Gå til innhold

Vi venter på sistemann


Amatariel

Anbefalte innlegg

Lorieen skrev (9 minutter siden):

Du burde virkelig se på Cybex Priam. Jeg ELSKER vår!

Den har vært til vurdering 😅 må kanskje se fysisk på den før jeg avskriver den helt. Men etter reseach på nettet er konklusjonen hittil at designet blir litt for spesiell for min smak. Og prisen for høy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så godt å høre at kontrollen gikk bra! 🤩 Hørt at man kan få urinveisinfeksjon uten å merke noen symptomer når man går gravid, så det er jo godt de tar det på alvor og sender til dyrking.

Helt enig med Niny om den vekten! Det er viktig å sørge for å ha det bra mens man går gravid og ikke straffe seg selv med negative tanker. Og bare tenk på de flotte trilleturene vi får til våren! 😍 Dessuten har vi jo ammingen også. Så vidt jeg har klart å lese meg til så er 2-300 ekstra kalorier om dagen nå nok, mens ammingen vanligvis forbrenner 500-1000 kalorier i døgnet :Knegg:

Vi hadde faktisk akkurat samme opplevelse som deg angående vogn. Britax virker litt billig og skranglete, dessuten har jeg ei venninne som har den, og hun er ikke fornøyd av akkurat den grunnen. Emmaljunga virket veldig stabil og god, men den ble for tung og vanskelig å legge sammen, i tillegg til at den ikke ble så liten sammenlagt. Derfor endte vi opp med Bugaboo. Syns det var litt teit at vi selvfølgelig måtte falle for en dyrere variant, men nå som Fox 3 har kommet ble det jo ganske ålreit pris på Fox 2 :Knegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fhuzzy skrev (1 time siden):

Helt enig med Niny om den vekten! Det er viktig å sørge for å ha det bra mens man går gravid og ikke straffe seg selv med negative tanker. Og bare tenk på de flotte trilleturene vi får til våren! 😍 Dessuten har vi jo ammingen også. Så vidt jeg har klart å lese meg til så er 2-300 ekstra kalorier om dagen nå nok, mens ammingen vanligvis forbrenner 500-1000 kalorier i døgnet :Knegg:

Ja dere har selvsagt rett. Og det er jo hovedgrunnen til at jeg ikke har tatt noen grep nå. Jeg vet at jeg gror baby og at vekten ikke skal være et fokusområde. Det er bare liiitt tungt å tenke på innimellom. Husker hvor utrolig tunge de siste gravidukene var sist (måtte planlegge alt jeg skulle gjøre nøye i hver etasje hjemme for å slippe å gå så mye i trapp). Og nå går jeg altså rundt med den samme vekten som da. Og tyngre skal jeg jo bli nå. Hvordan skal det gå..? Har også null erfaring med vektnedgang det første året etter fødsel. Aldri gått ned i vekt pga. amming og trilleturer. Kan selvfølgelig prøve å snu det, men kroppen min blir ekstremt sulten av amming og energibehovet stort = spise mye. Og i de barselklubbene jeg har vært i så har det vært minst like mye fokus på kafèbesøk og besøk hos hverandre med kake, som trilleturer. Så det har liksom gått opp i opp :Knegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22+5

I dag har jeg fått min aller første dose koronavaksine! Føles veldig greit å være i gang. Jeg stoler på myndighetene, og føler og tror det er det beste for meg og babyen at jeg blir vaksinert. Venninnen min fortalte om ei hun kjenner som er gravid, fikk korona og ble så syk at de måtte hente ut babyen prematurt fra magen 😨 Forstår slike historier er unntaksvis, men likevel ikke noe jeg vil oppleve. Dessuten vil jeg jo ha vaksinen uansett, og vente til etter fødsel tror jeg bare blir pes. Vet hvordan den tiden er... alt som skal planlegges, timeavtaler osv. er 100% mer pes med en baby på slep. Så veldig godt å få dette unna nå. Andre dose får jeg i november.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å få den satt og ut av verden! ✔️ Det var jo også veldig motiverende for min del at baby også får antistoffer og kan nyte godt av vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (På 21.9.2021 den 22.16):

Du burde virkelig se på Cybex Priam. Jeg ELSKER vår!

Den har vi også kjøpt (termin er i desember da, så har ikke prøvd den annet enn i butikken😅). Noe små forhjul, men man kan kjøpe ekstra terrenghjul til å ha forrest sånn at man kan tilpasse vognen etter hvor man skal gå tur👍 Føles definitivt ikke billig ut og er lett å slå sammen/mindre klumpete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brud2014 skrev (4 timer siden):

Den har vi også kjøpt (termin er i desember da, så har ikke prøvd den annet enn i butikken😅). Noe små forhjul, men man kan kjøpe ekstra terrenghjul til å ha forrest sånn at man kan tilpasse vognen etter hvor man skal gå tur👍 Føles definitivt ikke billig ut og er lett å slå sammen/mindre klumpete.

