Gå til innhold

Hvilket parti skal du stemme på til høsten?


knulleGuden666

Hvilket parti skal fu stemme på i år?  

373 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på i år?

    • Senterpartiet
      53
    • Arbeiderpartiet
      42
    • Rødt
      54
    • Sosialistisk venstreparti
      40
    • Fremskrittspartiet
      40
    • Venstre
      19
    • Andre
      31
    • Ingen/blankt
      15
    • Høyre
      45
    • Miljøpartiet de grønne
      34


Anbefalte innlegg

Hvemsomhelst skrev (3 timer siden):

@Lurium
Bare noe som av og til dukker opp i media. Det er ganske vanlig at sentrumspartier støtter begge sider. Grasrota i partiet var vel borgerlig, og vi husker Borten-regjeringen, som var borgerlig. 
https://www.tv2.no/a/13427279/


SP er et godt parti med mange gode saker, bortsett fra «kjøp norsk kortreist mat+ Produsert i Norge med billig, langreist arbeidskraft»

 Grunnen til at jeg nevnte dette er forestående valg, spådommer om samarbeidspartier, og at SP ikke vil danne regjering med SV.

Denne artikkelen om SP er ikke ny, men forklarer litt.  Ikke betalingsmur,

https://www.nationen.no/motkultur/kronikk/hvor-er-det-borgerlige-sp/

 

4FA2509E-789B-45B1-851D-6372FFFAC20A.jpeg

I disse dager må en drive med kritisk lesning, ikke bare av de privateide avisene/kanalene, men også av nrk. Journalister er i all hovedsak en homogen gruppe politisk, i tillegg har de eiere med en politisk agenda. Dette merkes kanskje spesielt i dekning av Vedum og SP i disse dager, da pressen/eierne stort sett er urbane. Samme gjelder motsatt med spesielt Rødt og MdG, som, etter min mening, burde fått mer kritisk vinkling i media på hovedområdene de er svake på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurium skrev (5 timer siden):

Kan du nevne sakene de er vinglete på? (Oppriktig nysgjerrig). 

Hvilke kompromiss de er villige til å inngå for evt. koalisjoner anser jeg egentlig ikke som vingling, men mer som et kjennetegn på koalisjonsregjeringer, og det er viktigere hvilke saker de "vinner" med slik hestehandel. Litt som med Høyre og Frps lakrispiper.

Søk på google: "AP snur" og da finner du mange treff. Blant annet var AP veldig vinglete om rusreformen, så nytt på nytt laget en episode om det:

https://tv.nrk.no/se?v=MUHH50001321&t=134s

Slik er også AP i innvandring og integreringspolitikken. AP tror vel at vi velgere ikke følger med om de stemmer for regjeringspolitkk når de er i opposisjon. De har ikke strammet nok inn i integreringspolitikken (innvandrer som bor i Norge), men de har strammet for hardt inn i innvandringspoltikken (Utlendinger som ønsker å komme til Norge).

 Et konkret eksempel på innvinglete politikk i integreringspolitikken:

- AP ønsker forbud mot barnehijab

- De stemmer imot for å innføre forbud mot barnehijab

Når det gjelder innvandringspolitikken er det trist at AP prøver å kopiere sin søsterparti i Dannmark som er for streng.

Her må AP følge SV sin politikk dvs.

- Fjerne kravet om at seksuelle minoriteter må ha bodd 2 år sammen før de kan få familiegjenforening. I mange land er forbudt å være seksuell minoritet f.eks. homofil. Da er det urimelig å stille slike krav, men bør undersøkes på andre måter.

- Redusere saksbehandlingstiden i familiegjenforeningssaker betydelig, for eksempel er normal saksbehandlingstid for etnisk norsk som gifter seg i Tyrkia og bosatt i Oslo på 2 år  - bare ventetiden til intervju er 20 måneder nå og  SVILOMBUDSMANNEN mener det ikke skyldes koronasituasjonen.

Jeg stemte på AP før, etter at de har blitt vinglete, så har jeg tatt en vurdring av hva er viktigst mellom integrering og innvandring (ingen partier har streng integrering og libral innvandring). Da har jeg bestemt meg for at SV er det eneste riktig partiet å stemme på.

Det er IKKE uten grunn at 30 % av Oslos befolkning har begynt å stemme på Rødt, SV eller MDG. Det er fordi AP er vinglete når det gjelder velferd/NAV, klima/miljø og integrering/innvandring. I tillegg er AP i ferd med å gjøre historiens nest dårligste valg noensinne.

Endret av Visum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...