjeringen eller departementene og utenforstående.

    (Sentralt punkt, og stikk i strid med kommunistiske ettpartistater og diktaturer som ikke akkurat kjennetegnes av innsyn i verken valgprosesser eller partipolitiske anliggender)

    -Styrke den folkevalgte styringen av staten på bekostning av byråkratiet. (mer fokus og vekt på reell folkevalgt styring, og dermed sikre at ikke makt og innflytelse forsvinner i et byråkratisk uoversiktlig system, stikk i strid med tradisjonelle kommunistiske ettpartistater og diktaturer)

    --------------------------------------

    Under solidaritet legges det også vekt på at folket har en reell innflytelse over politiske valg, derfor er Rødt ikke overraskende motstandere av EØS-avtalen

    ----------------------------------------

    Det er langt flere punkter som alle forklarer tydelig at demokrati (eller folkestyre) skal spille en sentral rolle i Rødts politikk, og Rødts uttalte mål er altså å styrke demokratiet gjennom flere kjernepunkter, ikke svekke det, men dette får holde i denne omgang, jeg tror de fleste nå har fått med seg partiets tydelighet i dette spørsmålet.

    Vi må se helheten, og sett opp mot hvor tydelige partiet er i dette spørsmålet, mener jeg det er et urimelig krav at stortinget må nevnes spesifikt i prinsipprogrammet for at ikke denne teksten skal ugyldiggjøres og mistenkeliggjøres, eller på andre måter miste sin kraft i spørsmålet om tydelighet. 

    ---------------------------------------

    Når det kommer til praktisk gjennomførbarhet, som du indirekte er innom i ditt innlegg, så er det en annen diskusjon. Utgangspunktet her var at du spurte en annen bruker om vedkommende var i mot demokratiet, på bakgrunn av dennes stemmevalg, dette utgangspunktet tolker jeg som at du nå har forlatt med referanse til din kommentar i går ettermiddag der du skrev at du trodde flesteparten av Rødts velgere er demokrater, og også de fleste i partiledelsen, noe som også vil være en effektiv fot på bremsepedalen når det kommer til å holde dette partiet i balanse. Jeg slutter meg derfor til akkurat den biten, der er vi nok enige.

    Jeg er enig i at bruken av ordet revolusjon ikke er heldig, og ordet kommunisme bør ikke brukes, at Moxnes m.fl stemte i mot dette ordet tror jeg imidlertid har sin forklaring i at dette er en retning selve toppledelsen ikke står for, ikke at grisen skal sminkes og kommunisme skal lures inn bakdøren. Et parti som derimot ønsker ren kommunisme i Norge, er NKP.

    Å balansere mer makt til arbeidere sett opp mot bedriftseieres kår er en vanskelig kabal, jeg er helt klar mer for private initiativer enn Rødt er, og kommer antagelig til å lande på enten AP eller SV i høstens valg, de kompromisser mer og man får mer blandet politikk fra begge sidene.

 

Til ditt spørsmål om Rødt respekterer den private eiendomsretten, så svarer partiet offentlig på det spørsmålet her:

https://nb-no.facebook.com/Roedt/posts/10156251076719068/

Rødt «Hei Katrine.
Rødt er ikke mot eiendomsrett generelt, det er _kapitalistisk eiendomsrett_ vi er motstandere av. Bjørnar Moxnes har tidligere forklart det slik:


"Politikere skal aldri blande seg inn i hva folk tror på, hva de leser, hva de mener, slik sosialister i forrige århundre forsvarte. Heller ikke i folks personlige eiendom, leiligheten eller platesamlinga deres.

Men kapitalistisk eiendom[srett], det er noe annet. Det handler om å høste fruktene av andres arbeid. Om å høste privat og eksklusiv rikdom fra naturressurser som burde tilhørt oss alle.

Den typen eiendom mener Rødt vi skal forvalte demokratisk og eie i fellesskap, men det er altså noe annet enn personlige eiendeler. Det er verdt å huske, neste gang noen forteller at Rødt vil ta fra deg vinylplatene eller boligen din."

Se gjerne hele foredraget hvor Moxnes tok opp dette spørsmålet - det er en solid innføring i hva Rødt tror på og står for: https://youtu.be/s3GtoCeLGNY?t=3m9s »

 

 

Endret av Glaurung
Lite tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Glaurung skrev (52 minutter siden):

Jeg er enig i at bruken av ordet revolusjon ikke er heldig, og ordet kommunisme bør ikke brukes

Men det har altså medlemmene bestemt skal stå i prinsipprogrammet, og det må ledelsen forholde seg til.

Nettopp derfor mener jeg Rødt skal forklare mer spesifikt HVA de mener med folkestyre og demokrati. Alle som kan litt historie kjenner til FOLKErepublikken Kina og den Tyske DEMOKRATISKE Republikk. Fine ord, lite folkestyre og demokrati.