Jeg har begge settene med forhjul, bruker terrenghjulene mest og de små kun på byturer/kjøpesenter. Så enkelt å bytte - tar virkelig max 30 sekunder. Men det beste er at det er så enkelt å justere høyden på håndtaket med et enkelt grep - jeg er 1.68 og mannen min er 1.92 så vi har nokså ulike behov der 😂.

Endret av Lorieen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å være i gang med vaksineringen! :) Tror det er lurt jeg, og hadde nok valgt det samme om jeg var gravid nå. Har også hørt at babyen får antistoffer via morkaken, og at de er nærmest ferdig vaksinert når de kommer ut. Det er jo veldig kjekt for babyens del også. :) Krysser fingrene for at pandemiens verste periode er over, og at det bare blir bedre og bedre fremover! 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23+0

I dag er en utrolig stor milepæl - den aller viktigste nesten 😭 Hvis et eller annet skulle skje der babyen kommer ut, så vil i alle fall legene forsøke å redde den. Og det betyr så uendelig mye. Å ikke få servert en pille og bli "stilt foran" en abortnemd. Men faktisk gjøre en innsats heller for et lykkelig utfall. Men håper selvsagt at lille sistemannen vår klamrer seg fast og holder seg der inne helt til termin!

En ting som har skjedd siden sist er at vi har fått på plass to faddere ❤️ Heldigvis så svarte de to vi ønsket oss ja! Veldig koselig. Faddere er viktig for oss, og det er viktig at vi følger tradisjonen. Alle barna våre har tre faddere og det er en blanding av familie og gode venner. Og heldigvis hadde vi akkurat "mer igjen" av dette til en nr.4. Mangler èn fadder da, men den personen skal vi snart spørre.

Ellers har vi i dag begynt å surre rundt på bilbutikker for å gjøre litt research. Vi trenger ikke kjøpe ny hovedbil pga. familieforøkelsen da vi har en 7-seter og har hatt det i maange år (alltid vært praktisk). Men ønsker oss veldig en bil nr.2. Rett og slett fordi vi begynner å bli så mange og behovene så forskjellige. Straks blir vi tre sjåfører i familien f.eks. Og da vi bor litt utenfor byen med dårlige formiddagsbussforbindelser så er det også uaktuelt for meg å sitte hjemme i permisjon mens mannen har bilen på jobb eller annet. Jeg vet jeg liker å farte en god del rundt i permisjonen. Så skal prøve å finne en snasen kjekk EL-bil.

 

pregnsmiley.gif.b4b664ff5759ae411c3933c93f30b17b.gif Mine viktige datoer
Du er nå 23 uker og 0 dager på vei

Unnfangelsen finner sted: 27. april 2021
Like langt som opplevd SA: 17.mai 2021
Hjertet begynner å slå: 22.mai 2021
Like langt som opplevd SA: 24.mai 2021

Tidlig ultralyd: 14.juni 2021
Like langt som opplevd MA: 20.juni 2021
Første svangerskapskontroll: 2.juli 2021
Ferdig med medisin: 6.juli 2021
Tidlig ultralyd: 15.juli 2021
Andre trimester: 15.juli 2021

Like langt som opplevd senabort: 22.juli 2021
Ordinær ultralyd: 20.august 2021
Planlegger å fortelle søsken og annen familie: 20.august 2021

Halvveis i svangerskapet: 5.september 2021
Blir barnet født nå, vil man forsøke å redde det: 25.september 2021
Fosteret kan høre: 29.september 2021
100 dager igjen til termin: 17.oktober 2021
Tid for å fylle ut fødselspermisjonspapirer: 23.oktober 2021
Tredje trimester: 24.oktober 2021
Nå regnes ikke babyen som prematur: 1.januar 2022
Fødselspermisjoner begynner: 4.januar 2022
Termin: 25.januar 2022

Endret av Amatariel
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 23 fullgåtte uker🥳 Det er så godt med sånne milepæler😍

Jeg er 30 uker nå og om 2 uker får jeg forhåpentligvis vite om jeg mest sannsynlig må ta keisersnitt eller ikke. Har 2 vaginale fødsler bak meg, men denne gangen har morkaka lagt seg litt dumt til. Så må til kontroll i uke 32. Jeg har virkelig ikke lyst på keisersnitt, men det verste er å ikke vite (altså i den grad man kan vite noe som helst om noe så uforutsigbart som en fødsel da). Så det telles ned her også 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brud2014 skrev (11 minutter siden):

