Gå til innhold

Hvilket parti skal du stemme på til høsten?


knulleGuden666

Hvilket parti skal fu stemme på i år?  

373 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på i år?

    • Senterpartiet
      53
    • Arbeiderpartiet
      42
    • Rødt
      54
    • Sosialistisk venstreparti
      40
    • Fremskrittspartiet
      40
    • Venstre
      19
    • Andre
      31
    • Ingen/blankt
      15
    • Høyre
      45
    • Miljøpartiet de grønne
      34


Anbefalte innlegg

Magrat skrev (2 timer siden):

Rødt vil melde Norge ut av NATO og få det helt uavhengig av EU.

Tror ikke vi står særlig trygt da....   

 

Det er ikke Rødt sin prioritet. Prioriteten ligger i innenrikspolitikken. Er det noen som vil ut av noe, så må det være EU det blir snakk om, og der er Senterpartiet langt mer potente. 

Rødt er mer enn nok fornøyd hvis vi slutter å delta i USA-ledede kriger. Da er Rødt mer enn fornøyd nok, og jeg støtter Rødt i det. Norge bør ikke krige på vegne av USA et eller annet sted i Afrika eller Midt-Østen eller Afghanistan. 

Se på idiotene England og til og med Tyskland - de prøver nå å yppe seg mot Kina i Sør-Kina havet. Hva er vitsen? Og England meldte seg ut av EU. Er det for å bare være enda mer hissig bikkje for USA? Boris er ikke helt i vater. 

NATO skal være en forsvarsallianse, og det betyr hvis noen skulle invadere USA / Alaska / Hawaii, så må Norge hjelpe og motsatt - hvis Russland f eks invaderer Svalbard eller deler av Finnmark med "små, grønne menn" a la Krim-halvøya fra 2014, så er USA forpliktet til å hjelpe. 

Men å drive og "denge" folk nede i Midt-Østen og Afghanistan med bakkestyrker og tanks ++, bør Norge IKKE blande seg inn i. Så enkelt er det.

Så ta det med ro, Norge blir ikke utmeldt ut av NATO hvis Rødt får mellom 4 og 5 prosent. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er 20 år så blir å stemme første gangen på meg. Da blir det enten SP eller Demokratene, mest sannsynlig Demokratene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nilb skrev (50 minutter siden):

Er 20 år så blir å stemme første gangen på meg. Da blir det enten SP eller Demokratene, mest sannsynlig Demokratene.

Om du vil at stemmen skal ha en betydning bør du stemme på etablerte partier, slik som Senterpartiet i ditt tilfelle. Å stemme på demokratene blir som å stemme blankt eller ikke stemme i det hele tatt - din stemme utgjør ingen forskjell da.

Endret av Visum
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Visum said:

Om du vil at stemmen skal ha en betydning bør du stemme på etablerte partier, slik som Senterpartiet i ditt tilfelle. Å stemme på demokratene blir som å stemme blankt eller ikke stemme i det hele tatt - din stemme utgjør ingen forskjell da.

Fortsette å stemme på etablerte partier så makten holder seg på en plass og ingen reell forandring skjer? Nei. Hvis nok folk stemmer på Demokratene så får det en betydning. Dårlig forsøk på å skremme folk bort fra nye aktører i demokratiet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skywalker skrev (På 31.7.2021 den 13.54):

Ingen. Norge styres uansett av EU.

Derfor må man stemme Demokratene

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (På 30.7.2021 den 20.37):

Frihet, og fokus på enkeltindividet. Klikk på linken hvis du tør. Det er ofte en fordel å vite hva en snakker om dersom en skal kritisere noe, det hjelper :).

Som her feks:

??

Man må allerede være rik for å være ‘fri’ i et kapitalistisk/liberalistisk samfunn 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubiquiti skrev (2 timer siden):

Fortsette å stemme på etablerte partier så makten holder seg på en plass og ingen reell forandring skjer? Nei. Hvis nok folk stemmer på Demokratene så får det en betydning. Dårlig forsøk på å skremme folk bort fra nye aktører i demokratiet.

Jeg skremmer ikke bort, men forteller bare realiteten. Om man stemmer på et ikke-eksisterende parti som demokratene så blir det akkurat som å stemme blankt eller ikke stemme i det hele tatt. Det burde vel du også forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Visum said:

Jeg skremmer ikke bort, men forteller bare realiteten. Om man stemmer på et ikke-eksisterende parti som demokratene så blir det akkurat som å stemme blankt eller ikke stemme i det hele tatt. Det burde vel du også forstå.

Jeg forstår at du kommer med en Catch-22: De vil ikke bli store fordi ingen stemmer på dem, så ikke kast bort tiden med å stemme på dem. Alt som skal til for å bryte dette er at folk... stemmer på dem.

Å stemme på Trump i 2016 var også bortkastet hørte jeg, siden det var vedtatt at Hillary ville vinne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubiquiti skrev (20 minutter siden):

Jeg forstår at du kommer med en Catch-22: De vil ikke bli store fordi ingen stemmer på dem, så ikke kast bort tiden med å stemme på dem. Alt som skal til for å bryte dette er at folk... stemmer på dem.

Å stemme på Trump i 2016 var også bortkastet hørte jeg, siden det var vedtatt at Hillary ville vinne.