Som du selv skriver, de kunne bare formulert seg annerledes. Etter nøye diskusjon og i to omganger har de bestemt seg for å forbli et revolusjonært Kommunistisk parti.

Det er et stort, rødt flagg for meg (pun intended).

Av konkrete saker er det flere ting jeg er grunnleggende positiv til, og som tidligere skrevet kjenner jeg flere tillitsvalgte i Rødt som er hel ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Alterego666 Nå skal vi huske på at også alt annet som står inne på hjemmesidene til Rødt er politikk og holdepunkter som det i sum er enighet om skal frontes, dvs at flertallet har jobbet frem disse standpunktene, det vil jo selvsagt alltid være uenighet blant forskjellige medlemmer mtp at alle de større og mellomstore partiene har flere hundre punkter med ønsket politikk.

Kommunisme er ikke noe det store flertallet av det norske folk ønsker, NKP er jo et glimrende eksempel på hvor lite oppslutning denne retningen har, de har ligget på 0,x% i mange år, og stiller vel bare lister i ett eller to fylker. (?)

Kommunisme vil uansett aldri få noen reell innflytelse i Rødts eventuelle deltagelse i en koalisjon med de større partiene på samme side i spekteret. Rødt har moderert seg kraftig i retorikk siden 2010-2011, det er også en langt større overvekt av sosialister og endog sosialdemokrater i partiet nå i dag enn hva tilfellet var for 10-12 år siden, og når partiet eventuelt blir tvunget til kompromisser og samarbeid med de andre partiene, vil dette utvannes kraftig og til slutt dø sin naturlige død på stellebordet.

Det er vanskelig å spå fremtiden, men jeg tror kommunistene i Rødt vil trekke seg ut av partiet og heller melde overgang til NKP hvis Rødt etter hvert blir såpass store at et samarbeid med AP, SP og SV blir naturlig. Rødt viser klare tegn på fornying i motsetning til NKP, som står rotfast på et renheklet kommunistisk tankegods, og oppslutningen er jo også deretter.

Jeg tror de fleste av Rødts velgere er klar over Rødts rolle i en eventuell koalisjon, og heller stemmer på kjernesaker eller fordi de ønsker å ankre opp AP og SV snarere enn et ønske om økt kommunistisk innflytelse i den norske partifloraen.

 

 

Endret av Glaurung
Liten tilføyelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Alterego666
Glaurung skrev (På 29.7.2021 den 12.30):

Kommunisme vil uansett aldri få noen reell innflytelse i Rødts eventuelle deltagelse i en koalisjon med de større partiene på samme side i spekteret. Rødt har moderert seg kraftig i retorikk siden 2010-2011, det er også en langt større overvekt av sosialister og endog sosialdemokrater i partiet nå i dag enn hva tilfellet var for 10-12 år siden, og når partiet eventuelt blir tvunget til kompromisser og samarbeid med de andre partiene, vil dette utvannes kraftig og til slutt dø sin naturlige død på stellebordet.

Man kan jo ikke ha litt kommunisme, enten er man kommunist, eller så er man parlamentarist. Dersom flertallet i Rødt er demokrater, ville kommunisme vært fjernet som politisk må. Strengt tatt burde man da også diskutert en sammenslåing mellom SV og Rødt, men det skal medlemmene i disse partiene få lov til å bestemme uten at jeg skal blande meg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Liberalistene er et friskt pust innen politikken. Der finner jeg det jeg mener vi trenger mest av akkurat i dag. Sosialisme og miljø har vi mer enn nok av, i Norge, i Norge trenger vi mer reell frihet og fokus på enkeltmennesker. 

https://www.liberalistene.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny måling:

Arbeiderpartiet - 26,9% (50 mandater)

Senterpartiet - 15% (27 mandater)

Sosialistisk Venstreparti - 8% (15 mandater)

Rødt - 5,5% (10 mandater)

MDG - 4,1% (7 mandater)

TOTALT 109 mandater

 

Høyre - 19,5% (36 mandater)

Frp - 11,6% (21 mandater)

Venstre - 3,6% (2 mandater)

KrF - 3% (1 mandat)

TOTALT 60 mandater

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Maling&gallupid=4393

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (1 time siden):

Liberalistene er et friskt pust innen politikken. Der finner jeg det jeg mener vi trenger mest av akkurat i dag. Sosialisme og miljø har vi mer enn nok av, i Norge, i Norge trenger vi mer reell frihet og fokus på enkeltmennesker. 

https://www.liberalistene.org/

For en idiot uttalelse. Liberterianisme = oligarki, hvis du er lever i en ustabil stat som f.eks. Russland, så er det et kleptokrati.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...