Gratulerer med 23 fullgåtte uker🥳 Det er så godt med sånne milepæler😍

Jeg er 30 uker nå og om 2 uker får jeg forhåpentligvis vite om jeg mest sannsynlig må ta keisersnitt eller ikke. Har 2 vaginale fødsler bak meg, men denne gangen har morkaka lagt seg litt dumt til. Så må til kontroll i uke 32. Jeg har virkelig ikke lyst på keisersnitt, men det verste er å ikke vite (altså i den grad man kan vite noe som helst om noe så uforutsigbart som en fødsel da). Så det telles ned her også 🙈

Åh det skjønner jeg godt er vanskelig å vente. Jeg har helt angst for KS selv, så kan forstå at du er urolig... Håper de kommende to uker går fort for deg, og at du får gode nyheter da. Det er vel mulig at morkaken kan flytte på seg? 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (10 minutter siden):

Åh det skjønner jeg godt er vanskelig å vente. Jeg har helt angst for KS selv, så kan forstå at du er urolig... Håper de kommende to uker går fort for deg, og at du får gode nyheter da. Det er vel mulig at morkaken kan flytte på seg? 🤔

Ja, det sies vel at 90% av tilfellene så flytter den seg bort, så jeg har håp :) Men da en kollega kikket på meg på jobb med ultralyd ca halvannen måned etter OUL, så var den fortsatt langt nede (jobber med bildediagnostikk). Nervepirrende🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk, 23 uker! Så godt å komme dit hvor helsevesenet vil stille opp så godt de kan for dere begge, det er absolutt en trygghet i det! Men ja, la den lille holde seg der inne enda en lang stund 🥰 Støtter et eventuelt bilkjøp, det er så verdifullt å være fri til å farte dit du ønsker i permisjonen. Det har vi også sikret oss, at ikke jeg skal bli låst til huset fordi vi ikke har det som trengs av utstyr. Tror det vil være veldig viktig å ha frihet til å styre dagene spontant, og ikke måtte planlegge i forkant for å ha tilgang på bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra for 23 uker, og for den fine milepælen dere har nådd! 🥰 Skjønner godt at det føles som en lettelse å vite at den lille der inne hadde fått hjelp om hun skulle trenge det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 9/25/2021 at 8:36 PM, Amatariel said:

23+0

I dag er en utrolig stol milepæl - den aller viktigste nesten 😭

Herlighet, tenk at du har kommet så langt på vei allerede! 😱 Gratulerer med den store milepælen Amatariel! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med den store milepælen!😍🎉 Så fin milepæl-listen din har blitt nå forresten, med færre og færre punkter som gjenstår å krysse ut💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (2 minutter siden):

Gratulerer så mye med den store milepælen!😍🎉 Så fin milepæl-listen din har blitt nå forresten, med færre og færre punkter som gjenstår å krysse ut💕

23+4

Jaa, og nå ble det jammen enda en til. Nå kan jammen fosteret høre! Frem med klassisk musikk :fnise: Neida, det er nok best at denne lille her blir vant til alle de vanlige lydene i huset her først som sist. Er veldig deilig egentlig når de blir vant til slikt. Husker nr.3 lå i krybben her og sov i stuen, og det gikk helt fint - selv om storebroren spilte Nintendo på full guffe, støvsugeren gikk, tenåringen hørte på sin musikk osv. Ble noe annet enn da vi hadde èn og gikk og trippet rundt for vi trodde man måtte være stille når babyen sov :Knegg:

 

pregnsmiley.gif.b4b664ff5759ae411c3933c93f30b17b.gif Mine viktige datoer
Du er nå 23 uker og 4 dager på vei

Unnfangelsen finner sted: 27. april 2021
Like langt som opplevd SA: 17.mai 2021
Hjertet begynner å slå: 22.mai 2021
Like langt som opplevd SA: 24.mai 2021

Tidlig ultralyd: 14.juni 2021
Like langt som opplevd MA: 20.juni 2021
Første svangerskapskontroll: 2.juli 2021
Ferdig med medisin: 6.juli 2021
Tidlig ultralyd: 15.juli 2021
Andre trimester: 15.juli 2021

Like langt som opplevd senabort: 22.juli 2021
Ordinær ultralyd: 20.august 2021
Planlegger å fortelle søsken og annen familie: 20.august 2021

Halvveis i svangerskapet: 5.september 2021
Blir barnet født nå, vil man forsøke å redde det: 25.september 2021
Fosteret kan høre: 29.september 2021
100 dager igjen til termin: 17.oktober 2021
Glukosebelastning: 22.oktober 2021
Tid for å fylle ut fødselspermisjonspapirer: 23.oktober 2021
Tredje trimester: 24.oktober 2021
Covid-19-vaksine dose 2: 4.november 2021
Nå regnes ikke babyen som prematur: 1.januar 2022
Fødselspermisjoner begynner: 4.januar 2022
Termin: 25.januar 2022

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...