Ingen bør stemme på et ytre høyreparti desto mindre man ønsker polarisering av samfunnet akkurat som Trump.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Visum said:

Ingen bør stemme på et ytre høyreparti desto mindre man ønsker polarisering av samfunnet akkurat som Trump.

Ut i fra diskusjonen antar jeg du sikter til Demokratene. Hva er det som gjør de til ytre høyre? Hvilke trekk ved dette "ytre høyre" er det som vil skape polarisering, og hvor finner jeg dette i partiprogrammet?

Mulig jeg misforstår, men det kan virke som at du er mer opptatt av at folk ikke skal stemme på nettopp Demokratene enn det å ikke kaste bort stemmen på et småparti generelt? Er dette korrekt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny måling:

Arbeiderpartiet - 23,7%

Senterpartiet - 15,8%

Sosialistisk Venstreparti - 8,6%

Rødt - 5,3%

MDG - 4,5%

Totalt antall mandater: 106

Kommentar: Selv om flertallet fortsatt er solid, så ser man en liten tendens til at velgere på venstresiden ikke liker SP sin tullete oppførsel de siste dagene der de driver med det idiotiske spillet sitt og splitter venstresiden. Interessant at Vedum ikke ser dette selv, for jo mer han spreller mot SV / MDG / AP og andre partier, jo mer oppslutning har Vedum mistet den siste tiden. For ikke så lenge siden snuste SP på 20%. Dette var før Vedum lanserte seg selv som statsminister kandidat. Nå er det ikke engang tvil i hvem som leder på venstresiden (AP) og SV / Rødt / MDG er sammenlagt like sterke som SP.

Høyre - 20,8%

FrP - 10,9%

Venstre - 4,5%

KrF - 2,8%

Totalt antall mandater: 63

I tillegg har "andre partier" totalt 3,0%. Her går jeg utfra at Demokratene har mye av denne oppslutningen, (bortimot 2 prosentpoeng) og det kan være at de får 1 mandat hvis de øker litt til i oppslutning.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er en ny, fersk måling klar - fullstendig kollaps for høyresiden.

Antall mandater i parantes:

Arbeiderpartiet - 23,5% (44)

Senterpartiet - 16,4% (32)

Sosialistisk Venstreparti - 8,6% (16)

Rødt - 7,5% (14)

MDG - 4,5% (8)

Totalt antall mandater: 114

 

Høyre - 18,2% (33)

FrP - 9,3% (17)

KrF - 3,8% (3)

Venstre - 3,2% (2)

Totalt antall mandater: 55

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hvemsomhelst

Det er noen som ikke har bestemt seg for hva de skal stemme på ved valget. Svaret er jo opp til hva den enkelte synes er viktig.  Jeg ønsker en forbedring av velferdsordningene, og synes at det viktigste må være å bli kvitt karenstiden.

Jeg fant denne oversikten via fb. Deler med dere:

EN OPPSUMMERING AV SVARENE FRA PARTIENE PÅ STORTINGET OM AAP MED SIN KARENSTID OG NAV, FRA FriFagbevegelse
——-

Partiene Høyre, Fremskrittspartiet FrP og KrF Kristelig Folkeparti har ikke svart på FriFagbeveglese sine spørsmål. Vi kan derfor ikke konkludere med noe annet enn at de ikke ønsker endringer i AAP lovverket. De vil ikke fjerne karenstiden, eller gjøre store endringer i nav, men heller fortsette som de gjør i dag. 

——

For å samle alle svarene fra partiene så legges det ved link fra hvert parti som har svart.

Arbeiderpartiet sitt svar: 

https://frifagbevegelse.no/nav/ap-lover-utbetaling-av-arbeidsavklaringspenger-helt-til-folk-er-ferdig-avklart-i-nav-eller-helsevesenet-6.158.808390.1.fd685a7f64

———

Senterpartiet sitt svar: 

https://frifagbevegelse.no/nav/navveiledere-bor-ha-maks-50-mennesker-i-arbeidsavklaring-mener-per-olaf-lundteigen-6.158.808156.1.f8c28bc36c

———

SV - Sosialistisk Venstreparti

https://frifagbevegelse.no/nyheter/nav-ma-ansette-flere-for-a-fa-bedre-tid-til-a-hjelpe-folk-mener-svs-solfrid-lerbrekk-6.158.808361.adc82ae353

———

Rødt

https://frifagbevegelse.no/nav/innstrammingene-i-aapordningen-rammer-folk-knallhardt-mener-rodtleder-bjornar-moxnes-6.158.808368.1.ed48729c81

——-

Miljøpartiet De Grønne - MDG

https://frifagbevegelse.no/nav/miljopartiet-de-gronne-vil-oke-minstesatsene-for-arbeidsavklaringspenger-uforetrygd-og-sosialstonad-6.158.808396.1.2c817e4299

———

Venstre

https://frifagbevegelse.no/nav/venstre-vil-oke-navs-budsjetter-samtidig-som-regjeringa-fortsetter-ostehovelkuttene-i-staten-6.158.808555.1.a4ee8544d5

———

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
Visum skrev (1 minutt siden):

Arbeiderpartiet kan vi ikke regne med, da de er definisjonen på vingleparti.

Delte meninger om det, som alt annet 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...