Gå til innhold

Hvilket parti skal du stemme på til høsten?


knulleGuden666

Hvilket parti skal fu stemme på i år?  

373 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på i år?

    • Senterpartiet
      53
    • Arbeiderpartiet
      42
    • Rødt
      54
    • Sosialistisk venstreparti
      40
    • Fremskrittspartiet
      40
    • Venstre
      19
    • Andre
      31
    • Ingen/blankt
      15
    • Høyre
      45
    • Miljøpartiet de grønne
      34


Anbefalte innlegg

Hvemsomhelst skrev (Akkurat nå):

Delte meninger om det, som alt annet 😀

Så enkelt er det ikke, det er tydelig at de er ett vingleparti. Derfor bør man heller stemme SV eller Rødt. Det er en grunn til at Rødt har fått ca. 7,5 % oppslutning fordi man ikke kan stole på AP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hvemsomhelst
Visum skrev (1 minutt siden):

Så enkelt er det ikke, det er tydelig at de er ett vingleparti. Derfor bør man heller stemme SV eller Rødt. Det er en grunn til at Rødt har fått ca. 7,5 % oppslutning fordi man ikke kan stole på AP.

Uansett, så vil de være avhengige av hverandres støtte. Jeg synes SP er mest vinglete, de vil ikke snakke med SV, og av og til vet de ikke om de er sosialistiske eller borgerlige.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (På 2021-8-11 den 14.38):

Uansett, så vil de være avhengige av hverandres støtte. Jeg synes SP er mest vinglete, de vil ikke snakke med SV, og av og til vet de ikke om de er sosialistiske eller borgerlige.  

Jeg bryr meg mest om innvandring og integreringspolitikken. AP er det mest vinglete partiet når det gjelder dette. Jeg ønsker meg streng integreringspolitikk, men liberal innvandringspolitikk.

Enklere sagt: Det skal være enkelt å komme til Norge, men om du ikke hører etter, så ut med deg. Hør etter betyr i praksis, å lære seg norsk og å følge norsk lov.

Endret av Visum
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg stemmer MdG. Langt ifra enig i det meste de står for og har aldri stemt på de før, men tror man trenger en radikal miljøpolitisk stemme i norsk politikk. Med bakgrunn i FN’s klimarapport og at dette er blitt advart om siden 80-tallet er det helt åpenbart at Norges miljøpolitikk ikke har fungert så langt. I år mener jeg det er på tide å sette miljø øverst på agendaen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for tull, latterliggjøring og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt valgomat og ser at jeg er mest enig med KRF og MDG. Jeg føler også at det er de partiene som er mest aktuelle å stemme på, men så har de begge også noen saker jeg ikke kan stå inne for. Så det blir nok blankt.

  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (11 timer siden):

Jeg har tatt valgomat og ser at jeg er mest enig med KRF og MDG. Jeg føler også at det er de partiene som er mest aktuelle å stemme på, men så har de begge også noen saker jeg ikke kan stå inne for. Så det blir nok blankt.

De fleste kommer aldri til å finne ett parti som de er 100 % enig med.

Om det er valg mellom KRF og MDG, så ville jeg ha gått for MDG (selvom jeg aldri ville stemt dette partiet, da de vil fjerne rentefradraget).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tenkt å stemme på det nye partiet, Sentrum? Jeg vurderer det eller Senterpartiet, men føler de er litt populistiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MdG er partiet for de som enten ikke forstår samfunnsøkonomi eller de som ikke bryr seg om egen økonomi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blankt. Men om det var slikt at jeg måtte ha valgt 1 parti så hadde det blitt KrF. 

Endret av Fredfull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visum skrev (På 2021-8-11 den 14.28):

Arbeiderpartiet kan vi ikke regne med, da de er definisjonen på vingleparti.

Kan du nevne sakene de er vinglete på? (Oppriktig nysgjerrig). 

Hvilke kompromiss de er villige til å inngå for evt. koalisjoner anser jeg egentlig ikke som vingling, men mer som et kjennetegn på koalisjonsregjeringer, og det er viktigere hvilke saker de "vinner" med slik hestehandel. Litt som med Høyre og Frps lakrispiper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvemsomhelst skrev (På 2021-8-11 den 14.38):

Uansett, så vil de være avhengige av hverandres støtte. Jeg synes SP er mest vinglete, de vil ikke snakke med SV, og av og til vet de ikke om de er sosialistiske eller borgerlige.  

Hvordan er Sp vinglete? Kan du nevne sakene de opptrer vinglete på?

At de er uenige med mye av det SV ønsker er da ikke vinglete. SP og dagens versjon av AP skiller seg lite fra de andre sentrumspartiene, en kan ikke sammenligne alle partiene på venstresiden og forvente at de skal mene det samme? Da ville vi jo bare trengt 2 parti. I bunn og grunn handler norsk venstreside og høyreside om hvem som skal drifte velferds-Norge, og hvordan denne velferden skal finansieres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

@Lurium
Bare noe som av og til dukker opp i media. Det er ganske vanlig at sentrumspartier støtter begge sider. Grasrota i partiet var vel borgerlig, og vi husker Borten-regjeringen, som var borgerlig. 
https://www.tv2.no/a/13427279/


SP er et godt parti med mange gode saker, bortsett fra «kjøp norsk kortreist mat+ Produsert i Norge med billig, langreist arbeidskraft»

 Grunnen til at jeg nevnte dette er forestående valg, spådommer om samarbeidspartier, og at SP ikke vil danne regjering med SV.

Denne artikkelen om SP er ikke ny, men forklarer litt.  Ikke betalingsmur,

https://www.nationen.no/motkultur/kronikk/hvor-er-det-borgerlige-sp/

 

4FA2509E-789B-45B1-851D-6372FFFAC20A.jpeg

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardito skrev (På 2021-8-12 den 15.25):

Tror jeg stemmer MdG. Langt ifra enig i det meste de står for og har aldri stemt på de før, men tror man trenger en radikal miljøpolitisk stemme i norsk politikk. Med bakgrunn i FN’s klimarapport og at dette er blitt advart om siden 80-tallet er det helt åpenbart at Norges miljøpolitikk ikke har fungert så langt. I år mener jeg det er på tide å sette miljø øverst på agendaen.

Jeg vurderte det samme som du, å stemme på MdG, rett og slett fordi jeg er veldig enig med dem i to kjernesaker.

Men har nå ombestemt meg, og kommer til å stemme på enten SV eller Ap. MdG er ikke lenger aktuelle, bl.a fordi jeg opplever at det er vanskelig å få dem til å svare konkret på konkrete spørsmål, og de bruker en del hersketeknikker (som å bruke følelser/ veldig følelsesbetonte toner, eller insinuasjoner når de burde brukt fakta/ svart ordentlig på spørsmålene de får) i deres kommunikasjon, og det synes jeg ikke er ok.   

Endret av EasterBunny
La til en tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

tom1986 skrev (10 timer siden):

MdG er partiet for de som enten ikke forstår samfunnsøkonomi eller de som ikke bryr seg om egen økonomi.

Det var en som spurte MdG om de hadde laget en klimabudsjett. Vedkommende fikk ingen svar. Jeg tenker det kanskje sier en del. Forhåpentligvis vil noen utfordre dem på det i valgkampen, for et slikt budsjett vil jeg gjerne se. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kommer til å stemme AP. Det står mellom AP og MDG. Men, jeg stemte MDG i kommunevalget. Det får holde. Er ikke helt komfortabel med å gi de makt på nasjonalt nivå.

Min begrunnelse er rett og slett at jeg ønsker slutt på mest mulig midlertidighet og deltid i arbeidslivet. Det er kjernesaken her i gården. Jeg kjenner så mange som lever i stress og usikkerhet, fordi de ikke vet om de har jobb om et par måneder, og som ikke vet hvor mye penger som kommer inn i måneden. Har man ikke jobb på stell, så fungerer liksom ikke resten av livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fra landet her ser jeg. Det blir veldig flaut om Trygve S.V. vinner statsministerposten.😳

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...